PODGLĄDAMY EUROPĘ,

czyli filmowa wycieczka szlakiem kinematografii europejskich.

... w Rzymie...

  1. PASSIONE reż.: John Turturro, Włochy/USA 2010
  2. DZIESIĘĆ RAZY ZIMA (Dieci inverni) reż.: Valerio Mieli, Włochy 2009
  3. 18 LAT PÓŹNIEJ (18 anni dopo) reż.: Edoardo Leo, Włochy 2010
  4. GORBACIOF (Gorbaciof – il cassiere col vizio) reż.: Stefano Incerti, Włochy 201
  5. JESTEM Z TOBĄ (IO SONO CON TE) reż.: Guido Chiesa, Włochy 2010
  6. MROCZNA MIŁOŚĆ (L’amore buio) reż.: Antonio Capuano, Włochy 2010
  7. CZERWONE CIENIE (Le ombre rosse) reż.: Francesco Maselli, Włochy 200
  8. CZŁOWIEK, KTÓRY NADEJDZIE (L’uomo che verrá) reż.: Giorgio Diritti, Włochy 2009
  9. DŁUGIE DZIECIŃSTWO (Una sconfinata giovinezza) reż.: Pupi Avati, Włochy 2010
  10. DZIECI GWIAZD (Figli delle stelle) reż.: Lucio Pellegrini, Włochy 2010
  11. JESTEM NA TAK (Se sei così, ti dico sì) reż.: Eugenio Cappuccio, Włochy 2011
  12. SPÓR OBYWATELSKI O WINDĘ NA PLACU VITTORIO (Scontro di civiltá per un ascensore a piazza Vittorio) reż.: Isotta Toso, Włochy 2010

PASSIONE
reż.: John Turturro
scen.:
John Turturro, Federico Vacalebre
zdj.:
Marco Pontecorvo
w.: John Turturro, Carlo Macchitella Misia, Lina Sastri, Massimo Ranieri, Angela Luce Mina, Salvatore Plomba Fiorello, Peppe Barra, Loredana Simoli, Pietra Montecorvino
prod.: Włochy/USA 2010 (90 min)

Passione to mariaż klasycznego filmu dokumentalnego z szeregiem muzycznych impresji, które nadają filmowi niepowtarzalnego czaru i rytmu. Narracja prowadzona jest za pomocą obrazowych odsłon, w których pojawiają się kolejni przedstawiciele neapolitańskiej sceny muzycznej. Tempo całości wybijają poszczególne dźwięki, melodie i słowa. Na tej bazie, krok po kroku wyłania się wizerunek Neapolu – klimatycznego miasta z cudowną i niezapomnianą atmosferą, niejednolitego i skomplikowanego.

DZIESIĘĆ RAZY ZIMA (Dieci inverni)
reż.: Valerio Mieli
scen.: Valerio Mieli, Davide Lantieri, Isabella Aguilar
zdj.:
Marco Onorato
muz.:
Francesco De Luca, Alessandro Forti
w.:
Isabella Ragonese (Camilla), Michele Riondino (Silvestro), Glen Blackhall (Simone), Sergei Zhigunov (Fjodor), Sergey Nikonenko (prof. Korsakov), Luba Zaizeva (Luba), Alice Torriani (Clara), Sara Lazzaro (Maria Antonietta)
prod.: Włochy 2009 (99 min)

David di Donatello Award’ 2010 za najlepszy debiut reżyserski

Dziesięć razy zima jest słodko-gorzką komedią, w której obsadzie znalazły się najjaśniejsze gwiazdy młodego pokolenia, czyli Isabella Ragonese i Michele Riondino. Historia rozgrywa się pomiędzy trzema miastami – Wenecją, Conegliano i zaśnieżoną, ale uroczą i przytulną Moskwą. Dwoje bohaterów w przeciągu dziesięciu lat próbuje siebie zrozumieć i do siebie dotrzeć, ucząc się miłości, która nie zawsze jest prosta.

18 LAT PÓŹNIEJ (18 anni dopo)
reż.: Edoardo Leo
scen.: Edoardo Leo,  Marco Bonini
zdj.: Piero Tirabassi
muz.: Gianluca Misiti
w.: Marco Bonini (Genziano), Edoardo Leo (Mirko), Sabrina Impacciatore (Mirella), Eugenia Costantini (Cate), Gabriele Ferzetti (Enrico), Vinicio Marchioni (adwokat Camilli)
prod.: Włochy 2010 (100 min)

Nagroda publiczności na Festiwalu Kinematografii Śródziemnomorskich w Montpellier’ 2010; nagroda publiczności na Festiwalu Kina Włoskiego w Annecy’ 2010

Z pozoru film Edoardo Leo jest kolejną opowieścią o rozbitej rodzinie pełnej tajemnic i wzajemnych pretensji. Toksyczne zachowania przenoszone są na zewnątrz, co izoluje członków rodziny od społeczeństwa i zmusza niejako do „kiszenia się we własnym sosie”. Losy dwóch braci Mirko i Genziano (w tych rolach reżyser Edoardo Leo oraz współscenarzysta Marco Bonini), rozchodzą się po śmierci matki w wypadku samochodowym. Wypadek miał miejsce dokładnie 18 lat wcześniej.

GORBACIOF (Gorbaciof – il cassiere col vizio)
reż.: Stefano Incerti
scen.: Stefano Incerti, Diego De Silva
zdj.: Pasquale Mari
muz.:
Teho Teardo
w.:
Toni Servillo (Gorbaciof), Mi Yang (Lila), Geppy Gleijeses (adwokat), Gaetano Bruno (Arab), Antonio Buonomo (dyrektor supermarketu), Agostino Chiummariello (dyrektor fabryki), Salvatore Ruocco (Guardia), Nello Mascia (Vanacore), Hal Yamanouchi (właściciel restauracji)
prod.: Włochy 2010 (85 min)

Tytułowy Gorbaciof (nazwany tak z powodu plam skórnych na twarzy) to więzienny kasjer z zamiłowaniem do hazardu, który zakochuje się w nielegalnej imigrantce Lily. Jest bohaterem równie intrygującym, co odpychającym. Z zaczesanymi, tłustymi włosami, w nieodłącznym szarym garniturze i bordowej koszuli doskonale wpisuje się w klimat neapolitańskiego „ciemnego świata”. Czas wolny Gorbaciof spędza na tyłach chińskiej restauracji pogrywając w pokera z prawnikiem (Geppy Gleijeses) i właścicielem restauracji (Hal Yamanouchi).  Tam spotyka atrakcyjną córkę właściciela – Lily (Mi Yang), która oczarowuje go mimo bariery językowej. Toteż kiedy ojciec wybranki wpada w tarapaty, a jego ulubienicy grozi prostytuowanie się - przybywa na ratunek i składa propozycję pożyczenia pieniędzy… z kasy więzienia.

