Festiwalowe remanenty
DOCS AGAINST GRAVITY FILM FESTIVAL
CITIZENFOUR reż.: Laura Poitras, prod.: USA/Niemcy/Anglia 2014 (114 min)
Oscar ’2015 za najlepszy film dokumentarny; BAFTA Award ’2015 za najlepszy film dokumentalny
To „dokument” całkiem dosłownie, pełni bowiem rolę dowodu, uzupełniającego dziennikarskie śledztwo prowadzone przez autorkę filmu Laurę Poitras i reportera Glenna Greenwalda, którego kulminacją była publikacja zeznań Edwarda Snowdena. Podczas pokazanych w filmie spotkań tej trójki, do jakich doszło w czerwcu 2013 roku w hotelu w Hongkongu, pracownik amerykańskiej agencji bezpieczeństwa ujawnił szereg informacji na temat nielegalnej, prewencyjnej inwigilacji prowadzonej na masową skalę w internecie przez amerykański wywiad.
MARTIN ARMSTRONG: PRZEPOWIADACZ (The Forecaster) reż.: Marcus Vetter, Karin Steinberger, prod.: Niemcy/USA 2014 (100 min)
Martin Armstrong jako młody chłopak zbierał monety, jako dorosły – nauczył się monetyzować swoją wiedzę o ekonomii. Założył firmę Princeton Economics Internetional i stworzył Model Zaufania Ekonomicznego, który z dokładnością do dnia przewiduje kolejne krytyczne momenty w dziejach ludzkości.
PIXADORES (Tuulensieppaajat) reż.: Amir Escandari, prod.: Finlandia/Dania/Szwecja/Estonia 2014 (93 min)
Film portretuje czterech młodych ludzi: Djana, Williama, Ricardo i Biscoito. Wszyscy pochodzą ze slumsów w São Paulo, ale łączy ich jeden cel: wykorzystują graffiti do wyrażania siebie, jako formę protestu i jawnej krytyki społeczeństwa. Nazywają siebie Pixadores, czyli żołnierzami, którzy mają misję, chcą zostawić po sobie ślad i dokonać zmian w otaczającej rzeczywistości
ROWERY KONTRA SAMOCHODY (Bikes vs Cars) reż.: Fredrik Gertten, prod.: Szwecja 2015 (90 min)
Rowery czy samochody – batalia nadal trwa, a aktywiści z całego świata przekonują, że rower to skuteczne narzędzie do zmiany otaczającej rzeczywistości. Radykalna rewolucja w tym zakresie jest potrzebna, jeśli chcemy ochronić świat przed pogłębiającymi się zmianami klimatycznymi. Na Ziemi jest już miliard samochodów, ale według prognoz do 2020 roku ta liczba ma się podwoić. Stoimy na granicy przepaści.
WITAJCIE W BEZDOMNOŚCI reż.: Henryk Dederko, prod.: Polska 2013 (50 min)
Grand Prix „Biała Kobra” na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014
Bezdomni z łódzkiego schroniska i ludzie, którzy zdecydowali się zobaczyć, jak to jest żyć bez dachu nad głową, są bohaterami nowego filmu Henryka Dederki.
WERKA reż.: Paweł Łoziński, prod.: Polska 2014 (46 min)
Nagroda „Cierpliwe oko” na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014; Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie’2014; nagroda im. M. Szumowskiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2014
Kobietę z filmu „Werka” obserwujemy na przemian w fabryce i w domu. Stopniowo, z drobnych napomknień odsłania się – ale nie do końca – historia jej życia. Kobieta pochyla się nad dzieckiem. To właśnie jest Werka. Zaczynamy się orientować, że dziewczynka nie widzi, nie słyszy, wydaje dźwięki, ale nie mówi. Jednak garnie się do matki, doskonale ją wyczuwa.
