RETROSPEKTYWA TINTO BRASSA

  1. HOTEL COURBET reż.: Tinto Brass, Włochy 2009
  2. CZARNY ANIOŁ (SENSO 45’) reż.: Tinto Brass, Włochy 2002
  3. KALIGULA (Caligula) reż.: Tinto Brass, Bob Guccione, Giancarlo Lui, USA/Włochy 1979
  4. KLUCZ (La chiave) reż.: Tinto Brass, Włochy 1983
  5. KRZYK, reż. Tinto Brass,  Włochy 1968
  6. MĘŻCZYZNA, KTÓRY PATRZY (L’uomo che guarda) reż.: Tinto Brass, Włochy 1994
  7. MIRANDA reż.: Tinto Brass, Włochy 1985,
  8. PAPRYKA (Paprika) reż.: Tinto Brass, Włochy 1991
  9. SALON KITTY, reż. Tinto Brass,  Francja/Włochy/RFN 1976,
  10. WSZYSTKIE PANIE TO ROBIĄ (Cosi fan tutte) reż.: Tinto Brass, Włochy 1992
  11. ZRÓB TO DOBRZE! (Fallo!) reż.: Tinto Brass, Włochy 2003

 

HOTEL COURBET
reż.: Tinto Brass
scen.: Tinto Brass
zdj.: Andrea Doria
w.:
Caterina Varzi, Alberto Petrolini, Vincenzo Varzi
prod.: Włochy 2009 (18 min)


„Hotel Courbet” jest mini-melodramatem o niepokojach i samotności kobiety wspominającej swoją paryską nieudaną miłość, nieświadomą tego, że jest podglądana przez złodzieja. Film jest również hołdem dla seksualności i autentycznego piękna, dla „prawdziwego splendoru” i nostalgii dla „Źródeł świata” Gustava Courbeta i „Niebieskiego pokoju” Georgesa Simenona, dla Szekspira i Picasso, wedle którego „sztuka nie powinna być nigdy czysta…w przeciwnym razie nie jest sztuką”.

CZARNY ANIOŁ (SENSO 45’)
reż.: Tinto Brass
scen.:
Camillo Boito, Tinto Brass
zdj.:
Daniele Nannuzzi, Massimo Di Venanzo
muz.: Ennio Morricone
w.: Anna Galiena (Livia Mazzoni), Gabriel Garko (Helmut Schultz), Franco Branciaroli (Ugo Oggiano), Antonio Salines (Carlo), Simona Borioni (Elsa), Loredana Cannata (Ninetta), Erika Savastani (Emilietta)
prod.: Włochy 2002 (128 min)

Livia w pewnym momencie zaczyna rozumieć, że kres faszyzmu jest kwestią czasu, a jej luksusowy styl życia przejdzie niebawem do przeszłości. Odbiera jej to całą pewność siebie zwłaszcza, że nie troszczyła się nigdy o przyszłość.

KALIGULA (Caligula)
reż.:
Tinto Brass, Bob Guccione, Giancarlo Lui
scen.:
Gore Vidal, Bob Guccione, Giancarlo Lui
zdj.:
Silvano Ippoliti
muz.:
Bruno Nicolai, Renzo Rossellini
w.: Malcolm McDowell (Kaligula), Teresa Ann Savoy (Drusilla), Guido Mannari (Macro), John Gielgud (Nerva), Peter O'Toole (Tyberiusz), Giancarlo Badessi (Klaudiusz), Bruno Brive (Gemellus), Adriana Asti (Ennia), Leopoldo Trieste (Charicles), Paolo Bonacelli (Chaerea), Mirella D'Angelo (Livia), Hellen Mirren (Cezonia)
prod.: Włochy/USA 1979 (156 min)

Rzecz do dziś potrafi zrobić wrażenie swym rozmachem i widowiskowością, które połączone zostały z dekadencką atmosferą pogrążonego w zbrodni i rozpuście Rzymu. Nie mniej imponująco prezentuje się również obsada aktorska, w której aż roi się od wielkich osobistości kina. Na ekranie poważni i cenieni aktorzy brytyjscy, w sąsiedztwie których rozgrywają się pokazane bez żadnych osłonek sekwencje perwersyjnych orgii - coś takiego nie miało do tej pory precedensu.