JESTEM Z TOBĄ (IO SONO CON TE)
reż.: Guido Chiesa
scen.: Guido Chiesa, Nicoletta Micheli, Filippo Kalomenidis
zdj.: Gherardo Gossi
muz.: Nicola Tescari
w.: Fabrizio Gifuni (Mędrzec), Carlo Cecchi (Herod), Giorgio Colangeli (Mędrzec), Jerzy Stuhr (Mędrzec), Ahmen Afiene (Mardocheo), Nadia Khlifi (Maria), Mustapha Benstiti (Józef), Mohamed Idoudi (Jezus)
prod.: Włochy 2010 (103 min)

Historia Marii z Nazaretu, matki Jezusa Chrystusa, opowiedziana z nieco innej perspektywy niż zazwyczaj. Reżyser skupił się przede wszystkim na kluczowej roli Marii w formowaniu człowieczeństwa w młodym Jezusie, a samą historię życia Matki Boskiej i jej syna uczynił o wiele bardziej przyziemną, skupiając się na aspektach, które mogą interesować współczesnego widza: wychowywaniu i edukacji dzieci, roli kobiety w społeczeństwie oraz znaczeniu słowa miłość.

Katalog TOFIFEST 2011

MROCZNA MIŁOŚĆ (L’amore buio)
reż.: Antonio Capuano
scen.: Antonio Capuano
zdj.: Tommaso Borgstrom
muz.:
Pasquale Catalano
w.: Irene de Angelis (Irene), Gabriele Agrio (Ciro), Luisa Ranieri (Chiara), Fabrizio Gifuni (psychoterapeuta), Corso Salani (ojciec Irene), Valeria Golino (psycholog Carcere)
prod.: Włochy 2010 (110 min)

Czterech chłopaków gwałci swoją nastoletnią koleżankę, Irenę. Na drugi dzień, Ciro, jeden z nich, decyduje się pójść na policję i przyznać się, wydając całą bandę. Dostaje wyrok – dwa lata więzienia. Jednakże te dwa, jakże różne od siebie światy, zaczną się niepokojąco przyciągać...

 

CZERWONE CIENIE (Le ombre rosse)
eż.: Francesco Maselli
scen.: Francesco Maselli
zdj.: Felice de Maria
muz.: Giovanna Marini, Angelo Talocci
w.: Ennio Fantastichini (Varga), Arnoldo Foa' (Massimo), Roberto Herlitzka (Sergio Siniscalchi), Valentina Carnelutti (Margherita), Flavio Parenti (David), Lucia Poli (Vanessa), Luca Lionello (Stefano), Eugenia Costantini (Betta), Ricky Tognazzi (polityk)
prod.: Włochy 2009 (91 min)

Czerwone Cienie to rozważania na temat samej formy filmowej, ale przede wszystkim na temat lewicy. Projekcja tego dzieła w teatrze Eliseo w Rzymie, umożliwiła ukazanie olbrzymiej panoramy włoskiej lewicy, a raczej jej kryzysu.

CZŁOWIEK, KTÓRY NADEJDZIE (L’uomo che verrá)
reż.: Giorgio Diritti
scen.: Giorgio Diritti, Giovanni Galavotti, Tania Pedroni
zdj.: Roberto Cimatti
muz.: Marco Biscarini, Daniele Furlati
w.: Maya Sansa (Lena), Alba Caterina Rohrwacher (Beniamina), Eleonora Mazzoni (pani Bugamelli), Claudio Casadio (Armando), Greta Zuccheri Montanari (Martina)
prod.: Włochy 2009 (117 min)

Nagroda Specjalna Jury na MFF w Rzymie’ 2009; nagroda publiczności na MFF w Brukseli’ 2010; David di Donatello Awards’ 2010 za najlepszy film, dźwięk i dla producenta

Film opowiada o dramatycznych wydarzeniach, które miały miejsce na Monte Sole, w regionach Marzabotto, Vado-Monzuno, Grizzana-Morandi, znanych w historii pod hasłem masakry z Marzabotto. Chce być filmem, który zdoła opowiedzieć okrucieństwa wojny z perspektywy „niskiej”, widzianej oczyma poszkodowanych, zaangażowanych przymusowo, nie z własnej woli, w wir wydarzeń.

DŁUGIE DZIECIŃSTWO (Una sconfinata giovinezza)
reż.: Pupi Avati
scen.: Pupi Avati
zdj.: Pasquale Rachini
muz.: Riz Ortolani
w.: Fabrizio Bentivoglio (Lino), Francesca Neri (Francesca), Serena Grandi (Ciocia Amabile), Gianni Cavina (Preda), Lino Capolicchio (Emilio), Manuela Morabito (Teta)
prod.: Włochy 2010 (98 min)

Choroba Alzheimera pojawia się niczym niechciany gość w życiu Livio. Początkowa decyzja jego żony, aby zająć się nim osobiście, bez specjalistycznej opieki, nie zostaje zaakceptowana przez członków jej rodziny. Bohaterowie zmuszeni są do ucieczki w świat utkany ze wspomnień, porywczych kłótni, głosów, które popychają do przodu narrację, zamkniętą w klaustrofobicznych przestrzeniach.

DZIECI GWIAZD (Figli delle stelle)
reż.: Lucio Pellegrini
scen.: Lucio Pellegrini, Michele Pellegrini, Francesco Cenni
muz.: Giuliano Taviani
zdj.: Gianluca Costamgna
w.: Claudia Pandolfi (Marilù), Fabio Volo (Toni), Giuseppe Battiston (Bauer), Pierfrancesco Favino (Pepe), Giorgio Tirabassi (Stella), Paolo Sassanelli (Ramon)
prod.: Włochy 2010 (103 min)

Nowy film Pellegriniego wraca zatem do korzeni komediowych, próbując zbliżyć się do klasyków commedii all’italiana,

 

JESTEM NA TAK (Se sei così, ti dico sì)
reż.: Eugenio Cappuccio
scen.: Eugenio Cappuccio, Claudio Piersanti, Antonio Avati
zdj.: Gian Filippo Corticelli
muz.: Francesco Cerasi
w.: Emilio Solfrizzi (Piero Cicala), Belen Rodriguez (Talita Cortes), Iaia Forte (Marta, była żona Piero), Roberto De Francesco (Gustavo Bacelli, dziennikarz), Salvatore Marino (Amed, kucharz), Totò Onnis (Gianni Ciola, przyjaciel Piero), Manuela Morabito (Arianna, prostytutka)
prod.: Włochy 2011 (100 min)

Nagroda za najlepszą reżyserię na Ischia Film Festival’ 2011

Jestem na tak  to przyjemna komedia o zapomnianym piosenkarzu barwnej muzyki italo-disco Piero Cicala, który wsławił się jednym wakacyjnym hitem Ja, ty i morze (Io, te e il mare).

