Archeologia kina

Filmów powstaje na świecie coraz więcej, ich żywot staje się za to krótszy. Filmami, które zeszły z ekranów interesują się głównie historycy i maniacy kina. Jedne tytuły czas skazuje na szybkie przemijanie, innym daje jeszcze jedną szansę na drugie życie. Wygrzebane z czeluści archiwów filmowych odzyskują na moment swój blask. Czasem dopiero wtedy zostają docenione. Niektóre zyskują nawet status dzieł kultowych.

1. Nieznajomy na trzecim piętrze (Stranger on the Third Floor) reż. Boris Ingster, USA 1940 (64 min)

2. Obywatel John Doe (Meet John Doe) reż. Frank Capra, USA 1941 (122 min)

3. I nie było już nikogo (And Then There Were None) reż. Rene Clair, USA 1945 (97 min)

4. U progu tajemnicy (Secret Beyond the Door) reż. Fritz Lang, USA 1947 (99 min)

5. Złodziej (The Thief) reż. Russell Rouse, USA 1952 (86 min)

6. Co się zdarzyło w Silver Lode (Silver Lode) reż. Allan Dwan, USA 1954 (81 min)

7. Shock Corridor reż. Samuel Fuller, USA 1963 (101 min)

 

Nieznajomy na trzecim piętrze (Stranger on the Third Floor) reż. Boris Ingster, USA 1940 (64 min)

w.: John McGuire, Peter Lorre, Margaret Tallichet

Michael Ward, początkujący dziennikarz, dla którego przełomem w karierze staje się fakt, że jest świadkiem morderstwa. Jego zeznania doprowadzają do skazania na śmierć człowieka, którego Michael widział stojącego nad ciałem ofiary. Ale mężczyzna zaczyna mieć wątpliwości co do winy oskarżonego. Może mordercą jest ktoś inny? Sytuacja komplikuje się, gdy popełnione zostaje kolejne morderstwo i tym razem to Michael zostaje o nie oskarżony.

 

Obywatel John Doe (Meet John Doe) reż. Frank Capra, USA 1941 (122 min)

w.: Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Walter Brennan

Film zaczyna się od przejęcia redakcji niezależnej gazety przez magnata medialnego,  co skutkuje zwolnieniem części dziennikarzy, w tym młodej i ambitnej Ann Mitchell. Wściekła na całą sytuację, Ann w swoim ostatnim felietonie publikuje fałszywy list od czytelnika, w którym ten grozi, że popełni samobójstwo w Święta Bożego Narodzenia w proteście przeciwko złu tego świata. List podpisano John Doe…

 

I nie było już nikogo (And Then There Were None) reż. Rene Clair, USA 1945 (97 min)

w.: Barry Fitzgerald, Walter Huston, Louis Hayward

Adaptacja najsłynniejszego kryminału Agathy Christie. Dziesięć osób zostaje zaproszonych na odludną wyspę przez tajemniczego gospodarza. Goście jednak na wyspie go nie zastają. Kolację jedzą przy stole ozdobionym porcelanową dekoracją przedstawiającą dziesięciu małych Indian.  W trakcie włącza się nagranie, które oskarża każdego gościa o popełnienie zbrodni. Wkrótce pierwszy z nich umiera, potem kolejny, a za  każdym razem ginie też  jeden Indianin z kolekcji. Czy bohaterowie znajdą mordercę, zanim wszyscy zostaną zabici i nie będzie już nikogo?

 

U progu tajemnicy (Secret Beyond the Door) reż. Fritz Lang, USA 1947 (99 min)

w.: Joan Bennett, Michael Redgrave, Anne Revere

Celia  wyjeżdża na swoje ostatnie samotne wakacje do Meksyku, zanim poślubi Boba – nudnego, ale poczciwego prawnika. Tam poznaje Marka, przystojnego, tajemniczego architekta. To miłość od pierwszego wejrzenia, więc choć niewiele o nim wie, wychodzi za niego za mąż. Po powrocie do Stanów ona przenosi swoje rzeczy do jego wielkiej posiadłości . Tam orientuje się, że Mark zataił przed nią swoją przeszłość i ma jakieś mroczne sekrety, a część pokoi jest zamknięta i skrywa potworną zawartość.

 

Złodziej (The Thief) reż. Russell Rouse, USA 1952 (86 min)

w.: Ray Milland, Martin Gabel

Allan Fields, fizyk jądrowy pracuje dla rządowej instytucji, z której wykrada tajne dokumenty i przez siatkę kurierów przekazuje bliżej niezidentyfikowanym mocodawcom. Pewnego dnia jeden z kurierów ginie w przypadkowym wypadku samochodowym, a w ręce policji trafia mikrofilm ze zdjęciami zrobionymi przez Fieldsa. 

 

Co się zdarzyło w Silver Lode (Silver Lode) reż. Allan Dwan, USA 1954 (81 min)

w,: John Payne, Lizabeth Scott, Dan Duryea

Dan Ballard, jest szanowanym obywatelem miasteczka Silver Lode. W dniu jego ślubu do miasta przyjeżdża czterech rewolwerowców, którzy podają się za przedstawicieli prawa i oskarżają Ballarda o morderstwo i kradzież popełnione nieco ponad dwa lata temu. Mimo poważnych wątpliwości co do legalności ich postępowania oraz podejrzanego uszkodzenia linii telegraficznej, mieszkańcy Silver Lode i przyjaciele Ballarda zaczynają się od niego oddalać, zostawiając go na pastwę przybyszów.

 

 Shock Corridor reż. Samuel Fuller, USA 1963 (101 min)

w.: Peter Breck, Constance Towers, Gene Evans

Johnny Barrett jest nadambitnym dziennikarzem, który chce za wszelką cenę zdobyć nagrodę Pulitzera. W tym celu postanawia dostać się do szpitala psychiatrycznego, w którym popełniono morderstwo, i spróbować wydobyć zeznania od trzech umysłowo chorych świadków, co nie udało się policji w trakcie śledztwa. W mistyfikacji pomagają mu jego dziewczyna, znajomy psychiatra oraz redaktor naczelny gazety. Johnny ma udawać fetyszystę, którego do seksualnego szaleństwa doprowadzają warkocze jego siostry…