SŁOŃCE NAD SŁOWACJĄ

ALOIS NEBEL

reż.: Tomáš Luňák
scen.: Jaromír Švejdík, Jaroslav Rudiš
zdj.: Jan Baset Střítežský
muz.: Ondřej Ježek, Petr Kružík
w: Miroslav Krobot (Alois Nebel), Marie Ludvíková (Květa), Karel Roden (Niemowa), Leoš Noha (Wachek), Alois Švehlík (stary Wachek), Tereza Voříšková (Dorothe), Marek Daniel (psychiatra)
prod.: Czechy/Słowacja/Niemcy 2011 (87 min)

Akcja filmu rozpoczyna się jesienią 1989 roku. W Pradze, Bratysławie, Warszawie czy Berlinie właśnie dzieje się Historia, ale do Białego Potoku docierają tylko jej ledwo słyszalne echa. Piwo w dworcowej knajpie smakuje jak zawsze, czas skutecznie zabija studiowanie pieczołowicie kolekcjonowanych starych rozkładów jazdy, a zwrotniczy Wachek robi lewe interesy z oficerami Armii Czerwonej, którzy póki co donikąd się nie wybierają. Tyle że przez granicę przedziera się uzbrojony w siekierę i starą fotografię tajemniczy Niemy, a samotnik Nebel we mgle dostrzega już nie tylko pociągi, ale i kilkunastoletnią Dorothe, ofiarę powojennych wysiedleń sudeckich Niemców. W przełomowym momencie środkowoeuropejskich dziejów niełatwa, wielokulturowa przeszłość przypomina o sobie, a dawne przewiny znów stają się aktualne.

 

CYGAN (Cigan)

reż.: Martin Šulik
scen.: Marek Leščak, Martin Šulik
zdj.: Martin Šec
muz.: Vladimir Godar
w.: Janko Mižigar (Adam), Martin Hangurbadžo (Marian), Miro Gulyás (Žigo), Martina Kotlárová (Jolana), Attila Mokos (ksiądz), Miroslava Jarabeková (matka)
prod.: Słowacja/Czechy 2011 (102 min)
Nagroda specjalna jury oraz Don Kichot (FICC) na MFF w Karlowych Warach’ 2011

Głównym bohaterem filmu reżyser czyni zafascynowanego boksem 14-letniego Adama. W opisywanej rzeczywistości walka o przetrwanie nie kończy się wraz z zejściem z ringu. Gdy na początku filmu chłopak zostaje osierocony przez ojca, staje się jasne, że w przyszłości będzie dostawał od życia tylko kolejne razy. Adam na każdym kroku styka się z pogardą okazywaną mu przez słowacką policję, a także przedstawicieli organizacji społecznych. Ucieczkę od rozczarowującej rzeczywistości zapewnia chłopakowi wyłącznie młodzieńcza fascynacja piękną rówieśnicą Julką. W świecie "Cygana" niewinne uczucie musi jednak zostać podporządkowane uwarunkowaniom społeczno-ekonomicznym, gdy rodzice Julki bez pytania postanawiają oddać ją za żonę bogatemu Czechowi.

 

DOM (Dům)

reż.: Zuzana Liová
scen.: Zuzana Liová
zdj.: Jan Baset Střítežský, Juraj Chlpík
muz.: Walter Kraft
w: Miroslav Krobot (Imrich), Judit Bárdos (Eva), Taťjana Medvecká (Viera), Marián Mitaš (Jakub), Marek Geišberg (Milan), Ester Kadlecová-Geislerová (Hana), Attila Mokos (ksiądz)
prod.: Czechy/Słowacja 2011 (100 min)

„Dom” to historia miłości, konfliktu marzeń różnych pokoleń i ciągłego pragnienia wolności. Imrich realizuje marzenie życia - buduje dom dla młodszej córki Ewy. W budowę domu wkłada wszystkie swoje marzenia i ambicje, utracone w czasach komunizmu. Na rodzinnym podwórku stoją jednak dwa domy w budowie – pierwszy, nieskończony dom miał należeć do Jany, starszej siostry Ewy. Ta jednak sprzeciwiła się ojcu i Imrich „wykreślił” ją, wraz z jej rodziną, ze swego życia. Ewa marzy, że po maturze wreszcie opuści „więzienie doskonałego domu” i życie na prowincji i że nareszcie wyruszy poznawać inny świat.

 

OSTATNI AUTOBUS (Posledný autobus)

reż.: Martin Snopek, Ivana Laučíková
scen.: Martin Snopek, Patrik Pašš jr.
zdj.: Juraj Chlpík, Boleslav Boška
muz.: Jakub Ursíny
prod.: Słowacja 2011 (15 min)

Rozpoczął się sezon łowiecki. Leśne zwierzęta wsiadają do małego autobusu i uciekają w bezpieczne miejsce. Gdy w środku nocy pojazd zatrzymają myśliwi, pasażerowie w egzystencjalnym strachu ujawnią swój prawdziwy charakter.

 

SŁOŃCE W SIECI (Slnko v sieti)

reż.: Stefan Uher
scen.: Alfonz Bednăr
zdj.: Stanislav Szamolányi
muz.: Ilja Zeljenka
w: Marián Bielik (Fajolo), Jana Beláková (Bela), Olga Šalagová (Jana), Eliška Daňová (Blažejová), Andrej Vandlik (Blažej)
prod.: Czechosłowacja (WFF Koliba w Bratysławie) 1962 (92 min)
Kopia filmu zmasteryzowana cyfrowo.

Przełomowe dzieło słowackiej kinematografii, często uważane za początek czesko - słowackiej Nowej Fali. Wnosi nie tylko nowy sposób opowiadania, lecz także nowe spojrzenie na rzeczywistość. Liryczna historia nieśmiałej miłości dwojga młodych ludzi ukazuje emocjonalne dojrzewanie ówczesnej młodzieży, która swoją niepewność, niedoświadczenie i strach przed życiem stara się ukryć pod maską cynizmu i buntowniczą pozą. Zdjęcia Szomolányiego z detalami przedstawiają atmosferę tamtych czasów. Wspaniale połączono grę aktorów i amatorów, tworząc poczucie autentyczności. Uher uwolnił przez lata tłumioną energię duchową filmu słowackiego, wyprowadził go z prowincjonalnego ograniczenia i folkloryzmu.

 

WYSPA MORELI (Marhuľový ostrov)

reż.: Peter Bebjak
scen.: Peter Lipovský
zdj.: Martin Žiaran
muz.: Juraj Dobrakov, Tamás Szarka
w: Szidi Tobias, Attila Mokos, Peter Nádasdi, György Cserhalmi
prod.: Słowacja 2011 (102 min)

Czarująca historia kobiety doświadczanej przez życie, pełna namiętności, okrucieństwa losu i nieujarzmionej miłości. Film rozgrywający się w południowej Słowacji, na odludziu ukrytym wśród morelowych sadów, wciąga widza w wir namiętności trzech mężczyzn ku jednej femme fatale oraz jej miłości do nich, ze wszystkimi smutkami i radościami, które tylko życie potrafi przynieść.  Słońce, zapach dojrzewających moreli i poszukiwanie własnego szczęścia zachwycają w historii silnej kobiety, która kocha i pragnie być kochana... jak my wszyscy.