ETIUDA & ANIMA

BLOK I:  FILMY NAGRODZONE W KONKURSIE ETIUDA
 

Radioakcja (Live Action Radio) reż. Tomasz Jurkiewicz, Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Polska 2007, 27’  
Grand Prix Złoty Dinozaur
Paweł i Grzegorz postanawiają otworzyć nową stację radiową przeznaczoną dla młodych ludzi. Nowe wyzwanie, przeszkody, które muszą pokonać to poważny sprawdzian ich przyjaźni.

52 procent (52 Per cent) reż. Rafał Skalski, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna, Polska 2007, 19’30’’

Srebrny Dinozaur
52%  to idealny stosunek długości nóg do wzrostu. Kryterium to jest jednym
z najważniejszych przy punktowaniu dzieci do Akademii Baletu w St. Petersburgu. Ałłie brakuje 0,4%. Czy dostanie się do szkoły?

Amancay, reż. Milagros Mumenthaler,  Universidad del Cine, Argentyna 2006, 18’
Brązowy Dinozaur
Domek na pustkowiu. W środku samotna nieszczęśliwa dziewczyna ze wspomnieniami, pragnieniami i obawami.

Pod Podziemiem (Under Underground) reż. Viera Čákanyova FAMU, Czechy 2006, 17’37’’  
Dyplom Honorowy oraz Nagroda Jury Studenckiego
Nie wiemy nawet jak fascynujący podziemny świat znajduje się tuż pod naszymi stopami. Film o relacji między podziemiem i „nadziemiem”.


BLOK II: FILMY WYRÓŹNIONE INNYMI NAGRODAMI

Specjalny Złoty Dinozaur otrzymał University of Ljubljana AGRFT dla szkoły europejskiej za najlepszy zestaw filmów zgłoszonych do konkursu Etiuda 2007:

Prawie dwa metry za głęboko (Prezgodaj dva metra spodaj) reż. Matevž Luzar, 2006, 19’20’’
Janez i Marinka liczą dni do śmierci ojca. Idą za radą księdza i wzywają skłóconego z ojcem syna na ostatnie pożegnanie. Ale staruszkowi nie spieszy się odchodzić z tego świata. 

Powodzenia Nadime (Sretan put Nadime) reż. Marko Šantić, 2005, 13’
Amir próbuje za wszelką cenę spełnić ostatnie życzenie brata. Czy mu się to uda?

Hej towarzysze! (Hej tovariš!) reż. Gregor Bořič, 2006, 19’37’’
Grupa przyjaciół zakłada zespół inny niż wszystkie. Na początku jest dobra zabawa, jednak gdy pojawiają się pierwsze pieniądze, rodzą się także dylematy.

Wielkie Nadzieje (High Hops) reż. Mazdak Nassir, Finlandia 2007, 13’50’’
Nagroda Dyrektora Artystycznego Festiwalu Wielki Niedoceniony
Para izoluje się całkowicie, by wychować dziecko na swój niezwykły sposób.

15 lat milczenia (15 years of silence) reż. Jan P. Matuszyński, Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Polska 2007, 19’
Nagroda Publiczności
Iza, była aktorka, organizując zajazd absolwentów studium mimicznego, postanawia rozdrapać dawne rany i rozliczyć bolesną przeszłość.


BLOK III: FILMY NAGRODZONE I WYRÓŻNIONE W  KONKURSIE ANIMA 2007

Wiejski lekarz Franza Kafki (Franz Kafka’s A Country Doctor) reż. Koji Yamamura, Japonia 2007, 21’  
Grand Prix Złoty Jabberwocky
Wiejski lekarz zostaje w nocy pilnie wezwany do młodego pacjenta znajdującego się w krytycznym stanie. Sytuacja nabiera wkrótce mocno surrealistycznego charakteru... 

Biały wilk (The White Wolf) reż. Pierr-Luc Granjon, Francja 2006, 8’30’’
Srebrny Jabberwocky
Dziecko obłaskawia olbrzymiego białego wilka, który pozwala mu na sobie jeździć. Chłopiec i jego młodszy brat są zachwyceni. Jednak pewnego dnia ojciec przynosi do domu białego wilka.

Lapsus reż. Juan Pablo Zaramella, Argentyna 2007, 3’30’’ 
Brązowy Jabberwocky
Nie lekceważ nigdy potęgi ciemności.

Linie życia (Life line) reż. Tomek Ducki, Węgry 2006, 6’25’’ 
Nagroda Dyrektora Artystycznego Festiwalu Wielki Niedoceniony
Bliskie spotkanie ze światem, w którym reguły są twarde, ścieżki wąskie, błędy fatalne w skutkach, a do tego od niczego nie ma odwrotu. Brzmi znajomo?

Matopos reż. Stephanie Machuret, Francja 2006, 10’
Dyplom  Honorowy
W małej afrykańskiej wiosce, niewidomy chłopak – ofiara burzy – zostanie zachęcony przez kobietę do przezwyciężenia własnych lęków.

James Dean reż. Corentin Rouge, Francja 2006, 6’30’’ 
Dyplom  Honorowy
Ostatnie pięć minut życia Jamesa Deana.

