ZAPROSZENIE NA ŚLUB I WESELE,

czyli filmowe spojrzenie z różnych stron świata na jedną z najbardziej uniwersalnych tradycji.

Model związków łączących zakochane pary zmienia się na naszych oczach. Ale ślub czy wieńczące go wesele, to nadal jeden z tych szczególnych momentów, które przechowujemy w pamięci. W filmie - dodatkowo nośny motyw, po który sięgali najwięksi mistrzowie: Robert Altman, Andrzej Wajda, Ang Lee, Paweł Łungin, Baltasar Kormakur. Dla wszystkich zatem, obecnych na LAF, mamy "Zaproszenie na ślub i wesele".

Filmy w ramach cyklu:

  1. COUNTRY WEDDING, reż. Valdis Oskarsdottir, Islandia 2008
  2. MOŁDAWSKIE WESELE, reż. Tigran Keosayan, Rosja 2006
  3. NIEME WESELE, reż. Horaţiu Mălăele, Francja/Luksemburg/Rumunia 2008
  4. SYRYJSKA NARZECZONA, reż. Eran Riklis, Francja/Niemcy/Izrael 2004
  5. WESELE W BIAŁĄ NOC reż. Baltasar Kormakur, Islandia 2008
  6. WESELE W BESARABII  reż.: Nap Toader, Rumunia/Mołdawia/Luksemburg 2009
  7. DZIEŃ WESELNY  reż.: Robert Altman, USA 1978
  8. PRZYJĘCIE WESELNE reż.: Ang Lee, Tajwan 1993
  9. ROSYJSKIE WESELE reż. Paweł Łungin, Rosja 2000
  10. WESELE reż.: Wojciech Smarzowski, Polska 2004

 

COUNTRY WEDDING (Sveitabrúdkaup)
reż.: Valdís Óskarsdóttir
scen.: Valdís Óskarsdóttir
zdj.: Anthony Dod Mantle
muz.: Tiger Lillies
w.: Hreinn Beck (Band Roadie), Erlendur Eiríksson (Sioli), Ágústa Eva Erlendsdóttir (Audur), Nína Dögg Filippusdóttir (Lára), Gísli Örn Gardarsson (Grjóni), Dröstur Leó Gunnarsson (Svanur), Ámi Pétur Gudjónsson (Stefán), Karl Gudmundsson (Jóhannes Karl), Rúnar Freyr Gislason (Sigurdur Atli), Björn Hlynur Haraldsson (Bardi)
prod.: Islandia 2008 (99 min)

Przygotowania do szlugu  zaczynają się już wiele miesięcy przed uroczystością. Jednak nawet najlepsi organizatorzy nie są w stanie przewidzieć wszystkich awaryjnych sytuacji, jakie mogą wydarzyć się w dniu ślubu. Bohaterowie "Country Wedding" nie są tutaj wyjątkiem.
Od pierwszych minut filmu wszystko wskazuje bowiem na to, że ślub Ingi i Bardiego nie odbędzie się zgodnie ze starannie zaplanowanym scenariuszem uroczystości.

 

MOŁDAWSKIE WESELE (Zajac nad biezdnoj)
reż.: Tigran Kieosajan
scen.: Dmitri Iwanow
zdj.: Igor Klebanow
muz.: Aleksandr Rybnikow
w.: Bogdan Stupka (Leonid Breżniew), Siergiej Gazarow (cygański baron), Władimir Ilin (Iwan Nikitycz), Jurij Stojanow (Siemion Kuźmicz), Wartan Darakczian (Lautar), Waleria Łańska (córka barona), Jelena Safanowa (Elżbieta II), Michaił Jefremow (płk Blyndu), Jelena Chmielnicka (Rada)
prod.: Rosja 2006 (90 min)

Lata 70. XX wieku, Republika Mołdawii. Trwają przygotowania do wizyty wielkiego Breżniewa. Fabuła dzieli się na dwie – początkowo równoległe historie: republikańskie „pospolite ruszenie” związane z przybyciem gościa z Moskwy i spokojne, odległe życie Cyganów pod okiem swojego barona.

 

NIEME WESELE (Nunta muta)
reż.: Horatiu Malaele
scen.: Horatiu Malaele, Adrian Lustig
zdj.: Vivi Dragan Vasile
muz.: Alexandru Andries
w.: Meda Andreea Victor (Mara), Alexandru Potocean (Iancu), Valentin Teodosiu (Grigore), Alexandru Bindea (Gogonea), Ioana Anastasia Anton (Smaranda), Luminita Gheorghiu (Fira)
prod.: Rumunia/Luksemburg/Francja 2008 (87 min)

Film „Nieme wesele” to obraz niezwykły i do tego inspirowany prawdziwą historią, która wydarzyła się w małym, rumuńskim miasteczku. Dwóje zakochanych ludzi decyduje się na ślub, który zostaje przerwany nadejściem wiadomości z Moskwy o śmierci Józefa Stalina. Młodzi małżonkowie muszą zatem zadowolić się „cichym weselem”.

