WIELKIE MIASTO (Mahanagar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, muz.: Satyajit Ray, w.: Madhabi Mukherji (Arati Majumder), Anil Chatterjee (Subrata Majumder), Haradhan Bannerji (Mukherjć), Haren Chatterji (ojciec Subraty), Vicky Redwood (Edith Simmons), Jaya Bhaduri (siostra Subraty), prod.: Indie 1963 (131 min)

Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na MFF w Berlinie Zachod.‘1964

Zatrudniony w kalkuckim banku Subrata zarabia trochę za mało, by utrzymać żonę, synka, siostrę i wspomóc finansowo rodziców; nakłania zatem do podjęcia pracy swoją żonę, Arati. Ta, zrazu niechętna i zalękniona, dość szybko znajduje satysfakcję z zajęcia akwizytorki firmy dziewiarskiej, zaprzyjaźnia się z angloinduską Edith, a nawet awansuje. Ojciec –oburzony na takie wyrwanie synowej z właściwej dla niej roli – przestaje się do Subraty odzywać; on też zaczyna być zraniony w męskiej dumie i zazdrosny o samodzielność Arati (już przeglądając w gazecie ogłoszenia o pracy, sam sobie przecież przypomniał angielskie przysłowie, że „miejsce kobiety jest w domu”). Gdy jednak bank plajtuje i żona staje się jedyną chlebodawczynią, upadają projekty innego rozwiązania sytuacji przez Subratę. Animozje przeminą dopiero w sytuacji, gdy będzie jeszcze gorzej: rozsierdzona niesprawiedliwością szefa, który wyrzucił Edith za rzekome bumelanctwo, Arati składa wymówienie. Teraz oboje z Subratą muszą szukać źródła dochodu, lecz patrzą na tę kwestię z przesadnym chyba nawet optymizmem: Arati umie już sobie radzić pomiędzy ludźmi.

SZACHIŚCI (Shatranj Ke Khilari) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Soumendu Roy, muz.: Satyajit Ray, w.: Amjad Khan (Mirza Sajjat Ali), Saeed Jaffrey (Mir Roshan Ali), Richard Attenborough (sir James Outram), Shabana Azmi (Khurshid – żona Mirzy), Farida Jalal (Nafeesa – żona Mira), prod.: Indie 1977 (113min)

 Mowa w filmie o epizodzie z historii kolonizacji Indii, na tle którego Ray alegorycznie – poprzez kontekst rozgrywki szachowej – przedstawia sytuację uśpionego kraju, dostającego się stopniowo pod obcą dominację. (...) Akcja filmu toczy się w roku 1856, czyli w końcowym okresie konsolidacji indyjskich posiadłości przez Wielką Brytanię. Instrumentem podboju jest Kompania Wschodnioindyjska, organizacja militarno-handlowa utrzymująca wojsko i tłocząca nawet własną monetę. Ofiarami ekspansji padają kolejno władcy poszczególnych państewek.

SALON MUZYCZNY (Jalsaghar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, oprac. muz.: Ustad Vilayat Khan, w.: Chabi Biswas (Biswambhar Roy), Pinaki Sen Gupta (Khoka Roy), Padma Devi (żona Roya), Tulsi Lahari (zarządca majątku), Kali Sarkar (służący). Ganga Pada Basu (Mahim Ganguly), Roshan Kumari (tancerz), prod.: Indie 1958 (100 min)

