Festiwalowe remanenty

DOCS AGAINST GRAVITY FILM FESTIVAL

CITIZENFOUR reż.: Laura Poitras, prod.: USA/Niemcy/Anglia 2014 (114 min)

Oscar ’2015 za najlepszy film dokumentarny; BAFTA Award ’2015 za najlepszy film dokumentalny

To „dokument” całkiem dosłownie, pełni bowiem rolę dowodu, uzupełnia­jącego dziennikarskie śledztwo prowadzone przez autorkę filmu Laurę Poitras i reportera Glenna Greenwalda, którego kulminacją była publikacja zeznań Edwarda Snowdena. Pod­czas pokazanych w filmie spotkań tej trójki, do jakich doszło w czerwcu 2013 roku w hotelu w Hongkongu, pracownik amerykańskiej agencji bezpieczeństwa ujawnił szereg in­formacji na temat nielegalnej, prewencyjnej inwigilacji pro­wadzonej na masową skalę w internecie przez amerykański wywiad.

 

MARTIN ARMSTRONG: PRZEPOWIADACZ (The Forecaster) reż.: Marcus Vetter, Karin Steinberger, prod.: Niemcy/USA 2014 (100 min)

Martin Armstrong jako młody chłopak zbierał mone­ty, jako dorosły – nauczył się monetyzować swoją wiedzę o ekonomii. Założył firmę Princeton Economics Internetio­nal i stworzył Model Zaufania Ekonomicznego, który z do­kładnością do dnia przewiduje kolejne krytyczne momenty w dziejach ludzkości.

 

PIXADORES (Tuulensieppaajat) reż.: Amir Escandari, prod.: Finlandia/Dania/Szwecja/Estonia 2014 (93 min)

Film portretuje czterech młodych ludzi:  Djana, Wil­liama, Ricardo i Biscoito. Wszyscy pochodzą ze slumsów w São Paulo, ale łączy ich jeden cel: wykorzystują graffiti do wyrażania siebie, jako formę protestu i jawnej krytyki społeczeństwa. Nazywają siebie Pixadores, czyli żołnierza­mi, którzy mają misję, chcą zostawić po sobie ślad i doko­nać zmian w otaczającej rzeczywistości

 

ROWERY KONTRA SAMOCHODY (Bikes vs Cars) reż.: Fredrik Gertten, prod.: Szwecja 2015 (90 min)

Rowery czy samochody – batalia nadal trwa, a aktywiści z całego świata przekonują, że rower to skuteczne narzędzie do zmiany otaczającej rzeczywistości. Radykalna rewolu­cja w tym zakresie jest potrzebna, jeśli chcemy ochronić świat przed pogłębiającymi się zmianami klimatycznymi. Na Ziemi jest już miliard samochodów, ale według prognoz do 2020 roku ta liczba ma się podwoić. Stoimy na granicy przepaści.

 

WITAJCIE W BEZDOMNOŚCI reż.: Henryk Dederko, prod.: Polska 2013 (50 min)

Grand Prix „Biała Kobra” na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014

Bezdomni z łódzkiego schroniska i ludzie, którzy zdecy­dowali się zobaczyć, jak to jest żyć bez dachu nad głową, są bohaterami nowego filmu Henryka Dederki.

 

WERKA reż.: Paweł Łoziński, prod.: Polska 2014 (46 min)

Nagroda „Cierpliwe oko” na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014; Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie’2014; nagroda im. M. Szumowskiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2014

Kobietę z filmu „Werka” obserwujemy na przemian w fa­bryce i w domu. Stopniowo, z drobnych napomknień odsłania się – ale nie do końca – historia jej życia. Kobieta pochyla się nad dzieckiem. To właśnie jest Werka. Zaczynamy się orientować, że dziewczynka nie widzi, nie słyszy, wydaje dźwięki, ale nie mówi. Jednak garnie się do matki, dosko­nale ją wyczuwa.