Modyfikacja (Adjustment) reż. Ian Mackinnon, Wielka Brytania 2006, 6’30’’
Dyplom  Honorowy
Wypatrujący iskierki nadziei autor dzienników w przepełnionym techniczną i uczuciową obsesją dramacie.

Tragiczna historia z happy endem (Tragic Story With Happy Ending) reż. Regina Pessoa, Portugalia 2005, 7’
Dyplom  Honorowy
Niektórzy ludzie są odmieńcami, ale ich marzenia są podobne do marzeń wszystkich pozostałych
 

BLOK IV: PREZENTACJA ANIMACJI KOMPUTEROWEJ ZE SZKÓŁ SUPINFOCOM VALENCIENNES I SUPINFOCOM ARLES Z FRANCJI

La Marche Des Sans Nom, reż.  Jean Constantial, Nicolas Laverdure, Lucas Vigroux, 2006, 5’

Chili Bucket, reż. Sarah Dor, Florent Seror, Julien Torres, 2006, 7’

Good Bye Canine, reż. Lallement Simon, Fatien Grégory, Vanden Broecke David, 2006, 5’
En Tus Brazos, reż. François-Xavier Goby, Edouard Jouret, Matthieu LandourFrançois-Xavier Goby, Edouard Jouret, Matthieu Landour, 2006, 5’

Une Chargone, reż. Olivier Berry, Alexia Cui, Olivier Sipesaque, 2006, 5’

Gwenn, reż. Maximilien Decroix, Florent Esbelin, François Malary, Francja/France 2006, 3'34''

KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

SINICA scen./reż.: Rokhsareh Ghaemmghami, zdj.: Mohammad Behnamzadeh, prod.: Iran 2007 (32 min)

Jamshid jest ulicznym malarzem. Swoje ekspresjonistyczne prace porównuje do Muncha czy Bacona. W głębi duszy czuje się podobny do Raskolnikowa i wierzy, że tak jak on znajdzie kiedyś wybawienie przez miłość. Tymczasem musi stawić czoło twardej rzeczywistości: strażnikom miejskim, przechodniom krytykującym jego sztukę, żonie, która nie rozumie jego pasji i chce rozwodu, wreszcie uczuciu do francuskiej studentki, której nie ma nic do zaoferowania poza swoimi obrazami.

Sample Image
 

 
ŚPIĄCA BETTY scen./reż.: Claude Cloutier, mont.: José Happell, prod.: Kanada 2007 (9 min)

W pałacu króla trwa żałoba: królewska córka nie chce się obudzić! Nie pomoże jej ani lekarz, ani królewski błazen, ani satyr grający na instrumentach, ani wiedźma z elektryczną miotłą. Jak w każdej porządnej bajce uratować królewnę może tylko pocałunek królewicza. Ten, po pokonaniu wielu przeszkód, dociera wreszcie do pałacu. Czy uda mu się spełnić swoje zadanie?

Sample Image
 

 
14 DNI. PROWOKACJA BYDGOSKA scen./reż.: Jacek Petrycki, Grzegorz Eberhard, zdj.: Jacek Petrycki, prod.: Polska 2008 (54 min)

Na starych porysowanych taśmach pojawiają się twarze m.in. Zbigniewa Bujaka, Jacka Kuronia, Lecha Wałęsy. Słychać terkot projektora. Fragment materiału telewizyjnego z 1981 roku, propagandowa informacja o konflikcie bydgoskim. Dalej już oryginalne materiały sfilmowane wtedy. „Filmowaliśmy dla powiedzenia prawdy, potem szybko schowaliśmy materiał, żeby nie dostał się w niepowołane ręce. Teraz myślimy, że czas zmierzyć się i z historią, ale też i z naszą pamięcią” – wyznają realizatorzy.

 
ARIA DIVA reż. Agnieszka Smoczyńska, scen.: Robert Bolesto, Agnieszka Smoczyńska, zdj.: Przemysław Kamiński, w.: Gabriela Muskała, Katarzyna Figura, prod.: Polska 2007 (30 min)

Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje: ma kochającego męża, dwójkę wspaniałych dzieci, pomimo ukończonych studiów czuje się spełniona, prowadząc dom. Pewnego dnia do mieszkania piętro wyżej wprowadza się diva operowa, która uwodzi Basię swoim głosem. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń, która przeradza się w zaskakujące dla obu uczucie.

 
 
GUGARA scen./reż.: Jacek Nagłowski, Andrzej Dybczak, zdj.: Patryk Jordanowicz, prod.: Polska 2008 (59 min)

Gugara w języku Ewenków oznacza dźwięk dzwonków zawieszanych na szyjach reniferów. To jeden z niewielu dźwięków, jakie można usłyszeć w tajdze, ale ostatnio i on ucichł. W ciągu kilku tygodni Dymitri i Tatiana stracili całe swoje stado. Co robić w tajdze bez niego? Czym się zająć, zwłaszcza jeśli jest się ostatnimi pasterzami reniferów w całym okręgu. Wszyscy inni przenieśli się już z lasu do niezbyt odległej rosyjskiej wioski. To historia o rozpadzie małej syberyjskiej społeczności.

