Klubowy karnet
- to oferta skierowana do animatorów i bywalców Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Złożą się na nią filmy poszukujące, spoza głównego mainstreamu kina. Ale cenione przez ambitnych kinomanów, krytyków filmowych i festiwale filmowe.
1. Niemiłość (Nieljubow) reż. Andriej Zwiagincew, Rosja/Francja 2017 (127 min)
2. Safari reż. Ulrich Seidl, Austria 2016 (91 min)
3. Sława reż. Kristina Grozewa, Petar Wałczanow, Bułgaria/Grecja 2016 (101 min)
4. Powrót do Montauk (Return to Montauk) reż. Volker Schlondorff, Niemcy/Irlandia/Francja 2017 (106 min)
5. Boski porządek (Die gottliche Ordnung) reż. Petra Volpe, Szwajcaria 2017 (96 min)
6. Gra cieni (Mil-yeong) reż. Kim Jee-woon, Korea Płd. 2016 (140 min)
7. Rana (Inxeba) reż. John Trengove, RPA/Niemcy/Holandia/Francja 2017 (88 min)
8. Piękny kraj (God's Own Country) reż. Francis Lee, Anglia 2017 (104 min)
9. Tom of Finland reż. Dome Karukoski, Finlandia/Szwecja/Dania/Niemcy/USA 2017 (115 min)
10. Podwójny kochanek (L'amant double) reż. Francois Ozon, Francja/Belgia 2017 (107 min)
11. Kedi - sekretne życie kotów (Kedi) reż. Ceyda Torun, Turcja/USA 2016 (79 min)
12. Mężczyzna imieniem Ove (En man som heter Ove) reż. Hannes Holm, Szwecja 2015 (116 min)
13. Wilde Maus reż. Josef Hader, Austria/Niemcy 2017 (103 min)
14. Dwie kobiety (Sage femme) reż. Martin Provost, Francja 2017 (117 min)
15. Słodkich snów (Fai bei sogni) reż. Marco Bellocchio, Włochy/Francja 2016 (131 min)
16. Ostatni w Aleppo (De sidste maend i Aleppo) reż. Feras Fayyad, Dania/Syria 2017 (110 min)
17. Zud reż. Marta Mironowicz, Polska/Niemcy 2016
18. Honorowy obywatel (El ciudadano ilustre) reż. Gaston Duprat, Mariano Cohn, Argentyna/Hiszpania 2016 (118 min)
19. Dzieciństwo wodza (The Childhood of a Leader) reż. Brady Corbet, Anglia/Francja/Węgry 2015
20. Creative Control reż. Benjamin Dickinson, USA 2015 (97 min)
21. Głusza (Into the Forest) reż. Patricia Rozema, Kanada 2015 (101 min)
22. Mali mężczyźni (Little Men) reż. Ira Sachs, USA/Grecja/Brazylia 2016 (85 min)
23. Mój anioł (Mon ange) reż. Harry Cleven, Belgia 2016 (80 min)
24. Nazywam się Cukinia (Ma vie de fourgette) reż. Claude Barras, Szwajcaria 2016 (66 min)
25. Betonowa noc (Betoniyo) reż. Pirjo Honkasalo, Finlandia/Szwecja/Dania 2013 (96 min)
26. O matko! Umrę (Je me tue a le dire) reż. Xavier Seron, Belgia/Francja 2016 (90 min)
27. Kalifornia(Califórnia) reż. Marina Person, Brazylia 2015 (85 min)
28. Enklawa (Enklava) reż. Goran Radovanović, Serbia/Niemcy 2015 (92 min)
29. Służąca (Ah-ga-ssi) reż. Park Chan-wook, Korea Płd. 2016 (144 min)
30. Toni Erdmann reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia 2016 (162 min)
31. Klient (Forushande) reż. Asghar Farhadi, Iran/Francja 2016 (125 min)
32. Sieranevada reż. Cristi Puiu, Rumunia/Francja/Bośnia i Hercegowina/Chorwacja/Macedonia 2016 (173 min)
33. Olli Maki. Najszczęśliwszy dzień jego życia (Hymyileva) reż. Juho Kuosmanen, Finlandia/Szwecja/Niemcy 2016 (92 min)
34. Czerwony żółw (La tortue rouge) reż. Michael Dudok de Wit, Belgia/Francja/Japonia 2016 (80 min)
35. Ja, Daniel Blake (I, Daniel Blake) reż. Ken Loach, Anglia/Francja/Belgia 2016 (100 min)
36. Zwyczajna dziewczyna (Their Finest) reż. Lone Scherfig, Anglia/Szwecja 2016 (117 min)
Niemiłość (Nieljubow) reż. Andriej Zwiagincew,
Rosja/Francja 2017 (127 min)
w.: Marjana Spiwak, Aleksiej Rozin, Aleksiej Fatiejew
Nagroda Jury na MFF w Cannes'2017
Wiwisekcja rozpadającego się małżeństwa. Żenia i Borys to trzydziestoparolatkowie, przedstawiciele nowej rosyjskiej klasy średniej. Żyją w przestronnym, pięknym mieszkaniu z synem, którego codzienność zamieniają w piekło. Przewinieniem rodziców nie są alkohol, narkotyki ani hazard, a jedynie to, że się nie kochają, co widzi ich 12-letni syn Alosza. Pewnego dnia powie: dość!