 

MIĘDZY ŚWIATAMI reż.: Katarzyna Dąbkowska, prod.: Polska 2014 (30 min)

Nagroda im. A. Kamińskiego na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014

Od niedawna wśród Inuitów z Północy Kanady wskaź­nik samobójstw jest jednym z najwyższych na świecie. Naj­częściej zabijają się młodzi ludzie. Ponieważ w Arktyce nie rosną drzewa, wielu z nich powiesiło się w szafach. Między światami to opowieść o niezwykłym miejscu, gdzie przenika się przeszłość i współczesność, świat duchowy i materialny, a na granicy tych światów żyją mieszkańcy Północy, któ­rzy wciąż słyszą głosy duchów wypełniających arktyczną przestrzeń…

 

SZPILA reż.: Ewa Golis, prod.: Polska 2014 (30 min)

Agnieszka Szpila jest samotną matką siedmioletnich bliź­niaczek u których został zdiagnozowany autyzm. Szpila ni­gdy nie poddała się, wielokrotnie na swoim blogu pisała, że dziewczynki z tego wyjdą. Pomimo trudnej sytuacji Agnieszka ma mnóstwo energii, jest aktywna zawodowo, śpiewa białym głosem, bierze udział w akcjach teatru amatorskiego, prowadzi życie towarzyskie, ma ogromną siłę w sobie i seksapil. W pew­nym momencie w życiu jej i dziewczynek pojawia się szansa: nowa diagnoza Heleny i Mileny, a dla Szpili szansa na miłość.

 

ISKIERKA reż.: Wiesława Piećko, prod.: Polska 2014 (55 min)

Dyplom Honorowy na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014; Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie’2014

Narodziny dziecka to dla rodziców jedno z najpiękniej­szych przeżyć w życiu, pełne radości i wzruszeń. Kiedy jednak biorąc je po raz pierwszy na ręce dowiadują się, że znacznie odróżnia się ono od innych dzieci, często przepeł­nia ich żal i smutek, a czasem również negatywne emocje. Z pomocą przychodzi im Iskierka, Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa, które zapewnia swo­im młodym podopiecznym rehabilitację, prowadząc także działania o charakterze edukacyjnym i kulturalnym.

 

JUTTA I JA reż.: Maciej Cendrowski, prod.: Polska 2014 (35 min)

Autobiograficzna historia poszukiwania Stefanii Cen­drowskiej – Polki, która podczas II wojny światowej ukrywała żydowską dziewczynkę Juttę. Jutta, dziś już starsza pani prosi córkę o pomoc w poszukiwaniach, by Stefanię uhonorować tytułem „Sprawiedliwy wśród na­rodów Świata”. Z polskiej strony poszukiwania prowadzi student reżyserii łódzkiej Szkoły Filmowej Maciej Cen­drowski, który podejrzewa, że Stefania może być siostrą jego pradziadka. Poszukiwania odsłaniają nie tylko tra­giczną historię Jutty, ale także skrywane przez lata sekrety rodziny Cendrowskich.

 

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMOWY ETIUDA&ANIMA

FRAGMENTY reż.: Agnieszka Woszczyńska, prod.: Polska 2014 (25 min)

Jak często trzymamy się kurczowo świata, który nie do końca nam odpowiada? Zbiór luźno powiązanych obrazów, poprzez które widz podgląda pewne małżeństwo.

 

KROWA W MOIM KUBKU OD MLEKA (Cup No Naa No Koushi) reż.: Yantong Zhu, prod.: Japonia 2014 (11 min)

Ojciec mówi swojej 4-letniej córeczce Nunu, że na dnie jej kubeczka do mleka znajduje się krowa. Nunu wypija ca­łe mleko, ale okazuje się, że na dnie nie ma żadnej krowy. Dziewczynka stopniowo przestaje wierzyć swojemu ojcu, który ciągle mówi jej różne kłamstwa.

 

ZAKWAS CHLEBOWY (Lievito Madre) reż.: Fulvio Risuleo, prod.: Włochy 2014 (16 min)

Trzy osoby to już tłum. Klasyczny miłosny trójkąt. A co się dzieje, gdy trzecia strona trójkąta nie jest człowiekiem?

