Andrzej Barański
ANDRZEJ BARAŃSKI (ur. 2 kwietnia 1941 w Pińczowie) - reżyser i scenarzysta; absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach i reżyserii w PWSFTviT w Łodzi (1973). Już na studiach politechnicznych próbował swych sił w teatrze studenckim jako dramaturg i reżyser. Jego ówczesne zamiłowanie do poetyki absurdu będzie często powracało w późniejszej twórczości filmowej. Po ukończeniu szkoły filmowej przez kilka lat realizował filmy krótkometrażowe i oświatowe, głównie dla Wytwórni Filmów Oświatowych. W tamtym czasie duży wpływ wywarła na niego współpraca ze Zbigniewem Rybczyńskim, autorem zdjęć do studenckich etiud: Krętych ścieżek (1979), Dnia pracy (1972) i Podania (1972). Barański lubi eksperymentować z formą. Prowadzi w jednym kadrze kilka akcji, jak w inscenizowanym dokumencie Miasto (1983), stosuje zdjęcia animowane lub kombinowane, szybki montaż, jak w impresjach Księżyc (1973), Wypracowanie (1979), Wyrok (1985). Dużo miejsca poświęca tematyce antyfaszystowskiej - Konstrukcja (1980), Lexikon 32 (1980), Historia żołnierza (1982), Kabaret (1983), Cudze dzieci (1984) oraz sztuce - Przemijanie (1985), Fotografia jest sztuką trudną (1998).Na dużym ekranie debiutował w 1979 roku obrazem Wolne chwile, w którym nawiązał do własnych przeżyć związanych ze środowiskiem teatrów studenckich. Jednak uznanie zdobył i najbardziej kojarzony jest jako autor lirycznych, pełnych nostalgii oraz starannie i drobiazgowo naszkicowanych obrazów minionej polskiej prowincji: Niech cię odleci mara (1982), Kobieta z prowincji (1984, nagroda na MFF w Berlinie na Forum Młodego Kina), Kramarz (1989), Nad rzeką której nie ma (1991), czy Dwa księżyce (1993). W filmach Barańskiego odbija się aspekt biograficzny: twórca wychował się w Pińczowie, małym miasteczku na Kielecczyźnie. W swoich filmach przedstawia zmitologizowany, ale pełen realnych odniesień świat jaki zapamiętał z dzieciństwa. Potrafi wnikliwie oddać nastrój powolnej, codziennej egzystencji, prostoty relacji międzyludzkich, które w jego filmach składają się na ponadczasową refleksję filozoficzną.
Najwybitniejsze filmy Andrzeja Barańskiego zobaczycie w Zwierzyńcu:
Dzień pracy reż. Andrzej Barański, Polska 1970, 5' (dok.)
Podanie reż. Andrzej Barański, Polska 1972, 15'
Księżyc reż. Andrzej Barański, Polska, 1973, 29'
W domu reż. Andrzej Barański, Polska 1975, 40'
Wypracowanie reż. Andrzej Barański, Polska 1979, 18' (anim.)
Na wyjeździe reż. Andrzej Barański, Polska 1980, 15'
Bez tytułu reż. Andrzej Barański, Polska 1981, 4' (anim.)
Niech cię odleci mara reż. Andrzej Barański, Polska 1982, 98'
Kobieta z prowincji reż. Andrzej Barański, Polska 1984, 104'
Przemijanie reż. Andrzej Barański, Polska 1985, 19' (dok.)
Edukacja sentymentalna reż. Andrzej Barański, Polska 1986, 8' (dok.)
Tabu reż. Andrzej Barański, Polska 1987, 101'
Wakacje w mieście reż. Andrzej Barański, Polska 1988, 9' (anim.)
Kramarz reż. Andrzej Barański, Polska 1990, 91'
Nad rzeką, której nie ma reż. Andrzej Barański, Polska 1991, 85'
Dwa księżyce reż. Andrzej Barański, Polska 1993, 133'
Horror w wesołych bagniskach reż. Andrzej Barański, Polska 1995, 82'