Alchemia kina
w.: Philippe Noiret (Alfredo), Jacques Perrin (Salvatore), Salvatore Cascio (Salvatore jako nastolatek), Mario Leonardi (Salvatore jako chłopak), Agnese Nano (Elena)
Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes' 1989; Oscar' 1989 dla najlepszego filmu zagranicznego
Znany włoski reżysera Salvatore po latach powraca pamięcią do czasów dzieciństwa spędzonego w małym sycylijskim miasteczku...
Toto (tak nazywają w mieście małego Salvatore) przyjaźni się z miejscowym kinowym operatorem Alfredo, który wprowadza chłopca w magiczny świat ruchomych obrazków. Toto dzień po dniu spędza w ciemnej kinowej sali, chłonąc pojawiające się na ekranie obrazy i marząc o samodzielnym robieniu filmów. Kino staje się także dla niego źródłem pierwszych miłosnych doświadczeń...
WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ reż.: Andrzej Wajda; scen.: Andrzej Wajda; zdj.: Witold Sobociński; muz.: Andrzej Korzyński, Polska 1968 (104 min)
Nagroda polskiej Krytyki Filmowej '1969 "Syrenka Warszawska" za najlepszy polski film sezonu
Skonstruowany wokół motywu poszukiwań zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie, obraz pasji, namiętności i słabości środowiska ludzi filmu. W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser . . . Ela - żona aktora i dawna miłość reżysera, oraz Beata - żona reżysera i dawna miłość aktora starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął on wyskakując z pędzącego pociągu. Reżyser nie wie, co zrobić z nieskończonym filmem. Angażuje Daniela - przyjaciela zmarłego, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać...
PURPUROWA RÓŻA Z KAIRU (The Purple Rose of Cairo) reż.: Woody Allen; scen.: Woody Allen; zdj.: Gordon Willis; muz.: Dick Hyman; USA 1985 (81 min)
Nagroda FIPRESCI na MFF w Cannes '1985; Cezar '1986 za najlepszy film zagraniczny; BAFTA Awards '1996 za najlepszy film i scenariusz; Złoty Glob '1996 za najlepszy scenariusz
(?) Bohaterką utworu, którego akcja rozgrywa się w czasach Wielkiego Kryzysu, jest pechowa kelnerka, obarczona mężem obibokiem, szukająca ucieczki od swych codziennych kłopotów w kinie. Marzenia Cecilli o oderwaniu się od szarej egzystencji są tu tak silne, że zaciera się granica między fikcją a realnością. Filmowy amant schodzi z ekranu, by odwzajemnić miłość wielbicielki, siedzącej wśród widzów...
Grand prix na MFF w Moskwie '1963; Oscary '1963 za najlepszy film zagraniczny i kostiumy
Najbardziej autobiograficzny z filmów Felliniego. Bohater musi nakręcić dziewiąty film w swojej karierze. Guido, 45-letni reżyser, przybywa do uzdrowiska z zamiarem napisania scenariusza, ale brak mu pomysłów. Analizuje swoje życie, powraca do czasów dzieciństwa, do poznanych kobiet...
Młodziutka aktorka Claudia wnosi promyk nadziei na odmianę. Na konferencji prasowej przed pierwszym klapsem Guido wyobraża sobie swoje samobójstwo. Zdecydowany na rezygnację z planów artystycznych, odzyskuje wiarę w siebie widząc otaczające go postaci z własnych filmów.
w.: Jelena Sołowiej (Olga Wozniesienska), Rodion Nachapietow (Wiktor Potocki), Aleksandr Kaliagin (Kaliagin), Oleg Basiłaszwili (producent), Konstantin Grigoriew (Fiedotow), Nikołaj Pastuchow (scenarzysta), Wiera Kuzniecowa (matka Olgi), Nikita Michałkow (rewolucjonista)
Akcja filmu toczy się podczas wojny domowej w Rosji. Stary świat się wali, zwyciężają bolszewicy, tylko gdzieś na południu kraju znajduje się zakątek pozornego spokoju, w którym filmowcy kręcą jakiś bzdurny melodramat. Taka sytuacja nie może jednak trwać wiecznie. Główna bohaterka, popularna aktorka zostaje wciągnięta w konspiracyjno-miłosną intrygę, która udowadnia jej w dobitny sposób, że realne życie potrafi być bardziej ekscytujące i niebezpieczne, niż to które odtwarzane jest przed kamerą...