 

PÓŁMOKRY (Half Wet) reż.: Sophie Koko Gate, prod.: Wielka Brytania 2014 (7 min)

W momencie narodzin 75% naszego ciała stanowi woda – to dokładnie tyle samo, ile wody zawiera w sobie banan. Do czasu, gdy stajemy się dorośli, liczba ta spada do 54%. Gus uważa, że starzenie się jest powodowane wyparowywaniem. W wigilię swoich 25. urodzin Gus szuka samotności na wy­ludnionej plaży, ale wtedy pojawia się Tiny Eyes.

 

CHŁOPIEC Z KURORTU (Beach Boy) reż.: Emil Langballe, prod.: Wielka Brytania 2013 (27 min)

Juma marzy o wyrwaniu się z kenijskiego slumsu i wy­jeździe za granicę, do lepszego życia. Dzięki dostępowi do ekskluzywnego kurortu poznaje kwitnący przemysł seks tu­rystyki.

 

BRUTUS (Brut) reż.: Swietłana Filippowa, prod.: Rosja 2014 (13 min)

Brutus spoglądał w ludzkie oczy tylko na sekundę i bły­skawicznie odwracał wzrok tak, aby nie widzieć zmiany, za­trzymać to, co dostał i zabrać to co otrzymał. Nikt nie wie lepiej niż psy, jak szybko mogą zmienić się ludzkie uczu­cia. „Szkoda, że my, psy, nie możemy rozmawiać z ludźmi. Moglibyśmy wtedy nauczyć ich jak rozróżniać zapach dobra i zła.”

 

PŁONĄCA CZERWIEŃ (Vuurrood) reż.: Isabel Lamberti, prod.: Holandia 2014 (15 min)

Intymny portret 16-letniej Zoë, która, tkwiąc w szarym krajobrazie wiejskich dróg swojego kraju, chce od życia cze­goś więcej.

 

HIPOPOTAMY reż.: Piotr Dumała, prod.: Polska 2014 (13 min)

Kilka nagich kobiet kąpie się w rzece wraz z dziećmi. Scenie przypatruje się z ukrycia grupka mężczyzn. W pew­nym momencie decydują się podejść do kobiet. Spotkanie to nabiera dramatycznego charakteru inspirowanego wydarze­niami z życia hipopotamów.

 

PÓŁNOCNO-WSCHODNI HAR WEST (Noord oost Hard West) reż.: Bart van den Aardweg, prod.: Holandia 2014 (24 min)

Blisko związana ze sobą grupa nieletnich Kick-bokse­rów codziennie trenuje siłowni w sercu zachodniego Am­sterdamu. Sala treningowa jest zarówno ich schronieniem, jak i miejscem, które daje im siłę, aby dokonywać ważnych wyborów w życiu.

 

HIGH WOOL reż.: Nikolaj Maderthoner, prod.: Niemcy 2013 (3 min)

Pojedynek w mieście ze sznurków.

 

JA (Ik) reż.: Jona Honer, prod.: Holandia 2013 (26 min)

Pieter, 56-letni pisarz, cierpi na zmiany osobowości spo­wodowane uszkodzeniem mózgu przez nowotwór. Jego żona Annette musi nauczyć się żyć ze swoim nowym mężem.

 

SZTORM UDERZA W KURTKĘ (Storm Hits Jacket) reż.: Paul Cabon, prod.: Francja 2014 (13 min)

Sztorm nadciąga nad brzegi Bretanii. Szalejąca natura i dwoje uwięzionych przez nią naukowców. Szpiegostwo, romantyczne napięcie oraz tajemnicze wydarzenia mieszają się z entuzjazmem i przypadkowością.

 

JOANNA UCZY SIĘ PŁYWAĆ (Johanna Learns to Swim) reż.: Yael Dotan, prod.: Izrael 2013 (20 min)

Imigrantka Joanna i jej niepełnosprawny podopieczny wzajemnie uczą się przełamywać swoje lęki. Czy nauczy­cielem pływania może być mężczyzną bez władzy w nogach, a jego emocjonalnym wsparciem tajemnicza introwertyczka?