KLUCZ (La chiave)
reż.:
Tinto Brass
scen. (na podst. powieści Junichirô Tanizakiego): Tinto Brass
zdj.:
Silvano Ippoliti
muz.:
Ennio Morricone
w.: Frank Finlay (Nino Rolfe), Stefania Sandrelli (Teresa Rolfe), Franco Branciaroli (Lászlo Apony), Barbara Cupisti (Lisa Rolfe), Maria Grazia Bon (Giulietta), Gino Cavalieri (Don Rusetto), Piero Bortoluzzi (Memo Longobardi), Irma Veithen (pielęgniarka), Milly Corinaldi (Giustina), Giovanni Michelagnoli (dr. Fano)
prod.: Włochy 1983 (116 min)

Scenariusz powstał na podstawie powieści japońskiego pisarza Junichirô Tanizakiego. Akcja została umiejscowiona w faszystowskich Włoszech w okresie drugiej wojny światowej.
Film skupia się na relacji pomiędzy starszym mężczyzną Nino (Frank Finlay), a jego znacznie młodszą żoną Teresą (Stefania Sandrelli). Nino ogarnięty jest obsesją na punkcie ulubienicy, zwłaszcza kiedy wdaje się ona w romans. Nino nie pozostaje nic innego jak zostać biernym obserwatorem miłosnych schadzek kochanków.

KRZYK (L’URLO)
reż.: Tinto Brass
scen.: Gian Carlo Fusco, Tinto Brass, Franco Longo, Gigi Proietti
zdj.: Silvano Ippoliti
muz.: Fiorenzo Carpi
w.: Tina Aumont (Anita), Gigi Proietti (Coso), Nino Segurini (Berto Bertuccioli), Giorgio Gruden (dozorca), Osiride Pevarello (filozofujący kanibal), Sam Dorras (ksiądz), Tino Scotti (intelektualista), Edoardo Florio (Diogenes)
prod.: Włochy 1970 (93 min)

"Krzyk” to uniwersalny i ponadczasowy film. Opowiedziana historia to dzieje beztroskiej, młodej kobiety o imieniu Anita, która niebawem ma zostać żoną Berto. Przed ślubem dane jej będzie doświadczyć czegoś niewyobrażalnego: razem ze swoim przewodnikiem Coso wybierze się w podróż po wyimaginowanym świecie, w którym zacierają się granice poezji, muzyki, teatru i filmu. Podróż będzie pełna wrażeń, ale na tyle krótka by Anita odziana w białą, weselną suknię mogła stawić się przed ołtarzem. Nie będzie jednak zakończenia w stylu „żyli długo i szczęśliwie” – Anita ginie w wypadku samochodowym, co Coso kwituje słowami „no cóż, była piękna i szalona”.

MĘŻCZYZNA, KTÓRY PATRZY (L’uomo che guarda)
reż.: Tinto Brass
scen. (na podst. powieści Alberto Moravii): Tinto Brass
zdj.: Massimo Di Venanzo
muz.: Riz Ortolani
w.: Katarina Vasilissa (Silvia), Francesco Casale (Dodo), Cristina Garavaglia (Fausta), Raffaella Offiolani (Pascasie), Antonio Salines (doktor), Martina Brochard (hrabia), Franco Branciaroli (Alberto)
prod.: Włochy 1994 (97 min)

Silvia opuszcza męża, fajtłapowatego profesora uniwersytetu zwanego Dodo (Casale), co powoduje u niego depresję. Ale aktywnie próbują wydobyć go z tego stanu atrakcyjne panie.

MIRANDA
reż.: Tinto Brass
scen.:
Tinto Brass, Carlo Goldoni
zdj.:
Silvano Ippoliti, Erico Menczer
muz.:
Riz Ortolani
w.: Serena Grandi (Miranda), Andrea Occhipinti (Berto), Franco Interlenghi (Carlo), Andy J. Forest (Norman), Franco Branciaroli (Tony), Malisa Longo, Laura Sassi, Jean René Lemoine, Mauro Paladini, Enzo Turrin, Isabelle Illiers
prod.: Włochy 1985 (93 min)
 

Przez sypialnię atrakcyjnej kobiety zaczyna się przewijać bardzo zróżnicowana - zarówno pod względem wyglądu jak i charakteru - galeria mężczyzn. W ciągu czterech pór roku przewija się przez jej sypialnię sporo różnych mężczyzn: zimowy partner jest bogaty, wiosną pojawia się młody i gorący kierowca, latem baraszkuje z czarującym Amerykaninem, a jesienią zabawia się ze sługą Tavernem. Teraz musi podjąć trudną decyzję, który z nich będzie najlepszym kochankiem i mężem zarazem.

