TARAS BULBA reż.: Władimir Bortko; scen.: Władimir Bortko; zdj.: Dmitrij Mass; muz.: Igor Korneliuk; Rosja 2009 (100 min)

w.: Bogdan Stupka (Taras Bulba), Ada Rogowcewa (żona Tarasa Bulby), Igor Petrenko (Andriej Bulba), Władimir Wdowiczenkow (Ostap Bulba), Magdalena Mielcarz (polska księżniczka), Michaił Bojarskij (Mosij Szyło), Daniel Olbrychski (Kraśniewski), Władimir Iljin (Kuriennoj), Boris Chmelnicki (ataman), Liubomiras Lauciavicius (polski wojewoda), Aleksei Ogurcow (kozak Popowicz), Siergiej Doncow (Jankiel)

Film opowiada o trudnym okresie w historii Kozaków z Siczy,  w czasach ich walki z Rzeczpospolitą. Rodzina szanowanego Kozaka Tarasa Bulby  znalazła się w samym centrum intryg politycznych. Syn Tarasa - Andriej zakochał się w polskiej szlachciance Elżbiecie Mazowieckiej i postanowił zbiec z Sicziy. Ojciec, rozdarty pomiędzy miłością do dziecka a patriotycznym obowiązkiem ogłasza mu swoja ostatnia wolę.

Rosyjska polemika z wizją tej samej epoki, zawartej w "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana. Władimir Bortko jest cenionym reżyserem, autorem głośnych ekranizacji rosyjskiej klasyki: Psie serce, Idiota, Mistrz i Małgorzata.

ZAKŁADNIK (Plennyj) reż.: Aleksiej Uczitiel; scen.: Władimir Makanin, Timofiej Dekin; zdj.: Jurij Klimienko; muz.: Leonid Diesiatnikow; Rosja/Bułgaria 2008 (80 min)

w.: Wiaczesław Krikunow (Rubachin), Piotr Łogacziow (Wowka); Iraklij Mcchailai (Jamal), Julia Pieriesild (Nastia)

Akcja filmu rozgrywa się podczas wojny w Czeczenii. Doświadczony sierżant Rubachin i snajper Wowka mają za zadanie sprowadzić pomoc dla znajdującego się pod obstrzałem rosyjskiego konwoju. Podczas wykonania zadania biorą zakładnika ? młodego Czeczena Dżamała, który ma ich bezpiecznie przeprowadzić przez terytorium wroga. W trójkę idą przez góry. Dżamał próbuję uciekać, ale mimo to zaczyna łączyć go z Rubachinym szczególna więź. W pewnym momencie zapominają, że stoją po dwóch stronach niewidzialnej linii frontu...

DZIEŃ W JURIEWIE (Juriew dień) reż.: Kirił Sieriebrennikow; scen.: Jurij Arabow; zdj. Oleg Łukiczow; muz.: Siergiej Niewski; Rosja/Niemcy 2008 (137 min)

w.: Ksenia Rappoport (Luba), Jewgenia Kuzniecowa, Siergiej Sosnowski, Roman Szmakow (Andriej), Siergiej Miedwiediew; Igor Chripunow

Grand Prix na 24.Warszawskim Festiwalu Filmowym' 2008

Luba, piękna, wyrafinowana śpiewaczka operowa, bierze kilka dni urlopu, żeby odwiedzić wraz z synem swoje rodzinne miasto Juriew. Wyjechała z Rosji wiele lat wcześniej, żeby rozwijać międzynarodową karierę. Jej syn, który jeździ z nią po całym świecie, wyrzuca jej, że poświęca mu za mało uwagi. Kiedy docierają do Juriewa, nie spotykają się z miłym przyjęciem - jakby czas zatrzymał się tam kilkadziesiąt lat temu. W pewnej chwili syn Luby znika...

SŁOWO JAK GŁAZ (Kriemień) reż.: Aleksiej Mizgiriew; scen.: Aleksiej Mizgiriew, Jurij Kławdijew; zdj. Wadim Diejew; Rosja 2007 (82 min)

w.: Eugeniusz Antropow, Dmitrij Kuliczkow, Anastazja Biezborodowa, Siergiej Szechowcow, Karen Badałow, Aleksandr Gołubiew

Współczesna Moskwa jest błyszcząca, europejska, ale jednocześnie brutalna. To miasto nadziei i niespełnionych oczekiwań, tu wygrywa silniejszy. Po zakończeniu służby wojskowej Anton przyjeżdża tu za ukochaną dziewczyną. Zostaje odrzucony, ale chłopak nie przywykł do ustępstw. Aby osiągnąć swój cel jest gotowy na wszystko. ?Słowo jak głaz? to film o dwudziestolatkach- ludziach należących do epoki MTV, kierujących się w życiu reklamowym sloganem ?Bierz od życia to, co najlepsze?.

SPADKOBIERCY CARA (Nasledniki) reż.: Konstantin Odiegow; scen.: Konstantin Odiegow (na podst. powieści Siergieja Kozłowa "Chłopiec bez szpady"); zdj.: Radik Askarow; muz.: Aleksiej Rybnikow; Rosja 2008 ( 90 min)

w.: Paweł Jurczenko, Jekaterina Riednikowa, Denis Karasiew, Władimir Tołokonnikow, Leonid Kurawliow, Aleksander Gołubkow, Julia Gałkina, Aleksander Baszirow

Główny bohater filmu - chłopiec Timofiej - mieszka w małym syberyjskim miasteczku,  związanym z wydobywaniem ropy naftowej. Mimo obfitości ziemi syberyjskiej, mieszkańcy miasteczka ledwie wiążą koniec z końcem. Nie mają pieniędzy, pracy. Wszelkie problemy wynikają z niemożności wzbogacenia swojego duchowego życia. W domu Timofiej codziennie obserwuje pijanych rodziców, butelki na podłodze, utratę wartości rodzinnych.

Kolega Michaił wkłada w rękę Timofieja dziwny guzik, podobno należący kiedyś do carewicza Aleksieja Romanowa. Timofiej, którego do tej pory cieszyły tylko pieniądze, zaczyna odczuwać swoją przynależność do historii i więź z czymś co jest znacznie ważniejsze. Jedno spojrzenie na guzik budzi w nim nieznane do tej pory poruszenie. Dusza chłopca zaczyna wypełniać się wiarą.