 

SYRYJSKA NARZECZONA (The Syrian Bride)
reż.: Eran Riklis
scen.: Eran Riklis, Suha Arraf
zdj.: Michael Wiesweg
muz.: Cyril Morin
w.: Hiam Abbass (Amal), Makram Khoury (Hammed), Clara Khoury (Mona), Ashraf Barhom (Marwan), Eyad Sheety (Hattem), Evelyn Kaplun (Evelyna), Julie-Anne Roth (Jeanne), Adnan Tarabshi (Amin), Marlene Bajali (matka), Uri Gavriel (Simon), Alon Dahan (Arik), Dirar Suleiman (Tallel)
prod.: Francja/Niemcy/Izrael 2004 (97 min)

Nagroda publiczności na MFF w Locarno’ 2004 ; Grand Prix des Amériques oraz nagroda FIPRESCI, nagroda publiczności i nagroda jury ekumenicznego na MFF w Montrealu’ 2004; nagroda za najlepszy scenariusz i nagroda publiczności na MFF w Gandawie’2004

Wzgórza Golan od lat są przyczyną nieustannych terytorialnych sporów między Libanem, Syrią i Izraelem. Wojskową kontrolę nad tym terenem utrzymuje jednak Izrael. Mona (Clara Khoury), która na Wzgórzach Golan mieszka z całą rodziną, czuje się Syryjką i wkrótce ma poślubić Syryjczyka. Jej narzeczony, daleki krewny Tallel (Dirar Suleiman), aktor komediowy i telewizyjny gwiazdor, mieszka po drugiej stronie granicy. Mona zna go tylko z telewizji, a w sprawie własnego ślubu ma sporo wątpliwości.

 

WESELE W BIAŁĄ NOC (Brúdguminn)
reż.: Baltasar Kormákur
scen.: Baltasar Kormákur, Ólafur Egilsson
zdj.: Bergsteinn Björgulfsson
muz.: Sigurdur Bjóla, Jón Ólafsson
w.: Hilmir Snaer Gudnason (Jón), Margrét Vilhjálmsdóttir (Anna), Laufey Elíasdóttir (Dóra), Dröstur Leó Gunnarsson (Bórkur), Jóhann Sigurdarson (Lárus), Ólafía Hrönn Jónsdóttir (Sisi), Ólafur Darri Ólafsson (Sjonni)
prod.: Islandia 2008 (96 min)
Edda Awards (Islandzkie Nagrody Filmowe)’ 2008 za najlepszy film, zdjęcia, rolę męską (H.S. Gudnason), drugoplanową rolę męską (D. L. Gunnarsson), drugoplanową rolę kobiecą (Ó. H. Jónsdóttir), scenografię i kostiumy

Nauczyciel akademicki w średnim wieku, Jón (Hilmir Snar Gudnason), właśnie postanawia powtórnie się ożenić. Szczęśliwą wybranką jest o wiele lat młodsza, była studentka profesora, Thora (Laufey Elíasdóttir). Niestety, formalizacji tego związku sprzeciwia się apodyktyczna matka dziewczyny, Sisi (Olafia Hrönn Jónsdóttir). Kobieta żąda przy tym, żeby przyszły zięć jak najszybciej spłacił dług, który u niej zaciągnął. Jak by tego było mało, Jón odkrywa, że jego była żona śledzi każdy jego ruch.

 

WESELE W BESARABII (Nunta ĭn Besarabia)
reż.: Nap Toader
scen.: Nap Toader
zdj.: Silviu Stavila
muz.: Anatol Stefanet
w.:  Vlad Logigan (Vlad), Victoria Bobu (Vika), Constantin Florescu (Gioni), Igor Chistol (Valera), Igor Caras-Romanov (Senia), Ion Scutelnicu (ojciec Viki), Corina Druc (siostra Viki), Viorica Geanta Chelbea (matka Vlada), Sergiu Voloc (Regizorul Nuntii) 
prod.: Rumunia/Mołdawia/Luksemburg 2009 (92 min)

Nazwa zapowiada bałkański romans. Jednak sens filmu okazuje się być zupełnie inny. Dziewczyna z Kiszyniowa i chłopak z Bukaresztu wzięli ślub i mieszkają w Bukareszcie. Potrzebują pieniędzy, aby wpłacić składkę za hipotekę, przyjeżdżają do Kiszyniowa, aby urządzić wesele i zgromadzić potrzebne pieniądze od gości weselnych.

