KINO NOCNE

HAPPY, HAPPY (Sykt lykkelig)

reż.: Anne Sewitsky
scen.: Ragnhild Tronvoll
zdj.: Anna Myking
muz.: Stein Berge Svendsen
w.: Agnes Kittelson (Kaja), Henrik Rafaelsen (Sigve), Maibritt Saerens (Elisabeth), Joachim Rafaelsen (Eirik), Oskar Hernæs Brandsø (Theodor), Ram Shihab Ebedy (Noa)
prod.: Norwegia 2010 (85 min)

Grand Prix na MFF w Sundance’ 2011

Bohaterami są dwa dojrzałe małżeństwa, które przechodzą kryzys nie tyle wieku średniego, ile zaufania. Pod powierzchnią szczęśliwych związków kryje się gorycz. Młoda reżyserka Anne Sewitsky stara się opisać niespełnienie czworga ludzi głęboko zranionych nieszczerością i nielojalnością swoich partnerów, którzy nie potrafią przyznać się przed sobą do uczuciowego zawodu.

 

HELL

reż.: Tim Fehlbaum
scen.: Tim Fehlbaum , Olivier Kahl, Thomas Woebke
zdj.: Markus Förderer
muz.: Lorenz Dangel
w.: Hannah Herzsprung (Marie), Lars Eidinger (Filip), Stipe Erceg (Tom), Angela Winkler (Elisabeth), Lisa Vicari (Leoni), Yoann Blanc (Micha), Marco Calamendrei (Francuz), Christoph Gaugler (Bruckner), Lilo Baur (Francuzka)
prod.: Niemcy/Szwajcaria 2011 (86 min)

Nagroda za zdjęcia na MFF w Sitges’ 2011; Niemiecka Nagroda Filmowa’ 2012 za muzykę

Jest rok 2016, a więc wkrótce. Ludzkość najwyraźniej zlekceważyła problem dziury ozonowej, gdyż słońce w zachodniej Europie  pali jak na środku pustyni, a najbardziej najbardziej deficytowym towarem jest woda. Marie, jej młodsza siostra Leonie i związany z Marie Phillip jadą zdezelowanym kombi w góry, aby dotrzeć do jakiegoś źródła. Na opuszczonej stacji benzynowej dołącza jeszcze do nich zdolny mechanik Tom. Po drodze zatrzymują się przy samochodzie leżącym na dnie leśnego wąwozu, co okazuje się poważnym błędem...

 

HISTERIA (Hysteria)

reż.: Tanya Wexlerscen.: Jonah Lisa Dyer, Stephen Dyer
zdj.: Sean Bobbitt
muz.: Gast Waltzing
w.: Maggie Gyllenhaal (Charlotte Dalrymple), Hugh Dancy (dr Granville), Jonathan Pryce (dr Dalrymple), Rupert Everett (lord John-Smythe), Felicity Jones (Emily Dalrymple)
prod.: Anglia/Francja/Niemcy/Luksemburg 2011 (100 min)

Robert Dalrymple w swojej klinice stosuje metodę nazywaną przez niego subtelnie "masażem waginy". I efekty są. Pacjentki ustawiają się w długiej kolejce po "terapię", najchętniej przychodziłyby po nią codziennie, więc staremu lekarzowi potrzebny jest młody pomocnik. Tym staje się Joseph Mortimer Granville, oświecony wyznawca medycyny racjonalnej. Panie jego wprawnymi, smarowanymi olejkiem dłońmi są zachwycone, chociaż on sam jeszcze długo efekty swojego "leczenia" oceniał będzie aparatem naukowym.

 

KUZYNI (Primos)

reż.: Daniel Sánchez Arévalo
scen.: Daniel Sánchez Arévalo
zdj.: Juan Carlos Gómez
muz.: Julio de la Rosa
w.: Quim Gutiérrez (Diego), Adrián Lastra (José), Raúl Arévalo (Julian)
prod.: Hiszpania 2011 (98 min)

Spotykają się na ślubie Diega. Julian i José, jego najbliżsi kuzyni, mają być drużbami. Wesela jednak nie będzie, bo Clara, panna młoda, zrejterowała w ostatniej chwili z nie do końca zrozumiałych powodów. Sfrustrowana trójka upija się więc w kościele mszalnym winem i pod jego wpływem wpada na pomysł wyjazdu do nadmorskiego miasteczka, gdzie w dzieciństwie spędzali wakacje.

