BRZDĄC (The Kid)

reż.: Charles Chaplin
scen: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh
w.: Charles Chaplin (tramp), Jackie Coogan (brzdąc), Edna Purviance (matka), Carl Miller (artysta), Tom Wilson (policjant), Charles Reisner (zabijaka), Jules Hanft (lekarz), Frank Campean (kurator z sierocińca), Henry Bergman (szef noclegowni), Edith Wilson (kobieta z wózkiem)
prod.: USA 1920 (58 min)

Miejscem akcji jest wiktoriański Londyn z okresu  dzieciństwa Chaplina, bohaterami są pięcioletni podrzutek i wędrowny szklarz. Brzdąc znalazł w nim serdecznego opiekuna; radzą sobie w ten sposób, że chłopiec wybija szyby, on zaś pojawia się w okamgnieniu, by oferować ich wprawianie. Mimo wszystko powodzi im się marnie i właśnie nieodpowiednie warunki o mało nie kończą się zabraniem malca do sierocińca. Sprawczynią fatalnego rozstania stałaby się matka, która interweniowała w dobrej wierze. Pozostawiła niegdyś niemowlę na łasce losu; teraz dorobiła się majątku jako śpiewaczka, ale nie wie, co stało się z dzieckiem, i oczywiście nie potrafi go rozpoznać, gdy przypadkiem ich drogi się schodzą. Na szczęście wychodzi na jaw prawda o pochodzeniu chłopca, natomiast szklarz nie dał go przejąć przedstawicielom opieki społecznej i w rezultacie chłopiec odzyskuje matkę, jego opiekun może zaś liczyć na wdzięczność i nagrodę wyznaczoną za odnalezienie zaginionego.

 

CYRK (The Circus)

reż. Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin, Joseph Plunkett
zdj.: Roland Totheroh
w.: Charles Chaplin (tramp), Allan Garcia (właściciel cyrku), Merna Kennedy (woltyżerka Merna), Harry Crocker (linoskoczek Rex), Henry Bergman (stary klown), Stanley Sandford (szef rekwizytorów), Steve Murphy (złodziejaszek), Bill Knight (policjant), George Davis (iluzjonista), Betty Morrisey (znikająca kobieta)
prod.: USA 1927 (70 min)

Charlie ponownie wciela się w postać bezrobotnego. Przez pomyłkę znajduje portfel skradziony przez kieszonkowca. Postanawia zabawić się w wesołym miasteczku, gdzie go  znajduje prawdziwy właściciel portfela i bierze  za złodzieja. Podczas ucieczki Charlie  wpada na arenę cyrku. Publiczność myśli, że to część przedstawienia i nagradza go oklaskami.  Wzruszający jest finał, kiedy bohater rozstaje się z ukochaną (właśnie wychodzącą za mąż za szczęśliwego rywala) i odchodzi w dal, kopnąwszy poniewierającą się na piasku gwiazdę z cynfolii.


 

DYKTATOR (The Great Dictator)

reż.: Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin
zdj.: Karl Struss, Roland Totheroh
muz.: Meredith Wilson, Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (dyktator Adenoid Hynkel/żydowski fryzjer Harȕ Tondadoz), Paulette Goddard (Hannah), Jack Oakie (dyktator Benzino Napaloni), Reginald Gardiner (Schultz), Henry Daniel (min. propagandy Garbitsch), Billy Gilbert (feldmarszałek Herring), Maurice Moscovitch (Jaeckel), Bernard Gorcey (sąsiad)
prod.: USA 1940 (126 min)

„Dyktator” jest ostentacyjną, jadowitą satyrą na dyktaturę faszystowską. Zasadniczy chwyt rodem z klasycznej komedii – polega na bliźniaczym podobieństwie zwykłego bohatera do potentata sprawującego władzę oraz na wynikłych stąd nieporozumieniach. 


 

DZISIEJSZE CZASY (Modern Times)

reż.: Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh, Ira Morgan
muz.: Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (tramp), Paulette Goddard (dziewczyna), Stanley Sandford ( „Big” Bill), Chester Conklin (mechanik), Allan Garcia (prezes), Henry Bergman (właściciel lokalu), Sammy Stein (operator)
prod.: USA 1936 (85 min)

Pomysł „Dzisiejszych czasów” przyszedł Chaplinowi do głowy, gdy usłyszał relację o nieludzkim systemie taśmowym rujnującym zdrowie robotników w fabrykach samochodowych Detroit.
Przy taśmie produkcyjnej postawił swego Włóczęgę. I dał mu do towarzystwa dziewczynę, w której właśnie się zakochał.  Zobaczył w niej typ łobuzki, jakiej szukał, nędzarki w postrzępionej sukience.