MIĘDZY ŚWIATAMI reż.: Katarzyna Dąbkowska, prod.: Polska 2014 (30 min)
Nagroda im. A. Kamińskiego na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014
Od niedawna wśród Inuitów z Północy Kanady wskaźnik samobójstw jest jednym z najwyższych na świecie. Najczęściej zabijają się młodzi ludzie. Ponieważ w Arktyce nie rosną drzewa, wielu z nich powiesiło się w szafach. Między światami to opowieść o niezwykłym miejscu, gdzie przenika się przeszłość i współczesność, świat duchowy i materialny, a na granicy tych światów żyją mieszkańcy Północy, którzy wciąż słyszą głosy duchów wypełniających arktyczną przestrzeń…
SZPILA reż.: Ewa Golis, prod.: Polska 2014 (30 min)
Agnieszka Szpila jest samotną matką siedmioletnich bliźniaczek u których został zdiagnozowany autyzm. Szpila nigdy nie poddała się, wielokrotnie na swoim blogu pisała, że dziewczynki z tego wyjdą. Pomimo trudnej sytuacji Agnieszka ma mnóstwo energii, jest aktywna zawodowo, śpiewa białym głosem, bierze udział w akcjach teatru amatorskiego, prowadzi życie towarzyskie, ma ogromną siłę w sobie i seksapil. W pewnym momencie w życiu jej i dziewczynek pojawia się szansa: nowa diagnoza Heleny i Mileny, a dla Szpili szansa na miłość.
ISKIERKA reż.: Wiesława Piećko, prod.: Polska 2014 (55 min)
Dyplom Honorowy na Festiwalu Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w Łodzi’2014; Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie’2014
Narodziny dziecka to dla rodziców jedno z najpiękniejszych przeżyć w życiu, pełne radości i wzruszeń. Kiedy jednak biorąc je po raz pierwszy na ręce dowiadują się, że znacznie odróżnia się ono od innych dzieci, często przepełnia ich żal i smutek, a czasem również negatywne emocje. Z pomocą przychodzi im Iskierka, Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa, które zapewnia swoim młodym podopiecznym rehabilitację, prowadząc także działania o charakterze edukacyjnym i kulturalnym.
JUTTA I JA reż.: Maciej Cendrowski, prod.: Polska 2014 (35 min)
Autobiograficzna historia poszukiwania Stefanii Cendrowskiej – Polki, która podczas II wojny światowej ukrywała żydowską dziewczynkę Juttę. Jutta, dziś już starsza pani prosi córkę o pomoc w poszukiwaniach, by Stefanię uhonorować tytułem „Sprawiedliwy wśród narodów Świata”. Z polskiej strony poszukiwania prowadzi student reżyserii łódzkiej Szkoły Filmowej Maciej Cendrowski, który podejrzewa, że Stefania może być siostrą jego pradziadka. Poszukiwania odsłaniają nie tylko tragiczną historię Jutty, ale także skrywane przez lata sekrety rodziny Cendrowskich.
MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMOWY ETIUDA&ANIMA
FRAGMENTY reż.: Agnieszka Woszczyńska, prod.: Polska 2014 (25 min)
Jak często trzymamy się kurczowo świata, który nie do końca nam odpowiada? Zbiór luźno powiązanych obrazów, poprzez które widz podgląda pewne małżeństwo.
KROWA W MOIM KUBKU OD MLEKA (Cup No Naa No Koushi) reż.: Yantong Zhu, prod.: Japonia 2014 (11 min)
Ojciec mówi swojej 4-letniej córeczce Nunu, że na dnie jej kubeczka do mleka znajduje się krowa. Nunu wypija całe mleko, ale okazuje się, że na dnie nie ma żadnej krowy. Dziewczynka stopniowo przestaje wierzyć swojemu ojcu, który ciągle mówi jej różne kłamstwa.
ZAKWAS CHLEBOWY (Lievito Madre) reż.: Fulvio Risuleo, prod.: Włochy 2014 (16 min)
Trzy osoby to już tłum. Klasyczny miłosny trójkąt. A co się dzieje, gdy trzecia strona trójkąta nie jest człowiekiem?
