Stronnicza historia polskiego kina
RÓG BRZESKIEJ I CAPRI reż.: Krzysztof Wojciechowski; scen.: Leszek Płażewski, Krzysztof Wojciechowski; zdj.: Jacek Prosiński; Polska 1979 (73 min.)
"Srebrne Lwy" na FPFF w Gdańsku 1979
Bohaterowie filmu Krzysztofa Wojciechowskiego przenoszą się oto z Brzeskiej na Capri. Poznajemy ich na Brzeskiej, zegnamy już na Capri. Między tymi dwoma adresami jest przepaść, której przeskoczyć się nie da. I na próżno będzie Zbyszek szukał na nowym osiedlu dawnych kumpli z Brzeskiej. Nie znajdzie ich. Nie tylko dlatego, że tam, na Pradze, do każdego mógł trafić z zamkniętymi oczyma, a tutaj bloki są jednakowe, identyczne, niczym się od siebie nie różnią - więc jak znaleźć, jak zapamiętać drogę? Nie tylko dlatego! Capri zmienia ludzi. Na Capri "moje mieszkanie jest moją twierdzą" i stary koleś "Fikoł" nie odezwie się z głębi swej "twierdzy" - z meblami na wysoki połysk i "na okrągło" grającym telewizorem - choć rozpozna głos stojącego na progu Zbyszka.
BLIZNA reż.: Krzysztof Kieślowski; scen.: (na podst. noweli Romualda Karasia): Krzysztof Kieślowski; zdj.: Sławomir Idziak; muz.: Sławomir Radwan; Polska 1976 (104 min)
Dramat społeczno - obyczajowy. Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje. Dyrektor Bednarz kieruje w latach sześćdziesiątych budową wielkiego kombinatu, który został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy, choć niedaleko, ale w innym województwie, były do dyspozycji nieużytki. Skutki tej decyzji szybko okazują się fatalne, cofnąć jej jednak już nie można. Dochodzi do coraz częstszych i ostrzejszych konfliktów z mieszkańcami i robotnikami.
BILANS KWARTALNY reż.: Krzysztof Zanussi ; scen.: Krzysztof Zanussi ; zdj.: Sławomir Idziak; muz.: Wojciech Kilar; Polska 1974 (98 min)
Marta Siemińska jest trzydziestoparoletnią kobietą prowadzącą jednostajne życie zamknięte w schemacie powtarzających się czynności w pracy i w domu. W pracy doskwiera jednak nuda wciąż tych samych problemów, w domu - kilkanaście lat małżeństwa i szara codzienność zabiły całą radość i spontaniczność wzajemnych kontaktów. Tę monotonię Marta przełamuje częściowo działalnością w radzie zakładowej swojej firmy, opiekuńczymi ingerencjami w cudze sprawy. Podczas bilansu kwartalnego w księgowości - dziale, w którym pracuje Marta, zostają wykryte poważne nadużycia. Rozpoczyna się wewnętrzne śledztwo. Wkrótce potem przypadkowe spotkanie Marty z dawno nie widzianym kolegą ze studiów - Jackiem - przywołuje wspomnienia i skłania Martę do dokonania podobnego bilansu swego małżeństwa. Nie wypada on jednak najlepiej. Układny, spokojny i zapracowany Janek jest właściwie dobrym mężem, ale zadowala go stereotypowe bytowanie w "małej stabilizacji", nie ma on w sobie młodzieńczej beztroski i żywiołowości, które tak pociągają Martę w Jacku. Odnowiona znajomość przeradza się więc z czasem w romans i Marta zaczyna coraz bardziej oddalać się od męża. Czy starczy jej odwagi, by opuścić rodzinę i zacząć wszystko od nowa?
ODWET reż.: Tomasz Zygadło; scen.: Tomasz Zygadło; zdj.: Jacek Zygadło; muz.: Jan Kanty Pawluśkiewicz; Polska 1982 (100 min.)
Inspiracją dla Tomasza Zygadły stał się poemat Aleksandra Błoka "Odwet". Drugim duchowym patronem filmu jest Bolesław Leśmian.
w.: Andrzej Łapicki (Andrzej), Gustaw Holoubek (Maks), Maja Komorowska (Musia), Ewa Krzyżewska (Zosia), Edmund Fetting (Szymon), Alicja Jachiewicz (Joasia), Zdzisław Maklakiewicz (Włodek), Piotr Pawłowski (pop), Jadwiga Kuryluk-Cembrzyńska (matka Andrzeja), Stanisław Jasiukiewicz (kpt. milicji), Ryszard Terlikowski (Szloma), Anna Dziadyk (nieznajoma dziewczyna), Mieczysław Waśkowski (milicjant), Ewa Lemańska (panna młoda), Jerzy Cnota (refrenista)
Bohaterem tego, utrzymanego w konwencji snu, utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma.