MARCELA reż. Helena Třeštiková, Czechy 2007 (84’)
scen. Helena Třeštiková, zdj. Jan Malĭř Vlastimil Hamernĭk, Miroslav Souček

Nagroda za najlepszy dokument na Festiwalu Czeskich Filmów w Pilznie’2007
Grand Prix w kategorii filmu dokumentalnego na MFF w Karlowych Warach’2007

Tej historii nie wymyśliłby żaden scenarzysta, za to napisało ją samo życie. Helena Třeštiková towarzyszyła z kamerą swojej bohaterce przez kilkanaście lat. Zawsze pojawiała się w dramatycznym momencie jej życia, kiedy los rzucał jej nowe wyzwanie lub stawiał przed kolejną próbą. Po każdym ciosie Marcela znajduje w sobie siłę by się podnieść i z uporem stawiać czoła przeciwnościom losu.

 

WYCIECZKA reż. Alice Nellis, Czechy 2002 (103')
scen. Alice Nellis, zdj. Ramunas Greičius, muz. Tomáš Polák

Nagroda za najlepszy debiut reżyserski na MFF w San Sebastaian' 2002 

Od śmierci dziadka minęło już sześć miesięcy, a babcia nadal trzyma jego prochy w kredensie. Cała rodzina już dawno przestała się tym przejmować i każdy jest pochłonięty swoimi własnymi sprawami. Młodsza córka Zuzanna - projektantka, która nie odnosi jednak spektakularnych sukcesów - zastanawia się nad porzuceniem swojego męża Pavla dla odnoszącego sukcesy malarza-abstrakcjonisty. Jej ciężarna siostra Ilona, zmęczona matka niesfornego Leona, czuje się niedoceniana przez swojego męża. W kryzysowym dla rodziny momencie babcia decyduje się przewieźć urnę z prochami z Czech na Słowację. Wszyscy domownicy zgadzają się towarzyszyć w tej wyprawie. Mają nadzieję, ze ta podróż pomoże im rozwiązać osobiste problemy i ponownie zbliżyć się do siebie.

STRACONE WAKACJE reż. Lucie Králová,  Czechy 2007 (103')
scen. Lucie Králová, zdj.Tomáš Stanek, Braňo Pažitka, muz. Petra Gavlasová

W 2001 roku czeski podróżnik znalazł w Szwecji walizkę zawierająca 22 rolki negatywów filmowych. Kiedy wywołał je po powrocie do Pragi odkrył, że zawierają one zdjęcia siedmiu niezidentyfikowanych Azjatów podczas wycieczki po Skandynawii. Twórcy dokumentu postanowili za pomocą najnowszych osiągnięć techniki, kryminalnych ekspertów, a nawet wróżki, dowiedzieć się jak najwięcej o postaciach z fotografii.

REGUŁY KŁAMSTWA reż. Robert Sedlaček, Czechy 2006 (119’)

Nagroda Czeskich Klubów Filmowych’2006 za najlepszy film; nagroda publiczności na Festiwalu Czeskich Filmow Fabularnych w Plznie’2007

Ośrodek grupy terapeutycznej, gdzie kilkanaście ludzi próbuje zerwać ze swoją przeszłością. Motto ich starań dałoby się sprowadzić do nieziszczalnego pragnienia – obym znalazł siłę by zmienić to, co zmienić mogę i pogodzić się z tym, czego zmienić nie mogę; i niech mi będzie dane te dwie rzeczy od siebie oddzielić. Mają na sumieniu niemal wszystkie grzechy świata. To nie jest opowieść o kryminalistach. Każdy z nich jest tu dobrowolnie i może odejść, gdy zechce. Z własnej woli spędzą tu rok życia. Skazani na siebie nawzajem, szukają swojego lepszego ja. Punktem wyjścia dla lepszej przyszłości jest właściwa ocena własnej przeszłości. Tylko czy człowiek może w ogóle nie kłamać i przeżyć między innymi ludźmi?

POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM reż. Jiří Menzel, Czechosłowacja 1966 (92’)
scen. Jiří Menzel i Bohumil Hrabal, zdj. Jaromír Šofr, muz. Jiří Šust
w.: Václav Neckár, Jitka Bendová, Vladimír Valenta, Libuše Havelková, Josef Srom, Ferdinand Krůta, Vlastimil Brodský, Alois Vachek, Jitka Zelenohorská, Milada Jezková, Květa Fialová, Naďa Urbánková, Jiří Mendel, Pavel Landovský, František Husák

Oscar 1968 dla najlepszego filmu zagranicznego
Grand Prix  na MFF w Mannheim'1966

Wielkie kino według prozy Bohumila Hrabala, pełnometrażowy debiut Jiříego Menzla.
Lata 40. XX wieku, II wojna światowa zmierza powoli do końca. Milosz Hrma rozpoczyna swoją pierwszą pracę – zostaje dyżurnym ruchu na małej stacyjce kolejowej, gdzie życie płynie spokojnym rytmem, nawet pomimo toczącej się wojny. Jej jedynym przejawem zdają się być przetaczające się przez stację tytułowe „pociągi pod specjalnym nadzorem” z zaopatrzeniem dla niemieckiej armii na froncie wschodnim.
To, co najważniejsze i najbardziej interesujące, dzieje się poza wielką historią: kierownik stacji oddaje się hodowlą gołębi, dyspozytor – uwodzeniem kolejnych kobiet, zaś Milosz próbuje zdobyć śliczną Mašę…