SPÓR OBYWATELSKI O WINDĘ NA PLACU VITTORIO (Scontro di civiltá per un ascensore a piazza Vittorio)
reż.: Isotta Toso
scen. (na podst. powieści Amara Lakhousa): Isotta Toso, Maura Vespini, Andrea Cotti
muz.: Gabriele Coen, Mario Rivera
zdj.: Fabio Zamarion
w.: Kasia Smutniak (Giulia), Daniele Liotti (Marco Manfredini), Serra Yilmaz (Nurit), Ahmed Hafiene (Amedeo), Isa Danieli (Benedetta), Roberto Citran (Antonio Marini), Milena Vukotic (pani Fabiani), Francesco Pannofino (Sandro Dandini), Ninetto Davoli (Riccardo)
prod.: Włochy 2010 (96 min)

Proza algierskiego pisarza dotykała w sposób tak celny, jednego z najważniejszych i najtrudniejszych konfliktów naszych czasów – tematu dyskutowanego, negowanego i podbudzającego nieustannie publiczną debatę, nie tylko we Włoszech – tematu integralności etnicznej, kwestionowanej zarówno przez imigrację, jak i emigrację.
Miejscem akcji filmu jest winda - przestrzeń wspólnego doświadczenia i powód nieustających sąsiedzkich kłótni. Ludzie się w niej nie spotykają, a raczej „zderzają”. Taka commedia all’italiana w krzywym zwierciadle, w której każdy uśmiech, podszyty jest gorzką refleksją.

... w Paryżu ...

  1. DZIEWCZYNA Z POCIĄGU (La fille du RER) reż.: André Techiné, Francja 2008
  2. KOBIETY Z 6. PIĘTRA (Les femmes du 6me etage) reż.: Philippe Le Guay, Francja 2010
  3. MECZET (Dernier maquis) reż.: Rabah Ameur-Zaïméche, Francja 2008
  4. RAZEM TO ZBYT WIELE (Ensemble c’est trop) reż.: Léa Fazer, Francja 2010
  5. TRUCIZNA (Un Poison violent) reż.: Katell Quillévéré, Francja 2010
  6. WOLNOŚĆ (Liberté) reż.: Tony Gatlif, Francja 2008

 

DZIEWCZYNA Z POCIĄGU (La fille du RER)
reż.: André Techiné
scen.: André Téchiné, Odile Barski, Jean-Marie Besset
zdj.: Julien Hirsch
muz.: Philippe Sarde
w.: Émilie Dequenne (Jeanne), Michel Blanc (Samuel Bleistein), Catherine Deneuve (Louise), Mathieu Demy (Alex), Ronit Elkabetz (Judith), Nicolas Duvauchelle (Franck), Jérémie Quaegebeur (Nathan), Djibril Pavadé (Tom), Alain Cauchi (Marius)
prod.: Francja 2008 (105 min)

Inspiracją do filmu było prawdziwe wydarzenie – jedno z najbardziej nagłośnionych we Francji w ostatnich latach. 4 lipca 2004 roku młoda dziewczyna, nie będąca Żydówką, twierdzi, że padła ofiarą brutalnej antysemickiej napaści w pociągu linii D. Wybucha skandal. Media rozdmuchują sprawę, politycy są oburzeni. Dwa dni po złożeniu doniesienia, dziewczyna przyznaje, że skłamała.
Dziewczyna z pociągu opowiada jej historię. Na ekranie nazywa się Jeanne i mieszka ze swoją matką Louise na przedmieściach Paryża. Pewnego dnia przeznaczenie puka do ich drzwi. Louise spotyka Samuela Bleisteina, sławnego adwokata, znajomego z czasów młodości. Kłamstwo Jeanne sprawi, że ich oddalone o kilometry lat świetlnych światy się przetną.

KOBIETY Z 6. PIĘTRA (Les femmes du 6me etage)
reż.:
Philippe Le Guay
scen.:
Philippe Le Guay, Jérôme Tonnerre
zdj.:
Jean-Claude Larrieu
muz.: Jorge Arriagada

w.: Fabrice Luchini (Jean-Louis Joubert), Sandrine Kiberlain (Suzanne Joubert), Natalia Verbeke (María Gonzalez), Carmen Maura (Concepción Ramirez), Lola Dueñas (Carmen), Berta Ojea (Dolores Carbalan), Nuria Solé (Teresa), Concha Galán (Pilar), Muriel Solvay (Nicole de Grandcourt)
prod.: Francja 2010 (104 min)

Paryż, lata sześćdziesiąte. Jean-Louis Joubert, sumienny urzędnik państwowy i nudny ojciec rodziny odkrywa, że na szóstym piętrze jego mieszczańskiej kamienicy mieszka wesoła gromadka hiszpańskich pomocy domowych. Dzięki nim odkryje świat diametralnie różny od tego, w którym żyje i po raz pierwszy w życiu pozwoli sobie na drobne przyjemności. Ale czy w wieku 45. lat naprawdę można wszystko zacząć na nowo?

Drobiazgowe jak koronka odtworzenie epoki, dialogi skrojone na miarę. Film w subtelny sposób kpi z ideału miłości, która torpeduje różnice klasowe.

MECZET (Dernier maquis)
reż.: Rabah Ameur-Zaïméche
scen.: Rabah Ameur-Zaïmeche, Louise Thermes
zdj.: Irina Lubtchansky
muz.: Sylvain Rifflet
w.: Mamadou Koita (mer), Rabah Ameur-Zaïmeche (Mao), Christian Milia-Darmezin (Titi), Larbi Zekkour (Imam)
prod.: Francja 2008 (93 min)

Mao, muzułmanin, właściciel warsztatu samochodowego leżącego na zapuszczonym terenie przemysłowym postanawia otworzyć w swojej firmie meczet. Nie wiadomo co nim kieruje: wspaniałomyślność czy wyrachowanie, dzięki któremu zapewni sobie spokój pracowników. Ale otwarcie meczetu oznacza również początek demokracji. Wkrótce obróci się ona przeciw szefowi, który odważył się sam wybrać imama, podczas gdy w tradycji muzułmańskiej musi to być decyzja wszystkich wiernych.

Ten przepełniony poezją i humorem film burzy stereotypy o imigrantach z Maghrebu i o świecie pracy. Film, w którym tożsamości etniczne, religijne i klasowe krzyżują się ze sobą i zwalczają nawzajem.

