SEANS Z BARTKIEM KONOPKĄ

CZUBEK

scen. i reż.: Bartosz Konopka

zdj.: Piotr Rosołowski

w.: Sławomir Orzechowski (Ojciec), Redbad Klynstra (Syn)

prod.: Polska 2002 (Wydział Radia i Telewizji UŚ) (11 min)

Czubek nazywany jest współczesną opowieścią o synu marnotrawnym. Syn, młody, rzutki, dobrze zarabiający, potrzebuje podpisu swojego chorego psychicznie ojca na umowie sprzedaży mieszkania. W tym celu wyciąga go ze szpitala. W czasie transakcji klientka radzi synowi, aby ubezwłasnowolnił Ojca. I nagle Syn, któremu pewnie takie właśnie rozwiązanie przychodziło do głowy, odrzuca umowę, targa ją, a chętną do zakupu mieszkania klientkę wyrzuca za drzwi. Więź z Ojcem okazuje się silniejsza niż powierzchowny materializm Syna.

 

KRÓLIK PO BERLIŃSKU

reż.: Bartosz Konopka

scen.: Bartosz Konopka, Piotr Rosołowski

zdj.: Piotr Rosołowski

muz.: Maciej Cieślak

prod.: Polska/Niemcy 2009 (51 min)

Nagroda dla najlepszego filmu średniometrażowego na MFFD "Hot Docs" w Toronto' 2009; Nagroda Główna w konkursie "Nagroda Magicznej Godziny" podczas Planete Doc Review w Warszawie' 2009; Złoty Lajkonik oraz nagroda dla najlepszego producenta na Krakowskim Festiwalu Filmowym' 2009

Przestrzeń między dwoma murami, których linia dzieliła od 13 sierpnia 1961 r. Berlin na Wschodni i Zachodni, była prawdziwym rajem dla licznej populacji królików. Początkowo króliki były przekonane, że mur, zasieki i strażnicy z psami są po to, by strzec ich bezpieczeństwa. W rezerwacie żyło się wygodnie. Każdy jego mieszkaniec miał to samo, każdy żył podobnie w jednej z identycznych nor. Nie trzeba było walczyć o pozycję na drabinie społecznej. W ogóle ? niewiele trzeba było robić. Króliki były zadowolone. Ale z biegiem czasu okazało się, że trawy jest wprawdzie po równo dla każdego, ale jest fatalnej jakości, i że zaczyna brakować przestrzeni do życia. A wszelkie próby opuszczenia rezerwatu są surowo karane. W końcu mur został rozebrany. W szerokim, wolnym świecie, który się przed nimi otwarł, króliki poczuły się zdezorientowane, zagrożone i nieszczęśliwe. Pierwsze pokolenie nie potrafiło znaleźć sobie w nim miejsca. Szanse mają być może młode króliki, które urodziły się już poza "rezerwatem". 
Metafora życia i przemian w Niemczech Wschodnich, ale i w większości państw tzw. demokracji ludowej. Celna i miejscami humorystyczna analiza szeregu czynników, które doprowadziły do budowania postawy typowej dla homo sovieticus. Świetne wykorzystanie filmowych i fotograficznych materiałów filmowych.


 

TRÓJKA DO WZIĘCIA

reż.: Bartosz Konopka

scen: Piotr Borkowski, Bartosz Konopka

zdj.: Piotr Rosołowski

muz: Wojciech Waglewski

prod.: Polska 2006 (39 min)

prod.: Polska 2006 (39 min)

w.: Klaudia Barcik (Inga), Krzysztof Czeczot (Konrad), Michał Włodarczyk (Kacper), Marek Kasprzyk (urzędnik MOPS-u), Łukasz Mechanicki (chłopak z podwórka), Andrzej Konopka (pan Krzywkowski), Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (matka Ingi), Julia Kruszewska (Zuzia), Violetta Arlak (pani Krzywkowska), Michał Piela (konduktor), Piotr Nowak (lekarz pogotowia), Grzegorz Machnacki (trener)

Beztroskie życie 16-letniej Ingi przerywa wiadomość o śmiertelnej chorobie matki. Z dnia na dzień Inga zostaje sama z dwójką młodszego rodzeństwa. Musi uciekać przed opieką społeczną, która chce ich umieścić w pogotowiu opiekuńczym. Inga tuła się z rodzeństwem od swojego chłopaka, Konrada, do ciotki. Chcąc nie chcąc, staje się dla nich matką. Za to poświęcenie Ingę spotyka niezwykła nagroda.

 

SEANS Z TOMASZEM WOLSKIM

AKTORZY

real.: Tomasz Wolski

zdj.: Tomasz Wolski

prod.: Polska 2009 (28 min)

Podczas realizacji filmu Jacka Bławuta "Jeszcze nie wieczór" w Domu Aktora w Skolimowie na planie była też inna kamera. Powstał film o aktorach, czekających na swoje wejście na plan - czuły, pełen delikatnego humoru film o czekaniu. Bohaterowie tego filmu na różne sposoby znoszą świadomość, że zwykle są już nieobecni na scenie i ekranie. Prym wiedzie Nina Andrycz. Jej przeciwieństwem jest Irena Kwiatkowska. Obok nich między innymi: ksiądz-aktor Kazimierz Orzechowski, Beata Tyszkiewicz, Wieńczysław Gliński, Roman Kłosowski, Teresa Szmigielówna.


 

KLINIKA

reż.: Tomasz Wolski

scen.: Tomasz Wolski

zdj.: Tomasz Wolski

prod.: Polska 2006 (30 min)

Czy jest możliwe pogodzenie się z faktem, że czas upływa? Czy przypadkowa rozmowa z lekarzem może skłonić do refleksji nad własnym życiem? "Klinika" jest portretem grupy starszych pacjentów przebywających w przeciętnym polskim szpitalu. Od tych ludzi możemy nauczyć się, jak zachować godność i radość u schyłku życia. Lekarze w czasie swych rutynowych czynności rozmawiają z pacjentami o ich życiu - o jego dobrych i złych chwilach. Bohaterowie filmu nie narzekają, nie są też sentymentalni - śmieją się i żartują. Wzajemne rozmowy stwarzają okazję do spojrzenia wstecz i zamyślenia się nad własnym życiem.

 

SZCZĘŚCIARZE (The Lucky Ones)

scen. i reż.: Tomasz Wolski

zdj.: Tomasz Wolski

prod.: Polska 2009 (26 min)

Film reprezentowany przez Krakowską Fundację Filmową

Autor ogranicza pole obserwacji do pomieszczeń nowohuckiego Urzędu Stanu Cywilnego w godzinach urzędowania, ściślej ? do jego trzech pokoi (tak właśnie: "Trzy pokoje", brzmiał roboczy tytuł filmu). W jednym odbywa się rejestracja urodzeń, w drugim - zgonów, w trzecim - ślubów. Z obserwacji zachowań klientów każdego z trzech wydziałów, a także obsługujących ich urzędniczek, wyłania się wizerunek naszej codzienności, ale także - obraz losu.