 
MADAME TUTLI-PUTLI scen./reż.: Chris Lavis, Maciek Szczerbowski, muz.: Jean-Frédéric Messier, David Bryant, prod.: Kanada 2007 (17 min)

Madame Tutli-Putli, objuczona bagażami, wsiada do nocnego pociągu. W przedziale spotyka dziwacznych współpasażerów. Wraz z zapadnięciem zmroku bohaterka weźmie udział w serii tajemniczych zdarzeń. Obsypana nagrodami i nominowana w tym roku do Oscara animacja, inspirowana prozą Witkacego, ale i pod dużym wpływem Brunona Schulza, to opowieść o podróży na granicy świata realnego i wyobraźni.

Sample Image
 

MUZYKA MOJEGO OJCA scen./reż.: Igor Heitzmann, zdj.: Rali Raltchev, Hoyte van Hoytema, prod.: Niemcy 2007 (105 min)

Syna i ojca przez dekady dzielił berliński mur. Podczas gdy ojciec osiągnął po stronie wschodniej pozycję wybitnego dyrygenta, syn po stronie zachodniej wychowywał się bez niego – świadom jego legendy, ale pozbawiony jego obecności. Po latach przychodzi pora na spotkanie i postawienie pytania: Co (jeśli w ogóle cokolwiek) jest do uratowania? Czy wielka sztuka warta jest wielkiej ofiary? I czy można ją podejmować kosztem kogoś innego?

Sample Image

 

III. PAMIĘTAJ, ABYŚ DZIEŃ ŚWIĘTY ŚWIĘCIŁ scen./reż. Maciej Cuske, zdj.: Maciej Cuske, Polska 2008 (45 min)

Film z cyklu Dekalog. Za kilka miesięcy Staś przystąpi do Pierwszej Komunii Św. To gorący okres przygotowań, zarówno duchowych, jak i materialnych. Wszyscy w rodzinie przeżywają go inaczej. Dziadkowie, rodzice i sam bohater. Przy takich okazjach uwidacznia się różnica pokoleń. Życie toczy się obok swoim rytmem, czas święta zbliża się coraz bardziej... Wnikliwa obserwacja „cierpliwym okiem” kamery, którą reżyser kieruje na swoją rodzinę i – naturalnie – na siebie.

 
W STRONĘ ŚWIATŁA scen./reż.: Eduardo Chapero-Jackson, zdj.: Juan Carlom Gómez, muz.: Pascal Gaigne, w.: Marivi Bilbao, Cristina Plazas, Manolo Solo, Marta Berenguer, Sara Parbole, prod.: Hiszpania 2007 (1 min)

Mężczyzna wraz z żoną jedzie w nocy do umierającej matki. Rodzina spotyka się przy łóżku chorej, która strasznie cierpi, albowiem przestały działać leki znieczulające. Nikt nie jest w stanie pomóc staruszce. Wreszcie stojąca dotychczas z boku synowa podejmuje próbę łagodnego przeprowadzenia umierającej na druga stronę… Film otrzymał nagrodę Prix UIP na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji.

ŻYDOWSKIE MOTYWY

MOTYLE (Parparim) reż. Jaap van Heusden, scen. Miron Ashkenazy, zdj. Jan Moeskops, Holandia 2007 (12 min)

Simcha jest wytrącona z równowagi spotkaniem z Gideonem, studentem z Izraela, który przyjechał na wymianę. Jak ma ułożyć sobie stosunki z ortodoksyjnym Żydem, który nawet rozmowę z dziewczyną uważa za zachowanie wysoce nieprzyzwoite. Magiczne przedstawienie, w którym Simcha chce wystąpić z Gideonem, może nie dojść do skutku, chyba że dziewczyna znajdzie sposób, by młodzieńca do siebie zbliżyć...

 

      Sample Image
 

POZA MIŁOŚCIĄ (Outside Love) reż. Daniel Espinoza, scen. Daniel Cencik, zdj. Camilla Hjelm Knudsen, muz. Nikolaj Egelund, Dania/ 2007 (90 min)

Szmuli, uroczy marzyciel, zostaje ze swoim pięcioletnim synem. Mieszka z rodzicami, ale marzy o wyjeździe do Ameryki i oszczędza pieniądze pracując jako ochroniarz w żydowskiej szkole. Pewnego dnia poznaje uroczą młodą Aminę, która prowadzi sklep ze słodyczami za rogiem. Ona jest Pakistanką, on Żydem - ich rodząca się miłość zostaje poddana próbie.

 

Sample Image
 
 

OBCY VI (Alien)  VI reż. Borys Lankosz, scen. Magda Bart, zdj. Bartek Cierlica, muz. Mikołaj Trzaska, Polska 2007 (20 min)

Młody człowiek, który mógłby uchodzić za całkiem przeciętnego faceta, gdyby nie para pięknie wijących się spod czarnego kapelusza pejsów, niespodziewanie przyjeżdża do małego miasta. Przybysz nieświadomie przypomina mieszkańcom o świecie, który nie istnieje od tak dawna, że niektórzy uważają, iż mają prawo wierzyć, że ten świat nigdy nie istniał. Ludzie zaczynają mu się zwierzać, jak gdyby chcieli oczyścić swoje umysły ze wspomnień lub z historii zasłyszanych od innych. Kiedy wyjeżdża, miasteczko już nigdy nie będzie takie samo – a na pewno nie przez następne dwa tygodnie.