 

DZIEŃ WESELNY (A Wedding)
reż.: Robert Altman
scen.: John Considine, Patricia Resnick, Allan Nicholls, Robert Altman
zdj.: Charles Rosher
muz.: Jim Webb, Chris McLaughlin, Jim Bourgeois, Jim Stuebe
w.: Carol Burnett (Tulip Brenner), Paul Dooley (Snooks  Brenner), Amy Stryker (Muffin Brenner), Mia Farrow (Buffy Brenner), Dennis Christopher (Hugh Brenner), Gerald Busby (wielebny), Peggy Anna Garner (Candice Ruteledge), Mark R. Deming (Matthew Ruteledge), Mary Seibel (Marge Spar), Lillian Gish (babcia), Nina Van Pallandt (Regina Corelli), Vittorio Gassman (Luigi Corelli), Desi Arnaz jr. (Dino Corelli), Belita Moreno (Daphe), Geraldine Chaplin (Rita Billingsley)
prod.: USA 1978 (125 min)

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (C. Burnett) na MFF w San Sebastian ‘1978

Ceremonia ślubu w niewielkim kościele: młodziutką parę kojarzy sam biskup, w ławkach licznie zgromadzone dwie rodziny. Wytworne toalety, biżuteria, nastrój uroczysty. Lecz już za chwilę podniosłą atmosferę zakłóci wiekowy infułat, na piętrze babka i nestorka rodu, pod okiem pielęgniarki robi staranny makijaż, przywdziewa zwiewny peniuar, kładzie się do łoża i… westchnąwszy głęboko oddaje Bogu ducha. Domowy lekarz decyduje utrzymać zgon Nettie w tajemnicy, żeby wesele odbyło się jak należy.

 

PRZYJĘCIE WESELNE (Hsi Yen) reż.: Ang Lee,
scen.: Ang Lee, Neil Feng, James Schamus
zdj.: Jong Lin
muz.: Mader
w.: Winston Chao (Wai-Tung Gao), Mitchell Lichtenstein (Simon), May Chin (Wei Wei)
prod.: Tajwan 1993 (104 min)

Złoty Niedźwiedź na MFF w Berlinie’ 1993

 Wai-Tung ma amerykański paszport, pokaźne konto w banku i piękny dom na Manhattanie, gdzie mieszka ze swym białym kochankiem, Simonem. Od rodziców, mieszkających wciąż na Tajwanie, dzieli go ocean; od chińskiej tradycji – lata świetlne. By zadośćuczynić pragnieniu starego ojca aranżuje małżeństwo z młodą Chinką. Piękna Wei Wei od dawna zalega z czynszem za wynajmowane od Wai Tunga mieszkanie i marzy o Zielonej Karcie. Rodzice nieoczekiwanie postanawiają wziąć udział w przyjęciu weselnym.

 

ROSYJSKIE WESELE (Svadba/La noce)
reż.: Paweł Łungin
scen.: Paweł Łungin, Aleksandr Galine
zdj.: Aleksandr Burow
muz.: Władimir Czekasin
w.: Marat Baszarow (   ), Maria Mironowa (   ), Maria Gołubkina (   ), Andriej Panin (   ), Natalia Koliakanowa (   ), Władimir Kaszpur (    ), Jlja Rutberg (    )
prod.: Rosja/Francja 2000 (114 min)

Tania, atrakcyjna kobieta znużona rolą dziewczyny faceta od szemranych interesów oraz karierą modelki w Moskwie, wraca do rodzinnych Lipek. Pod wpływem impulsu, a może kaprysu, proponuje małżeństwo byłemu szkolnemu koledze i admiratorowi, Miszy Krapiwinowi. Jej wybrany, jak wszyscy mężczyźni w miasteczku, pracuje w podupadającej kopalni i cierpi na chroniczny brak pieniędzy. Zaskoczeni cokolwiek sytuacją krewni i sąsiedzi młodej pary, postanawiają wyprawić im wesele jak się patrzy.

 

WESELE
reż.: Wojciech Smarzowski
scen.: Wojciech Smarzowski
zdj.: Andrzej Szulkowski
muz.: Ryszard Tymon Tymański
w.: Marian Dziędziel (Wojnar), Iwona Bielska (Wojnarowa), Tamara Arciuch (Kaśka), Maciej Stuhr (kamerzysta), Bartłomiej Topa (Janusz), Arkadiusz Jakubik (notariusz), Paweł Wilczak (szwagier), Elżbieta Jarosik (gospodyni), Jerzy Rogalski (wujek Mundek), Lech Dyblik (wujek Edek), Tomasz Sapryk (sierż. Styś)
prod.: Polska 2004 (109 min)

Nagroda Specjalna Jury oraz nagroda za najlepszą rolę męską (M. Dziędziel), nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich i nagroda dziennikarzy na FPFF w Gdyni ‘2004

Młoda z "Wesela" Wojciecha Smarzowskiego jest już po prostu z dzisiejszej średniej statystycznej: panna w ciąży, sprawca dał nogę. Trzeba więc było znaleźć zastępcę, bo na wsi panna z dzieckiem to ciągle dyshonor. Ale to uwagi w trybie dygresji, bo nie panna młoda ani nawet obydwoje młodzi są na weselu najważniejsi, wesele jest w istocie wydarzeniem o charakterze społecznym. Opis wesela stanowi okazję do zarysowania panoramy obyczajów, dążeń, postaw, słowem obrazu czasów, gdy odbywa się owo jakże symboliczne, zrozumiałe dla ludzi wszystkich kultur i ras, epok i kontynentów święto. (…)