RAZEM TO ZBYT WIELE (Ensemble c’est trop)
reż.: Léa Fazer
scen.: Léa Fazer
zdj.: Myriam Vinocour
w.: Nathalie Baye (Marie-France), Pierre Arditi (Henri), Jocelyn Quivrin (Sébastien), Aïssa Maïga (Clémentine), Jacques Weber (Roger), Eric Cantona (Gérard), Laurent Lafitte (Hervé), Olivia Cote (Charlène), Françoise Bertin (Henriette), Kalia Nlend (Zoé), Eva Malonga-Navarro (Annabelle)
prod.: Francja 2010 (96 min)

Clémentine i Sébastien, młodzi zapracowani rodzice, przyjmują pod swój dach Marie-France, matkę Sébastiena, która odkryła, że mąż ja zdradzał i że jego kochanka spodziewa się dziecka. Załamana Marie-France zachowuje się w domu swojego syna jak zbuntowana nastolatka, rujnując dobre samopoczucie i autorytet młodego małżeństwa. Narodziny przyrodniego brata Sébastiena i euforia w jaką wpada jego ojciec ostatecznie komplikują sytuację. Przedstawiciele pokoleń zaczynają ze sobą walczyć, i to na noże.

TRUCIZNA (Un Poison violent)
reż.: Katell Quillévéré
scen.: Mariette Désert, Katell Quillévéré
zdj.: Tom Harari
muz.: Olivier Mellano
w.: Clara Augarde (Anna Falguères), Lio (Jeanne Falguères), Michel Galabru (Jean Falguères), Stefano Cassetti (o. François), Thierry Neuvic (Paul Falguères), Youen Leboulanger-Gourvil (Pierre), Philippe Duclos (biskup)
prod.: Francja 2010 (92 min)
 

Anna, 14 lat, wraca na wakacje z internatu i przygotowuje się do bierzmowania. W domu rodzinnym panuje jednak ciężka atmosfera. Ojciec wyprowadził się i chce rozwodu, a załamana matka szuka wsparcia u miejscowego księdza. Anna zbliża się do dziadka – czułego i obdarzonego dużą fantazją. Data bierzmowania staje się coraz bliższa, ale Anna zakochuje się w Pierre i zaczyna mieć wątpliwości. W głębi siebie chce oddać się ciałem i duszą – tylko komu?

WOLNOŚĆ (Liberté)
reż.: Tony Gatlif
scen.: Tony Gatlif
zdj.: Julien Hirsch
muz.: Delphine Mantoulet
w.: Marc Lavoine (Théodore Rosier), Marie-Josée Croze (panna Lundi), James Thiérrée (Félix Lavil „Taloche“), Mathias Laliberté (młody Claude), Carlo Brandt (Pierre Pentecôte), Rufus (Fernand), Arben Bajraktaraj (Darko)
prod.: Francja 2008 (111 min)

Historyczny fresk o prześladowaniu Cyganów podczas drugiej wojny światowej.
Théodore, weterynarz, jest merem małego miasteczka leżącego na terytorium okupowanym przez nazistów. Pewnego dnia na winobranie do miasteczka przyjeżdża cygański klan Puri Dai. Lisa Lundi, nauczycielka w miejscowej szkole, stara się przekonać przybyszów, żeby zapisali swoje dzieci do szkoły, co staje się źródłem zabawnych nieporozumień.
Beztroska i radość nie trwają jednak długo: naciski wywierane na nomadów przez policję Vichy i gestapo stają się coraz silniejsze i nad klanem ciąży coraz większe niebezpieczeństwo. Cyganie chcą wyruszyć w drogę – tak jak robili to od wieków...

... w Kopenhadze ...

  1. ACH, ŚPIJ KOCHANIE (Se min kjole) reż.: Hella Joof, Dania 2009
  2. CHORY Z MIŁOŚCI (Vanvittig forelsket) reż.: Morten Giese, Dania 2009
  3. CIERPIENIA MŁODYCH SERC (Kærestesorger) reż.: Nils Malmros, Dania 2009
  4. DORADZTWO PERSONALNE (Headhunter) reż.: Rumle Hammerich, Dania 2009
  5. EKSPERYMENT (Eksperimentet) reż.: Louise Friedberg, Dania 2010
  6. ŻOŁNIERZYK (Lille soldat) reż.: Annette K. Olesen, Dania 2008
  7. MARZENIA W KOPENHADZE (Drømme i København) reż.: Max Kestner, Dania 2009
  8. NAD ULICĄ POD WODĄ (Over gaden under vandet) reż.: Charlotte Sieling, Dania 2009
  9. NIKT NIE PRZEMIJA IDEALNIE (Nobody Passes Perfectly) reż.: Saskia Bisp, Dania 2009
  10. OKLASK (Applause) reż.: Martin Pieter Zandvliet, Dania 2009
  11. UCIECZKA (Flugten) reż.: Kathrine Windfeld, Dania 2009

ACH, ŚPIJ KOCHANIE (Se min kjole)
reż.: Hella Joof
scen.:
Hella Joof, Ida Maria Rydén
zdj.:
Kim Høgh
muz.: Povl Kristian
w.: Malou Reymann (Barbara), Stephanie Leon (Charlotte), Julie Grundtvig Wester (Stef), Honey Shain (Nadia), Tina Gylling Mortensen (Anette), Trine Appel (Mette), Bodil Jørgensen (Mor), Petrine Agger (Plejemor), Sara Ullner (Tjener)
prod.: Dania 2009 (90 min)

Film drogi - historia czterech dziewczyn, które wychodząc tylko po fajki, zdecydowały się na podróż w poszukiwaniu lepszej przyszłości. Dla jednej z nich jest to rachunek do wyrównania, dla pozostałych to kwestia na nowo zdobytej wolności. Łączy je jedno - próba wyjścia z uzależnienia. Może sposobem na ich wyleczenie nie jest psychoterapia i metadon, ale konfrontacja z przeszłością i przebaczenie.

CHORY Z MIŁOŚCI (Vanvittig forelsket)
reż.: Morten Giese
scen.:
Morten Giese, Kim Leona
zdj.:
Erik Molberg Hansen
muz.: Johan Söderqvist
w.: Rasmus Botoft (Lars), Hans Henrik Clemensen (Hans), Dejan Cukić (Pierre Duret), David Dencik (Læge Christian A. Madsen), Benjamin Hasselflug Katzmann (Jacob), Sara Hjort Ditlevsen (Sofie), Cyron Bjørn Melville (Daniel)
prod.: Dania 2009 (94 min)

Nagroda za najlepszą rolę męską (C.B. Melville) na MFF w Montrealu’ 2009 ; nagroda publiczności na MFF w Kijowie’ 2009

Według powszechnie panującego przekonania granica między geniuszem a chorobą psychiczną jest cienka. To właśnie problem bohatera filmu Mortena Giese. Jako pianista - Daniel zdradza niezwykły talent, jako człowiek – skłonność do niekontrolowanych wybuchów szału. Z czasem rzeczywistość zamieni się w popychający go na krawędź psychozy koszmar.
Daniel jest nieśmiały, mało towarzyski, a każdą wolną chwilę spędza na nieustających ćwiczeniach. Ma przy tym wielkie ambicje – chce się dostać do prestiżowej szkoły w Nowym Jorku. Wcześniej następuje jednak zwrot w jego nudnym życiu. W oko wpada mu Sofie – wiolonczelistka z akademii. Mimo nieśmiałości udaje mu się zwrócić na siebie jej uwagę.

