Filmy w Sieci

Sieć Kin Studyjnych przygotowała na Zwierzyniec firmowy zestaw, jaki jest przewidziany do rozpowszechniania wyłącznie w kinach studyjnych właśnie. To filmy wyróżniające się walorami artystycznymi, tworzące alternatywę dla komercyjnego repertuaru naszych kin.

1. Gniazdo (Colo) reż. Teresa Villaverde, Portugalia/Francja 2017 (136 min)

2. Dziewczyna bez rąk (La jeune fille) reż. Sebastian Laudenbach, Francja 2016 (76 min)

3. Piękne dni (Les beaux jours d'Aranjuez) reż.: Wim Wenders, Francja/Niemcy 2016 (97 min)

4. Frantz reż. Francois Ozon, Francja/Niemcy 2016 (113 min)

5. Konstytucja (Ustav Republike Hrvatske) reż. Rajko Grlić, Chorwacja/Czechy/Słowenia/Macedonia 2016 (93 min)

6. Austerlitz reż. Siergiej Łoznica, Niemcy 2016 (94 min)

7. Dusza i ciało (Testrol es lelekrol) reż. Ildikó Enyedi, Węgry 2017 (116 min)

8. Party (The Party) reż. Sally Potter, Anglia 2017 (71 min)

9. Kobieta z lodu (Baba z leda) reż.: Bohdan Slama, Czechy/Słowacja/Francja 2017 (106 min)

10. Dziecko apokalipsy (Apocalypse Child) reż.: Mario Cornejo, Filipiny 2015 (95 min)

11. Goodbye Berlin (Tschick) reż. Fatih Akin, Niemcy 2016 (94 min)

12. Tunel (Teo-neol) reż.: Kim Seong-hun, Korea Płd. 2016 (126 min)

13. Uczciwy człowiek (Lerd) reż.: Mohammad Rasoulof, Iran 2017 (117 min)

14. Montparnasse bienvenue reż.: Leonor Seraille, Francja/Belgia 2017 (97 min)

15. Kochankowie jednego dnia (L'amant d'un jour) reż.: Philippe Garrel, Francja 2017 (76 min)

16. Incydent w hotelu Hilton (The Nile Hilton Incident) reż.: Tarik Saleh, Szwecja/Dania/Niemcy 2017 (106 min)

17. W czterech ścianach życia (Insyriated) reż.: Philippe Van Leeuv, Belgia 2017 (85 min)

18. Podarować życie (Reparer les vivants) reż.: Katell Quillevere, Francja/Belgia 2016 (103 min)

19. Ciambra reż.: Jonas Carpignano, Włochy/Brazylia/Niemcy 2017 (118 min)

20. Życie animowane (Life, Animated) reż.: Roger Ross Williams, USA 2016 (92 min)

21. Gleason reż.: Clay Tweel, USA 2016 (110 min)

22. Ostatnie tango (Un tango mas) reż.: German Kral, Argentyna/Niemcy/Włochy 2015 (85 min)

23. Mając 17 lat (Quand on a 17 ans) reż.: Andre Techine,

24. Nauczycielka (Ucitelka) reż. Jan Hrebejk, Czechy/Słowacja 2016 (102 min)

25. Matka (Ema) reż.: Kadri Kousaar, Estonia 2016 (89 min)

26. Serce z kamienia (Hjartasteinn) reż.: Gudmundur Arnar Gudmundsson, Islandia/Dania 2016 (129 min)

27. Louise nad morzem (Louise en hiver) reż. Jean-Francois Laguionie, Francja/Kanada 2016 (75 min)

28. Historia pewnego życia (Une vie) reż.: Stephane Brize, Francja/Belgia 2016 (119 min)

29. Opieka domowa (Domaci pece) reż.: Slavek Horak, Czechy/Słowacja 2015 (92 min)

30. Gra pozorów (Teesklejad) reż. Vallo Toomla, Estonia/Łotwa/Litwa 2016 (102 min)

31. Pożegnanie z Europą (Stefan Zweig: Farewell to Europe) reż. Maria Schrader, Austria/Niemcy/Francja 2016 (106 min)

 