 

UMRZEĆ W JEROZOLIMIE (To die in Jerusalem)  reż. Hilla Medalia, scen. Hilla Medalia, USA 2007 (90 min)

Od śmierci Rachel Levy, siedemnastoletniej Izraelki, która zginęła przed czterema laty w Jerozolimie w samobójczym zamachu bombowym, jej matka, Abigail, nie może ani na chwilę odzyskać spokoju. Samobójczego zamachu dokonała również siedemnastolatka, Ajat al-Achras, uczennica z palestyńskiego obozu dla uchodźców, odległego o kilka mil. Obie młode kobiety wyglądały bardzo podobnie. Film dokumentalny Umrzeć w Jerozolimie - ukazując żałobę obu rodzin i Abigail Levy, poszukującą odpowiedzi na dręczące ją pytania –zgłębia konflikt palestyńsko-izraelski, jednaki ból mimo różnic kulturowych i innego spojrzenia na śmierć, a wreszcie, nadzieje na pokój. Kulminacyjnym punktem filmu jest niezwykle wzruszające spotkanie matek obu zmarłych dziewcząt.

 

Sample Image
 

WIDZIANE TYMI OCZAMI (As seen through these eyes)  reż.Hilary Helstein , scen. Hilary Helstein, narracja Maya Angelou, muz.Larry Brown, USA 2007 (70 min)

 

Poetka Maya Angelou pisze: „Wiem, dlaczego ptaszek w klatce śpiewa”. Wie to też reżyser Hilary Helstein, która przez ostatnich dziesięć lat przeprowadzała wywiady z Żydami, którzy uszli cało z Zagłady. Uzyskujemy dzięki temu przekaz, jakiego nie mogła dać nam historia: dziennik Holokaustu, oglądanego oczyma artysty, oczyma ludzi, którzy przez sam akt tworzenia buntowali się i ryzykowali życie, czyniąc rzecz zabronioną. W tym przejmującym filmie Maya Angelou opowiada o grupie dzielnych bojowników, którzy walczyli z Hitlerem jedyną bronią, jaką dysponowali: węglem do szkicowania, ogryzkami ołówków, skrawkami papieru i wyrytymi w pamięci wspomnieniami. Artyści ci wzięli swój los w swoje ręce, tworząc frapujące przesłanie o sile ludzkiego ducha, który trwa w obliczu niewyobrażalnych przeciwności.

 

PAPIEROWE LALECZKI (Paper dolls)  reż. Tomer Heymann, scen. Tomer Heymann, zdj.Itai Raziel, muz. Eli Soorani, Israel 2007 (84 min)

 

Papierowe laleczki to poruszająca opowieść o filipińskich transseksualistach, którzy wyemigrowali do Izraela, by opiekować się starymi ortodoksyjnymi Żydami. Film ten, dzieło młodego izraelskiego reżysera, który zaprzyjaźnił się z tą grupą, ukazuje sprzeczności i obala zadawnione uprzedzenia. Dokumentując życie Filipińczyków, młody człowiek zaczyna lepiej rozumieć siebie.

 

Sample Image
 

BURZA UCZUĆ

(Storm of Emotions) reż. Yael Klopmann, zdj. Oded Stern, Noam Teich, Ofir Moradov, Avner Shahaf, Itamar Hadar, muz. Ron Klein, Izrael 2007 (83 min)

Na mocy porozumienia z Egiptem z 1982 roku tysiące ludzi musiały opuścić swoje domostwa na pustyni Synaj. Na swe nowe siedziby wielu wybrało „Gusz Katif” w Strefie Gazy. By przyspieszyć proces pokojowy, w sierpniu 2005 roku rząd Izraela nakazał ewakuację Strefy Gazy. Decyzja ta wywołała społeczną i polityczną burzę. Ewakuacja okazała się najbardziej złożoną i delikatną misją w historii działań sił policyjnych. Film ten opowiada o emocjach, przekonaniach, sumieniu i prawdziwej braterskiej miłości. To opowieść o najpiękniejszym wzlocie ludzkości. To opowieść o emocjonalnym braterstwie...

 

Sample Image

MIASTECZKO KROKE (The Town of Krakow) reż. Natalia Schmidt, Kuba Karyś, scen. Natalia Schmidt, Kuba Karyś, zdj. Piotr Trela,  Polska 2007 (45 min)
 
Miasteczko Kroke to opowieść o przedwojennym Krakowie widzianym oczami Żydów. Zderzają się w nim dwie rzeczywistości – bezpieczne dzieciństwo z czasów dwudziestolecia nagle przerwane i zamienione w piekło holocaustu. Bohaterowie filmu przeszli gehennę, a po wojnie - niektórzy opuścili Polskę, niektórzy wrócili do Krakowa. Wszyscy jednak sercem związani są z miastem swego dzieciństwa i wspominają tamten, zapomniany już, świat. Film przedstawia unikatowe, niepublikowane archiwalia z okresu międzywojnia.