 

CIERPIENIA MŁODYCH SERC (Kærestesorger)
reż.: Nils Malmros
scen.: Nils Malmros, John Mogensen
zdj.:
Jan Weincke
muz.:
Gunner Møller Pedersen
w.: Thomas V. Solnæs (Steffen), Sofie Linde Lauridsen (Liselotte), Jesper Svane (Toke), Simone Tang (Agnete), Thomas Ernst (Jonas), Jacob Grosen (Birger), Morten V. Urup (Mogens), Søren Pilmark (matka Agnete)
prod.: Dania 2009 (117 min)

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (
Simone Tang) na MFF w Szanghaju’ 2009 

Film „Cierpienia młodych serc” śledzi losy kilkorga młodych uczniów liceum protestanckiego w Viborgu na początku lat 60-tych. Opowieść kręci się wokół związku pomiędzy Jonasem oraz Agnete. Film opisuje czasy licealne, ukazując typowe dla tego okresu problemy, takie jak przyjaźń, miłość, zazdrość, rozczarowania.

DORADZTWO PERSONALNE (Headhunter)
reż.: Rumle Hammerich
scen.: Rumle Hammerich, Åke Sandgren
zdj.: Dan Laustsen
muz.: Jacob Groth
w.: Lars Mikkelsen (Martin Vinge), Charlotte Munck (Nina), Burkhard Forstreuter (Christian Vestergaard), Charlotte Fich (Pernille), Troels Lyby (Troels), Henrik Ipsen (Læge), August Igor Svideniouk Egholm (Jacob), Preben Harris (Hjulman), Samuel Fröler (Berger ), Flemming Enevold (Daniel)
prod.: Dania 2009 (108 min)

Nagroda za najlepszy film na MFF w Szanghaju’ 2009

Martin Vinge (Lars Mikkelsen), były dziennikarz, dziś pracuje jako czołowy łowca głów w Danii. W przeciwieństwie do zawodowego, jego życie prywatne pozostawia wiele do życzenia. Synek (August Igor Svideniouk Egholm) choruje, a relacja z żoną (Charlotte Fich) oziębia się coraz bardziej. Pewnego dnia Martin dostaje lukratywne zlecenie. Jeden z najpotężniejszych biznesmenów w kraju, leciwy już Niels Frederiks Sieger (Henning Moritzen), zleca mu znalezienie godnego następcy. Jak się okazuje, potentat poszukuje kontynuatora swojego dzieła w sekrecie przed zarządem firmy oraz w tajemnicy przed swoim jedynakiem, Danielem (Flemming Enevold), snującym już plany o przejęciu interesów ojca. Wkrótce Martin zdaje sobie sprawę, że dał się wciągnąć w niebezpieczną grę. Staje się pionkiem w ręku obu Siegerów - seniora i juniora - którzy manipulują Vingem, wciągając w sprawę jego chorego syna.

EKSPERYMENT (Eksperimentet)
reż.: Louise Friedberg
scen.:
Louise Friedberg, Maj Rørbæk Damgaard, Rikke De Fine Licht
zdj.: Magnus Nordenhof Jønck
muz.: Ola Kvernberg
w.: Tanja Kielsen (Kirsten), Ellen Hillingsø (Gert), Laura With Bødker (Johanne), Julia Naamansen (Victoria), Benjamin With Bødker (Benjamin), Pilutaq Mati Stork (Abel), Najaaraq Stork (Cathrine), Nukappiaaluk Nielsen (Jonathan), Cecilie A. Kjeldsen (Helene), Hugo Magnus Jerimiassen (Otto)
prod.: Dania 2010 (90 min)

Film opowiada historię pielęgniarki Gert, która w 1951 roku zostaje mianowana dyrektorem specyficznego duńskiego domu dziecka na Grenlandii. Mieszka w nim 16 starannie wybranych dzieci, które po roku edukacji w Danii mają stanowić przykład dla społeczności grenlandzkiej. Gert, która sama nie posiada rodziny, z dumą podejmuje się tego zadania.

ŻOŁNIERZYK (Lille soldat)
reż.:
Annette K. Olesen
scen.:
Kim Fupz Aakeson
zdj.:
Camilla Hjelm
muz.: Kaare Bjerkø

w.: Trine Dyrholm (Lotte), Lorna Brown (Lily), Finn Nielsen (Far), Rasmus Botoft (Nabo), Thure Lindhardt (John), Henrik Prip (Henning), Jens Jørn Spottag (Fischer), Victoria Agami (Daisy), Louisa Yaa Aisin (Pearl)
prod.: Dania 2008 (100 min)

Nagroda jury ekumenicznego na MFF w Berlinie’ 2009

Główna bohaterka filmu, Lotta, zawsze chciała naprawiać świat. W tym celu zaciągnęła się do duńskiego kontyngentu wyruszającego do Iraku. Choć przyniosło jej to psychiczne blizny, chce wierzyć, że zrobiła coś, co się w jakiś sposób liczy. Niestety po powrocie do rodzinnego miasta przychodzi emocjonalne odrętwienie. Lotta nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości normalnego społeczeństwa. Pije na umór, aby znieczulić chaos panoszący się w głowie. W pewnym momencie zdaje sobie jednak sprawę, że poza polami bitwy trwa zupełnie inny rodzaj walki, podejmuje więc kolejną próbę naprawiania świata - tym razem krok po kroku.

MARZENIA W KOPENHADZE (Drømme i København)
reż.: Max Kestner
scen.: Max Kestner, Dunja Gry Jensen
zdj.: Henrik Ipsen
muz.: Jóhann Jóhannsson
prod.: Dania 2009 (80 min)

Ludzie w pokoju, w mieszkaniu, w domu, na ulicy, w mieście – to wszystko najbardziej interesuje Maxa Kestnersa’a. "Marzenia w Kopenhadze" to dokumentalny portret Danii.
Film o krajobrazach, które kształtują nasze życie. Opowiada o domach, w których mieszkamy, bramach, z których wychodzimy i ulicach, którymi podążamy. Jest to również film o tym, jak nasze decyzje wpływają na otoczenie i przyrodę wokół nas, o miejscach, o których marzymy i ścianach, gdzie kreślimy imiona naszych ukochanych, zanim będzie za późno.
Film o współistnieniu ludzi i architektury. Pokazuje skomplikowane historie ludzi rozgrywające się na tle wyjątkowej scenerii. Mówi o architekturze z perspektywy humanistycznej. 