Gniazdo (Colo) reż. Teresa Villaverde,

Portugalia/Francja 2017 (136 min)

w.: Joao Pedro Vaz, Alice Albergaria Borges, Beatriz Batarda

Mieszkająca na przedmieściach Lizbony rodzina zmaga się z ciężką sytuacją ekonomiczną, która sprawia, że jej członkowie zaczynają się od siebie oddalać. Każdy z nich prowadzi właściwie oddzielne życie: zmęczona matka pracuje ponad miarę, zrezygnowany bezrobotny ojciec coraz częściej znika z domu, a nastoletnia córka Marta przechodzi burzliwy okres dojrzewania.  Duszna atmosfera jeszcze się zagęszcza, kiedy lokum odłączone zostanie od prądu, a Julia, która odegra nieoczekiwaną rolę w życiu rodziny, zajdzie w ciążę…

 

Dziewczyna bez rąk (La jeune fille) reż. Sebastian Laudenbach,

Francja 2016 (76 min)

Grand Prix na MFFAnimowanych w Tokio'2017

Animowana adaptacja klasycznej baśni braci Grimm. Pewien młynarz, chcąc ratować swój majątek, sprzedaje córkę diabłu. Niewinnej dziewczynie udaje się jednak wyrwać z czarciej pułapki, choć ponosi tego cenę – zyskując wolność zostaje pozbawiona rąk. To doświadczenie jest początkiem nowej drogi życia,  po opuszczeniu rodzinnego domu…

 

Piękne dni (Les beaux jours d'Aranjuez) reż.: Wim Wenders,

Francja/Niemcy 2016 (97 min)

w.: Reda Kateb, Sophie Semin, Jens Harzer

Piękny letni dzień. Ogród. Taras. Kobieta i mężczyzna w cieniu drzew, delikatny letni wietrzyk. W oddali, na rozległej równinie dostrzec można budowle Paryża. Rozpoczyna się rozmowa: wymiana pytań i odpowiedzi między kobietą i mężczyzną. Konwersacja dotyczy doświadczeń seksualnych, dzieciństwa, wspomnień, atmosfery lata i różnic pomiędzy mężczyznami a kobietami. Mamy do czynienia zarówno z kobiecym punktem widzenia, jak i męską perspektywą.

 

 Frantz reż. Francois Ozon,

Francja/Niemcy 2016 (113 min)

w.: Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stotzner

Nagroda za rolę kobiecą (P. Beer) na MFF w Wenecji'2016

Niewielkie niemieckie miasto tuż po I wojnie światowej. Pięknie wystylizowane, czarno-białe kadry ukazują młodą Annę, która porządkuje grób zabitego podczas wojny narzeczonego. Ku zaskoczeniu dziewczyny, miejsce spoczynku Frantza odwiedza także tajemniczy mężczyzna. Przybyły z Francji Adrien przedstawia się, jako przyjaciel zmarłego i zaczyna odgrywać coraz większą rolę w życiu Anny oraz jej najbliższych. Tylko czy Adrien rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje?

 

Konstytucja (Ustav Republike Hrvatske) reż. Rajko Grlić,

Chorwacja/Czechy/Słowenia/Macedonia 2016 (93 min)

w.: Nebojsa Glogovac, Dejan Acimović, Ksenija Marinković

Grand Prix na MFF w Montrealu'2016

Opowieść o trojgu kompletnie różnych ludzi, którzy nieoczekiwanie i wbrew własnej woli uzależniają się od siebie.  Bohaterowie różnią się pod względem statusu społecznego, orientacji seksualnej, przekonań politycznych i religijnych, ale łączy ich nie tylko miejsce, w którym żyją, lecz również demony przeszłości, ściśle powiązane z trudną historią stosunków serbsko-chorwackich.

 

Austerlitz reż. Siergiej Łoznica,

Niemcy 2016 (94 min)

Siergiej Łoznica przygląda się ludziom zwiedzającym obozy koncentracyjne, w Dachau i Sachsenhausen, zbudowane przez nazistów w latach 30. ubiegłego wieku. Odwiedzają je tłumy – do obu łatwo dojechać z Berlina i Monachium. Chłodne, prawie pozbawione słów spojrzenie na wygasłe piekło, któremu przyglądają się współcześni Europejczycy. Czy wizyta w takich miejscach prowadzi do jakiejkolwiek refleksji, czy jest tylko kolejną atrakcją, godną uwiecznienia na selfie?