 

SZERSZA PERSPEKTYWA (The Bigger Picture) reż.: Daisy Jacobs, prod.: Wielka Brytania 2014 (7 min)

„Chcesz ją umieścić w domu opieki, to jej to powiedz; powiedz jej teraz!” – syczy brat do brata. Ale matka nie chce się na to zgodzić, ich życie toczy się więc dalej. Animowane postaci jakby prawdziwej wielkości opowiadają surową i za­barwioną czarnym humorem opowieść o opiece nad starszą osobą.

 

ABC reż.: Diana Montero, prod.: Kuba 2013 (20 min)

Leoneidi, 12-letnia dziewczynka mieszkająca w Sierra Maestra na Kubie, skonfrontowana z władczą postawą swo­jego męża stara się pogodzić dziecinną zabawę z macierzyń­stwem i obowiązkami żony.

 

WIRTUALNY WIRTUOZ (Virtuoso Virtual) reż.: Thomas Stellmach, Maja Oschmann,  prod.: Niemcy 2013 (7 min)

Abstrakcyjne, wykonane tuszem rysunki pojawiają się znikąd i, poruszając się zgodnie z regułami tajemniczej choreografii, przesiąkają nastrojami i cechami muzyki, opo­wiadając przy tym zapisaną w niej historię. Wzajemna gra nieśmiałych spotkań i dynamicznych pogoni oraz zwinna lekkość i konfrontacja budzi wiele skojarzeń, np. z ptakami lub roślinami z podwodnego świata, które wywołują z kolei zróżnicowane i pełne emocji impresje.

 

NASTĘPSTWA OTWARCIA PUBLICZNEJ TOALETY NA 375 KILOMETRZE (The Aftermath of the Inauguration of the Public Toilet at Kilometer 375) reż.: Omar El Zohairy, prod.: Egipt 2014 (18 min)

Strach jest wrodzonym instynktem. Ale co się stanie, je­żeli dojdzie do jego mutacji?

 

ELLA reż.: Ronen Ishai, prod.: Izrael 2013 (15 min)

Dobiegająca czterdziestki Ella musi zmierzyć się z po­ważną chorobą i podjąć jedną z najważniejszych decyzji. Jest to trudniejsze, niż sądzą jej bliscy. Ciało Elli nie należy wyłącznie do niej.

 

NIEPRAWDOPODOBNIE ELASTYCZNY CZŁOWIEK reż.: Karolina Specht, prod.: Polska 2013 (5 min)

To historia o człowieku, który urodził się bez kształtu i zaczyna się buntować przeciwko ciągłym deformacjom i cudzym formom. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?

 

RWETES (Hurly-Burly) reż.: Kuba Czekaj, prod.: Polska 2014 (17 min)

Rwetes. Zapis paru godzin z życia młodej kobiety, wokół której nie dzieje się nic ciekawego. Cóż może się zdarzyć w takim zwykłym, codziennym życiu? Nic…

 

MYTHOPOLIS reż.: Aleksandra Hetmerová, prod.: Czechy 2014 (12 min)

Postacie znane z mitologii greckiej żyją i rozwiązują swo­je problemy we współczesnym świecie.

 

TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO reż.: Anna Morawiec, prod.: Polska 2014 (18 min)

Człowiek już dawno byłby na Marsie, gdyby istniała możliwość powrotu z tej oddalonej o prawie rok lotu plane­ty. Postanowiono więc wysłać ludzi tylko w jedną stronę…

 

1000 PLANÓW (1000 plateaus) reż.: Steven Woloshen, prod.: Kanada 2014 (3 min)

Film w całości rozgrywa się na przednim siedzeniu sa­mochodu, a powstał przy użyciu bardzo prostych narzędzi artystycznych. To celebracja jazzu, podróżowania oraz ko­rzystania z map drogowych.