PÓŁMOKRY (Half Wet) reż.: Sophie Koko Gate, prod.: Wielka Brytania 2014 (7 min)
W momencie narodzin 75% naszego ciała stanowi woda – to dokładnie tyle samo, ile wody zawiera w sobie banan. Do czasu, gdy stajemy się dorośli, liczba ta spada do 54%. Gus uważa, że starzenie się jest powodowane wyparowywaniem. W wigilię swoich 25. urodzin Gus szuka samotności na wyludnionej plaży, ale wtedy pojawia się Tiny Eyes.
CHŁOPIEC Z KURORTU (Beach Boy) reż.: Emil Langballe, prod.: Wielka Brytania 2013 (27 min)
Juma marzy o wyrwaniu się z kenijskiego slumsu i wyjeździe za granicę, do lepszego życia. Dzięki dostępowi do ekskluzywnego kurortu poznaje kwitnący przemysł seks turystyki.
BRUTUS (Brut) reż.: Swietłana Filippowa, prod.: Rosja 2014 (13 min)
Brutus spoglądał w ludzkie oczy tylko na sekundę i błyskawicznie odwracał wzrok tak, aby nie widzieć zmiany, zatrzymać to, co dostał i zabrać to co otrzymał. Nikt nie wie lepiej niż psy, jak szybko mogą zmienić się ludzkie uczucia. „Szkoda, że my, psy, nie możemy rozmawiać z ludźmi. Moglibyśmy wtedy nauczyć ich jak rozróżniać zapach dobra i zła.”
PŁONĄCA CZERWIEŃ (Vuurrood) reż.: Isabel Lamberti, prod.: Holandia 2014 (15 min)
Intymny portret 16-letniej Zoë, która, tkwiąc w szarym krajobrazie wiejskich dróg swojego kraju, chce od życia czegoś więcej.
HIPOPOTAMY reż.: Piotr Dumała, prod.: Polska 2014 (13 min)
Kilka nagich kobiet kąpie się w rzece wraz z dziećmi. Scenie przypatruje się z ukrycia grupka mężczyzn. W pewnym momencie decydują się podejść do kobiet. Spotkanie to nabiera dramatycznego charakteru inspirowanego wydarzeniami z życia hipopotamów.
PÓŁNOCNO-WSCHODNI HAR WEST (Noord oost Hard West) reż.: Bart van den Aardweg, prod.: Holandia 2014 (24 min)
Blisko związana ze sobą grupa nieletnich Kick-bokserów codziennie trenuje siłowni w sercu zachodniego Amsterdamu. Sala treningowa jest zarówno ich schronieniem, jak i miejscem, które daje im siłę, aby dokonywać ważnych wyborów w życiu.
HIGH WOOL reż.: Nikolaj Maderthoner, prod.: Niemcy 2013 (3 min)
Pojedynek w mieście ze sznurków.
JA (Ik) reż.: Jona Honer, prod.: Holandia 2013 (26 min)
Pieter, 56-letni pisarz, cierpi na zmiany osobowości spowodowane uszkodzeniem mózgu przez nowotwór. Jego żona Annette musi nauczyć się żyć ze swoim nowym mężem.
SZTORM UDERZA W KURTKĘ (Storm Hits Jacket) reż.: Paul Cabon, prod.: Francja 2014 (13 min)
Sztorm nadciąga nad brzegi Bretanii. Szalejąca natura i dwoje uwięzionych przez nią naukowców. Szpiegostwo, romantyczne napięcie oraz tajemnicze wydarzenia mieszają się z entuzjazmem i przypadkowością.
JOANNA UCZY SIĘ PŁYWAĆ (Johanna Learns to Swim) reż.: Yael Dotan, prod.: Izrael 2013 (20 min)
Imigrantka Joanna i jej niepełnosprawny podopieczny wzajemnie uczą się przełamywać swoje lęki. Czy nauczycielem pływania może być mężczyzną bez władzy w nogach, a jego emocjonalnym wsparciem tajemnicza introwertyczka?
