18 mieć lat to nie grzech

W tym roku Akademia wchodzi w wiek dojrzały. To dobry moment by obejrzeć się wstecz. A przy okazji poświęcić trochę uwagi problemom młodych ludzi, przekraczających ten symboliczny próg dorosłości.

1. Miłość blondynki (Lasky jedne plavovlasky) reż. Milos Forman, Czechosłowacja 1965 (80 min)

2. Ostatni seans filmowy (The Last Picture Show) reż. Peter Bogdanovich, USA 1971 (118 min)

3. Jeremy reż. Arthur Barron, USA 1973 (90 min)

4. Mała Wiera (Maleńkaja Wiera) reż. Wasilij Piczuł, ZSRR 1988 (130 min)

 

Miłość blondynki (Lasky jedne plavovlasky) reż. Milos Forman,

Czechosłowacja 1965 (80 min)

w.: Hana Brejchova, Vladimir Pucholt, Vladimir Mensik

Nominacja do Oscara'1966 za najlepszy film obcojęzyczny

Andula pracuje w fabryce obuwia i mieszka w żeńskim hotelu robotniczym. Codzienną monotonię przerywa wiadomość o zakwaterowaniu w pobliżu wojskowych rezerwistów. Mężczyźni nie są obojętni na wdzięki dziewczyn, chociaż mocno odbiegają od ich wyobrażeń o "księciu z bajki". Na szczęście, Andula dostrzega jedną szansę... Perełka kina obyczajowej obserwacji, ze śmiałymi, jak na owe czasy, scenami erotycznymi.

 

Ostatni seans filmowy (The Last Picture Show) reż. Peter Bogdanovich,

USA 1971 (118 min)

w.: Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd

Oscary'1972 za drugoplanową rolę męską (b. Johnson) i kobiecą (C. Leachman)

Teksas, początek lat 50. Mała mieścina nie daje młodym ludziom zbyt wielu możliwości. Jedyną atrakcją jest dogorywające kino i knajpa. Wyobraźnię rozbudzają też kobiety: zarówno te, dopiero rozkwitające, jak i te po przejściach. A na horyzoncie jawi się perspektywa, która może bezpowrotnie zamknąć ten okres beztroskiej młodości: wyjazd na wojnę do Korei...

 

Jeremy reż. Arthur Barron,

USA 1973 (90 min)

w.: Robby Benson, Glynnis O'Connor, Len Bari

Nagroda za debiut reżyserski na MFF w Cannes'1973

Jeremy ma talent do gry na wiolonczeli, ale kłopoty z podrywaniem. Chciałby umówić się z Susan, tylko brak mu pomysłu i odwagi. Tymczasem to Susan znajdzie się pod wrażeniem jego gry na koncercie. Teraz wszystko może się zmienić, ale Arthur Barron nie proponuje banalnej love story z happy endem...

 

Mała Wiera (Maleńkaja Wiera) reż. Wasilij Piczuł,

ZSRR 1988 (130 min)

w.: Natalia Niegoda, Andriej Sokołow, Jurij Nazarow

Nagroda FIPRESCI na MFF w Wenecji'1988; Nagroda Specjalna Jury na MFF w Montrealu'1988; Grand Prix na MFF w Chicago'1988; Europejska Nagroda Filmowa'1989 za scenariusz; nagroda za rolę kobiecą (N. Niegoda) na MFF w Bogocie'1990

Wiera niedawno skończyła szkołę średnią. Zastanawia się, co robić teraz ze swoim życiem, żeby nie skończyć tak, jak rodzice. Erotyczne przygody nie są może najlepszym pomysłem, żeby wyrwać się z domu, ale przynajmniej jedna z nich rokuje jakąś nadzieję. Co z tego, skoro rodzice Wiery nie akceptują jej wybrańca. Dziewczyna decyduje się zatem zagrać va banque...