 

OCALENI PRZEZ DEPORTACJĘ (Saved by deportation) reż. Sławomir Grunberg, scen. Robert Podgórsky, zdj. Sławomir Grunberg,  muz. Robert Aceto, USA 2007 (79 min)
 
W 1940 roku, rok wcześniej nim naziści rozpoczęli masową wywózkę Żydów do obozów zagłady, Józef Stalin nakazał deportację około 200.000 polskich Żydów ze wschodnich terenów Polski, zajętych przez wojska sowieckie, do obozów pracy przymusowej w głębi Związku Sowieckiego. Choć transporty te odbywały się w nieludzkich warunkach, uratowały wiele istnień, gdyż ci deportowani polscy Żydzi stanowią przeważającą większość ocalałych z Holokaustu. Film przedstawia drogę, którą 65 lat temu odbyli Aszer i Szyfra Szarf, z Polski na Syberię i dalej do Tadżykistanu i Uzbekistanu. Ta nieznana historia ocalenia jest świadectwem zarówno wstrząsającego przeżycia jak i dowodem na potwierdzenie ludzkiej dobroci w tych mrocznych czasach.

 
PAMIĄTKI (Souvenirs) reż.  Shahar Cohen, Halil Efrat, scen. Shahar Cohen, zdj. Tomer Shani,  Izrael 2006 (75 min)

Szahar jest bezrobotnym reżyserem filmowym. Jego ojciec, Slajman, surowy osiemdziesięciodwuletni Jemeńczyk, podsuwa mu myśli realizacji filmu o brygadzie żydowskiej, w której służył podczas drugiej wojny światowej. Szahar z entuzjazmem podejmuje ten pomysł, gdy dowiaduje się, że jego ojciec mógł zostawić “pamiątki” w postaci nieślubnych dzieci, które ma z dwiema Holenderkami. Postanawia nakręcić ten film, by odnaleźć potomstwo ojca, a także osłabić nieco ostrze jego krytyki. Film z humorem i współczuciem ukazuje skomplikowane stosunki ojca z synem na przykładzie Szahara i Slajmana, podejmuje też uniwersalne zagadnienie napięcia między bohaterskimi mitami i rzeczywistością oraz pamięcią i prawdą historyczną.

Sample Image

 

 

 

ROZSTAJE EUROPY

OPIS WSPOMNIENIA/Description of a Memory
Izrael 2006, 80 min
reż./dir.: Dan Geva
scen./sc.: Dan Geva

zdj./ph.: Dan Geva
mont./edit.: Dan Geva, Noit Geva

Film nawiązuje do dokumentu o wciąż konstytuującej się państwowości Izraela, który został zrealizowany w 1960 roku przez francuskiego reżysera Chrisa Markera: „Description d’un combat”. „Opis wspomnienia” Dan’a Geva powraca do tych miejsc, które pokazywał film Markera, ale także pokazuje te fragmenty Izraela, których w czasach powstania „Description d’un combat” nie można było sobie nawet wyobrazić. Nawiązania do pierwowzoru ograniczają się tylko do pokazywanych przez oba dokumenty miejsc, Dan Geva jest także wyraźnie zainspirowany niezwykłą stylistyką dokument Makera.
 

KOCHAM I CAŁUJĘ/Krepko celuju i lublu
Rosja 2006, 60 min
reż./dir.: Anastasia Cherkassova
scen./sc.: Anastasia Cherkassova
zdj./ph.: Alexander Dobrijanik, Anastasia Cherkassova
mont./edit.: Kira Novikov

Północna Rosja. Zabytkowy, szesnastowieczny zakon położony na wyspie Stolobnyi, zostaje przekształcony w obóz koncentracyjny. Właśnie tu, w latach trzydziestych XX wieku, słynni filozofowie, naukowcy i pisarze spędzili ostatnie dni swojego życia. Pod koniec 1937 roku ponad tysiąc więźniów obozu zostało przewiezionych z wyspy na stały ląd, gdzie zostali zamordowani. Cudem ocalały tylko ich listy, które pisali do najbliższych. Czytając je, mamy wrażenie, że ich autorzy wciąż żyją. Właśnie dlatego kobieta, która jako mała dziewczynka straciła ojca, może niemalże usłyszeć jego głos. Głos, który mówi, że wciąż o niej myśli i kocha…

INNE ŚWIATY/Inne svety
Czechy, Słowacja 2006, 78 min
reż./dir.: Marko Skop
scen./sc.: Marko Skop
zdj./ph.: Jan Melis
mont./edit.: Frantisek Krahenbie

Film “Inne światy” przybliża problemy związane z zachowaniem tożsamości narodowej i kulturowej w zglobalizowanym świecie. Sześciu bohaterów filmu pokazuje, jak przyłączenie się do globalnej wioski wpłynęło na ich życie. Problemy mogą dotyczyć spraw codziennych: cyrkowiec musi rozpocząć nową karierę jako raper, browarnik ma coraz większe problemy ze sprzedażą swoich produktów, nie wytrzymuje bowiem konkurencji ze strony silniejszych koncernów piwowarskich. W obliczu globalizacji niemniej istotne stają się zagadnienia związane z poczuciem własnej tożsamości (przykład Żydówki, która powraca na Słowację w poszukiwaniu śladów swej rodziny).