Safari reż. Ulrich Seidl,
Austria 2016 (91 min)
Ulrich Seidl wraca do Afryki – ostatnim razem był tu, realizując pamiętną fabułę „Raj: miłość”, o seksturystyce starszych białych kobiet. Tym razem portretuje austriackich myśliwych, zażywających uroków mordowania zwierząt w rezerwacie. Wszystko jest jak najbardziej legalne – każde zwierzę jest odpowiednio wycenione, miejscowa ludność zarabia pieniądze na obsłudze gości, tworzą się miejsca pracy i infrastruktura – cały biznes jest prowadzony przez Austriaka, który przeniósł się na Czarny Ląd.
Sława reż. Kristina Grozewa, Petar Wałczanow,
Bułgaria/Grecja 2016 (101 min)
w.: Stefan Denoljubow, Margita Goszewa, Ana Bratojewa
Grand Prix na MFF w Kalkucie'2016; Grand Prix na MFF w Gijon'2016; Grand Prix na MFF w Sofii'2017; Grand Prix na MFF w Edynburgu'2017
Surrealistyczna opowieść, którą charakteryzuje mentalno-psychologiczny absurd oraz atmosfera grozy. Canko jest odludkiem, szarym pracownikiem kolei, którego życie jest kolażem przygniatającej monotonii, marazmu i nijakości. Pewnego dnia znajduje na stacji niebagatelną sumę pieniędzy, którą uczciwie postanawia oddać na policyjny komisariat. Nie przeczuwa jednak, że tym samym stanie się ofiarą korupcyjnej intrygi, za którą stoi młoda, bezwzględna i pozbawiona skrupułów pracownica rządowa o imieniu Julia.
Powrót do Montauk (Return to Montauk) reż. Volker Schlondorff,
Niemcy/Irlandia/Francja 2017 (106 min)
w.: Stellan Skarsgard, Bronagh Gallagher, Nina Hoss
Opowieść o pisarzu, który pragnie powrócić do przeszłości i odkryć samego siebie na nowo. Pisarz Max Zorn, mężczyzna po sześćdziesiątce, w trakcie trasy promującej jego książkę w Nowym Jorku spotyka kobietę, której nigdy nie zapomniał. Wspólnie spędzają weekend. Minęło 17 lat od ich ostatniego spotkania. Tylko czy niegdysiejsze iskry namiętności potrafią znów zapłonąć z taką samą siłą?
Boski porządek (Die gottliche Ordnung) reż. Petra Volpe,
Szwajcaria 2017 (96 min)
w.: Marie Leuenberger, Maximilian Simonischek, Rachel Braunschweig
Nagroda za rolę kobiecą (M. Leuenberger) na Tribeca Film Festival'2017
Choć Szwajcaria ma jedną z najstarszych demokracji spośród wszystkich państw świata, to tamtejsze kobiety uzyskały pełne prawa wyborcze dopiero w… 1971 roku. Dlaczego tak późno? Wszystko zmieniło się dopiero na początku lat 70. ubiegłego wieku. I o tych zmianach opowiada film. Jego główną bohaterką jest gospodyni domowa Nora, cicha, skromna kobieta, żyjąca z mężem i dwójką synów na szwajcarskiej prowincji. Nie angażuje się aktywnie w politykę, ale to ulega zmianie, gdy ruchy kobiet w Szwajcarii zaczynają rosnąć na sile i znaczeniu.
Gra cieni (Mil-yeong) reż. Kim Jee-woon,
Korea Płd. 2016 (140 min)
w.: Lee Byung-hun, Song Kang-ho, Gong You
Nagrody Stowarzyszenia Koreańskich Krytyków Filmowych'2016 za najlepszy film i muzykę
Lata 20-te XX wieku, Korea znajduje się pod japońską okupacją. Lee Jung-chool, były członek koreańskiego ruchu oporu, a teraz oficer japońskiej policji, otrzymuje specjalną misję zinfiltrowania ruchu walczącego o niepodległość Korei. Policjant poznaje się z Kim Woo-Jinem, handlarzem dziełami sztuki, który w rzeczywistości jest lokalnym przywódcą ruchu oporu. Choć obaj mężczyźni znają swoją prawdziwą tożsamość i intencje, podejmują ryzykowną grę.
