Trzecie oko

Coraz częściej patrzymy na świat za pośrednictwem wizualnych mediów.Obiektyw aparatu czy kamery filmowej selekcjonuje rzeczywistość za nas, widzi znacznie więcej, rejestruje obrazy w miejscach, gdzie nasz wzrok nie sięga. Sami zaś staliśmy się częścią tego wykreowanego .świata.

FOTOGRAF reż. Irena Pavlaskova,

Czechy 2015 (133 min)

w.: Karel Roden, Masa Malkova, Vilma Cibulkova

Film inspirowany życiem i twórczością Jana Saudka, najbardziej znanego i cenionego w świecie, wybitnego czeskiego fotografa. W retrospekcjach poznajemy najważniejsze momenty z jego biografii: wojenne dzieciństwo, problemy z komunistyczną władzą, nieudane małżeństwa, a w końcu spotkanie z jego muzą, a zarazem femme fatale.

 

FOTOGRAF WOJENNY (War Photographer) reż. Christian Frei,

Szwajcaria 2001 (96 min)

Nominacja do Oscara'2002 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Bohaterem filmu jest James Nachtwey, uchodzący za niekwestionowany autorytet w trudnej dziedzinie fotografii wojennej. Balansujący nieustannie na granicy ryzyka, zjawia się z aparatem wszędzie tam, gdzie wybuchają krwawe konflikty. Powstaje przy tym pytanie: czy można zachować w sobie ludzką wrażliwość obcując na co dzień z agresją, gwałtem i śmiercią?

 

5 ROZBITYCH KAMER (5 Broken Cameras) reż. Emad Burnat, Guy Davidi,

Palestyna/Francja/Izrael/Holandia 2011 (92 min)

Nagroda Specjalna Jury oraz nagroda publiczności na MFF Dokumentalnych w Amsterdamie'2011; nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Durbanie'2012; nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Jerozolimie'2012; nagroda publiczności na MFF Dokumentalnych w Sheffield'2012; nagroda za reżyserię na Sundance Film Festival'2012; Grand Prix na MFF w Erywaniu'2012; nominacja do Oscara'2013 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Emad mieszka niedaleko miasta Ramallah, na Zachodnim Brzegu. Pierwszą kamerą zarejestrował jak izraelskie buldożery zniszczyły jego wioskę. W tym miejscu powstał mur oddzielający Żydów od Palestyńczyków. Po narodzinach syna Emad dokumentował jak dzieciak rósł wraz z murem. Powstał film, który jest nie tylko zapisem trwałego w bliskowschodnim krajobrazie konfliktu, ale też osobistą wypowiedzią na temat życia zwykłych ludzi w świecie bez perspektyw.

 

PRYWATNY WSZECHŚWIAT (Soukromy vesmir) reż. Helena Třeštiková,

Czechy 2012 (83 min)

Nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Karlowych Warach'2012; Grand Prix na EBS International Documentary Festival'2012

Film wybitnej czeskiej dokumentalistki to kolaż filmów, zdjęć i dzienników, jakie składają się na kronikę 37. lat życia Jana, Petry i ich dzieci. W tle przewija się burzliwa historia drugiej połowy XX wieku, jaka towarzyszyła ich życiu. Niezwykła podróż w czasie, na której końcu pojawia się refleksja: co dla bohaterów filmu okazało się ważniejsze? Loty w kosmos, inwazja i trwająca po niej dekady "stabilizacja", zmiana ustroju i podział państwa? Czy też narodziny i dorastanie dzieci, problemy okresu dojrzewania i ich wejście w dorosłość?

 

DZIENNIK Z PODRÓŻY reż. Piotr Stasik,

Polska 2013 (52 min)

Złote Grono za najlepszy film dokumentalny na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie'2013

Mistrz polskiej fotografii Tadeusz Rolke liczy sobie ponad 80 lat. Jego uczeń, zafascynowany fotografią chłopak - zaledwie 15. Razem wsiadają do kampera, ich domu na kółkach oraz pracowni fotograficznej i ruszają w Polskę. "Dziennik z podróży" to nie tylko opowieść o tym, jak stary mistrz wprowadza młodego adepta w tajniki zawodu. To również portret starzejącego się artysty, który przekazuje chłopcu lekcję życia.

 

SÓL ZIEMI (The Salt of the Earth) reż. Wim Wenders,

Francja/Brazylia/Włochy 2014 (110 min)

Nagroda Specjalna Jury (w sekcji Un Certain Regard) na MFF w Cannes'2014; nagroda za reżyserię na MFF w Monachium'2014; nagroda publiczności na MFF w San Sebastian'2014; nagroda publiczności na MFF w Dublinie'2015; Cezar'2015 za najlepszy film dokumentalny; nominacja do Oscara'2015 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Sebastiao Salgado, legendarny brazylijski fotograf, przez 40 lat dokumentował historię ludzkości w jej najbardziej dramatycznych momentach. Sławę przyniosły mu cykle czarno-białych fotografii poświęcone kondycji człowieka, w których zajrzał w samo jądro ciemności. W nowym projekcie fotograficznym Genesis po raz pierwszy odchodzi od fotografii zaangażowanej na rzecz ilustracji piękna Ziemi.

 

J. A. MARTIN FOTOGRAF (J. A. Martin photographe) reż. Jean Beaudin,

Kanada 1977 (100 min)

w.: Marcel Sabourin, Monique Mercure, Marthe Thierry

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą (M. Mercure) oraz Nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes'1977; Kanadyjskie Nagrody Filmowe'1977 za najlepszy film, rolę kobiecą (M. Mercure) i montaż

J. A. Martin, wędrowny fotograf z epoki fin de siecle'u, co roku przemierza z aparatem Kanadę wzdłuż i wszerz. Swoją pasję stawia nawet ponad rodzinę. Jego żona chciałaby znaleźć dla siebie więcej miejsca w ich związku. Podejmuję więc decyzję, że będzie mu towarzyszyć w najbliższej wyprawie. Liczy na to, że wspólna podróż zbliży ich do siebie...