 

Dusza i ciało (Testrol es lelekrol) reż. Ildikó Enyedi,

Węgry 2017 (116 min)

w.: Geza Morcsanyi, Alexandra Borbely, Zoltan Schneider

Złoty Niedźwiedź, nagroda FIPRESCI oraz nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Berlinie'2017

Love story o dwojgu neurotyków, którzy odnajdują się nawzajem w okrutnym świecie. On, Endre, to piastujący kierownicze stanowisko mężczyzna w średnim wieku. Ona, Maria, jest młodą, świeżo zatrudnioną kontrolerką jakości produktów. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia. Ta oryginalna historia miłosna urzeka subtelnością, humorem i niezwykłym podejściem do tematu alienacji.

 

Party (The Party) reż. Sally Potter,

Anglia 2017 (71 min)

w.: Patricia Clarkson, Kristin Scott Thomas, Timothy Spall

Akcja toczy się w środowisku lewicującej elity. W domu Janet i Billa zbiera się grupa przyjaciół, żeby uczcić świeżą nominację gospodyni na ministrę zdrowia w lewicowym rządzie. Nie wszyscy jednak dobrze się bawią.  Bill siedzi osowiały na środku salonu i sączy wino za winem. To on  jako pierwszy zepsuje towarzyską atmosferę – jego szczere wyznanie wyzwoli reakcję łańcuchową, która doprowadzi do zaskakujących wydarzeń.

 

Kobieta z lodu (Baba z leda) reż.: Bohdan Slama,

Czechy/Słowacja/Francja 2017 (106 min)

w.: Zuzana Kronerova, Pavel Novy, Tatiana Vilhelmova

Nagroda za scenariusz na Tribeca Film Festival'2017

Film z wielką  empatią pokazuje życie  60-letniej wdowy Hany, od której rodzina oczekuje tylko jednego: wypełnienia roli opiekuńczej matki i babki. Ona jednak zrzuca gorset codzienności, by odważnie wskoczyć – przenośnie i dosłownie – w nurt życia. Pomaga jej w tym rówieśnik Broňo oraz związane z nim grono „morsów”, którzy stają się nową rodziną Hany. 

 

Dziecko apokalipsy (Apocalypse Child) reż.: Mario Cornejo,

Filipiny 2015 (95 min)

w.: Sid Lucero, Annicka Dolonius, Gwen Zamora

Krystaliczne morze, skóra rozgrzana słońcem, senna atmosfera niekończących się wakacji. Ford, zbliżający się do czterdziestki hipster, beztrosko spędzający czas z energiczną dziewczyną, jest instruktorem surfingu i – podobno – synem legendarnego reżysera, który kręcił w filipińskich plenerach Czas apokalipsy. Wizyta dawnego przyjaciela zmusi go do konfrontacji z przeszłością: dojrzałość okazuje się trudniejsza do osiągnięcia niż opanowanie ślizgającej się na falach deski.

 

Goodbye Berlin (Tschick) reż. Fatih Akin,

Niemcy 2016 (94 min)

w.: Tristan Gobel, Anand Batbileg, Mercedes Muller

Europejska Nagroda Filmowa'2017 za najlepszy film młodzieżowy

Jazda w nieznane będzie pełniejsza ważnych odkryć i niesamowitych  doświadczeń, gdy na siedzeniu obok masz najlepszego kumpla.14-letni Maik jest zakochany, bez wzajemności, w najładniejszej dziewczynie w szkole, Tatjanie. Przed wakacjami do ich klasy przychodzi Tschick i siada w ławce z Maikiem. Zmęczony wydarzeniami w szkole i sytuacją w domu Maik przyjmuje propozycję nowego kolegi i chłopaki ruszają razem w podróż. Podczas szalonej jazdy lepiej się poznają i przeżyją wakacje życia.

 

Tunel (Teo-neol) reż.: Kim Seong-hun,

Korea Płd. 2016 (126 min)

w.: Ha Jung-woo, Bae Doona, Oh Dal-su

Nagroda Stowarzyszenia Koreańskich Krytyków Filmowych'2016 za najlepszy film roku

Film katastroficzny , który śmiało mógłby konkurować z najlepszymi tytułami z Hollywood. Jeong-soo  jest dealerem samochodowym, jadącym  na urodziny swojej córki. Podczas jazdy wjeżdża w tunel, który niespodziewanie się zawala i odcina bohatera od świata. Zdesperowany mężczyzna próbuje znaleźć sposób, jak uwolnić się spod gruzów.