Rana (Inxeba) reż. John Trengove,
RPA/Niemcy/Holandia/Francja 2017 (88 min)
w.: Nakhane Toure, Bongile Mantsai, Niza Jay
Grand Prix na MFF w Walencji'2017
W niektórych rejonach RPA do dziś praktykuje się rytuał męskiej inicjacji, którego przebieg jest ściśle strzeżoną tajemnicą. Jednym z jej strażników jest Xolani, który raz do roku wraca w rodzinne strony i jako mentor pomaga młodym uczestnikom obrzędu. Jego nowy podopieczny, Kwanda, na co dzień żyje w mieście i ma niewiele wspólnego z tradycjami swoich przodków. Pod presją ojca zgadza się wziąć udział w ceremonii. Szybko jednak odkrywa prawdziwe intencje Xolaniego i kwestionuje sens całego rytuału.
Piękny kraj (God's Own Country) reż. Francis Lee,
Anglia 2017 (104 min)
w.: Josh O'Connor, Alec Secareanu, Ian Hart
Nagroda za reżyserię na Sundance Film Festival'2017
Farmer Johnny Saxby to z pozoru typowy przykład prowincjonalnego angielskiego twardziela. W wyniku serii zaskakujących zdarzeń chłopak stopniowo zaczyna jednak zdradzać swoje prawdziwe oblicze. Pierwszy zwiastun przełomu przynosi niespodziewana choroba ojca. Drugi, jeszcze istotniejszy, to pojawienie się w okolicy przystojnego emigranta z Rumunii. Początkowo relacja między Johnnym a Gheorghem opiera się wyłącznie na zwierzęcej namiętności, ale z czasem pojawia się miłość.
Tom of Finland reż. Dome Karukoski,
Finlandia/Szwecja/Dania/Niemcy/USA 2017 (115 min)
w.: Jakob Oftebro, Werner Daehn, Jimmy Shaw
Filmowa biografia jednej z najważniejszych postaci kultury gejowskiej XX wieku. Rysownik Touko Laaksonen wraca z frontu II wojny światowej do Helsinek. W tym czasie Finlandia, jak i wiele innych europejskich krajów, ogarnięta jest falą homofobii i represji wobec gejów. Touko szuka wolności w sztuce. Tak powstają pierwsze homoerotyczne rysunki przedstawiające muskularnych mężczyzn. Nikt jednak nie chce go drukować. Dopiero wyjazd do USA otwiera mu drogę do szerokiej publiczności. Tak rodzi się „Tom of Finland”, symbol pokolenia gejowskiej rewolucji.
Podwójny kochanek (L'amant double) reż. Francois Ozon,
Francja/Belgia 2017 (107 min)
w.: Marine Vacth, Jeremie Renier, Jacqueline Bisset
Znerwicowana Chloe rozpoczyna terapię u psychoanalityka Paula. Od początku między nimi iskrzy i ostatecznie lądują najpierw w łóżku, a potem we wspólnym mieszkaniu. Z czasem Chloé zaczyna podejrzewać, że jej kochanek coś przed nią zataja. Wracając z pracy, zauważa Paula na ulicy z obcą kobietą i robi w domu awanturę, która przynosi zaskakujące efekty – mężczyzna przyznaje, że ma brata bliźniaka. Chloe decyduje się na własną rękę dowiedzieć całej prawdy.
Kedi - sekretne życie kotów (Kedi) reż. Ceyda Torun,
Turcja/USA 2016 (79 min)
w.: Spryciara, Przylepa, Szajba, Cwaniak
Stambuł to miasto z niezwykłą, sięgającą tysięcy lat historią i zarazem jedyne w swoim rodzaju najprawdziwsze kocie imperium. Spryciara, Przylepa, Sułtan, Flirciarz, Bestia, Szajba i Cwaniak to wyjątkowe indywidualności, które są naszymi przewodnikami po filmowym Stambule. Oglądamy z bliska ich codziennie przygody, długie wędrówki i spotkania z mieszkańcami. Nikt nie potrafi oprzeć się ich urokowi, a Stambuł byłby bez nich zupełnie innym miastem.
Mężczyzna imieniem Ove (En man som heter Ove) reż. Hannes Holm,
Szwecja 2015 (116 min)
w.: Rolf Lassgard, Bahar Pars, Filip Berg
Nominacja do Oscara'2017 za najlepszy film obcojęzyczny
Spokojne szwedzkie miasteczko. Owdowiały Ove dobiega sześćdziesiątki. Po śmierci ukochanej żony życie straciło dla niego sens. Z dnia na dzień bohater coraz mocniej pogrąża się w depresji i myślach samobójczych. Pewnego dnia do domu po drugiej stronie ulicy wprowadza się małżeństwo z dwojgiem dzieci. Pierwsze spotkanie Ove z nowymi sąsiadami nie zwiastuje niczego dobrego – wkrótce jednak, nieoczekiwanie dla siebie samego, zyska nową przyjaciółkę...
