SZTUKA PŁAKANIA (Kunsten at græde i kor) reż.: Peter Schønau Fog, scen.: Bo Hr. Hansen, zdj.: Harald Gunnar Paalgard, muz. Karsten Fundal, na podstawie książki Erlinga Jepsena, Dania 2006 (106 min)

w.: Jannik Lorenzen (Allan), Jesper Asholt (ojciec), Hanne Hedelund (matka), Julie Kolbech (Sanne), Rita Angela (Bedste), Bjarne Henriksen (Budde), Thomas Knuth-Winterfeldt (Asger), Sune Thomsen (Per), Lene Tiemroth (psychiatra), Hans Henrik Voetmann (doktor Madsen), Laura Kamis Wrang (Pani Budde)

Ekscentryczna, pełna czarnego humoru historia jutlandzkiej rodziny we wczesnych latach 70-tych, widziana bezlitosnymi, a jednocześnie niewinnymi oczami jedenastoletniego chłopca.
Życie Allana nie jest łatwe - ojciec dzień po dniu ogłaszający chęć popełnienia samobójstwa, uzależniona matka.
Ojciec zarabia, wygłaszając płomienne mowy pogrzebowe. Gdy interes zaczyna iść kiepsko, syn postanawia poprawić samopoczucie ojca. Prosi starszą siostrę, by pocieszyła tatę, a ona schodzi do piwnicy, żeby podarować ojcu kilka chwil ohydnej rozkoszy. Allan jest za mały by zrozumieć, że rzeczy do których przykłada rękę są zakazane – z całych sił chce tylko, by jego ojciec był szczęśliwy …

 

Sample Image

POSTERUNEK GRANICZNY  (Karaula) reż.: Rajko Golić, scen. Ante Tomić, Rajko Grlić, zdj. Slobodan Trninić, muz. Sanja Ilić  (na podstawie: powieści "Ništa nas ne smije iznenaditi" Ante Tomićia), Bośnia i Hercegowina/ Chorwacja/ Macedonia/ Serbia/ Czarnogóra/ Słowenia 2006 (94 min)
w.:  Toni Gojanovic (Siniša), Sergej Trifunović (Ljuba Paunovic), Emir Hadžihafizbegović (Porucznik Safet Pašić) Verica Nedeska (Mirjana), Bogdan Diklić (Pułkownik Rade Orhideja), Miodrag Fišeković (Gvozdenović), Franjo Dijak (Budiščak), Petar Arsovski (Ilievski), Tadej Troha (Lanišnik), Zoran Ljutkov (Milčo), Igor Benčina (Vladika), Selim Sendzul (Mica), Almedin Leleta (Hasan), Hrvoje Kečkeš (Miljenko) Petar Mircevski (Milovanovic)

W małym posterunku granicznym na granicy Jugosławii i Albanii przebywa kolejna generacja żołnierzy. Codzienna nuda i oczekiwanie na koniec swojej służby, odliczanie dni, kiedy zdejmą mundur już na dobre takie sprawy wypełniają każdy dzień ich służby. Jest wiosna 1987 roku i nawet przez myśl nigdy im nie przyszło, że niedługo tu wrócą i pójdą na wojnę. Są to ostatnie dni kraju zwanego Jugosławią, lecz tego nie wie żaden ze stacjonujących tu żołnierzy.

Sample Image

FAŁSZERZE (Die Fälscher) reż.: Stefan Ruzowitzky, scen. Stefan Ruzowitzky, zdj. Benedict Neuenfels, muz. Marius Ruhland, Niemcy/Austria 2007 (98 min)
w.: Karl Markovics (Salomon Sorowitsch), August Diehl (Adolf Burger), Devid Striesow (Friedrich Herzog), Martin Brambach (Holst), August Zirner (Dr Klinger), Veit Stübner (Atze), Sebastian Urzendowsky (Kolya Karloff),  Andreas Schmidt (Zilinski), Tilo Prückner (Dr Viktor Hahn), Lenn Kudrjawizki (Loszek), Marie Bäumer (Aglaya), Arndt Schwering-Sohnrey (Hans), Dolores Chaplin (Rothaarige), Werner Daehn (Rosenthal), Norman Stoffregen (Abramovic)

Oskar za najlepszy film nieanglojęzyczny 2008

Berlin, lata 30. Salomon Sorowitsch ma wyjątkowy talent do podrabiania obrazów i pieniędzy. Dzięki niemu trafia do obozu koncentracyjnego, ale też jemu właśnie zawdzięczać będzie swoje przetrwanie. Dla Niemców bowiem Salomon okaże się niezbędnym ogniwem w planie tzw. operacji Bernhard, czyli przygotowywanej przez hitlerowców destabilizacji ekonomii krajów alianckich poprzez dystrybucję fałszywych funtów i dolarów.

Sample Image
MARTWA NATURA (Sanxia Haoren)  reż.: Jia Zhang-ke, scen. Zhang Ke Jia, Na Guan, zdj. Nelson Yu Lik-wai, muz. Giong Lim, Chiny 2006 (108 min)

w.:Tao Zhao (Shen Hong), Sanming Han (Han Sanming), Hong Wei Wang, Zhubin Li, Haiyu Xiang, Lin Zhou

Nagroda (Złoty Lew) za najlepszy film na MFF w Wenecji’ 2006

Akcja filmu rozgrywa się w mieście Fengjie, które powoli pogrąża się w wielkim sztucznym jeziorze powstałym na skutek spiętrzenia wód rzeki Jangcy przez tamę Trzech Przełomów. Stary świat odchodzi w niebyt z wyjątkiem najcenniejszych obiektów i przedmiotów ocalonych lub wyszabrowanych przez ludzi, zaś rzeczywistość z dnia na dzień przybiera niespotykane dotychczas w tym miejscu formy. Dwoje bohaterów przyjeżdża do Fengjie z odległych prowincji Chin w poszukiwaniu bliskich zaginionych w chaosie, z którego formują się nowoczesne, wielkie Chiny.

Sample Image