MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW – Jerzy Kawalerowicz, Polska 1960, 103’
      
Scenariusz tego filmu powstał na motywach opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja toczy się w XVIII wieku na Smoleńszczyźnie, w odizolowanym od otoczenia klasztorze. Zakonnice i przeorysza Joanna zostały opętane przez diabła. Z pomocą przybywa młody egzorcysta - ksiądz Suryn. Jego zabiegi, modlitwa i umartwienia okazują się jednak bezowocne. Ponadto kapłan przeżywa duchowe rozterki, wątpi i czuje się zagubiony. Nie zdaje sobie sprawy, że u źródła jego problemów tkwi świecka miłość do matki Joanny. Ksiądz postanawia uleczyć ukochaną kobietę, nawet za cenę grzechu śmiertelnego.
 

SIÓDMA PIECZĘĆ – Ingmar Bergman, Szwecja 1957, 96’

Rycerz Antonius Block i jego giermek Jons powracają z wyprawy krzyżowej. Podróż przez zniszczone zarazą ziemie jest dla Blocka drogą do poznania prawdy. Gdy rycerz zbliża się do domu, objawia mu się Śmierć i mówi, że nadszedł jego czas. Rycerz wyzywa Śmierć na szachowy pojedynek o swoje życie. Stawką w grze jest życie rycerza.
 
WNIEBOWSTĄPIENIE – Łarisa Szepitko, ZSRR 1976, 105’

Złoty Niedźwiedź i nagroda FIPRESCI na MFF w Berlinie Zach. 1977

W prostej historii okupacyjnej Szepitko znalazła wielki temat, o wyraźnych odniesieniach ewangelicznych. Motyw Chrystusa i Judasza, drogi na Golgotę, śmierci i zarazem wniebowstąpienia, zaskakuje nowym odczytaniem. Kryje się za nim odwieczny filozoficzny spór o człowieka i jego przeznaczenie, temat wiary, poświęcenia i zdrady.
EWANGELIA WEDŁUG MATEUSZA – Pier Paolo Pasolini, Francja/Wlochy 1964, 137’

Rzecz zakrawa na świętokradztwo: po jeden z kanonicznych tekstów chrześcijaństwa sięgnął zdeklarowany ateista i marksista. Ale, o dziwo, spod ręki Pasoliniego wyszła wzorcowa adaptacja tekstu biblijnego – nie płytka ilustracja, ani tandetny komiks, tylko przejmujący ludowy spektakl pasyjny, niosący wyraziste religijne przesłanie, adresowane do współczesnej widowni. Prawdziwy cud na ekranie.
 

APOSTOŁ, Robert Duvall, USA 1997, 134’

Świat Eulissa "Sonny" Deweya, znanego i charyzmatycznego  kaznodziei rozpada się, gdy ten dowiaduje się, że jego żona Jessie ma romans z młodym pastorem. Sonny staje w obliczu utraty wszystkiego, co było dla niego cenne: żony, dzieci i kongregacji. Opanowany przez zazdrość i gniew upija się i uderza kochanka Jessie kijem baseballowym w głowę. Zdając sobie sprawę, że posunął się za daleko, Sonny wyjeżdża z miasta i przyjmuje nową tożsamość. W Bayou Boutte zakłada kościół "Drogi Do Nieba, Z Której Nie Można Zawrócić". Siebie mianuje Apostołem.