OBCINA
Rumunia 2007, 75 min
reż./dir.: Björn Reinhardt
zdj./ph.: Björn Reinhardt
mont./edit.: Björn Reinhard

Obcina to mała wioska ukryta w górach. W czasie lata żyją i pracują tam dziesiątki mieszkańców. Jednak tuż prze rozpoczęciem zimy wszyscy opuszczają wioskę z powodu nie dającej się znieść pogody. Tylko rodzina bednarza Stefana Cuta pozostaje w górach, tak jak robi to już od lat. W tym czasie starają się obronić siebie oraz swoje zwierzęta przed wilkami. Mają tylko niewielkie zapasy żywności. Jak dotąd, udało im się przetrwać każda zimę. Jednak to może się zmienić. Stefan odmroził sobie palce i czeka go ich amputacja. Jego rodzina obawia się, że bez jego pomocy nie poradzą sobie. Sytuacja zmusza go do podjęcia koniecznych kroków.

Sample Image


PIERWSZY DZIEŃ / The First Day
Polska 2007, 20 min
reż./dir.: Marcin Sauter
scen./sc.: Marcin Sauter
zdj./ph.: Marcin Sauter
mont./edit.: Tymek Wiskirski

Bohaterami dokumentu są dzieci z dalekiej tundry, przeniesione do miejskiej rzeczywistości. Do szkoły w Aksarce idzie 60 pierwszoklasistów. Przywożeni są do niej statkiem lub samolotem. Zostają na cały rok, by uczyć się matematyki czy rosyjskiego, ale także praktycznych dla nich umiejętności, które przydadzą się, by przeżyć w surowych warunkach klimatycznych. Wszystkie dzieci chodzące do tej szkoły uczą się także, gdzie leży Moskwa, czy też kim jest Władimir Putin.
Film opowiada o jednym z najważniejszych momentów w życiu każdego z nas. O pierwszej granicy, którą przekracza człowiek, stając się dorosłym.
Dokument powstał w ramach drugiej edycji projektu „Rosja – Polska. Nowe spojrzenie”.

Sample Image


NA TRZECIEJ PLANECIE OD SŁOŃCA/Na tretej planete ot solnea
Rosja/Russia 2006, 32 min.
reż./dir.: Pavel Medvedev
scen./sc.: Pavel Medvedev
zdj./ph.: Artijem Ignator, Alex Gusev
mont./edit.: Svetlana Pechenych, Tatyana Kurashova

Grand Prix na festiwalu „Short Film Festival Oberhausen 2007” w Niemczech.

Film opowiada o zapomnianej krainie Pomorsk w północnej Rosii (okolice Archangielska), w której 45 lat temu odbyły się testy nuklearne. Detonacja bomby wodorowej o ogromnej sile rażenia wywołała długotrwałe skażenie terenu. Dziś, niemal pół wieku po testach skażona zona powinna być wymarła, jednak mieszkańcy okolicznych wiosek zapuszczają się na bagna po „kosmiczne odpadki”, które następnie sprzedają na złomowiskach lub używają we własnych gospodarstwach.

SONIA I JEJ RODZINA/O Soni a jej rodine

Słowacja 2006, 37 min
reż./dir.: Daniela Rusnoková
scen./sc.: Daniela Rusnoková
zdj./ph.: Peter Zalubel, Daniela Rusnoková
mont./edit.: Jana Vlcková
muz./mus.: Jozef Luptak, Purikane Gila

Nie ma pięknej doliny, jest tylko dziura w pobliżu wysypiska śmieci. Nie ma ścieżki prowadzącej do domu, tylko błotnista droga do przygnębiającej szopy. Brakuje wszystkiego oprócz dziecięcego śmiechu. Tak właśnie żyje Soňa – kobieta silna i inteligentna. Jednak otaczająca ją rzeczywistość nie daje jej nadziei na lepsze życie. Dokument Danieli Rusnokovej jest intymnym portretem rodziny z Rumunii przybyłej do wschodniej Słowacji.

 

PLANETE DOC REVIEW

 Sample Image

SPOTKANIA NA KRAŃCACH ŚWIATA
reż.: Werner Herzog
prod.: Wielka Brytania/USA 2007 (90 min)

 

Na Antarktydzie żyje ukryta społeczność. Tysiąc kobiet i mężczyzn ryzykując życie i zdrowie psychiczne pracuje dla przyszłości ludzkości. To ekscentryczni naukowcy badający dziedziny, które znamy tylko z filmów science-fiction. Po raz pierwszy dopuszczają do siebie kogoś z zewnątrz. Jest nim Werner Herzog i jego operator Peter Zeitlinger. Biegun Południowy w filmie Herzoga znajduje nowy wymiar i znaczenie.  Jest to film – medytacja o naturze człowieka i lądzie ognia, lodu i samotności. Na początku dowiadujemy się, że nie będzie to kolejny film o pingwinach. Jednak pewien pingwin pozostawi niezatarte wspomnienie…

Sample Image
 
 

CIEŃ UŚMIECHU/ To See if I’m Smiling
reż.: Tamar Yarom, Produkcja

 

prod.: Izrael 2007 (58 min)

Nagrody : Międzynarodowy Festiwal Filmowy Haifa 2007 – Najlepszy Dokument; IDFA 2007 - Nagrody Silver Wolf i Publiczności