Wilde Maus reż. Josef Hader,
Austria/Niemcy 2017 (103 min)
w.: Georg Friedrich, Josef Hader, Pia Hierzegger
Bohaterem komedii jest znany krytyk muzyczny Georg, który na skutek cięcia kosztów w wydawnictwie, zostaje zwolniony z pracy. Utrata etatu jest tak upokarzająca dla Georga, że mężczyzna nie jest w stanie przyznać się do porażki swojej dużo młodszej żonie Johannie. Tego samego wieczora Johanna stawia pod znakiem zapytania męskość męża, nieopatrznie sugerując, że jego plemniki się starzeją. Co jeszcze gorszego może się wydarzyć? Zdesperowany Georg poprzysięga zemstę byłemu pracodawcy...
Dwie kobiety (Sage femme) reż. Martin Provost,
Francja 2017 (117 min)
w,: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet
Claire, samotna matka przed pięćdziesiątką, wiedzie nudne, monotonne życie. Każdy kolejny dzień niczym nie różni się od poprzedniego. Wszystko zmienia się w momencie, gdy bohaterka odbiera telefon od Beatrice, siedemdziesięcioparoletniej kobiety, która kilka dekad temu była kochanką jej ojca. Szybko okazuje się, że Beatrice jest całkowitym przeciwieństwem Claire, ale obie panie łączy o wiele więcej, niż mogłyby przypuszczać...
Słodkich snów (Fai bei sogni) reż. Marco Bellocchio,
Włochy/Francja 2016 (131 min)
w.: Berenice Bejo, Valerio Mastandrea, Fabrizio Gifuni
Idylliczne dzieciństwo Massimo dramatycznie zakończyła śmierć wielbionej przez niego matki. Gdy - już jako dorosły mężczyzna - szykuje się do sprzedaży mieszkania rodziców, nawiedza go traumatyczna przeszłość. Mimo to nikomu, nawet najbliższym, nie przychodzi do głowy, by zasugerować mu konsultację ze specjalistą. Dopiero doktor Elisa, do której trafia, gdy trauma z dzieciństwa zaczyna się coraz mocniej ujawniać, spróbuje go odblokować.
Ostatni w Aleppo (De sidste maend i Aleppo) reż. Feras Fayyad,
Dania/Syria 2017 (110 min)
Grand Prix oraz nagroda publiczności na Millennium Docs Against Gravity'2017; Grand Prix za najlepszy dokument na Sundance Film Festival'2017
Dokument przedstawia pracę wolontariuszy Białych Hełmów, którzy przeszukują gruzy zniszczonego syryjskiego miasta, w poszukiwaniu żywych osób. Kierując się zasadą neutralności, bezstronności i człowieczeństwa, uratowali do tej pory ponad 60 tys. mieszkańców Aleppo, najczęściej wyciągając ludzi spod gruzów gołymi rękami. To właśnie Khalid, Subhi i Mahmoud oraz inni członkowie tej organizacji jako pierwsi wkraczają do zniszczonych wojną budynków, przeczesując ruiny i zgliszcza.
Zud reż. Marta Mironowicz,
Polska/Niemcy 2016
w.: Batsaikhan Budee, Sukhbat Batsaikhan, Bayasgalan Batsaikhan
Dokument o życiu mongolskich nomadów. Słowo zud (w języku mongolskim), oznacza zjawisko, w efekcie którego nieprzejednane siły natury przejmują kontrolę nad życiem ludzi i zwierząt. Film opowiada o tym, jak niespodziewany nawrót zimy niszczy dobytek rodziny nomadów. 11-letni Sukhbat musi wtedy porzucić beztroskie dzieciństwo, a od tego, czy uda mu się oswoić dzikiego konia i wygrać wyścig, zależy los i byt jego rodziny.
Honorowy obywatel (El ciudadano ilustre) reż. Gaston Duprat, Mariano Cohn,
Argentyna/Hiszpania 2016 (118 min)
w.: Oscar Martinez, Dady Brieva, Andrea Frigerio
Nagroda za rolę męską (O. Martinez) na MFF w Wenecji'2016
Daniel Mantovani to uznany pisarz, laureat Nagrody Nobla. Żyje na dobrowolnym wygnaniu, unikając publicznych wystąpień. Wyłania się z odosobnienia tylko raz: kiedy przyjmuje zaproszenie z rodzinnego miasteczka, gdzie ma odebrać tytuł honorowego obywatela. Nie wszystkich jego przyjazd cieszy. Wielu ma mu za złe sposób, w jaki uwiecznił obraz miasteczka w swoich książkach. I szykują mu zaskakujące przyjęcie…
Dzieciństwo wodza (The Childhood of a Leader) reż. Brady Corbet,
Anglia/Francja/Węgry 2015
w.: Berenice Bejo, Liam Cunningham, Robert Pattinson
Akcja toczy się tuż po I wojnie światowej w podparyskiej rezydencji amerykańskiego dyplomaty, który pracuje nad Traktatem Wersalskim, przez co rzadko bywa w domu. Jego żona to sfrustrowana kosmopolitka i konserwatywna protestantka w jednej osobie. Ich synek czuje się osamotniony - uwagę poświęca mu jedynie guwernantka. Wysokie IQ podszeptuje chłopcu coraz bardziej radykalne formy buntu. Obserwujemy narodziny tytułowego dyktatora.