NAD ULICĄ POD WODĄ (Over gaden under vandet)
reż.: Charlotte Sieling
scen.:
Yaba Holst, Charlotte Sieling
zdj.: Jørgen Johansson
muz.: Thomas Haas-Christensen

w.: Sidse Babett Knudsen (Anne), Nicolas Bro (Ask), Anders W. Berthelsen (Bjørn), Ellen Hillingsø (Bente), Nils Ole Oftebro (Carl), Ellen Nyman (Charlotte), Casper Crump (Dan), Mohammed-Al Bakier (Fahid)
prod.: Dania 2009 (100 min)

Bohaterowie Charlotte Sieling ranią się wzajemnie, i to całkiem boleśnie. Żony łapią mężów na zdradach, dzieci nie potrafią porozumieć się z zabieganymi rodzicami, a byli partnerzy, choć chcą dobrze, tylko się pogrążają swoimi czynami. Brakuje im świadomości tego, że można podjąć kompromis, który nie ugodzi żadnej ze stron na tyle boleśnie, żeby z tego powodu cierpieć; zrozumienia odwiecznych praw rządzących związkami międzyludzkimi, mówiących o otwieraniu się na drugiego człowieka.

NIKT NIE PRZEMIJA IDEALNIE (Nobody Passes Perfectly)
reż.: Saskia Bisp
scen.: Saskia Bisp
zdj.: Minka Jakerson
muz.: Nana La Cour Jacobi
w.: Erik Hansen, Tomka Weiss
prod.: Dania 2009 (43 min)

W pięknym filmowym obrazie debiutująca reżyserka Saskia Bisp zaprasza publiczność w podróż do miejsc, w których płeć nie jest zdeterminowaną biologicznie oraz jednoznaczną cechą, lecz bardzo osobistą częścią człowieka. Poznajcie mężczyznę o imieniu Tomka, który jest w trakcie radykalnej przemiany z kobiety w mężczyznę. Poznajcie także Erika, kiedyś heteroseksualną kobietę, która w końcu zdecydowała się wybrać życie mężczyzny.

 

OKLASK (Applause)
reż.:
Martin Pieter Zandvliet
scen.:
Martin Pieter Zandvliet, Anders Frithiof August
zdj.:
Jesper Toffner
muz.:
Sune Martin
w.:
Paprika Steen (Thea), Michael Falch (Christian), Sara-Marie Maltha (Maiken), Shanti Roney (Tom), Malou Reymann (Paklaedersken), Uffe Rorbaek (Peter), Otto Leonardo Steen Rieks (William), Noel Koch-Sofeldt (Matthias)
prod.: Dania 2009 (85 min)

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (P. Steen) na MFF w Karlowych Warach’ 2009

Aktorka (Thea) rozwódka i matka dwóch dorastających chłopców,  dobrowolnie zrzekła się praw nad synami, rozwiodła się z mężem i podjęła leczenie. Pewnych spraw nie da się jednak naprawić. Kobieta stara się wkroczyć z powrotem w życie swoich dzieci, które mieszkają z ojcem oraz jego nową żoną.

UCIECZKA (Flugten)
reż.: Kathrine Windfeld
scen.:
Mette Heeno, Rasmus Heisterberg, Olav Hergel
zdj.: Jonas Alarik
muz.: Jean-Paul Wall
w.: Iben Hjejle (Rikke Lyngvig), Lars Mikkelsen (Thomas Jargil), Faegh Zamani (Nazir Osmani), Henrik Prip (Arne Hansen), Sonja Richter (Sara Jargil), Vibeke Hastrup (Hanne Hvidtfeldt), Søren Spanning (Jesper Bech), Mikael Birkkjær (Claes Kielland), Søren Sætter-Lassen (Steffensen), Rafi Mohammed Bayan (Ali)
prod.: Dania 2009 (115 min)

„Ucieczka” to pełna emocji opowieść o duńskiej dziennikarce, która zostaje porwana przez talibów w Afganistanie. Rikke (Iben Hjejle) jest zakładnikiem wolności zniszczonego wojną kraju: bojownicy żądają bowiem natychmiastowego wycofania wojsk duńskich z Afganistanu, a za każdy dzień zwłoki Rikke straci jednego palca.

... w Bukareszcie ...

  1. WTOREK, PO ŚWIĘTACH (Marti, pupă craciun) reż.: Radu Muntean, Rumunia 2010
  2. NAJSZCZĘŚLIWSZA DZIEWCZYNA NA ŚWIECIE (Cea mai fericita fata din Lume) reż.: Radu Jude, Rumunia 2010
  3. BELA LUGOSSI. UPADŁY WAMPIR (BELA LUGOSSI. VAMIRUL CĂZUT) reż.: Florin Iepan, Austria/Francja/Holandia/Niemcy/Rumunia 2007
  4. PAPIER BĘDZIE NIEBIESKI (Hirtia va fi albastra) reż.: Radu Muntean, Rumunia 2006
  5. CALIFORNIA DREAMIN’ (NESFARSIT) reż.: Cristian Nemescu, Rumunia 2007
  6. DRUGA IRINA (Cealalta Irina) reż.: Andrei Gruzsniczki, Rumunia 2009
  7. DZIECI Z DEKRETU (DECRETEII) reż.: Florin Iepan, Razvan Georgescu, Niemcy/Rumunia 2004
  8. FILANTROPIA (FILANTROPICA) reż.: Nae Caranfil, Francja/Rumunia 2002
  9. PERYFERIE reż.: Bogdan George Apetri, Rumunia 2010
  10. RESZTA JEST MILCZENIEM (RESTUL E TACERE) reż.: Nae Caranfil, Rumunia 2007
  11. TAK SPĘDZIŁEM KONIEC ŚWIATA (Cum mi-am petrecut sfarsitul lunii) reż.: Catalin Mitulescu, Rumunia/Francja 2006

WTOREK, PO ŚWIĘTACH (Marti, pupă craciun)
reż.: Radu Muntean
scen.: Mleksandru Baciu, Razvan Radulescu, Radu Muntean
zdj.: Tudor Lucacin
w.: Mimi Branescu (Paul ), Maria Popistasu (Raluca), Mirela Oprisor (Adriana), Dragos Bucur (Cristi), Viktor Rebengiuc (Nucu)
prod.: Rumunia 2010 (99 min)

Nagrody za najlepsze role kobiece (M. Oprisor, M. Popistasu) na MFF w Mar del Plata ‘2010

Zaczyna się od sceny łóżkowej. Nieruchome, ośmiominutowe ujęcie ukazuje nam Paula (Mimi Branescu) i Ralucę (Maria Popistasu). Są tuż po zbliżeniu: nadzy, roześmiani, wciąż spragnieni siebie. Nie przykrywa ich pruderyjna kołderka made in Poland, a pokój nie jest skąpany w sztampowym półmroku à la Hollywood. Jest to jeden z najintymniejszych momentów, jakie kiedykolwiek widziałem na ekranie.
Dopiero kiedy nacieszymy się tym obrazem, przychodzi rewelacja: Paul jest żonaty, a Raluca będzie zakładać aparat ortodontyczny jego córce. To, co wpierw jawiło się nam jako roziskrzony erotyzm – niewinny i dojrzały jednocześnie – nagle nabiera odcienia tuzinkowej zdrady.

