SATYAJITA RAYA
WIELKIE MIASTO (Mahanagar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, muz.: Satyajit Ray, w.: Madhabi Mukherji (Arati Majumder), Anil Chatterjee (Subrata Majumder), Haradhan Bannerji (Mukherjć), Haren Chatterji (ojciec Subraty), Vicky Redwood (Edith Simmons), Jaya Bhaduri (siostra Subraty), prod.: Indie 1963 (131 min)
Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na MFF w Berlinie Zachod.‘1964
SZACHIŚCI (Shatranj Ke Khilari) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Soumendu Roy, muz.: Satyajit Ray, w.: Amjad Khan (Mirza Sajjat Ali), Saeed Jaffrey (Mir Roshan Ali), Richard Attenborough (sir James Outram), Shabana Azmi (Khurshid – żona Mirzy), Farida Jalal (Nafeesa – żona Mira), prod.: Indie 1977 (113min)
SALON MUZYCZNY (Jalsaghar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, oprac. muz.: Ustad Vilayat Khan, w.: Chabi Biswas (Biswambhar Roy), Pinaki Sen Gupta (Khoka Roy), Padma Devi (żona Roya), Tulsi Lahari (zarządca majątku), Kali Sarkar (służący). Ganga Pada Basu (Mahim Ganguly), Roshan Kumari (tancerz), prod.: Indie 1958 (100 min)
Srebrny medal za ilustrację muzyczną na MFF w Moskwie ‘1959
ŚWIAT APU (Apur sansar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, muz.: Ravi Shankar, w.: Soumitra Chatterji (Apurba Kumar Roy), Sharmila Tagore (Aparna), Shapan Mukherji (Pulu), Aloke Chakravarty (Kajal), prod.: Indie 1959 (106 min)
w.: Pinaki Sen Gupta (Apu – chłopiec), Smaran Ghosal (Apu – student), Karuna Bannerji (Sarbojaya Roy), Ramani Sen Gupta (dziadek), Kanu Bannerji (Harihar Roy), Subodh Ganguly (dyrektor uczelni), K. S. Pandey (Pandey), Charu Ghosh (Nanda Babu), Kali Charan Ray (wydawca), prod.: Indie 1956 (113 min)
Złoty Lew na MFF w Wenecji ‘1957; nagroda za reżyserię na MFF w San Francisco ‘1958
„Nieugięty” jest drugą partią trylogii o Apu, zapoczątkowanej „Drogą do miasta”; w prologu dziesięcioletni bohater przybywa z matką i ojcem do świętego Benares, w epilogu staje się usamodzielnionym już młodzieńcem w wielkiej Kalkucie. Zasadniczy temat tej części to - wchodzenie w życie i zdobywanie wykształcenia. Ojciec wkrótce umiera, matka zostaje służącą u bogaczy, później zaś prowadzi wiejskie gospodarstwo dziadka–kapłana. Apu otwarcie odmawia poświęceniu się karierze religijnej i zapamiętale się ucząc kończy uniwersytet. Matka tymczasem ciężko choruje, ale zataja to, nie chcąc przeszkadzać synowi, i kona w czasie jego powrotu do domu: motyw śmierci w oddaleniu od bliskich powtarza się w całej trylogii. Apu jeszcze raz odrzuca perswazje dziadka, by wybrać drogę świętego męża, i wraca do stolicy Bengalu.