Creative Control reż. Benjamin Dickinson,
USA 2015 (97 min)
w.: Benjamin Dickinson, Nora Zehetner, Dan Gill
David to przepracowany i uzależniony od technologicznych nowinek pracownik agencji reklamowej. Pracuje nad kampanią dla nowej generacji okularów pozwalających ujrzeć „ulepszoną rzeczywistość". Jego związek z dziewczyną przechodzi kryzys. David zazdrości swojemu kumplowi wspaniałego życia z seksowną Sophie Postanawia wykorzystać okulary, aby stworzyć rzeczywistych rozmiarów awatara Sophie. Fantazja i rzeczywistość mieszają się.
Głusza (Into the Forest) reż. Patricia Rozema,
Kanada 2015 (101 min)
w.: Ellen Page, Evan Rachel Wood, Max Minghella
Siostry Nell i Eva mieszkają z ojcem w domu oddalonym od cywilizacji. Wieczorem następuje przerwa w dostawie prądu. Początkowo nikt z domowników się tym nie martwi. Jednak po kilku dniach, gdy przestaje działać radio – jedyne źródło informacji – rodzina postanawia wyruszyć do najbliższego miasta, by zasięgnąć informacji o tym, co się dzieje. Miasto okazuje się praktycznie wymarłe, brakuje żywności i paliwa…
Mali mężczyźni (Little Men) reż. Ira Sachs,
USA/Grecja/Brazylia 2016 (85 min)
w.: Theo Taplitz, Michael Barbieri, Greg Kinnear
Relacja dwójki nowych przyjaciół zostaje wystawiona na próbę przez kłótnie ich rodziców. Rzecz dzieje się na Brooklynie: Jake i Tony mają po 13 lat. Poznają się, gdy rodzina Jake'a przenosi się do domu zmarłego niedawno dziadka, w którym matka Tony'ego od lat prowadzi swój sklep. Chłopcy szybko zaprzyjaźniają się ze sobą, ale ta znajomość staje pod znakiem zapytania, gdy pomiędzy ich rodzinami zachodzi poważny konflikt, którego podłożem są finanse.
Mój anioł (Mon ange) reż. Harry Cleven,
Belgia 2016 (80 min)
w.: Elina Lowensohn, Fleur Geffrier, Maya Dory
Zamknięta na oddziale psychiatrycznym Louise rodzi niezwykłe dziecko – jej syn Angel jest niewidzialny. Z obawy przed reakcją świata kobieta ukrywa fakt bycia matką. Lata mijają, a chłopiec staje się coraz starszy. Pewnego dnia Angel poznaje niewidomą rówieśniczkę Madeleine. Szybko zakochują się w sobie i stają się nierozłączną parą. Bohater ukrywa przed nią swoją przypadłość, jednak wszystko się zmienia, gdy dziewczyna odzyskuje wzrok…
Nazywam się Cukinia (Ma vie de fourgette) reż. Claude Barras,
Szwajcaria 2016 (66 min)
Nominacja do Oscara'2017 za najlepszy pełnometrażowy film animowany; Europejska Nagroda Filmowa'2016 za najlepszy pełnometrażowy film animowany
Zdobywająca nagrody publiczności na wielu festiwalach, chwytająca za serce brawurowa animacja nie tylko dla dzieci. Po niespodziewanej śmierci swojej mamy dziewięcioletni chłopiec zwany Cukinią zaprzyjaźnia się z sympatycznym policjantem Rajmundem i trafia do domu dziecka, w którym mieszkają inne dzieci w jego wieku. Początkowo Cukinia ma problemy z przystosowaniem się do nowego miejsca. Stopniowo jednak znajduje sobie przyjaciół i kiedy zajdzie taka potrzeba, będzie mógł liczyć na ich wsparcie.
Betonowa noc (Betoniyo) reż. Pirjo Honkasalo,
Finlandia/Szwecja/Dania 2013 (96 min)
w.: Johannes Brotherus, Jari Virman, Anneli Karppinen
Film podnosi kwestie kryzysu współczesnej rodziny i tożsamości płciowej. Helsinki, podmiejskie blokowisko. Dwudziestoparoletniego Ilkkę czeka odsiadka w więzieniu. Ostatni dzień na wolności spędza z czternastoletnim bratem Simo, dla którego jest wzorcem. Jednak gdy Ilkka spotyka dawnych kamratów, nastolatek musi sam się sobą zająć. Trafia do mieszkania sąsiada-fotografa, zdeklarowanego geja. Tu wydarzenia szybko wymykają się spod kontroli.
O matko! Umrę (Je me tue a le dire) reż. Xavier Seron,
Belgia/Francja 2016 (90 min)
w.: Jean-Jacques Rausin, Myriam Boyer, Serge Riaboukine
Film dla tych, którzy kochają koty, wino musujące i czarne myśli! 37-letni hipochondryk Michel jest niespełnionym aktorem, jego życie zmierza donikąd. Otaczają go dwie silne kobiety - matka Monique, wykorzystująca swoją chorobę, by manipulować synem, oraz jego dziewczyna Aurelie, malarka, pragnąca sławy i uznania. Każda z nich chce zawładnąć Michelem, gdy on próbuje walczyć ze swoimi lękami. Jego chimeryczne zachowanie sprawia, że coraz bardziej zagłębia się w paranoiczną rzeczywistość.