NAJSZCZĘŚLIWSZA DZIEWCZYNA NA ŚWIECIE (Cea mai fericita fata din Lume)
reż.: Radu Jude
scen.: Radu Jude, Augustina Stanciu
zdj.: Marius Panduru
w.: Andrea Bosneag (Delia), Vasile Muraru (ojciec), Violeta Haret (matka), Serban Pavlu (reżyser), Luminita Stoianovici (wizażystka), Andi Vasluianu (operator), Diana Gheorgian (producentka), Alexandru Georgescu (klient), Doru Catanescu (Arvunescu)
prod.: Rumunia 2009 (90 min)

Nagroda C.I.C.A.E. za reżyserię na MFF w Berlinie’ 2009; nagroda FIPRESCI na MFF w Sofii’ 2009

Wbrew pozorom nastoletnia Delia nie ma wielu powodów do radości. Dziewczyna właśnie przyjechała z prowincji do Bukaresztu, by odebrać samochód wygrany w konkursie organizowanym przez producenta napojów i zagrać główną rolę w reklamówce sponsora. Praca na planie idzie jednak jak po grudzie, a rodzice Delii bardzo chętnie zamieniliby wymarzoną nagrodę córki na zastrzyk żywej gotówki.

 

BELA LUGOSSI. UPADŁY WAMPIR (BELA LUGOSSI. VAMIRUL CĂZUT)
reż.: Florin Iepan
scen.:
Florin Iepan, Ramona Iepan, Calin Meda

zdj.: Alfred Schupler, Cosmin Tiglar, Rafael Vasilcin
muz.: Tavi Iepan, Remus Rujinski
w.: Otilia Hedesan (ona sama), Bela Lugosi Jr. (on sam), Péter Müller (on sam), Gary Don Rhodes (on sam), Helen Richman (ona sama), István Szabó (on sam)
prod.: Austria/Francja/Holandia/Niemcy/Rumunia 2007 (…. min)

 Jak podaje "Guinnesa Księga Filmu" Patricka Robertsona najpopularniejszą postacią z panteonu horrorowych monstrów jest Dracula, który na ekranie pojawił się aż 161 razy (do roku 1994). "Bela Lugosi. Upadły Wampir" Florina Iepana, to jeden z najważniejszych filmów poświęconych biografii najsłynniejszego odtwórcy roli Hrabiego Draculi.
Dokument zrealizowany przez Florina Iepana naświetla życie amerykańskiego aktora Beli Lugosi, legendy Hollywoodu w latach 30-40, który pozostał do naszych czasów jedną z najbardziej kontrowersyjnych osobowości XX wieku.

PAPIER BĘDZIE NIEBIESKI (Hirtia va fi albastra)
reż.: Radu Muntean
scen.: Alexandru Baciu, Radu Muntean, Razvan Radulescu
zdj.: Tudor Lucaciu
w.: Paul Ipate (Costi), Adi Carauleanu (Neagu), Dragos Bucur (Dragos), Tudor Istodor (Bogdan), Alexandru Potocean (Vasile), Andi Vasluianu (Aurel), Dana Dogaru (Dana Andronescu), Ion Sapdaru (Craciun), Mimi Branescu (Deleanu), Alexandru Goergescu (Voinescu)
prod.: Rumunia 2006 (95 min)

Historia utraty niewinności całego rumuńskiego pokolenia i powszechnego buntu, który wydobył z ludzi to, co najlepsze i to, co najgorsze. W parze z solidarnością szły samolubność i podłość, nagromadzone przez całe dziesięciolecia frustracji. Podczas ich pierwszej nocy wolności w grudniu 1989 roku, żołnierze otrzymywali za pośrednictwem telewizji rozkazy od poetów i aktorów, ludzie byli wzywani do obrony państwowej stacji telewizyjnej przed niewidzialnymi wrogami, wysyłano zmanipulowane informacje przez walkie-talkie, rozdawano broń i aresztowano cyganów jako arabskich terrorystów. Film zawiera sceny o niezwykłym realizmie.

 

CALIFORNIA DREAMIN’ (NESFARSIT)
reż.: Cristian Nemescu
scen.: Catherine Linstrum, Cristian Nemescu, Tudor Voican
zdj.: Liviu Marghidan
w.: Armand Assante (Kapitan Doug Jones), Jamie Elman (Sierżant David McLaren), Răzvan Vasilescu (Doiaru), Maria Dinulescu (Monica), Alexandru Margineanu (Andrei), Marco Assante (Benny Harper), Constantin Dita (Paul)
prod.: Rumunia 2007 (155 min)

Nagroda z reżyserię w Cannes 2007’

Utrzymana w gogolowskim tonie groteska „California Dreamin” Cristiana Nemescu (główna nagroda w tegorocznym konkusie Un Certain Regard w Cannes) pokazuje, jak opowiadać o najnowszej historii, by zaciekawić świat. Nemescu, świeżo upieczony absolwent Narodowego Uniwersytetu Sztuki Teatralnej i Filmowej, na bazie autentycznej historii, która przydarzyła się na niewielkiej stacyjce kolejowej w Capalnicy, zbudował gorzką metaforę ustrojowej transformacji. Zawiadowca stacji zatrzymywał kursujące w okolicy pociągi i pobierał haracz od przewożonych towarów. W 1999 r. w czasie interwencji NATO na Bałkanach zablokował wojskowy transport z radarem, mającym posłużyć jako element tarczy antyrakietowej do szybszego zakończenia wojny w Jugosławii. Transport stał na bocznicy trzy dni, a w międzyczasie toczyła się zażarta dyskusja o wysokość należnej łapówki.

DRUGA IRINA (Cealalta Irina)
reż.: Andrei Gruzsniczki
scen.: Andrei Gruzsniczki, Ileana Muntean, Mircea Staiculescu
zdj.: Vivi Dragan Vasile
w.: Doru Ana, Dan Astileanu, Dragos Bucur, Mihai Dinvale, Doru Nitescu, Simona Popescu, Gabriel Spahiu, Andi Vasluianu
prod.: Rumunia 2009 (90 min)

„Druga Irina” to film oparty na faktach, w co trudno uwierzyć. Tytułowa kobieta zniknęła zagranicą, gdzie pojechała sobie dorobić. W Rumunii żyła w umiarkowanie szczęśliwym małżeństwie ze strażnikiem Aurelem. Wcześniej nie zdawali sobie sprawy ze szczęścia, które mogło stać się ich udziałem. Teraz jest już na nie za późno.

