ALEKSANDR CURKAN

 

(Rosja) "Testament poety"

Popularny moskiewski aktor teatralny i filmowy, związany przez szereg lat z kultowym Teatrem na Tagance. Nigdy nie planował kariery aktorskiej, myślał o ?konkretnym? zawodzie i dużych zawodowych wyzwaniach. Dlatego trafił na wydział "Budowa i eksploatacja lotnisk", po ukończeniu którego obsługiwał przez kilka lat syberyjskie aerodromy.

Miał już trzydziestkę na karku kiedy znajoma nauczycielka podsunęła mu biografię Wołodii Wysockiego. O Wysockim miał dotąd pojęcie skażone przez oficjalną propagandę. Lektura książki okazała się zbawiennym wstrząsem. Prosto z Syberii wyrusza do Moskwy na egzamin do szkoły teatralnej. Jego marzeniem jest znaleźć się na Tagance, miejscu naznaczonym artystycznym geniuszem jego nowo odkrytego idola. Los mu najwyraźniej sprzyja: opiekę nad jego rokiem przyjął sam Jurij Lubimow, wybitny reżyser, twórca legendarnych spektakli Taganki. A Aleksandr Curkan znalazł się wśród wybrańców, których Lubimow ściągnął następnie do swojego teatru.

Debiut na scenie Taganki miał jak marzenie: zagrał Iwana Bezdomnego w "Mistrzu i Małgorzacie". Potem brał udział w kolejnych głośnych spektaklach Lubimowa: "Moskwa - Pietuszki" (Wieniczka), "Bracia Karamazow" (Mitia), "Marat i markiz de Sade" (Marat). Aż w końcu nadszedł spektakl i rola o jakiej mógł tylko marzyć - ta tytułowa w spektaklu "Władimir Wysocki". Sybirski sen znalazł swoje spełnienie.

Aleksandr Curkan uważa, że to było przeznaczenie. I własnymi interpretacjami poezji i piosenek swojego idola spłaca zaciągnięty wobec niego dług.

 

MUZYKA FILMOWA

RAFAŁ ROZMUS

Ukończył PWSzM I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie w klasie skrzypiec, absolwent Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS ? obecnie wykłada na tym Wydziale. Komponować zaczął jeszcze jako dziecko, tworząc prostą muzykę elektroniczną. Później jego zainteresowania poszerzyły się o jazz i muzykę rozrywkową. Komponowaniem muzyki klasycznej zajmuje się od 1988r. W 2001 r. powstał cykl muzyki filmowej do nienakręconych filmów. Dwa lata później skomponował muzykę do sztuki teatralnej Ja, Orfeusz, wystawionej w Teatrze Miejskim w Gdyni. Nowe doświadczenie to pisanie partytur na orkiestrę kameralną do filmów niemych, prezentowanych w Iluzjonie Filmoteki Narodowej w Warszawie oraz na Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu. To dzięki nim trafił do największego na świecie amerykańskiego portalu filmowego www.imdb.com, w kategorii kompozytor filmowy.

 

Po odkryciu w Zwierzyńcu otrzymał propozycję napisania muzyki do telewizyjnego serialu Tajemnice Watykanu. Z Placu św. Piotra był już tylko krok do skomponowania ścieżki dźwiękowej do pierwszego filmu kinowego ? Tryptyku rzymskiego (2006) w reżyserii Marka Luzara (na motywach poematu Jana Pawła II). Od ubiegłego roku zajmuje się opracowaniem muzycznym do serii klasycznych polskich filmów z okresu kina niemego, jakie Filmoteka Narodowa zamierza wypuścić na DVD.

 
 

Swoje partytury do niemych filmów prezentował m.in. na festiwalach: Sacrofilm (Zamość, 2008), Festiwal Popoli e Religioni (Terni, Włochy, 2008), Festiwal Gwiazd (Międzyzdroje, 2009), Era Nowe Horyzonty (Wrocław, 2009).

 

Na jubileuszową LAF przygotował partyturę do filmu ?Generał? Bustera Keatona na Orkiestrę Symfoniczną. W prawykonaniu w Zwierzyńcu weźmie udział Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego, którą poprowadzi kompozytor.

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA IM. KAROLA NAMYSŁOWSKIEGO

Najstarsza orkiestra w kraju o specyficznym pochodzeniu i rodowodzie chłopskim

4 listopada 1881 roku jest oficjalną datą założenia orkiestry, chociaż jej pierwszy koncert odbył się znacznie wcześniej - 24 grudnia w 1880 roku. Początkowo składała się ona wyłącznie z włościan wykształconych przez jej założyciela - Karola Namysłowskiego - stąd w nazwie "włościańska". Do roku 1939 zespół był finansowany przez rodzinę Namysłowskich, a po II wojnie światowej mecenat nad orkiestrą zaczęło przejmować państwo.

 

Nowy mecenas, w postaci Wydziału Kultury i Sztuki w Lublinie, wydał tuż po wojnie orkiestrze zezwolenie na występy publiczne z zastrzeżeniem, że w jej repertuarze nie znajdą się utwory jazzowe.

