RÓG BRZESKIEJ I CAPRI reż.: Krzysztof Wojciechowski; scen.: Leszek Płażewski, Krzysztof Wojciechowski; zdj.: Jacek Prosiński; Polska 1979 (73 min.)

w.: Janina Kondracka (kolekcjonerka laleczek), Zbigniew Bartosiewicz (Zbyszek), Edward Narkiewicz (pan Edek), Januariusz Gościmski (hrabia), Krzysztof Kość (akwizytor), Ryszard Fabisiak (krawiec), Bogusław Poboża (?Fikoł?), Józef Słomka (akwizytor "Ziutek")

"Srebrne Lwy" na FPFF w Gdańsku 1979

Bohaterowie filmu Krzysztofa Wojciechowskiego przenoszą się oto z Brzeskiej na Capri. Poznajemy ich na Brzeskiej, zegnamy już na Capri. Między tymi dwoma adresami jest przepaść, której przeskoczyć się nie da. I na próżno będzie Zbyszek  szukał na nowym osiedlu dawnych kumpli z Brzeskiej. Nie znajdzie ich. Nie tylko dlatego, że tam, na Pradze, do każdego mógł trafić z zamkniętymi oczyma, a tutaj bloki są jednakowe, identyczne, niczym się od siebie nie różnią - więc jak znaleźć, jak zapamiętać drogę? Nie tylko dlatego! Capri zmienia ludzi. Na Capri "moje mieszkanie jest moją twierdzą" i stary koleś "Fikoł" nie odezwie się z głębi swej "twierdzy" - z meblami na wysoki połysk i "na okrągło" grającym telewizorem - choć rozpozna głos stojącego na progu Zbyszka.

BLIZNA reż.: Krzysztof Kieślowski; scen.: (na podst. noweli Romualda Karasia): Krzysztof Kieślowski; zdj.: Sławomir Idziak; muz.: Sławomir Radwan; Polska 1976 (104 min)

w.: Franciszek Pieczka (dyr. Bednarz), Mariusz Dmochowski (przewodniczący), Jerzy Stuhr (asystent dyr. Bednarza), Jan Skotnicki (kier. Wydziału), Stanisław Igar (minister), Stanisław Michalski (urzędnik ministerstwa), Michał Tarkowski (redaktor TV), Halina Winiarska (żona Bednarza), Joanna Orzechowska (córka Bednarza)

Dramat społeczno - obyczajowy. Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje. Dyrektor Bednarz kieruje w latach sześćdziesiątych budową wielkiego kombinatu, który został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy, choć niedaleko, ale w innym województwie, były do dyspozycji nieużytki. Skutki tej decyzji szybko okazują się fatalne, cofnąć jej jednak już nie można. Dochodzi do coraz częstszych i ostrzejszych konfliktów z mieszkańcami i robotnikami.

BILANS KWARTALNY reż.: Krzysztof Zanussi ; scen.: Krzysztof Zanussi ; zdj.: Sławomir Idziak; muz.: Wojciech Kilar; Polska 1974 (98 min)

w.: Maja Komorowska (Marta), Piotr Fronczewski (Janek), Marek Piwowski (Jacek), Zofia Mrozowska (matka Janka), Halina Mikołajska (Róża), Mariusz Dmochowski (dyrektor), Barbara Wrzesińska (koleżanka z Ameryki), Chip Taylor (jej narzeczony), Eugenia Herman (Zofia), Elżbieta Karwowska (Maria), Celina Mencner (Halina), Krzysztof Machowski (wioślarz), Małgorzata Pritulak (Anna)

Marta Siemińska jest trzydziestoparoletnią kobietą prowadzącą jednostajne życie zamknięte w schemacie powtarzających się czynności w pracy i w domu. W pracy doskwiera jednak nuda wciąż tych samych problemów, w domu - kilkanaście lat małżeństwa i szara codzienność zabiły całą radość i spontaniczność wzajemnych kontaktów. Tę monotonię Marta przełamuje częściowo działalnością w radzie zakładowej swojej firmy, opiekuńczymi ingerencjami w cudze sprawy. Podczas bilansu kwartalnego w księgowości - dziale, w którym pracuje Marta, zostają wykryte poważne nadużycia. Rozpoczyna się wewnętrzne śledztwo. Wkrótce potem przypadkowe spotkanie Marty z dawno nie widzianym kolegą ze studiów - Jackiem - przywołuje wspomnienia i skłania Martę do dokonania podobnego bilansu swego małżeństwa. Nie wypada on jednak najlepiej. Układny, spokojny i zapracowany Janek jest właściwie dobrym mężem, ale zadowala go stereotypowe bytowanie w "małej stabilizacji", nie ma on w sobie młodzieńczej beztroski i żywiołowości, które tak pociągają Martę w Jacku. Odnowiona znajomość przeradza się więc z czasem w romans i Marta zaczyna coraz bardziej oddalać się od męża. Czy starczy jej odwagi, by opuścić rodzinę i zacząć wszystko od nowa?

ODWET reż.: Tomasz Zygadło; scen.: Tomasz Zygadło; zdj.: Jacek Zygadło; muz.: Jan Kanty Pawluśkiewicz; Polska 1982 (100 min.)

w.: Roman Wilhelmi (inż. Świdrycki), Leon Niemczyk (inż. Midroń), Elżbieta Czyżewska (Adzia Świdrycka), Ewa Wiśniewska (Madzia Midroniowa), Adam Ferency (Świdryga), Wojciech Wysocki (Midryga), Dorota Pomykała (recepcjonistka), Halina Buyno-Łoza (sprzątaczka), Elżbieta Golińska (panna młoda), Marian Dziędziel (pan młody)

Inspiracją dla Tomasza Zygadły stał się poemat Aleksandra Błoka "Odwet". Drugim duchowym patronem filmu jest Bolesław Leśmian.

Jest to opowieść o spotkaniu w górskim schronisku starych przyjaciół, którzy wspominają swoje młodzieńcze marzenia, nie zrealizowane plany. Obaj bohaterowie - Midroń i Świdrycki - są ludźmi dojrzałymi, inteligentnymi i obaj przeżywają kryzys wiary w sens istnienia, we własne możliwości, lęk przed śmiercią. Następnego dnia do schroniska przyjeżdżają żony obu panów, które do tej pory się nie znały. Okazuje się, że bardzo szybko znajdują wspólny język i zaprzyjaźniają się ze sobą. Każda rozmowa dostarcza im głębokich przeżyć, zwierzają się sobie z marzeń o kochankach, bawią się i używają życia. Tymczasem Midroń i Świdrycki dokonują bilansu swego życia.

 

JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO reż.: Tadeusz Konwicki; scen.: Tadeusz Konwicki; zdj.: Mieczysław Jahoda; muz.: Zygmunt Konieczny; Polska 1972 (94 min.)
w.: Andrzej Łapicki (Andrzej), Gustaw Holoubek (Maks), Maja Komorowska (Musia), Ewa Krzyżewska (Zosia), Edmund Fetting (Szymon), Alicja Jachiewicz (Joasia), Zdzisław Maklakiewicz (Włodek), Piotr Pawłowski (pop), Jadwiga Kuryluk-Cembrzyńska (matka Andrzeja), Stanisław Jasiukiewicz (kpt. milicji), Ryszard Terlikowski (Szloma), Anna Dziadyk (nieznajoma dziewczyna), Mieczysław Waśkowski (milicjant), Ewa Lemańska (panna młoda), Jerzy Cnota (refrenista)

Bohaterem tego, utrzymanego w konwencji snu, utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma.