KINO NOCNE
MOŁDAWSKIE WESELE
reż. Tigran Kieosajan (90’), Rosja 2006
Lata 70. XX wieku, Republika Mołdawii. Trwają przygotowania do wizyty wielkiego Breżniewa. Muzyk Lautar nie jest człowiekiem zamożnym, a jego marzeniem jest poślubienie córki bogatego Roma. Ojciec dziewczyny kategorycznie nie zgadza się na ślub, ponieważ nie uważa Lautara za prawdziwego Cygana. Kiedy Lautar kradnie Breżniewowi samochód i przywozi go w podarku cygańskiemu baronowi, ten stwierdza, że ów prezent dowodzi męstwa Lautara. Lecz bycie prawdziwym Cyganem nie wystarczy, by poślubić córkę najważniejszego z Cyganów. Potrzebny jest jeszcze swat. Nie byle jaki swat – powinien być nim bowiem inny z cygańskich baronów, np. ten, który mieszka na Kamczatce. Lautar wpada jednak na pomysł, że ważnym człowiekiem, a właściwie najważniejszym w Rosji jest przecież Breżniew i to on będzie jego swatem...
DORADZTWO PERSONALNE
reż. Rumle Hammerich (108’), Dania 2009
Martin, były dziennikarz, dziś pracuje jako czołowy łowca głów w Danii. W przeciwieństwie do zawodowego, jego życie prywatne pozostawia wiele do życzenia. Synek choruje, a relacja z żoną oziębia się coraz bardziej. Pewnego dnia Martin dostaje lukratywne zlecenie. Jeden z najpotężniejszych biznesmenów w kraju zleca mu znalezienie godnego następcy. Jak się okazuje, potentat poszukuje kontynuatora swojego dzieła w sekrecie przed zarządem firmy oraz w tajemnicy przed swoim jedynakiem. Wkrótce Martin zdaje sobie sprawę, że dał się wciągnąć w niebezpieczną grę. „Doradztwo personalne” to jeden zlepszych duńskich filmów 2009 roku, chwalony za złożoność fabuły, wartką trzymającą w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty akcję i mroczną atmosferę.
TYLKO NIE TERAZ
reż. Walerij Pendrakowski (85’), Rosja 2011
Pierwsza zrealizowana od piętnastu lat koprodukcję polsko-rosyjską. To film, w którym granica między polską społecznością przygranicznego miasteczka, a stacjonującymi tam w 1953 roku rosyjskimi żołnierzami miała być kwestią umowną, kwestią zaszłości i żali niż realnie istniejącą barierą. Jurij Rogozin zadbał oto, by niemal wszystkie dialogi między bohaterami były dwujęzyczne, rosyjskie słowa znajdowały swoje odpowiedniki w polskim słowniku, a najwyższy poziom komunikacji między bohaterami zapewniało rozumienie wzajemnych emocji. „Tylko nie teraz” wykorzystuje konwencję melodramatu, w którym główną rolę gra miłość niemożliwa. Miłość między polską pracownicą fabryki czekolady a rosyjskim sołdatem. Miłość niespełniona, która ożywa po latach we wspomnieniach byłego żołnierza. Mężczyzna wraca do miasta, w którym przeżył to, co było dla niego najważniejsze.
WESELNA POLKA
reż. Lars Jessen, Przemysław Nowakowski (90’), Niemcy, Polska 2010
Kiełbasa, wódka i dowcipy żywcem wzięte z programu niemieckiego kabarecisty i satyryka Haralda Schmidta, to wszystko znaleźć można w niemiecko-polskiej koprodukcji filmowej „Weselna polka”, czyli niemiecko-polskie wesele. Reżyser Lars Jessen przyznał, że realizując ten film posiadał skąpą wiedzę na temat Polski. Ograniczała się ona do kilku znaczących postaci: skoczka narciarskiego Adama Małysza, papieża Jana Pawła II, Lecha Wałęsy i antypolskich dowcipów. I, jak sam zauważył, filmem tym zmierzył się z terra incognita. Punktem kulminacyjnym filmu jest tytułowe wesele, na które przyjeżdżają z Niemiec niezapowiedziani, dawni przyjaciele pana młodego. Zderzenie dwóch kultur i narosłych latami uprzedzeń prowadzi do komicznych sytuacji, wręcz paradoksów.
CIERPIENIA MŁODYCH SERC
reż. Nils Malmros (117’), Dania 2009
Film śledzi losy kilkorga młodych uczniów liceum protestanckie go w Viborgu na początku lat 60. ub. w. Opowieść kręci się wokół związku pomiędzy Jonasem oraz Agnete. Film opisuje czasy licealne, ukazując typowe dla tego okresu problemy, takie jak przyjaźń, miłość, zazdrość, rozczarowania.
WESELE W BESARABII
reż. Nap Toader (92’), Luksemburg, Rumunia, Mołdawia 2009
Dziewczyna z Kiszyniowa i chłopak z Bukaresztu wzięli ślub i mieszkają w Bukareszcie. Potrzebują pieniędzy, aby wpłacić składkę za hipotekę, przyjeżdżają do Kiszyniowa, aby urządzić wesele i zgromadzić potrzebne pieniądze od gości weselnych.
DNI CHWAŁY
reż. Rachid Bouchareb (128’), Belgia, Francja, Algieria, Maroko 2006
Nominowana do Oscara opowieść o arabskich żołnierzach biorących udział w II wojnie światowej. To nie tylko świetnie zrealizowane kino wojenne, ale także ważny głos w toczących się we Francji sporach społecznych i politycznych.
NAD ZŁOTYM STAWEM
reż. Mark Rydell (109’)
(...) Film jest ekranizacją sztuki Ernesta Thompsona wystawianej z powodzeniem na Broadwayu i zawdzięcza swoje powstanie inicjatywie Jane Fonda, która od dawna chciała zagrać z ojcem Henrym.