 

PAPRYKA (Paprika)
reż.:
Tinto Brass
scen.:
Tinto Brass, Bernardo Zapponi
zdj.:
Silvano Ippoliti
muz.: Riz Ortolani
w.: Debora Caprioglio (Paprika ), Stéphane Ferrara (Rocco), Martine Brochard (Madame Collette), Joh Steiner (Principe Ascanio), Renzo Rinaldi (Bastiano), Valentine Demy (Beba), Nina Soldano (dziennikarka), Luigi Laezza  (Nino), Martine Brochard (pani Collette), Stéphane Bonnet (Franco), Rossana Gavinel (Gina)
prod.: Włochy 1991 (99 min)

Tytułową bohaterką jest piękna prostytutka usiłująca zmienić swoje życie. Młoda Mimma w burdelu nazywana jest po prostu Papryką, a wszystko z powodu gulaszu, który zjadła zaraz po przyjściu do przybytku rozkoszy. Papryka trafiła tam, ponieważ chciała pomóc swojemu narzeczonemu. Plan był – jak zwykle w środowisku – prosty: krótkoterminowe i dochodowe zajęcie pozwalające stanąć na nogi. Skończyło się w pewnym sensie również jak zwykle – Papryka zostaje w biznesie na dłużej, ale bynajmniej nie dlatego, że nie wie już jak funkcjonować w normalnym świecie. Mimma robi to po prostu z niekrępowaną radością, zwłaszcza że narzeczony okazał się oszustem.

 

SALON KITTY
reż.: Tinto Brass
scen. (na podst. powieści Petera Norderna):
Tinto Brass
zdj.:
Silvano Ippoliti
muz.: Fiorenzo Carpi, José Padilla
w.: Helmut Berger  (Helmut Wallenberg), Ingrid Thulin  (Kitty Kellermann), Teresa Ann Savoy  (Margherita), John Steiner  (Biondo), Sara Sperati  (Helga), Maria Michi (Hilde), Rosemarie Lindt (Susan), Paola Senatore (Marika), John Ireland (Cliff), Dan van Husen (Rauss), Gianfranco Bullo (Wolff)
prod.: Włochy/Francja/RFN 1976 (129 min)

W 1939 roku Walter Schellenberg (jeden z szefów nazistowskiej służby) stworzył ekskluzywny dom publiczny w Berlinie, w którym przyjmowani mieli być najważniejsi nazistowscy urzędnicy i zagraniczni dyplomaci. Żaden z klientów „Salonu Kitty” nie wiedział jednak, że zatrudnione tam dziewczyny były faszystowskimi agentkami i że wszystkie pokoje były na podsłuchu. Co istotne, nawet szefowa ekskluzywnego burdelu – Pani Kitty, nie wiedziała jaki jest prawdziwy cel przedsięwzięcia.

 

WSZYSTKIE PANIE TO ROBIĄ (Cosi fan tutte)
reż.: Tinto Brass
scen.:
Tinto Brass, Francesco Costa, Bernardino Zapponi
zdj.: Massimo Di Venanzo, Silvano Ippoliti
muz.: Pino Donaggio
w.: Claudia Koll (Diana), Paolo Lanza (Paolo), Ornella Marcucci (Nadia), Isabella Deiana  (Antonietta), Renzo Rinaldi (Sig. Silvio), Maurizio Martinoli (Lello), Osiride Pevarello (pasażer autobusu)
prod.: Włochy 1992 (93 min)

Związek Diany i Paolo można z powodzeniem nazwać szczęśliwym, aczkolwiek nie zaspokaja on potrzeb kobiety. Dlatego też notorycznie flirtuje i zabawia się z przypadkowo spotkanymi mężczyznami. Są to jednorazowe przygody bez większego znaczenia. Paolo o wszystkim wie, a opowieści żony o kolejnych ekscesach tylko urozmaicają ich pożycie intymne. Nie mamy jednocześnie wątpliwości co do dozgonnej miłości Diany do męża. Z czasem jednak Diana posuwa się za daleko i nie ogranicza się jedynie do gierek słownych. Paolo odmawia zgody na życie w wolnym związku i zostawia niewierną żonę.

ZRÓB TO DOBRZE! (Fallo!)
reż.:
Tinto Brass
scen.:
Tinto Brass
zdj.:
Federico del Zoppo
muz.:
Francesco Santucci
w.: Sara Cosmi (Cinzia ), Massimiliano Caroleti (Gianni), William De Vito (Ali), Gugielmo Aru (ginekolog), Silvia Rossi (Stefania ), Federica Tomassi (Erika), Max Parodi (Bruno), Andrea Nobili (Luigi ), Riccardo Marino (Franco), Vito Oliva (Giorgio), Andrea Ravera (Berta)
prod.: Włochy 2003 (70 min)

„Zrób to dobrze” to sześć autonomicznych epizodów, których wspólnym tematem jest oczywiście seks i jego różnorodne odmiany. Wraz ze zmianą bohaterów przenosimy się z hotelu w Casablance, gdzie małżeństwo świętujące siódmą rocznicę ślubu zaprasza do wspólnych igraszek boya hotelowego, na kort tenisowy, śledząc małżeńskie zdrady dwóch par, czy do Londynu, w którym wspólną pasję do podglądactwa odkrywa świeżo upieczone małżeństwo.