 

Jako jedyna taka orkiestra w kraju, złożona w dużej mierze z samorodnych talentów wyłowionych z różnych zakątków Roztocza, szybko zdobyła zasłużony rozgłos. Zapraszana na gościnne występy objechała z koncertami pół Polski, a następnie przemierzyła Europę, by zakończyć tournée występami w Kanadzie i USA. O muzycznych możliwościach Włościańskiej Orkiestry świadczy chociażby to, że gościnnie chętnie występowali z nią znakomici soliści: Bernard Ładysz, Kaja Danczowska, Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Jakub Jakowicz, Waldemar Malicki, Janusz Olejniczak.

 

Od 2008 roku zyskała status Orkiestry Symfonicznej. Aktualnie prowadzi ją dyrektor artystyczny i dyrygent - Tadeusz Wicherek. W swoim repertuarze orkiestra wychodzi od czasu do czasu poza kanon muzyki poważnej. Nowym doświadczeniem na tej drodze jest wykonanie muzyki na żywo do filmu "Generał" Bustera Keatona podczas 10. Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu. Na tym wyjątkowym koncercie Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego poprowadzi autor partytury do tego filmu - Rafał Rozmus.

 

HRDZA

Słowacja

Zespół HRDZA pojawił się na słowackiej scenie muzycznej w 1999 r. Wkrótce uzyskał też wielu sympatyków w kręgach słuchaczy nie tylko muzyki folk na Słowacji. Duża popularność, jaką po kilku latach działalności uzyskał zespół Hrdza, była naturalną konsekwencją wydanego w 2002 r. bardzo dobrego pierwszego albumu CD pt. "Muzička" oraz wielu, bardzo dobrze przyjętych koncertów m.in. na znanych festiwalach - Porta Festival (2003), Usti nad Łabą (2003) i Zahrada Festival w 2004. Świetne koncerty zespołu, wiele prestiżowych nagród i uznanie krytyki na stałe zbudowały pozycję Hrdzy na słowacko-czeskim rynku muzycznym.
Grupa uczestniczyła również i została zauważona podczas muzycznych konkursów związanych z muzyką pop - m.in. U.S. Steel Talent Night w 2004 i the Coca-Cola PopStar w 2005, co świadczy o uniwersalności muzyki granej przez zespół i artystycznym otwarciu na bardziej komercyjny rynek muzyczny. Drugi album CD HRDZY "Pod Bozimi Oknami" wydany w 2006 r. przez Universal Music został uznany przez krytyków muzycznych i wielbicieli zespołu za jedno z muzycznych wydarzeń roku. Utwory z tego albumu były wykonywane powszechnie (również w komercyjnych) stacjach radiowych na Słowacji , a  zespół uzyskał nominację do Aurel Awards'2006, w kategorii "the Best New Artist" - przyznawanej przez 110 członków Słowackiej Akademii Muzycznej (odpowiednik słowackiego Grammy).
Repertuar Hrdzy jest oparty w znacznej mierze na autorskich pomysłach muzycznych lidera zespołu - Slavomira Gibartiego, którego kompozycje nawiązują do tematów tradycyjnej muzyki słowackiej, ale zbudowane są na współczesnych pomysłach aranżacyjnych związanych z muzyką rock, folk i pop oraz wykorzystują różnorodne rytmy ze Wschodu i Zachodu. Niewątpliwym dodatkowym atutem wpływającym na charakter brzmienia zespołu Hrdza jest  charakterystyczny i robiący wrażenie śpiew Veroniki Rabadovej.  (S.Król)

Skład zespołu: Veronika Rabadova (wokal), Slavomir Gibarti (wokal, gitara akustyczna i elektryczna, samplingi), Anton Potocnak (skrzypce, chórki), Miso Brandys (skrzypce, chórki), Pavol Boles (gitara basowa, akordeon, chórki, Marek Szarvas (perkusja i instrumenty perkusyjne), Lukas Matufka (djembe, darbuka, instrument perkusyjne, chórki), Miro Szirmai (conga, instrument perkusyjne, chórki).

 

   

 

 

SLOWINSKA.ART.PL

Polska

Niekwestionowana, pierwsza dama wokalistyki w muzyce ethno. Będący pod wrażeniem jej występu dziennikarz, tak na łamach ?Dziennika Polskiego? recenzował jej koncert: Wygląda jak zachwyt. Należy do nieba. Niemożliwe? Tak. Bo w sztuce liczy się tylko to, co niemożliwe. Zygmunt Konieczny, który jakiś czas temu odkrył dla siebie tę artystkę, musiał dostrzec tę niemożliwość. Bo Joanna Słowińska ma w sobie pierwotność i duchowość zarazem. (?) Głos o oryginalnej barwie, czysty i mocny, łączy z wirtuozerią skrzypcową, żywiołowym tańcem i gestykulacją oraz wielkim wyczuciem stylu.

 

SHAHAB TOLOUIE

Czechy

Pochodzi z Iranu i jest wirtuozem multiinstrumentalistą. Najchętniej gra na gitarze, bo to ona pozwoliła mu odkryć zmysłowe piękno muzyki flamenco. Jego gra łączy perską tradycję muzyczną z motywami zaczerpniętymi z muzyki Półwyspu Iberyjskiego. W ten sposób scala ze sobą dwa odległe, muzyczne światy. Swoją muzykę określa mianem "EthnoFlamenco" lub "Persian Flamenco Fusion".

Koncert: 9.08.09 (niedziela) o północy w browarze.