 

Uczciwy człowiek (Lerd) reż.: Mohammad Rasoulof,

Iran 2017 (117 min)

w.: Reza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi

Grand Prix (w sekcji Un Certain Regard) na MFF w Cannes'2017

 

Montparnasse bienvenue reż.: Leonor Seraille,

Francja/Belgia 2017 (97 min)

w.: Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye, Gregoire Monsaingeon

Złota Kamera na MFF w Cannes'2017

 

Kochankowie jednego dnia (L'amant d'un jour) reż.: Philippe Garrel,

Francja 2017 (76 min)

w.: Eric Caravaca, Esther Garrel, Louise Chevillotte

Po bolesnym rozstaniu z chłopakiem Jeanne zamieszkuje u ojca. Na miejscu okazuje się, że aktualna partnerka mężczyzny jest w wieku jego córki. Choć sytuacja wydaje się wyjątkowo niezręczna, wszyscy troje muszą wypracować zasady wspólnego życia. W Kochankach jednego dnia Philippe Garrel potwierdza, że jest specjalistą od kameralnych dramatów obyczajowych. Twórca Dzikiej niewinności udowadnia również, że pozostaje jednym z najbardziej wyrazistych autorów współczesnego kina. 

 

Incydent w hotelu Hilton (The Nile Hilton Incident) reż.: Tarik Saleh,

Szwecja/Dania/Niemcy 2017 (106 min)

w.: Fares Fares, Mari Malek, Yasser Ali Maher

Grand Prix na Sundance Film Festival'2017

Egipt u progu rewolucji, podczas której w 2011 roku obalono prezydenta Mubaraka. Niestroniący od kobiet i alkoholu detektyw Noredin dostaje do rozwikłania sprawę morderstwa młodej piosenkarki w kairskim hotelu Hilton. Ofiara miała romans z właścicielem przybytku, wpływowym  parlamentarzystą, więc władze chcą śledztwo wyciszyć. Choć policjant nie jest niewiniątkiem, w obliczu coraz większej korupcji i niesprawiedliwości postanawia chronić jedynego świadka morderstwa – Sudankę Salwę. Czy uda mu się ocalić dziewczynę i resztki własnej godności?

 

W czterech ścianach życia (Insyriated) reż.: Philippe Van Leeuv,

Belgia 2017 (85 min)

w.: Hiam Abbas, Diamand Bou Abboud, Juliette Navis

Nagroda publiczności (w sekcji Panorama) na MFF w Berlinie'2017

 

Podarować życie (Reparer les vivants) reż.: Katell Quillevere,

Francja/Belgia 2016 (103 min)

w.: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval

Wielowątkowy, poruszający dramat, skupiający się wokół tragicznej śmierci młodego surfera, którego serce może uratować życie – czekającej na przeszczep – kobiecie. W tle historia rodzicielskiej miłości, poświęcenia oraz niemożności pogodzenia się z faktem zbyt gwałtownego odejścia kogoś bliskiego, bez szansy na pożegnanie.

 

Ciambra reż.: Jonas Carpignano,

Włochy/Brazylia/Niemcy 2017 (118 min)

w.: Pio Amato, Damiano Amato, Francesco Pio Amato

Idolem 14-letniego Pio jest jego starszy brat Cosima, który przekazuje chłopcu swoistą instrukcję życia w małym miasteczku, w którym obok siebie mieszkają Włosi, uchodźcy z Afryki i Romowie. Pewnego dnia Cosima znika, a Pio musi odtąd radzić sobie sam.

 

Życie animowane (Life, Animated) reż.: Roger Ross Williams,

USA 2016 (92 min)

Nominacja do Oscara'2017 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny; nagroda publiczności na MFF w San Francisco'2016

Niezwykle ciepły i poruszający dokument potwierdzający maksymę, że najlepsze scenariusze pisze samo życie. Owen Suskind w wieku trzech lat niespodziewanie zamilkł – lekarze zdiagnozowali u chłopca autyzm, który uniemożliwiał mu przekazywanie bliskim własnych myśli i odczuć. Z pomocą przyszedł wyidealizowany świat Aladyna, Małej Syrenki, Dumbo i innych postaci. Owen zaczął wyrażać swoje emocje i komunikować się z otoczeniem, używając uniwersalnego języka filmów animowanych wytwórni Disneya. Dokument  w nienachalny sposób opowiada o sztuce wsłuchiwania się w drugiego człowieka i przezwyciężaniu własnych ograniczeń.

