RETROSPEKTYWA FILMÓW CARLOSA SAURY
scen. Carlos Saura , Rafael Azcona, zdj. José Luis Alcaine, muz. Alejandro Massó
w.: Mario Martín, Chema Mazo, Maurizio De Razza, Rafael Díaz, Alfonso Guirao, Carmen Maura, Edward Żentara, Gabino Diego, Antonio Fuentes, Andres Pajarés
Nagroda dla Carlosa Saury za najlepszy scenariusz – adaptację GOYA’1991
Nagroda dla najlepszej aktorki (C. Maura) GOYA’1991
Nagroda dla najlepszego aktora drugoplanowego (G. Diego) GOYA’1991
Nagroda dla najlepszego aktora (A. Pajarés) GOYA’1991
POLOWANIE reż. Carlos Saura, Hiszpania 1965 (86')
Nagroda dla Carlosa Saury za najlepszą reżyserię Srebrny Niedźwiedź, Berlin’1966
Czterech mężczyzn, z których trzej to weterani wojny domowej, wybiera się na polowanie na króliki. Pod wpływem upału i izolacji między uczestnikami wyprawy zaczyna narastać napięcie, odżywają dawne pretensje. Zrazu niewinne gesty i słowa przybierają na agresji. Tłumione urazy muszą w końcu znaleźć gwałtowne ujście...
GOYA reż. Carlos Saura, Hiszpania / Francja 1999 (107’)
scen. Carlos Saura, zdj. Vittorio Storaro, muz. Luigi Boccherini, Roque Baño
w.: Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón, Maribel Verdú, Joaquín Climent
Posępne studium obsesji i ciemnych zakamarków duszy ludzkiej. Punktem wyjścia filmu Saury są ostatnie lata Goi, spędzone na wygnaniu we Francji. Artysta, który na starość stracił zupełnie słuch, wspomina różne momenty ze swojego życia. Układają się one w ciąg doświadczeń, które sprawiły, że późna sztuka Goi była tak mroczna, nasycona lękami i najrozmaitszymi obsesjami.
IBERIA reż. Carlos Saura, Hiszpania 2005 (99’),
zdj.: José Luis López-Linares, muz.: Roque Baños
w.: Antonio Canales, Sara Baras, Aída Gómez, Enrique Morente, Estrella Morente, Manolo Sanlúcar.
Niewiarygodna perfekcja i żywioł improwizacji. Najrozmaitsze stany ducha i ciała opowiedziane tańcem, muzyką, śpiewem, grą świateł i "choreografią" kamery. Kolejny muzyczno - filmowy poemat Saury znalazł inspirację w dorobku XIX - wiecznego kompozytora hiszpańskiego Isaaca Albéniza, a w szczególności w cyklu jego suit fortepianowych "Iberia". Swobodnie interpretując jego utwory Saura opowiada - bez słowa komentarza - za pomocą muzyki i tańca, o tradycji iberyjskiej kultury.
