BALLADA O PIOTROWSKIM reż. Rafał Kapeliński, Polska 2007 (60’)
scen. Rafał Kapeliński, zdj. Paweł Dyllus, muz. Zbigniew Malecki
w.:  Krzysztof Kiersznowski, Zbigniew Zamachowski, Elżbieta Jarosik, Magdalena Popławska, Zofia Merle, Jerzy Łapiński, Andrzej Szopa, Jacek Borusiński, Kazimierz Mazur, Ernest Przeradzki

Nieszawa nad Wisłą. Podobno zatrzymał się tu kiedyś Chopin. Na pamiątkę tego wydarzenia do dzisiaj trzy razy dziennie z wieży ratusza trębacz gra pierwsze takty mazurka F-Dur op. 38.
Pan Marek jest szefem nieszawskiej fundacji artystycznej z wielkimi ambicjami, ale skromnymi możliwościami. Jest najlepszym przyjacielem Piotra Piotrowskiego, ale ten tego jeszcze nie wie. A Piotrowski jest człowiekiem, który bez pomocy dobrych ludzi nigdy by sobie w życiu nie poradził. Gdy umiera aptekarz Wirtz, Piotrowski postanawia radzić sobie w życiu sam. Nie tylko spróbować przetrwać, ale i spełnić swoje marzenia. Czego mu nie życzy nikt. A może? 
 

 

HISTORIA PEWNEGO SUMIENIA reż. Grzegorz Linkowski, Polska 2007 (25’)

W  filmie kamera  przez prawie 30 min słucha relacji Adama W., człowieka, który z końcem lat 50. XX w. zaczynał studia na KUL i został na tej uczelni przewodniczącym kontrolowanej przez komunistów organizacji - Zrzeszenia Studentów Polskich. Działał potem w organizacjach chrześcijańskich, był dziennikarzem. Na współpracę z SB zgodził się szybko, mimo że z reżimem miał złe doświadczenia, bo jego rodzice cierpieli na Białorusi.  Przyznaje, że w jego postępowaniu było coś z hazardu,  jednak zarazem szukał w ten sposób... wolności.  Donosił rozmyślnie i konsekwentnie, więc - jak teraz mówi - gotów jest przed tymi, których skrzywdził - klęknąć. Spowiedź przed kamerą staje się dla Adama W. formą rozliczenia z samym sobą. Czy jednak kamera nie staje się w tym przypadku kolejnym narzędziem cynika, który sam siebie uważa za... ofiarę?



HISTORIA PEWNEGO SUMIENIA. SPOTKANIE reż. G.Linkowski, Polska 2007 (21’)


Dalsza część filmu „Historia pewnego sumienia”. Bohatera filmu, po ujawnieniu jego przeszłości , odwiedza były kolega ze studiów na KUL, na którego m.in. TW „Zenon” donosił.
Dramat sumienia człowieka opanowanego niegdyś „procederem” donoszenia, nabiera nowego wymiaru  w zetknięciu z człowiekiem  poddającym go ocenie z pozycji ofiary. Film stawia pytania o możliwość porozumienia, a nawet pojednania  w trwającym w Polsce trudnym procesie rozliczenia z przeszłością PRL.