SZERSZA PERSPEKTYWA (The Bigger Picture) reż.: Daisy Jacobs, prod.: Wielka Brytania 2014 (7 min)
„Chcesz ją umieścić w domu opieki, to jej to powiedz; powiedz jej teraz!” – syczy brat do brata. Ale matka nie chce się na to zgodzić, ich życie toczy się więc dalej. Animowane postaci jakby prawdziwej wielkości opowiadają surową i zabarwioną czarnym humorem opowieść o opiece nad starszą osobą.
ABC reż.: Diana Montero, prod.: Kuba 2013 (20 min)
Leoneidi, 12-letnia dziewczynka mieszkająca w Sierra Maestra na Kubie, skonfrontowana z władczą postawą swojego męża stara się pogodzić dziecinną zabawę z macierzyństwem i obowiązkami żony.
WIRTUALNY WIRTUOZ (Virtuoso Virtual) reż.: Thomas Stellmach, Maja Oschmann, prod.: Niemcy 2013 (7 min)
Abstrakcyjne, wykonane tuszem rysunki pojawiają się znikąd i, poruszając się zgodnie z regułami tajemniczej choreografii, przesiąkają nastrojami i cechami muzyki, opowiadając przy tym zapisaną w niej historię. Wzajemna gra nieśmiałych spotkań i dynamicznych pogoni oraz zwinna lekkość i konfrontacja budzi wiele skojarzeń, np. z ptakami lub roślinami z podwodnego świata, które wywołują z kolei zróżnicowane i pełne emocji impresje.
NASTĘPSTWA OTWARCIA PUBLICZNEJ TOALETY NA 375 KILOMETRZE (The Aftermath of the Inauguration of the Public Toilet at Kilometer 375) reż.: Omar El Zohairy, prod.: Egipt 2014 (18 min)
Strach jest wrodzonym instynktem. Ale co się stanie, jeżeli dojdzie do jego mutacji?
ELLA reż.: Ronen Ishai, prod.: Izrael 2013 (15 min)
Dobiegająca czterdziestki Ella musi zmierzyć się z poważną chorobą i podjąć jedną z najważniejszych decyzji. Jest to trudniejsze, niż sądzą jej bliscy. Ciało Elli nie należy wyłącznie do niej.
NIEPRAWDOPODOBNIE ELASTYCZNY CZŁOWIEK reż.: Karolina Specht, prod.: Polska 2013 (5 min)
To historia o człowieku, który urodził się bez kształtu i zaczyna się buntować przeciwko ciągłym deformacjom i cudzym formom. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?
RWETES (Hurly-Burly) reż.: Kuba Czekaj, prod.: Polska 2014 (17 min)
Rwetes. Zapis paru godzin z życia młodej kobiety, wokół której nie dzieje się nic ciekawego. Cóż może się zdarzyć w takim zwykłym, codziennym życiu? Nic…
MYTHOPOLIS reż.: Aleksandra Hetmerová, prod.: Czechy 2014 (12 min)
Postacie znane z mitologii greckiej żyją i rozwiązują swoje problemy we współczesnym świecie.
TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO reż.: Anna Morawiec, prod.: Polska 2014 (18 min)
Człowiek już dawno byłby na Marsie, gdyby istniała możliwość powrotu z tej oddalonej o prawie rok lotu planety. Postanowiono więc wysłać ludzi tylko w jedną stronę…
1000 PLANÓW (1000 plateaus) reż.: Steven Woloshen, prod.: Kanada 2014 (3 min)
Film w całości rozgrywa się na przednim siedzeniu samochodu, a powstał przy użyciu bardzo prostych narzędzi artystycznych. To celebracja jazzu, podróżowania oraz korzystania z map drogowych.