W POLSKIM OBIEKTYWIE
Nagroda specjalna dla najlepszego filmu polskiego na festiwalu Rozstaje Europy’2007
52 PROCENT reż. Rafał Skalski, Polska 2006, 19’
Ałła bardzo chce zostać baletnicą. Po raz kolejny próbuje dostać się do słynnej Rosyjskiej Akademii Baletu im. A.J. Waganowej w Sankt Petersburgu. Egzaminy wstępne są dla niej wyjątkowo ciężkie. Ałła musi dodatkowo ćwiczyć, by wydłużyć sobie nogi, gdyż jej proporcje nie są właściwe. 52% to idealny stosunek proporcji długości nóg do wzrostu. Film powstał w ramach drugiej edycji projektu “Rosja - Polska. Nowe spojrzenie”.
ARKA reż. Grzegorz Jonkajtys, Polska 2007 (8’)
Nieznany groźny wirus sieje ogromne spustoszenie wśród ludzkiej populacji. Pozostali przy życiu, nieświadomi jego prawdziwej istoty, usiłują uciec przez ocean ku niezamieszkanym rejonom kuli ziemskiej. W ogromnych tankowcach podążają w poszukiwaniu krainy wolnej od śmiercionośnej zarazy. Rozpoczyna się exodus, przewodzi mu jeden człowiek... Animacja komputerowa zrealizowana w technice 3D
scen. Marek Tomasz Pawłowski, zdj. Jacek Januszyk, muz. Michał Lorenc
Kazimierz Piechowski jest jedynym żyjącym do dziś bohaterem niezwykłej ucieczki czterech więźniów z obozu koncentracyjnego Auschwitz, która miała miejsce 20 czerwca 1942 roku. W ukradzionych z magazynu mundurach SS, z bronią, wydostali się oni przez bramę wjazdową samochodem wice-komendanta. Jednak, jak wyznaje już na początku filmu pan Kazimierz, to nie była jego jedyna ucieczka. Po wojnie zmuszony był, by uciekać przed „czerwonymi”, którzy uznali go za wroga systemu i wtrącili na 10 lat do więzienia, a teraz spełnia swe marzenia i ucieka w świat. Chociaż od czasu jego tragicznej młodości minęło wiele lat koszmary przeżyte w Oświęcimiu wciąż nie pozwalają mu spać spokojnie.
NIENAWIDZĘ ROCK’N’ROLLA reż. Kamil Brzózka, Polska, 2006 (52’)
scen. Kamil Brzózka, zdj.Mirek Jakubik
Film pokazuje historię Polski ostatniego ćwierćwiecza w tekstach Muńka Staszczyka i losy jednego z najważniejszych zespołów polskiej sceny rockowej. Wszyscy byli i obecni członkowie T.LOVE opowiadają między innymi o stanie wojennym, czasach kartek i nagich haków oraz rosnącym konsumpcjonizmie czy ataku na WTC. Pretekstem do opowiedzenia tych historii jest decyzja Muńka o zawieszeniu działalności zespołu.