Kalifornia (Califórnia) reż. Marina Person,
Brazylia 2015 (85 min)
w.: Clara Gallo, Caio Horowicz, Caio Blat
Nastoletnia Estela uczy się życia eksperymentując z przekraczaniem granic, wchodząc w konfliky z autorytetami i grupą rówieśniczą, ale mając w zanadrzu bezpieczny azyl w postaci domu i miłości. Pragnie zachować pozycję w szkolnej hierarchii, a jednocześnie myśleć i czuć niezależnie. Z najlepszymi przyjaciółkami ustala ranking szkolnych przystojniaków, intensywnie planuje pierwszy seks, ale po lekcjach odrzuca szczeniackie pozy – idzie do sklepu z winylami i przebiera w krążkach muzycznych idoli: Joy Division, Davida Bowie, The Cure.
Enklawa (Enklava) reż. Goran Radovanović,
Serbia/Niemcy 2015 (92 min)
w.: Filip Subarić, Milena Jaksić, Denis Murić
Nagroda publiczności na MFF w Moskwie'2015
Dziesięć lat od zakończenia wojny w Kosowie. Dziesięcioletni Nenad mieszka na farmie w małej serbskiej enklawie z ojcem i chorym dziadkiem. Każdego dnia chłopak dociera do szkoły pojazdem wojskowym. Jest w niej jedynym uczniem, a tęskni za towarzystwem rówieśników. Wiele razy widzi ich z daleka: przez szczeliny w opancerzeniu samochodu obserwuje dwóch chłopców. Dzięki niezwykłej determinacji chłopcu udaje się odnaleźć przyjaciela pośród społeczności muzułmańskiej.
Służąca (Ah-ga-ssi) reż. Park Chan-wook,
Korea Płd. 2016 (144 min)
w.: Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo
Opowieść o trójkącie miłosnym, pożądaniu, seksualnych fantazjach i wyrafinowanej zemście. Korea, lata 30. XX wieku. Oszust z nizin społecznych postanawia podstępem rozkochać w sobie piękną Japonkę – dziedziczkę wielkiej fortuny – aby przejąć jej majątek. W tym celu umieszcza w jej najbliższym otoczeniu tytułową służącą – posłuszną sobie naciągaczkę, która ma zaskarbić względy milionerki i stać się jej zaufaną powiernicą.
Toni Erdmann reż. Maren Ade,
Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia 2016 (162 min)
w.: Sandra Huller, Peter Simonischek, Michael Wittenborn
Nominacja do Oscara'2017 za najlepszy film obcojęzyczny; nagroda FIPRESCI na MFF w Cannes'2016
Przewrotna, wzruszająca komedia o tym, co jest w życiu naprawdę ważne. Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom. Jego pracująca za granicą córka Ines lubi mieć wszystko pod kontrolą. Kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
Klient (Forushande) reż. Asghar Farhadi,
Iran/Francja 2016 (125 min)
w.: Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Babak Karimi
Oscar'2017 dla najlepszego filmu obcojęzycznego
Młode małżeństwo musi nieoczekiwanie opuścić swoje mieszkanie. Wprowadzają się do użyczonego przez znajomego lokalu w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym mieszkaniu nieznany sprawca napada na kobietę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo. Mężczyzna usiłuje za wszelką cenę, bez pomocy policji, dotrzeć do agresora, by poznać motywy jego działania. Seria nieoczekiwanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni życie małżonków.
Sieranevada reż. Cristi Puiu,
Rumunia/Francja/Bośnia i Hercegowina/Chorwacja/Macedonia 2016 (173 min)
w.: Mimi Branescu, Judith State, Bogdan Dumitrache
Grand Prix na MFF w Chicago'2016
Przenikliwa wiwisekcja rodziny, diagnoza jej kondycji, refleksja nad codziennymi kłamstwami i niedopowiedzeniami. Bukareszt, wielkomiejska klasa średnia, ludzie, którzy zyskali na ustrojowej transformacji. Małżeństwo jedzie na stypę po śmierci ojca mężczyzny. Ale ceremonia od początku nie przebiega zgodnie z planem. Gdy bliscy czekają na księdza, na światło dzienne wychodzą dawne sekrety i różnice w spojrzeniu na świat.
