UKŁAD PRAWIE IDEALNY reż.John Schlesinger, USA 2000 (108’)
scen. Tom Ropelewski, zdj. Elliot Davis, muz. Gabriel Yared
w.: Madonna, Rupert Everest, Illeana Douglas

Instruktorka jogi Abbie i architekt krajobrazu Robert są serdecznymi przyjaciółmi. Łączy ich to, że mają pecha w miłości. Pewnie razem byliby doskonałą parą, ale Robert jest homoseksualistą. Pewnego wieczoru, po spożyciu zbyt dużej ilości alkoholu lądują jednak w łóżku. Po kilku tygodniach kobieta odkrywa, że jest w ciąży. Postanawiają razem zamieszkać i stworzyć dziecku normalną rodzinę. Każde z nich prowadzi swoje oddzielne życie i spotyka się z innymi partnerami. Każdy układ ma jednak swoje słabe strony.

 

WAR ZONE reż.Sarah Radclyffe, Tim Roth, Wielka Brytania 1999, Wlochy (99’)
scen. Alexander Stuart, zdj. Seamus McGarvey, muz. Simon Boswell
w.: Annabelle Apsion, Kate Ashfield, Lara Belmont
 
Rodzina piętnastoletniego Toma przeprowadza się z Londynu do Devon. Wszystko w życiu chłopca zmienia się radykalnie, kiedy odkrywa, że jego starszą siostrę i ojca łączy kazirodcze uczucie. Przerażony wizją rozpadu rodziny Tom zamyka się w sobie, czuje się odrzucony i wyobcowany. Po namyśle postanawia wyjawić tę tajemnicę matce.
 

 

ŻYCIE JEST SŁODKIE reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 1990 (103’)
scen. Mike Leigh, zdj. Dick Pope, muz. Rachel Portman
w.: Alison Steadman, Jim Broadbent, Claire Skinder, Jane Horrocks

Wendy kocha męża, więc wierzy, ze naprawi on w końcu garnek, wyremontuje przepłacony wrak przyczepy i zamieni go w dochodowy punkt gastronomiczny. Kocha swoje dorastające córki – bliźniaczki, wierzy więc, że Natalia dobrze wystartowała w życie zdobywając zawód hydraulika, a Nicola wyleczy się z abnegacji i buntu. Aby stać się na nowo rodziną, mają  przed sobą nielichy ocean burz do przejścia.

 

BEZBRONNE NAGIETKI reż.: Paul Newman, USA 1972 (100’)
scen. (na podst. Sztuki Paula Zindela): Alvin Sargent, zdj.:Adam Holender, muz.: Maurice Jarre
w:Joanne Woodward, Nell Potts, Roberta Wallach, Judith Lowry ,Richard Venture, Carolyn Coates

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (J.Woodward) na MFF w Cannes’1973

Beatrice Hunsdorfer wychowuje samotnie dwie dorastające córki. Mieszkają w ubogiej dzielnicy miasta. Wynajmują jeden wolny pokój przypadkowym osobom. Zaniedbana, rozgoryczona Beatrice marzy - najczęściej po paru drinkach - o lepszym życiu. Odrzucana przez mężczyzn, jedyne audytorium i ujście dla kłębiących się w niej emocji znajduje w córkach, ale i z nimi coraz trudniej utrzymać jej kontakt.

KREWNIACY reż.:Nikita Michałkow, ZSRR 1981 (95’)
scen.:Wiktor Mierieżko, zdj.:Paweł Lebieszew. muz.:Edward Artiemjew
w.:Nonna Mordiukowa, Swietłana Kriuczkowa, Andriej Pietrow, Iwan Bartnik, Jurij Bogatyriew, Nikita Michałkow, Łarisa Kuzniecowa, Oleg Mieńszykow

Maria Konowałow wybiera się w podróż gdzieś z dalekiej prowincji do córki mieszkającej w dużym mieście. Maria to osoba gwałtowna, przebojowa ale przy tym zasadnicza. Sytuacja w domu córki nie jest najciekawsza- małżeństwo w rozkładzie, a pięcioletnia wnuczka wydaje się duchem nieobecna. Maria przystępuje do robienia porządków zgodnie ze swoim kodeksem moralnym, sposobem widzenia świata i własnym systemem wartości. Ale w tym momencie następuje sprzeciw córki i wnuczki.