POKAZ SPECJALNY
„Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” to warsztaty filmu dokumentalnego organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i firmę Eureka Media dla studentów i absolwentów najważniejszych szkół filmowych w Polsce i Rosji. Efektem pierwszej edycji warsztatów jest 10 filmów ukazujących współczesną Rosję oczami młodych dokumentalistów z Polski i Polskę zobaczoną z perspektywy ich rosyjskich kolegów. Filmy z naszego cyklu otrzymały dotychczas na międzynarodowych festiwalach 9 nagród, w tym m. in. dla filmu „Nasiona” Wojciecha Kasperskiego – Grand Prix Złoty Lajkonik na 46. Krakowskim Festiwalu Filmowym w Krakowie, nagrodę dla najlepszego krótkiego filmu dokumentalnego na Big Muddy Film Festival w Illinois (USA), główną nagrodę w kategorii krótkiego filmu dokumentalnego festiwalu AFI/Discovery Channel Documentary Festival Silverdocs oraz nagrodę „Wielkiego Srebrnego Nanuka” dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Festiwalu Filmowym Flahertiana w Permie (Rosja). W marcu 2006 rozpoczęła się druga edycja warsztatów. Praca nad kolejnymi filmami trwa.
ELEKTRYCZKA - reżyseria: Maciej Cuske, zdjęcia: Marcin Saute, montaż: Tymek Wiskirski, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński,, Krzysztof Talczewski, Andrzej Titkow, koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’

Licheń oczami Rosjanki, która szukjąc sacrum znalazła miejsce, w którym religia całkowicie została dostosowana do potrzeb współczesnego życia. Kamara pokazuje sanktuarium, w którym odwiedzający je pielgrzymi częściej przypominają zwykłych turystów. Celem ich wyprawy nie jest Licheń - sanktuarium lecz Liczeń-park rozrywki. Centralne miejsce akcji jest filmu to labirynt Golgoty, który miał być symbolem poszukiwania sensu życia przez zwykłego człowieka.
NASIONA - reżyseria: Wojciech Kasperski, zdjęcia: Szymon Lenkowski, montaż: Tymek Wiskirski, redakcja TVP: Jerzy Kapuściński, Krzysztof Talczewski, Andrzej Titkow,koproducent TVP: Witold Będkowski, producent: Krzysztof Kopczyński, 26’50”
Syberia. Ałtaj. W otoczonej łańcuchem ałtajskich gór wiosce, w chacie na uboczu, mieszka rodzina. Jej członkowie są odrzuceni przez resztę społeczności, nikt im nie pomaga, nikt nie wyciąga do nich ręki. Oglądając film dowiadujemy się dlaczego. Wraz z kamerą odkrywamy rodzinną tajemnicę z przeszłości. „Nasiona” to przejmująca opowieść, w której pociągający nas w Rosji surrealizm okazuje się być po prostu rzeczywistością.
.