 

Gleason reż.: Clay Tweel,

USA 2016 (110 min)

Grand Prix za najlepszy dokument na MFF w Seattle'2016

Ten inspirujący dokument, wypełniony humorem oraz odwagą, pokazuje człowieka, który toczy nieustanną walkę z bolesną chorobą po to, by zachować godność. W wieku 34 lat Steve Gleason – były gwiazdor amerykańskiej ligi NFL – dowiedział się, że jest chory na stwardnienie zanikowe boczne, postępującą i śmiertelną chorobę neurologiczną. Krótko po diagnozie okazało się, że jego żona spodziewa się dziecka. Zdeterminowany by przeżyć swoje ostatnie lata jak najpełniej, Gleason całkowicie zmienia sposób życia i nagrywa wideo dziennik dla swojego nienarodzonego dziecka.

 

Ostatnie tango (Un tango mas) reż.: German Kral,

Argentyna/Niemcy/Włochy 2015 (85 min)

Argentyńskie tango to taniec pełen namiętności, zmysłowości i erotyki. Nikt nie rozumie tego lepiej niż Maria Nieves Rego i Juan Carlos Copes. Przez dekady byli najsłynniejszą parą tańczącą tango; parą, która całkowicie zrewolucjonizowała ten styl tańca. Dziś, jako osiemdziesięciolatkowie, mają już dawno za sobą nie tylko niezwykłą karierę, ale też burzliwą miłość i wspólne życie. Ich filmowy portret zachwyca ciekawą formą retrospekcji, brawurowymi sekwencjami tanecznymi i porywającą ścieżką dźwiękową. 

 

Mając 17 lat (Quand on a 17 ans) reż.: Andre Techine,

w.: Sandrine Kiberlain, Kacey Mottet Klein, Corentin Fila

Intymny portret dorastających młodych ludzi, którzy cały czas poznają swoją tożsamość i seksualność. Damien i Thomas uczęszczają na te same zajęcia, choć dzieli ich wszystko. Pierwszy to szpaner ze świetnie sytuowanej rodziny lekarki i wojskowego. Drugi jest adoptowanym chłopakiem afrykańskiego pochodzenia.  Przewrotny los sprawia jednak, że przez jakiś czas muszą zamieszkać pod jednym dachem. Ich niechęć z czasem przemienia się w koleżeństwo i wzajemną fascynację. Do głosu dochodzą buzujące hormony…

 

Nauczycielka (Ucitelka) reż. Jan Hrebejk,

Czechy/Słowacja 2016 (102 min)

w.: Zuzana Maurery, Zuzana Konecna, Csongor Kassai

Nagroda za rolę kobiecą (Z. Maurery) na MFF w Karlowych Warach'2016

Przybycie nowej nauczycielki do szkoły w Bratysławie w 1983 roku, wywraca do góry nogami życie lokalnej społeczności. Maria od początku manipuluje uczniami i ich rodzicami. Po próbie samobójczej ucznia, dyrektor chce się pozbyć kłopotliwej nauczycielki. W tym celu rodzice muszą podpisać petycję. Problem w tym, że Maria ma wpływowe koneksje w partii komunistycznej…

 

Matka (Ema) reż.: Kadri Kousaar,

Estonia 2016 (89 min)

w.: Tiina Malberg, Andres Tabun, Andres Noormets

Nagroda dla najlepszego filmu estońskiego na MFF w Tallinie'2016

Tytułowa matka, Elsa, mieszka na estońskiej prowincji, w jednej z tych małych mieścin, gdzie wszyscy się znają i wszystko o sobie wiedzą. Bohaterka opiekuje się synem Laurim, który przebywa w śpiączce po tajemniczym postrzale. Elsa bardzo dba o syna, ale męczą ją niekończące się odwiedziny jego znajomych. Nie wszyscy przychodzą w czystych intencjach - miasteczko aż huczy od plotek na temat postrzelenia, zwłaszcza że z banku zniknęło 80 tys. euro.