Srebrny medal za ilustrację muzyczną na MFF w Moskwie ‘1959

Biswambhar Roy, podstarzały arystokrata z familii o znakomitych tradycjach, stoi na progu bankructwa zarówno finansowego, jak społecznego. Zaczyna się drugie ćwierćwiecze dwudziestego stulecia: feudalizm w Indiach już umiera. Dziedzic chwały przodków, których podobizny zdobią jalsaghar – salon muzyczny w naznaczonym rozkładem i ruiną pałacu – nie zdaje sobie jednak z tego sprawy: ślepo żyje złudzeniami i jedyną pasją, na którą wydaje resztki majątku. Ową pasją jest muzyka, dziedzina mecenatu wielu pokoleń hinduskiej kasty możnowładców. Roy urządza markowe koncerty zespołów, sprowadzanych do posiadłości wśród płaskiego pustkowia na morskim wybrzeżu, gdzie pozostały jeszcze tylko resztki służby, słoń i wspaniały rumak. W czasie jednej z wieczornych imprez dowiaduje się o utonięciu najbliższych; zamyka jalsaghar i postanawia nigdy więcej nie słuchać muzyki. Zmienia jednak zamiar, gdy sąsiad-nuworysz, syn lichwiarza, otwiera konkurencyjny salon koncertowy: w swym majestatycznym obłąkaniu Roy wydaje wszystkie pieniądze na arcywystawny pałacowy festiwal pieśni i tańca. Teraz, w swoim przekonaniu, może już w chwale odejść z tego świata: każe osiodłać konia i w pijanym galopie pędzi przez piaski, by w końcu spaść i zginąć.

ŚWIAT APU (Apur sansar) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, muz.: Ravi Shankar, w.: Soumitra Chatterji (Apurba Kumar Roy), Sharmila Tagore (Aparna), Shapan Mukherji (Pulu), Aloke Chakravarty (Kajal), prod.: Indie 1959 (106 min)

Ostatnia część trylogii o Apu powstała dopiero w dwa lata po realizacji „Nieugiętego”; Ray zdążył już w tym czasie nakręcić satyryczną komedię obyczajową „Paras pathar” (1957) i niezwykły „Salon muzyczny”. Skąd ta zwłoka? Być może stąd, że reżyser zauważył, jak w drugiej części opowieści począł mu się wymykać z rąk materiał, nierównie lepiej kształtowany w „Drodze do miasta”; mógł więc myśleć nad zmianą metody. W każdym razie „Świat Apu” jest już trochę innym filmem niż poprzednie – znacznie mniej mozaikowym w konstrukcji, opartym na większych jednostkach narracyjnych, żywszym w rytmie i o wiele bardziej uczuciowym.
NIEUGIĘTY (Aparajito) reż.: Satyajit Ray, scen.: Satyajit Ray, zdj.: Subrata Mitra, muz.: Ravi Shankar
w.: Pinaki Sen Gupta (Apu – chłopiec), Smaran Ghosal (Apu – student), Karuna Bannerji (Sarbojaya Roy), Ramani Sen Gupta (dziadek), Kanu Bannerji (Harihar Roy), Subodh Ganguly (dyrektor uczelni), K. S. Pandey (Pandey), Charu Ghosh (Nanda Babu), Kali Charan Ray (wydawca), prod.: Indie 1956 (113 min)

Złoty Lew na MFF w Wenecji ‘1957; nagroda za reżyserię na MFF w San Francisco ‘1958

„Nieugięty” jest drugą partią trylogii o Apu, zapoczątkowanej „Drogą do miasta”; w prologu dziesięcioletni bohater przybywa z matką i ojcem do świętego Benares, w epilogu staje się usamodzielnionym już młodzieńcem w wielkiej Kalkucie. Zasadniczy temat tej części to - wchodzenie w życie i zdobywanie wykształcenia. Ojciec wkrótce umiera, matka zostaje służącą u bogaczy, później zaś prowadzi wiejskie gospodarstwo dziadka–kapłana. Apu otwarcie odmawia poświęceniu się karierze religijnej i zapamiętale się ucząc kończy uniwersytet. Matka tymczasem ciężko choruje, ale zataja to, nie chcąc przeszkadzać synowi, i kona w czasie jego powrotu do domu: motyw śmierci w oddaleniu od bliskich powtarza się w całej trylogii. Apu jeszcze raz odrzuca perswazje dziadka, by wybrać drogę świętego męża, i wraca do stolicy Bengalu.

More Articles...