 

SEKS PO FIŃSKU (Haarautuvan rakkauden talo)

reż.: Mika Kaurismäki
scen. (na podst. powieści Petri Karra): Mika Kaurismäki, Sami Keski-Vähälä
zdj.: Rauno Ronkainen
w.: Elina Knihtilä (Tuula Helin), Hannu-Pekka Björkman (Juhani Helin), Antti Reini (Wolffi), Anna Easteden (Nina), Tommi Eronen (Pekka), Kati Outinen (Yrsa), Kari Väänänen (Niilo), Ilkko Villi (Marco), Antti Virmavirta (Tiina)
prod.: Finlandia 2009 (102 min)

Bohaterowie -  Tuula i Juhani, postanawiają się rozwieść. Oboje są wykształceni, mili, rozsądni, sądzą więc, że rozstanie uda się przeprowadzić w cywilizowany sposób. Na razie muszą razem mieszkać, więc ustanawiają pewne zasady obowiązujące w – ciągle wspólnym – domu. Ich złamanie pociągnie jednak za sobą lawinę wzajemnych złośliwości, kłótni i oskarżeń.

 

ŚNIADANIE ZE SCOTEM (Breakfast with Scot)

reż.: Laurie Lynd
scen. (na pods. powieści Michaela Downinga): Sean Reycraft
zdj.: Dawid A. Makin
muz.: Robert Carli
w.: Tom Cavanagh (Eric McNally), Ben Shenkman (Sam), Noah Bernett (Scot), Benz Antoine (Greg Graham), Jeananne Goossen (Nula), Graham Greene (Bud Wilson), Travis Ferris (George Jr.), Fiona Reid (Mildred), Dylan Everett (Ryan), Robin Brûlé (Ms. Paul), Vanessa Thompson (Carla)
prod.: Kanada 2007 (95 min)

Grand Prix na International Gay&Lesbian Film Festiwal w Hamburgu’ 2008

Największą obawą Erica jest nie to, że chłopak wychowywany przez dwóch mężczyzn może zostać homoseksualistą, ale że on sam z powodu Scota może zmienić się w geja. Bo za geja się nie uważa - owszem, mieszka z facetem, a nawet prawdopodobnie wziął z nim ślub, ale wzbrania się przed wspólnymi wyjściami i publicznymi dowodami czułości, bo mógłby popsuć sobie wizerunek sportowego macho.

 

SZCZĘŚLIWY POETA (The Happy Poet)

reż.: Paul Gordon
scen.: Paul Gordon
zdj.: Lucas Millard
w.: Paul Gordon (Bill), Jonny Mars (Donny), Chris Doubek (Curtis), Liz Fisher (Agnes)
prod.: USA 2010 (85 min)

Sprzedawca nosi zieloną koszulkę z napisem "happy poet". Naprawdę jest poetą, po kursach kreatywnego pisania, tak samo jak autor filmu. I podobnie jak on ma niespłacone kredyty.

 

TEJ NOCY BĘDZIESZ MÓJ (You Instead)

reż.: David Mackenzie
scen.: Thomas Leveritt
zdj.: Giles Nuttgens
muz.: Brian McAlpine
w.: Luke Treadaway (Adam), Natalia Tena (Morello), Mathew Baynton (Tyko)
prod.: Anglia 2011 (80 min)

Ten film powinien uwieść młodą widownię. Rzecz dzieje się w trakcie muzycznego festiwalu. Zjeżdżają się tłumy młodych ludzi spragnionych dobrej zabawy i muzycy przymierzający się do wielkiej kariery. Para muzyków – on i ona – z konkurencyjnych grup wszczynają na dzień dobry awanturę. Przejeżdżający przypadkiem obok kaznodzieja skuwa oboje kajdankami i… znika. Są na siebie wściekli, ale też zdani na swoje towarzystwo. Ta sytuacja nie wzbudza oczywiście entuzjazmu u towarzyszących im partnerów. Skuci kajdankami muszą stawić czoła kłopotliwym sytuacjom: wizyta w toalecie, prysznic, wspólne łóżko. Tej nocy wiele par, które przyjechały na festiwal, rozstanie się, powstaną nowe związki. Jeden z góry jest skazany na sukces. Dodatkowa uczta dla uszu – mnóstwo świetnej muzyki.