 

Serce z kamienia (Hjartasteinn) reż.: Gudmundur Arnar Gudmundsson,

Islandia/Dania 2016 (129 min)

w.: Baldur Einarsson, Blaer Hinriksson, Dilja Valsdottir

Grand Prix na MFF w Chicago'2016; nagroda za reżyserię i nagroda Jury Ekumenicznego na Warszawskim Festiwalu Filmowym'2016

Osada rybacka na Islandii. Burzliwe lato w życiu dwóch najlepszych kumpli, nastolatków Thóra i Christiana. Podczas gdy jeden z nich próbuje zdobyć serce pewnej dziewczyny, drugi odkrywa w sobie nowe uczucia wobec najlepszego przyjaciela. Wraz z końcem lata nadchodzi czas, by opuścić już plac zabaw i zmierzyć się z dorosłością.

 

Louise nad morzem (Louise en hiver) reż. Jean-Francois Laguionie,

Francja/Kanada 2016 (75 min)

Grand Prix na MFFAnimowanych w Ottawie,2016

Ostatniego dnia lata, Louise, starsza pani, znajduje się sama w małym, nadmorskim kurorcie, opuszczona przez wszystkich po okresie wakacyjnym. Louise traktuje swoje porzucenie  jako wyzwanie. Ma zamiar przetrwać stawiając czoła żywiołom, jak również dręczącym ją wspomnieniom.  Czy w tych niesprzyjających okolicznościach to się może udać? 

 

Historia pewnego życia (Une vie) reż.: Stephane Brize,

Francja/Belgia 2016 (119 min)

w.: Judith Chemla, Jean-Pierre Darroussin, Yolande Moreau

Nagroda FIPRESCI na MFF w Wenecji'2016

Francja, rok 1819. Siedemnastoletnia Jeanne opuszcza klasztor, gdzie wychowywała się wraz z innymi młodymi arystokratkami, i powraca do rodzinnej posiadłości. Rodzice już zaplanowali córce ślub z wicehrabią Julianem. Podczas pierwszego spotkania dziewczyna jest oczarowana przystojnym wybrankiem o nienagannych manierach. Jednak już noc poślubna przynosi okrutne rozczarowanie. Julian brutalnie gwałci młodziutką żonę, po czym zasypia. W kolejnych latach małżeństwa nieszczęścia Jeanne tylko się pogłębiają...

 

Opieka domowa (Domaci pece) reż.: Slavek Horak,

Czechy/Słowacja 2015 (92 min)

w.: Alena Mihulova, Bolek Polivka, Tatiana Vilhelmova

Nagroda za rolę kobiecą (A. Mihulova) na MFF w Karlowych Warach'2015

Słodko-gorzki film, którego główną bohaterką jest pielęgniarka Vlasta. Kobieta każdego dnia zajmuje się marudnymi pacjentami, wymagającymi opieki. Mimo przeciwności losu, Vlasta stara się nie tracić pogody ducha i wiele czasu poświęca swojej pracy. Jednocześnie stara się nie zaniedbywać swoich relacji rodzinnych z mężem i córką. Pewnego dnia dramatyczne wydarzenia sprawiają, że Vlasta sama potrzebować będzie pomocy.

 

Gra pozorów (Teesklejad) reż. Vallo Toomla,

Estonia/Łotwa/Litwa 2016 (102 min)

w.: Mari Abel, Andres Lepik, Laine Magi

Aby naprawić swój związek, Anna i Juhan wyjeżdżają do  willi nad morzem, wynajętej im przez świetnie sytuowanych znajomych. Na miejscu bohaterowie są świadkami wypadku na skalistym wybrzeżu. Udzielają pomocy i schronienia rannej kobiecie oraz jej mężowi. Szybko się okazuje, że obie pary mają ze sobą zaskakująco wiele wspólnego. 

 

Pożegnanie z Europą (Stefan Zweig: Farewell to Europe) reż. Maria Schrader,

Austria/Niemcy/Francja 2016 (106 min)

w.: Tomas Lemarquis, Barbara Sukova, Josef Hader

Fabuła dotyczy życia słynnego austriackiego pisarza żydowskiego pochodzenia – Stefana Zweiga. Jako pacyfista i przeciwnik faszyzmu, w obliczu wojny zdecydował się wyemigrować ze Starego Kontynentu w roku 1934. Siedem lat później pisarz przybywa do Brazylii. Zauroczony tym krajem, wspólnie z drugą żoną, Lotte, odkrywa różne regiony ojczyzny samby, w tym te najbardziej odległe...