Olli Maki. Najszczęśliwszy dzień jego życia (Hymyileva) reż. Juho Kuosmanen,
Finlandia/Szwecja/Niemcy 2016 (92 min)
w.: Jarkko Lahti, Oona Airola, Eero Milonoff
Grand Prix (w sekcji Un Certain Regard) na MFF w Cannes'2016; Grand Prix w Chicago'2016; Grand Prix w Zurychu'2016
W 1962 roku fińska gwiazda ringu, amator Olli Mäki, ma szansę na zdobycie tytułu mistrza świata w pojedynku z Amerykaninem Daveyem Moorem. Helsinki ogarnia bokserski szał. Moore wygrał 64 ostatnie walki i jest zdecydowanym faworytem. Olli – poza wyczerpującymi treningami – stosuje drakońskie metody, aby zrzucić kilogramy i zakwalifikować się do wagi piórkowej. Skromny sportowiec z prowincji, postawiony w blasku reflektorów, musi zmierzyć się z własnymi aspiracjami i oczekiwaniami managera. Zupełnie nie wierzy we własne siły, a w dodatku właśnie się zakochał…
Czerwony żółw (La tortue rouge) reż. Michael Dudok de Wit,
Belgia/Francja/Japonia 2016 (80 min)
Nominacja do Oscara'2017 za najlepszy pełnometrażowy film animowany
Uniwersalna i poetycka opowieść o cyklach natury i biegu życia. Film skupia się na losach rozbitka, który podczas sztormu ratuje się na tropikalnej wyspie. Początkowo to odludne miejsce jawi mu się jako więzienie, z którego próbuje za wszelką cenę uciec. Jednak jego nastawienie zaczyna się zmieniać, kiedy odkrywa tajemnice wyspy, a zwłaszcza tytułowego żółwia...
Ja, Daniel Blake (I, Daniel Blake) reż. Ken Loach,
Anglia/Francja/Belgia 2016 (100 min)
w.: Dave Johns, Hayley Squires, Briana Shann
Złota Palma i nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes'2016
Niesamowicie wzruszająca i pełna humoru historia dojrzałego mężczyzny, który decyduje się pomóc samotnej matce z dwójką dzieci stanąć na nogi. Jednak gdy sam zacznie starać się o zasiłek, trafi w tryby bezdusznej, biurokratycznej machiny niczym z powieści Franza Kafki. Pomimo obojętności urzędników i kolejnych wyzwań, jakim muszą sprostać w codziennym życiu, Daniel i Katie na nowo odnajdą radość życia i prawdziwą przyjaźń.
Zwyczajna dziewczyna (Their Finest) reż. Lone Scherfig,
Anglia/Szwecja 2016 (117 min)
w.: Gemma Arterton, Sam Claflin, Bill Nighy
Catrin jest początkującą scenarzystką i właśnie zdobyła swoją wymarzoną posadę. Szybko okazuje się, że ma tylko pisać kobiece dialogi do superprodukcji. W dodatku na planie wszystko kręci się wokół podstarzałego aktora z rozbuchanym ego, zarozumiałego reżysera, zwariowanej agentki i... przystojnego scenarzysty, który nie wierzy, że jakakolwiek kobieta może być lepsza od niego. Catrin postanawia udowodnić mu, jak bardzo się myli. I wkrótce oboje przekonują się, że to życie pisze najciekawsze scenariusze!
Lady M. (Lady Macbeth) reż. William Oldroyd,
Anglia 2016 (89 min)
w.: Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton
Młodziutka Katherine wychodzi za mąż za znacznie starszego i majętnego dziedzica, lecz jest lady jedynie z nazwy. Przyszło jej bowiem żyć w świecie mężczyzn, którzy traktują ją wyłącznie jako piękną ozdobę. Kiedy Katherine spotyka bezczelnego, emanującego seksualną energią Sebastiana, zaczyna przechodzić wewnętrzną przemianę. Od tego momentu nie zatrzyma się przed niczym, aby dostać to, czego pragnie. Kobieta uwięziona w sztywnym gorsecie obyczajów to niebezpieczna kobieta...
Tancerka (La danseuse) reż. Stephanie Di Giusto,
Francja/Belgia/Czechy 2016 (108 min)
w.: Soko, Gaspard Ulliel, Melanie Thierry
Kiedy Marie-Louise Fuller przyszła na świat na amerykańskiej prowincji, absolutnie nic nie wskazywało na to, że ta dziewczynka w przyszłości zostanie gwiazdą Opery Paryskiej i europejskich kabaretów czasu Belle Epoque. Ukryta za metrami jedwabiu, z ramionami przedłużonymi o długie drewniane drążki, co wieczór elektryzowała publiczność tańcem, który nazwano serpentynowym. Fuller szybko stała się ikoną epoki, symbolem pokolenia. Dopiero spotkanie z młodziutką, niezwykle uzdolnioną Isadorą Duncan doprowadziło do upadku legendy...
Moonlight reż. Barry Jenkins,
USA 2016 (111 min)
w.: Mahershala Ali, Trevante Rhodes, Janelle Monae
Oscary'2017 za najlepszy film, scenariusz adaptowany i drugoplanową rolę męską (M. Ali)
Rozgrywająca się w nędznych dzielnicach Miami, podzielona na trzy rozdziały historia inicjacji i dojrzewania czarnoskórego chłopaka, szykanowanego w szkole, wyzywanego przez matkę od pedałów, wychowywanego przez dilera narkotyków, zawiera uniwersalne pytania. O cenę rozdarcia między koniecznością dostosowania się do społecznych reguł a pragnieniem pójścia za głosem własnego pożądania. O wartość samorealizacji, dobrego rodzicielstwa, sens miłości i lojalności.