Armia izraelska jako jedyna na świecie prowadzi obowiązkowy nabór kobiet do wojska. Osiemnastoletnie dziewczyny spędzają w armii dwa lata. Niektóre z nich decydują się na odbycie służby na terytoriach okupowanych. W filmie Tamar Yarom sześć z nich opowiada o swoich doświadczeniach na froncie. Niektóre po raz pierwszy dzielą się swoimi przeżyciami. Z rozbrajającą szczerością opowiadają o swoich odczuciach, które towarzyszyły im podczas akcji, niebezpiecznych patroli i okrutnych koszarowych zabaw. Każdą z nich dręczą pytania, których nie zadawały sobie na froncie, poniżając ludzi, profanując zwłoki i demonstrując swoją władzę nad wrogiem. Teraz muszą z tym żyć.Ten film pomaga pojąć to, czego nie potrafi ogarnąć człowiek, słysząc o kolejnych skandalach w armii i nieludzkich zachowaniach żołnierzy. Ten film pomaga zrozumieć, jak rodzi się okrucieństwo.

Sample Image

 

NA PRZEMIAŁ / Recycle
reż.: Mahmoud al Massad

 

prod.: Holandia, Niemcy, Jordania 2007 (90 min)

Nagrody i festiwale 2007: Cinema in Motion Award - Donostia-San Sebastian International Film Festival, Dubai International Film Festival - Muhr Awards Official, Sundance Film Festival, 2008: World Cinema Cinematography Award Rotterdam FF 2008

Film skupia się na sylwetce Abu Ammara, biednego muzułmanina, byłego mudżahedina w Afganistanie. Abu Ammar mieszka w milionowym az-Zarka, w drugim co do wielkości mieście Jordanii. Mieszka na tej samej ulicy, gdzie żył i dorastał Abu Musa az-Zarkawi brutalny przywódca Al-Kaidy. Nasz bohater zarabia na życie, jeżdżąc dookoła miasta starym volkswagenem busem i zbierając ze swoimi synami puste kartony. Na przemiał. Widzimy, jak uczy swojego malutkiego syna prowadzić samochód, jak kupuje mleko dla chorej matki, jak ogląda wieczorami telewizję. Poznajemy go przy pracy, przy jedzeniu, przy modlitwie. Śledzimy jego codzienne troski. Poznajemy jego przyjaciół w czasie wieczornych rozmów o polityce i religii. Abu Ammar nocami pisze książkę o islamie na podstawie wieloletnich zapisków na skrawkach papieru gromadzonych w plastikowych torbach. W spotkaniu z Abu Ammarem stajemy twarzą w twarz z Arabem, muzułmaninem, z człowiekiem, który ma dwie - chodzące w burkach - żony, który pisze książkę ku chwale islamu, który z kolegami rozmawia o potrzebie ”świętej wojny”, ale nie rozumie jej krwiożerczości. Dla Abu Ammara Bin Laden jest zdrajcą i oszustem. Widzimy człowieka, który tak jak każdy z nas chce kochać, wybić się z nędzy, spełnić swoje marzenia i zrozumieć świat. (…)
 

Sample Image

 
 

ROZBITKOWIE /Stranded – The Andes Plane Crash Survivors
reż.: Gonzalo Arijón

 

prod.: Francja 2007 (130 min)

Nagrody: Najlepszy Film – IDFA 2007; Nagroda Joris Ivnes – IDFA 2007

„Dlaczego ty, a ja nie?” – to pytanie zadawali sobie wszyscy, którzy jakimś cudem ocaleli z katastrofy lotniczej, do której doszło w chilijskich Andach w 1972 roku. Dla zawodników urugwajskiej drużyny rugby i towarzyszących im osób, upadek na czterotysięczny lodowiec był dopiero początkiem dramatycznej walki o przetrwanie. Czekało ich jeszcze znacznie więcej: rany, przeraźliwe zimno, brak żywności i pogłębiająca się depresja. Mimo to udało im się przetrwać w tych warunkach 72 dni i sprowadzić pomoc. (…) Nagle byliśmy zmuszeni dokonywać wyborów, o których nigdy dotąd nie myśleliśmy” – opowiada jeden z ocalałych. Po kilku dniach głodówki i osamotnienia rozbitkowie zaczęli przeżywać rozpacz i desperację, które zbliżyły ich do granic człowieczeństwa. W pełnych emocji wspomnieniach dowiadujemy się, o czym myśleli i jakie znaleźli wyjście z sytuacji... (…)
 

TAJEMNICA DEVY/ The Secret of Deva
reż.: Anca Miruna Lazarescu

 

prod.: Niemcy, Rumunia 2007 (58 min)

Nagrody : Międzynarodowy Festiwal Filmów Studenckich w Poczdamie 2007 – nagroda Best Newcomer; Nagroda Publiczności dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na Festiwalu w Trieście 2008

 

Deva jest miastem położonym nad rzeką Maruszą, w południowej Transylwanii. Słynie z tego, że znajdują się w nim ruiny legendarnej, XIII-wiecznej fortecy. Przede wszystkim jednak, mieści się tu szkoła, w której już od wielu lat trenują kolejne pokolenia mistrzyń świata w gimnastyce. O zdobyciu mistrzostwa marzą także dwie bohaterki filmu, ośmioletnia Pitic i dziewięcioletnia Malina. Od szóstego roku życia dziewczynki mieszkają w Devie, każdy dzień poświęcając na trudne ćwiczenia, a zaledwie dwa popołudnia w tygodniu – na zabawę. Obserwujemy ich codzienne życie i towarzyszymy im aż do ich najważniejszego życiowego sprawdzianu, jakim są ogólnokrajowe zawody w gimnastyce. Widzimy, jak dziewczynki się zmieniają i powoli przystosowują do życia w świecie, którym rządzą surowe, często dość okrutne zasady. Jest to niezwykła, pełna ciepłego humoru, opowieść o dorastaniu. A przede wszystkim: o marzeniach i o trudnej drodze, jaką czasem trzeba przejść, aby móc je spełnić. 

