KREW  ZWIERZĄT (LE SANG DES BETES) reż. GEORGES Franju, Francja, 1949, 21’


       Dzielnice nędzy północnego Paryża, tam w La Villette znajdowały się również wielkie targi zwierząt rzeźnych, które przepędzano do sąsiednich rzeźni. Film Franju utrzymany w chłodnej narracji i w duchu poezji Baudelaire’a pozostaje do dziś klasycznym, wstrząsającym dokumentem o technice masowego uboju koni, krów, owiec, pokazanej z pełnym naturalizmem i z beznamiętnym komentarzem. Tylko dla widzów o mocnych nerwach.

KSIĘŻYCOWY  WŁÓCZĘGA (LEON LA LUNE) reż. Alain Jessua, Francja, 1957, 10’

       Pierwszy film zrealizowany przez twórcę „Życia na opak” i „Zabawy w masakrę” wyróżniony nagrodą Jeana Vigo. Kamera przez dzień i kawałek nocy towarzyszy Leonowi – paryskiemu kloszardowi, pokazując przy okazji kawałek „nieturystycznego” Paryża spowitego w półmroku i mgle.
LONDYŃSKA ETIUDA (BOW BELLS) reż. Anthony Simmons, Wielka Brytania 1953, 9’

       Poranny wjazd do Londynu, gdzie życie zaczyna się od targu rybnego bazarów z ciuchami, ze zwierzętami. Kamera angielskiego mistrza  - Waltera Lassally wędruje po robotniczym Wembley, brzegach Tamizy, pokazuje pasje Londynczyków – wyścigi psów i motocyklistów na żużlu. Dokument charakterystyczny dla postrzegania świata przez angielskich ”Młodych gniewnych”, również Lindsay’a Andersona, Johna Schlesingera.
 
LUDZIE ZNAD PADU (GENTE DEL PO) reż. Michelangelo Antonioni, Włochy 1943-1947, 13’

       Pierwszy film zrealizowany przez włoskiego mistrza – Michelangelo Antonioniego, z czasów kiedy był asystentem Marcela Carné. Poetycki dokument w duchu wczesnego neorealizmu pokazujący różne formy życia i pracy nad wielką włoską rzeką – Padem. Młynarze, flisacy, obsługa mostów pontonowych, ludzie żyjący z rodzinami na towarowych barkach, rolnicy uprawiający nabrzeżne łąki – wszyscy żyją w biedzie, ale też i dzięki wielkiej rzece.
 
ŁADNA POGODA (NICE TIME) reż. Claude Goretta, Alain Tanner, Wielka Brytania 1957, 17’

       Jak żyją londyńskie ulice w ciepły, letni wieczór? Jakim rozrywkom oddają się Londyńczycy? W tradycyjny sposób, ukrytą kamerą
16 mm, z kilkoma sekwencjami dźwięku 100% pokazują nocny Londyn jeszcze studenci - Szwajcarzy Claude Goretta (późniejsza „Koronczarka”) i Alain Tanner (poźniejsze „Lata świetlne), Dużo w tym chropowatym dokumencie fascynacji kulturą – kolejkami przed kinami z Cineramą, teatrzykami, ale również wystawami ze zdjęciami rozebranych dziewczyn.