 

GORĄCZKA ZŁOTA (The Gold Rush)

reż.: Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh, Jack Wilson
w.: Charles Chaplin (poszukiwacz złota), Mack Swain („Big” Jim McKay), Tom Murray („Black” Larsen), Georgia Hale (Geogia), Betty Morrissey (Betty), Henry Bergman (Hank Curtis), Malcolm Waite (Jack Cameron)
prod.: USA 1925 (min)

 Jest rok 1898: poszukiwacz kanadyjskiego złota – człek słaby i nieprzystosowany do życia w trudnych warunkach Dalekiej Północy - wędruje przez górską przełęcz nad Klondike, niedaleko od granicy z amerykańską Alaską.  Burza śnieżna, podczas której szuka schronienia w napotkanej chacie, daje mu okazję do poznania dwójki sław tych okolic: dobrego Wielkiego Jima i złego Czarnego Larsena.


 

KRÓL W NOWYM JORKU (A King in New York)

reż.: Charles Chaplin
scen: Charles Chaplin
zdj.: Georges Périnal
muz.: Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (król Shahdov), Maxine Audley (królowa Irene), Jerry Desmonde (premier Voudel), Dawn Addams (Ann Kay), Michael Chaplin (Rupert Macabee), John McLaren (ojciec Ruperta), Oliver Johnston (ambasador Jaume)
prod.: Anglia 1957 (110 min)
 

PAN VERDOUX (Monsieur Verdoux)
reż.: Charles Chaplin
scen. (na podst. scenariusza Orsona Wellesa): Charles Chaplin
zdj. : Roland Ttheroh
muz.: Charles Chaplin
w. : Charles Chaplin (Henri Verdoux), Mady Correll (jego żona), Allison Roddan (ich syn), Robert Lewis (Maurice Bottello), Audrey Betz (jego żona), Martha Raye (Annabelle Bonheur), Ada May (pokojówka), Marilyn Nash (dziewczyna), Almira Sessions (Lena Couvais), Virginia Brissac (Carlotta Couvais), Isabel Elsom (pani Grosnay), Margaret Hoffman (Lydia Floray)
prod.: USA 1947 (122 min)

Chaplin, przejąwszy scenariusz „The Ladykiller” przygotowany przez Orsona Wellesa, przeniósł akcję w lata trzydzieste; jego Landru-Verdoux staje się mordercą pod wpływem nieprzyjaznych okoliczności. Był urzędnikiem bankowym. W trudnych warunkach wielkiego kryzysu musi imać się takiego zajęcia, które da mu możliwość utrzymania rodziny. Najskuteczniejsze jest szczególnego typu zaopiekowanie się starymi pannami.


 

ŚWIATŁA RAMPY (Limelight)

reż. Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin
zdj.: Karl Struss
muz. : Charles Chaplin
w.: Charles Chaplin (Calvero), Claire Bloom (Terry), Sydney Chaplin (Neville), Nigel Bruce (dyrektor teatru), Norman Lloyd (reżyser), Buster Keaton (akompaniator), Marjorie Bennett (pani Alsop), Snub Pollard (uliczny grajek), Wheeler Dryden (lekarz)
prod.: USA 1952 (137 min)

Melodramat o starym, zwichniętym przez tarapaty i alkohol komiku estradowym (z duszą niezapomnianego włóczęgi z melonikiem), który naprawia drogę życiową młodej tancerki, niedoszłej samobójczyni, przekazując jej swoją duchową siłę i ufność.


 

ŚWIATŁA WIELKEGO MIASTA (City Lights)

reż.: Charles Chaplin
scen.: Charles Chaplin
zdj.: Roland Totheroh, Gordon Pollock
muz.: Charles Chaplin, José Padilla
w.: Charles Chaplin (tramp), Virginia Cherrill (niewidoma kwiaciarka), Harry Myers (ekscentryczny milioner), Florence Lee (babka kwiaciarki), Allan Garcia (lokaj), Hank Mann (bokser), Eddie Baker (sędzia ringowy), Henry Bergman (burmistrz/sasiad kwiaciarki)
prod.: USA 1931 (87 min)

Tym razem tramp szuka chleba w wielkim  mieście. Uciekając przed policjantem, ląduje przed stanowiskiem niewidomej ulicznej kwiaciarki w ten sposób, że dziewczyna bierze go za kogoś bardzo zamożnego. Nocą bohater ratuje od samobójczej śmierci pijanego milionera; niedoszły nieboszczyk, który popadł w depresję na skutek odejścia żony, ofiarowuje mu przyjaźń. Co prawda tylko do chwili, gdy wytrzeźwieje, przy czym sytuacja ta będzie się w przyszłości powtarzać – ale dzięki chwilom alkoholowej dobroduszności milionera tramp, dysponując gotówką i samochodem, umacnia swój mit u budzącej jego sympatię kwiaciarki. W wyniku dalszych wydarzeń zdobywa dla niej tysiąc dolarów, dzięki którym niewidoma może odzyskać wzrok. Sam jednak trafia za kratki. Gdy wychodzi z więzienia, spotykają się. Kwiaciarka  nie poznaje trampa z wyglądu; poznaje jednak dotykiem dłoni.