Butterfly Kisses reż. Rafael Kapeliński,
Anglia 2017 (89 min)
w.: Rosie Day, Elliot Cowan, Theo Stevenson
Kryształowy Niedźwiedź na MFF w Berlinie'2017
Pełnometrażowy debiut fabularny mieszkającego w Wielkiej Brytanii polskiego reżysera opowiada o społecznym tabu, przyjmując osobisty, intymny punkt widzenia głównego bohatera, zmagającego się z mrocznym sekretem. Tytuł nawiązuje do motyli, które koloruje dziewczynka podglądana przez głównego bohatera Kyle’a. Nie ma na ekranie żadnego obślizgłego, wykorzystującego dzieci pedofila – jest za to poruszający proces budzącego się i rozwijającego stopniowo „złego pożądania”.
Witajcie w Norwegii (Welcome to Norway) reż. Rune Denstad Langlo,
Norwegia 2016 (90 min)
w.: Anders Baasmo Christiansen, Slimane Dazi, Kristoffer Hjulstad
Błyskotliwa i nieprzewidywalna czarna komedia, która przełamuje społeczne tabu. Primus jest właścicielem upadającego kurortu w norweskiej wiosce. By ratować rodzinny interes i otrzymać rządowe dofinansowanie postanawia przekształcić swój kurort w... obóz dla uchodźców. 50-ciu przybyszów to prawdziwa zbieranina osobowości i oczekiwań, które przyprawią Primusa o niemały zawrót głowy.
Królowa Hiszpanii (La reina de Espana) reż. Fernando Trueba,
Hiszpania 2016 (128 min)
w.: Penelope Cruz, Antonio Resines, Mandy Patinkin
Hollywoodzka gwiazda filmowa wraca po latach do Europy, by zagrać w wielkiej produkcji „Królowa Hiszpanii”. Znane nazwiska, najlepsi fachowcy, bajeczne plany zdjęciowe i setki statystów - na pierwszy rzut oka wszystko wygląda idealnie. Do momentu, gdy statyści zaczynają wymykać się spod kontroli, fachowcy romansować, reżyser zamiast krzyczeć „akcja!” zasypia, a mający zastąpić go członek ekipy filmowej, zostaje aresztowany. Reszta filmowców – zbieranina barwnych i zabawnych osobowości – rusza mu na ratunek i obmyśla genialny plan ucieczki.
Putin Forever? (Putin nawsiegda?) reż. Kiriłł Nienaszew,
Rosja 2016 (93 min)
Film opowiada o spacyfikowaniu przez rosyjskie władze ruchu protestacyjnego, który powstał w ramach sprzeciwu wobec sfałszowania wyborów do Dumy w grudniu 2011 roku. Zdjęcia rozpoczęły się właśnie w wyborczym grudniu, zaś zakończyły 6 maja 2012 roku, w dniu rozbicia przez OMON demonstracji opozycji na Placu Błotnym. W filmie podjęty jest także temat podziału rosyjskiego społeczeństwa.
Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie (Perfetti sconosciuti) reż. Paolo Genovese,
Włochy 2016 (97 min)
w.: Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Kasia Smutniak
Siedmioro długoletnich przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania. Kiedy tym samym wiele tajemnic zaczyna wypływać na światło dzienne, niewinna gra rodzi konflikty, które niełatwo będzie zażegnać...
Personal Shopper reż. Olivier Assayas,
Francja/Niemcy/Czechy 2016 (105 min)
w.: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz
Nagroda za reżyserię na MFF w Cannes'2016
Maureen zarabia w Paryżu na życie jako asystentka i stylistka znanej z pierwszych stron gazet celebrytki. Jest utalentowanym medium, a za jej przyjazdem do Francji stoi nie tyle chęć zarobienia pieniędzy, ile pragnienie skontaktowania się ze zmarłym bratem bliźniakiem Lewisem. Niebawem dziewczyna zaczyna dostawać tajemnicze wiadomości…
W sieci (Geumul) reż. Kim Ki-duk,
Korea Płd. 2016 (114 min)
w.: Ryoo Seung-bum, Lee Eun-woo, Lee Won-geun
Nam Chul-Woo jest rybakiem wiodącym proste życie na północnym brzegu rzeki, dzielącej obie Koree. Codziennie łowi w niej ryby, a straż graniczna wierzy, że nie przekroczy granicy na rzece. Pewnego dnia jego łódź dryfuje na południe. Zostaje zatrzymany przez południowokoreańską straż. Przesłuchujący oficer bierze go za szpiega. Dla nieszczęsnika zaczyna się gehenna, która zdaje się nie mieć końca…