Aurel zaczyna ponownie poznawać Irina, kiedy ta trafia do domu w zamkniętej, metalowej trumnie. Opieczętowana woskiem skrzynia mieści w sobie ciało kobiety marzącej o lepszej przyszłości, w której nie było miejsca dla męża. Aczkolwiek w tym momencie nie ma to dla niego żadnego znaczenia. Próbuje za wszelką cenę odkryć, dlaczego Irina nie żyje, zwłaszcza że ma sporo wątpliwości co oficjalnych wyjaśnień jej śmierci.

DZIECI Z DEKRETU (DECRETEII)
reż.: Florin Iepan, Razvan Georgescu
scen.: Florin Iepan, Razvan Georgescu
zdj.: Carlos Fuchs, Peter Reuther, Wolf von Truchsess
w.: Delia Budeanu (), Paula Ciupitu (), Zina Dumitrescu (), Adrian Sangeorzan ()
prod.: Niemcy/Rumunia 2004 (68 min)

W październiku 1966 roku przywódca komunistycznej Rumunii wydał rozporządzenie zabraniające kobietom aborcji. Te, które nie go przestrzegały, szły do więzienia. Zarządzenie nie dotyczyło tylko kobiet, które skończyły czterdziesty rok życia lub miały co najmniej czworo dzieci. Cykle menstruacyjne pozostałych trafiły pod ścisłą kontrolę państwa. Kobiety były badane w zakładach pracy i w szkołach oraz na uczelniach. W szpitalach sytuację sprawdzali milicjanci i prokuratura - tropili sztuczne poronienia, torturowali kobiety, które poddały się zabiegom.

 

FILANTROPIA (FILANTROPICA)
reż.: Nae Caranfil
scen.: Nae Caranfil
zdj.: Vivi Dragan Vasile
muz.: Marius Mihalache
w.: Mara Nicolescu (Miruna), Marius Florea Vizante (Simpaticul), Ovidiu Niculescu (Ospatarul), Mircea Diaconu (Ovidiu), Gheorghe Dinica (Pepe), Florin Calinescu (siebie), Viorica Voda (Diana), Nae Caranfil (śpiewak karaoke), Monica Ghiuta (matka)
prod.: Francja/Rumunia 2002 (110 min)

„Filantropię" można nazwać swego rodzaju komedią gangsterską, z tą jednak różnicą, że zamiast typowej mafii mamy do czynienia z mafią żebraków. Ovidiu jest profesorem liceum dla uprzywilejowanych dzieciaków z bogatych domów. Nie ma autorytetu wśród uczniów ani znajomych - nadal mieszka z rodzicami, z którymi nie potrafi już znaleźć wspólnego języka. Pewnego razu poznaje młodą, atrakcyjną dziewczynę z aspiracjami na modelkę i zaprasza ją na randkę. Szybko okazuje się, że wymagania towarzyszki są tak wygórowane, że Ovidiu traci niemal całą pensję podczas spotkania. Chcąc ponownie zaprosić dziewczynę postanawia przyjąć nietypową pracę dorywczą od starszego mężczyzny zwanego Pepe.

 

PERYFERIE
reż.: Bogdan George Apetri
scen.: Bogdan George Apetri, Tudor Voican
zdj.: Marius Panduru
w.: Ana Ularu (Matylda), Mimi Branescu (Paul), Andi Vasluianu (Andrei), Ioana Flora (Lavinia), Timotei Duma (Toma), Ingrid Bisu (Selena), Ion Sapdaru (kierowca tira)
prod.: Rumunia 2010 (85 min)

Nagrody za najlepszy film, dla najlepszej aktorki oraz nagroda greckich krytyków filmowych na MFF w Salonikach ‘2010; Specjalna Nagroda Jury Konkursu Międzynarodowego za najlepszy scenariusz, nagroda FIPRESCI oraz wyróżnienie jury dla najlepszej aktorki na MFF w Warszawie ‘2010

Bohaterka „Peryferii”, była prostytutka Matylda (fascynująca Ana Ularu), z powodu pogrzebu matki wypuszczona na przepustkę z więzienia, pędzi przed siebie. Metodycznie, bezwzględnie, gdy trzeba, przemocą i kradzieżą, realizuje plan ucieczki. Chce odegrać się za swoją krzywdę, zdobyć pieniądze, odnaleźć swoje dziecko. Sekundujemy jej, przełamując nieufność, przyzwyczajając się do jej chmurnej, nieładnej, zaciętej twarzy bez uśmiechu.

RESZTA JEST MILCZENIEM (RESTUL E TACERE)
reż.: Nae Caranfil
scen.: Nae Caranfil
zdj.: Marius Panduru, George Dascalescu
muz.: Laurent Couson
w.: Radu Banzaru (Major Bujor), Ovidiu Niculescu (Leon), Sandu Mihai Gruia (Iancu), Vasile Albinet (Kapitan), Marius Florea Vizante (Grig), Valentin Popescu (Catargiu), Mirela Zeta (Emilia)
prod.: Rumunia 2007 (114 min)

Głównym bohaterem jest młody chłopak, który marzy o nakręceniu najdłuższego filmu w historii kina. Miałby on opowiadać m.in. o udziale Rumunii w wojnie rosyjsko-tureckiej. Jak się jednak okazuje, realizacja tego niezwykłego marzenia nie jest wcale taka prosta i stawia przed nim wiele (często naprawdę zaskakujących) wyzwań.

TAK SPĘDZIŁEM KONIEC ŚWIATA (Cum mi-am petrecut sfarsitul lunii)
reż.: Catalin Mitulescu
scen.: Andreea Valean, Catalin Mitulescu
zdj.: Marius Panduru
muz.: Aleksandru Balanescu
w.: dorotheea Petre (Eva), Timotei Duma (Lalalilu), Ionut Becheru (Alex), Cristian Vararu (Andrei), Mircea Diaconu (ojciec Evy), Carmen Ungureanu (matka Evy)
prod.: Rumunia/Francja 2006 (106 minut)

Bukareszt, rok 1989: ostatni rok reżimu Ceaucescu. Eva mieszka z rodzicami i bratem Lalalilu. Pewnego dnia w szkole Eva i Alex, jej chłopak, przez przypadek niszczą popiersie dyktatora. Obydwoje stają przed komitetem dyscyplinarnym, ale tylko chłopakowi, dzięki wpływowemu, wysoko postawionemu ojcu, udaje się uniknąć wyrzucenia ze szkoły. Eva zostaje wysłana do szkoły specjalnej. Postanawia przepłynąć przez Dunaj i uciec z Rumunii.