 
Sample Image
 


TWARZE/ Faces
reż.: Gmax (Gérard Maximin

 

prod.: Holandia, Francja 2007 (76 min)

Co zrobić żeby świat stał się lepszy?
W 2007 roku artysta J.R. z Francji i Szwajcar Marco stworzyli niezależny projekt artystyczny „Twarzą w twarz”. Z bliskiej odległości, obiektywem 21 milimetrów, zrobili zdjęcia twarzy czterdziestu jeden Izraelczyków i Palestyńczyków. W marcu 2007 roku rozpoczęli akcję rozwieszania zdjęć w najbardziej newralgicznych punktach Palestyny i Izraela.Wydrukowane w dużych formatach zdjęcia zestawione w pary zawisły po obu stronach muru. Gmax, reżyser filmu Twarze, towarzysząc z kamerą podczas akcji rozwieszania plakatów, uchwycił reakcje ludzi, ich radość, zakłopotanie, refleksje i zadziwienie tym, jak trudno odróżnić muzułmanina od żyda. Nikt nie był obojętny, bo jak zachować obojętność, skoro imam, ksiądz i rabin, strojąc głupie miny, spoglądają ze zdjęć przyklejonych do muru. Śmiech jest najlepszym lekarstwem na stres. Po dwóch stronach muru, gdzie każdy posługuje się stereotypami wroga utrwalanymi przez media, mimo wszystko ludzie stali się sobie bliżsi.

 
Sample Image
 
 

W GÓRĘ JANGCY / Up the Yangtze
reż.: Yung Chang

 

prod.: Kanada 2007 (93 min)

Grand Prix Planete Doc Review 2008 – Nagroda Millennium; Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Vancouver 2007 – nagroda dla najlepszego dokumentu kanadyjskiego, Festiwal Sundance 2007 – nominacja do nagrody Grand Prix, Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie 2007 - nominacja do nagrody głównej (Jorisa Ivensa)

Reżyser zabiera nas w podróż po Jangcy, jednej z najdłuższych rzek świata, którą pragnęli ujarzmić wszyscy chińscy przywódcy, z Mao Zedongiem na czele. Wybudowana przed dwoma laty wielka Tama Trzech Przełomów miała przynieść spełnienie tych odwiecznych marzeń i stać się największą dumą narodową, symbolem rosnącej potęgi kraju. Dziś okazuje się jednak, że jej powstanie było nie tylko bardzo kosztowne, lecz także tragiczne w skutkach. Doprowadziło między innymi do tego, że fale rzeki zaczęły zatapiać okoliczne wioski i miasta, przez co mieszkańcy zmuszeni są przenosić się w inne rejony kraju. Podobny los spotkał dwie rodziny głównych bohaterów, których poznajemy w filmie. (…)

Sample Image

 

W TEHERANIE NIE ROSNĄ JUŻ GRANATY/ Tehran Has No More Pomegranates
reż. Massoud Bakhshi,
prod.  Iran 2006 (69 min)
 
Wybrane nagrody i festiwale: Międzynarodowy FF Fajr 2007 – Nagroda za Reżyserię; IDFA 2007; CINEMA VERITE Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych, Iran 2007 – Nagroda Publiczności; Nagroda AVINI dla Najlepszego Dokumentu, Iran 2007; Hot Docs Canada 2008

„Teheran jest dużym miastem położonym niedaleko miasta Rey, pełnym ogrodów i drzew owocowych. Jego mieszkańcy mieszkają w wydrążonych w ziemi jamach. Większość dzielnic miejscowości toczy ze sobą nieustanną wojnę. Najczęstszym zajęciem Teherańczyków jest złodziejstwo i przemoc, choć król próbuje dowieść, że również oni są jego poddanymi. To właśnie tu rośnie wspaniały owoc, niezwykły granat, który można znaleźć tylko w Teheranie.” – pisano przed laty o stolicy Iranu. Do tego XIII-wiecznego zapisu odnosi się też reżyser filmu Massoud Bakhshi, kiedy rozpoczyna swoją podróż sentymentalną przez historię miasta. Filmowiec w dowcipny i inteligentny sposób porównuje przeszłość miasta z osiągnięciami współczesności. Historia Teheranu to również historia Iranu, centrum najważniejszych zwrotów i zawirowań całego kraju. Filmowiec z dużą lekkością przeprowadza widza przez zawiłe losy Teheranu, przewroty wojskowe, ingerencje obcych państw i rewolucję islamską. Z różnych punktów widzenia obserwuje zmiany, jakie zaszły w mieście... .

Sample Image