EGZORCYSTA reż.: William Friedkin, scen.: William Peter Blatty, prod.: USA 1973 (122 min)

w.: Ellen Burstyn (Chris MacNeil), Max
von Sydow (o. Merrin), Lee J. Cobb
(William Kinderman), Kitty Winn (Sharon),
Linda Blair (Regan MacNeil),

Oscary ’1974 za scenariusz i dźwięk; Złote Globy’ 1974 za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i drugoplanową rolę kobiecą (L. Blair)

W „Egzorcyście” demon atakuje niewinną istotę, a scenerią opętania czyni zwyczajny domek na przedmieściach. Wbrew pozorom najważniejszą postacią opowieści nie wydaje się jednak nękana przez szatana dziewczynka. Uwaga reżysera pozostaje skupiona raczej na oddelegowanych do wypędzenia złego ducha księżach. Szczególnie interesująco prezentuje się ojciec Karras – człowiek zmagający
się z kryzysem wiary i z czasem coraz bardziej powątpiewający we własne umiejętności.

 

STACJA WARSZAWA  reż.: Maciej Cuske, Kacper Lisowski, Nenad Miković, Mateusz Rakowicz, Tymon Wyciszkiewicz, prod.: Polska 2013 (85 min)

w.: Marta Lipińska (Matka Boska), Eryk Lubos (Matejuk „Igła”), Zbigniew Zamachowski (Dariusz), Klara Bielawka (Lucy), Monika Dryl (Monika Kłosek)

Nagrody za zdjęcia, muzykę, debiut aktorski(K. Bielawka) i dźwięk na Festiwalu Debiutów Filmowych „ Młodzi i Film” w Koszalinie ’2013

Spoiwem łączącym kolejne historie jest postać byłego więźnia Matejuka, pseudonim Igła, zagrana z siłą przez Eryka Lubosa. Mężczyzna spotyka Matkę Boską (jaka to radość zobaczyć znowu w kinie Martę Lipińską), to zmienia go wewnętrznie. Błąkając się po tytułowej Warszawie, odnajduje podobnych mu outsiderów, mitomanów, egoistów. Każdy z nich – każdy z nas – na swoją miarę czeka na cud.

 

OSTATNI GASI ŚWIATŁO reż.: Petra Volpe, prod.: Szwajcaria/Niemcy/Belgia 2013 (99 min)

w.: Luna Mijović (Mia), André Jung (Rolf ), Bettina Stucky (Judith), Marisa Paredes (Maria), Ursina Lardi (Lena), Devid Striesow (Martin)

Swiss Film Prize’2014 za najlepszą rolę kobiecą (U. Lardi)

Zurych w przedświątecznej gorączce. Ludzie szykują się do Wigilii, ubierają choinkę, kupują prezenty. Tylko prawdziwie świąteczna atmosfera gdzieś bezpowrotnie wyparowała.
Został pusty rytuał. Niechciany obowiązek spotkania się z bliskimi przy stole. To zaledwie moment w codziennym biegu na zwolnienie tempa, na chwilę refleksji nad własnym życiem. A myśli to niewesołe. Wszyscy bohaterowie są jakoś pokiereszowani przez życie, a przede wszystkim cierpią na atrofię uczuć i samotność.

 

ANIOŁ reż.: Amin Dora, prod.: Liban 2013 (100 min)

w.: Georges Khabbaz (Leba Seba), Lara Rain (Lara Seba), Emmanuel Khairallah (Ghadi), Camille Salameh (fryzjer)

Nagroda publiczności na MMF w Mannheim’ 2014; nagroda publiczności na MFF w Pusan ’2014, nagroda publiczności na Festiwalu Wiosna Filmów w Warszawie’ 2015

A „Aniele” narratorem jest Seba Leba. Na początku streszcza nam swoją ścieżkę życia od dzieciństwa do spłodzenia upragnionego syna oraz opisuje swoją rodzinną miejscowość. Niestety zamiast wielkiego szczęścia pojawia się wielki kłopot. Chłopiec jest niepełnosprawny i swoimi krzykami z okna irytuje mieszkańców miasteczka. Sąsiedzi postanawiają więc zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Państwo Leba i ich przyjaciele wpadają jednak na plan ostatniej szansy. Chcą wmówić lokalnej społeczności, że Ghadi to nie wcielenie diabła, a Anioł zesłany z nieba.

 

OBCE CIAŁO reż.: Krzysztof Zanussi, prod.: Polska/Włochy/Rosja 2014 (117 min)

w.: Ricardo Leonelli (Angelo), Agnieszka Grochowska (Kris Nilska), Agata Buzek (Katarzyna), Weronika Rosati (Mira Tkacz)

Dziewczyna z Polski (Agata Buzek) oraz młody Włoch (Riccardo Leonelli) spotkali się w grupie modlitewnej i zakochali, jakby byli dla siebie stworzeni. Kręcone w Italii zdjęcia mogłyby stanowić początek pięknej love story, idylla nie trwa jednak długo. Dziewczyna doświadcza iluminacji i postanawia wstąpić do klasztoru. Zakochany Włoch chce być blisko niej, jedzie do Polski, zatrudnia się w międzynarodowej firmie. Będzie czekał, choć jego szanse w konkurencji z Panem Bogiem nie są duże.

 

LEWIATAN reż. Andrzej Zwiagincew, prod.: Rosja 2014 (140 min)

w.: Aleksiej Sierebriakow (Nikołaj), Jelena Lisadowa (Lila), Władimir Wdowiczenkow (Dmitrij), Roman Madjanow (mer), Anna Ukołowa (Anżela)

Złoty Glob ’2015 za najlepszy film obcojęzyczny; nagroda za scenariusz na MFF w Cannes ’2014; Złota Żaba na Camerimage ’2014; Grand Prix na MFF w Londynie ’2014

W nadmorskim mieście koło Murmańska mieszka z rodziną Kola. Wdowiec z nową, młodą żoną. Zwyczajny człowiek, grzeszny, porywczy, kochający. Pije jak wszyscy w tej północnej okolicy. I jest Wadim, burmistrz, satrapa, który prowadzi z Kolą wojnę. Chce bez jego zgody odkupić działkę, na której stoi jego stary dom. Prawo, milicja – wszystko jest na usługach burmistrza. Kola nie daje za wygraną. Sprowadza swego dawnego kolegę, prawnika z samej Moskwy, człowieka „nowoczesnego”, jednego z „tych uczciwych”, spoza układu, żeby burmistrza postraszył.

 

EL CLUB reż.: Pablo Larrain, prod.: Chile 2015 (98 min)

w.: Alfredo Castro (o. Vidal), Roberto Farias (Sandokan), Antonia Zegers (matka Monica), Jaime Vadell (Silva)

Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie’2015

Pensjonat nad morzem, miejsce odosobnienia dla upadłych księży odsuniętych od posługi kapłańskiej. Za ciężkie przewinienia: handel dziećmi odebranymi prawowitym matkom, defraudacje, nałogi i występki seksualne. Tutaj mają przemyśleć swoje grzechy, zrozumieć ich znaczenie i odbyć pokutę. Obsługiwani przez siostrę, która też przebywa w tym miejscu za karę, nie odczuwają swojej sytuacji zbyt dotkliwie.  Przybycie nowego księdza-grzesznika burzy już na wstępie dotychczasowy porządek.