LEE CHANG-DONG

ZIELONA RYBA reż.: Lee Chang-dong, Korea Południowa 1996 (114 min)

w.: Han Seok-gyu (Mak-dong), Shim Hye-jin (Mi-ae), Moon Sung-keun (Bae Tae gon),Myung Kae-nam (Kim Yang-gil)

Nagroda za reżyserię na MFF w Vancouver’1997; Blue Dragon Awards’1997 za najlepszy film i rolę męską (H. Seog-gyu)

 Lee maluje ponury obraz koreańskiego społeczeństwa i burzliwą naturę jego rozwoju. Widać to najwyraźniej w wewnętrznych konfliktach i problemach, przed którymi stoi rodzina Mak-donga. Końcowa scena, w której rodzinny piknik przemienia się w chaos, pokazuje jaką wagę ma brak stabilizacji, który separuje od siebie ludzi i uniemożliwia im dostarczania sobie wzajemnego emocjonalnego wsparcia.

 

MIĘTOWY CUKIEREK reż.: Lee Chang-dong, prod.: Korea Południowa 2000 (130 min)

w.: Sul Kyoung-gu (Kim Young-ho), Moon So-ri (Yoon Sun-im), Kim Yeo-jin (Yang Hong-ja), Park Se-bum (Shin Kwangnam)

Nagroda Specjalna Jury oraz nagroda Don Kichota (FICC) na MFF w Karlowych Warach ’2000; Nagroda Specjalna Jury oraz za rolę męską (S. Kyoung-gu) na MFF w Bratysławie ’2000

Miętowy cukierek jest trudnym filmem z powodu swojej graficznej i fizycznej przemocy, która jest bez przerwy prezentowana. Kamera Lee bezbłędnie wynajduje najbrzydsze miejsca uprzemysłowionego życia (...) Yong-ho nie jest bohaterem, którego można polubić. Lee pozwala nam zrozumieć zewnętrzne siły i rozczarowania, które wycierpiał i które spowodowały, że jest takim a nie innym człowiekiem, lecz trudno mu wybaczyć jego straszliwe zachowanie.

 

OAZA reż.: Lee Chang-dong, Korea Południowa 2002 (132 min)

w.: Sul Kyoung-gu (Hong Jong-du), Moon So-ri (Han Gong-ju), Ahn Naesang (Hong Jong-il), Choo Kui-jung (żona Jong-ila)

Nagroda aktorska imienia Marcello Mastroianni’ego dla Moon So-ri, nagroda reżyserska oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Wenecji’2002

Oaza jest najlepszym przykładem na prowokacyjną kombinację filmu gatunkowego, stylistycznego realizmu i ostrej krytyki społecznej. (...) Lee stworzył potężną i emocjonalną wypowiedź, która zalicza się do największych melodramatów, które używają tej formy dla politycznego komentarza i krytyki.

 

SEKRETNE ŚWIATŁO reż.: Lee Chang-dong, Korea Południowa 2007 (141 min)

w: Jeon Do-yeon (Lee Shin-ae), Song Kang-ho (Kim Jong-chan), Cho Youngjin (Park Do-sup), Kim Young-jae (Lee Min-ki)

Nagroda dla najlepszej aktorki (Doyeon) na MFF w Cannes’2007; Asian Film Awards’2008 za najlepszy film, reżyserię i rolę kobiecą (J. Do-yeon)

Tragedia [śmierć porwanego synka] krystalizuje prawdziwy temat Sekretnego światła – relacje Shin-ae z Bogiem (czy może lepiej powiedzieć – z ideą Boga), która przyjmuje formę epickiego romansu – od uwiedzenia poprzez ślepą miłość po gwałtowne zerwanie.

 

POEZJA reż.: Lee Chang-dong, Korea Południowa 2010 (139 min)

w.: Yoon Jeong-hee (Yang Mi-ja), Lee David (Jong-wook), Kim Hee-ra (Pan Kang), Park Myeong-sin (matka Hee-jin)

Nagroda za scenariusz na MFF w Cannes’2010; Asian Film Awards’2011 za reżyserię i scenariusz

„Poezja” to opowieść o starej, chorej na alzheimera kobiecie wychowującej nastoletniego wnuka. Chłopak bierze udział w gwałcie, którego ofiara popełnia samobójstwo. Rodzice gwałcicieli proponują rodzinie dziewczyny finansową ugodę, policja tuszuje sprawę. Tylko stara kobieta rozumie istotę tego, co się stało.