HABANA BLUES reż. Benito Zambrano, Kuba 2005 (110’)

Nagrody GOYA za najlepszą muzykę i montaż

Dwaj młodzi kubańscy muzycy – Ruy i Tito – mają to samo marzenie: osiągnąć sukces i sławę i... jak najszybciej wyjechać z Hawany. Ruy mieszka z Caridad i dwojgiem dzieci. Mimo, że się kochają, ich związek zmierza ku końcowi. Tito mieszka razem z babcią. Kiedy muzycy przygotowują swój pierwszy wielki koncert, dowiadują się, że Martha i Lorenzo – para hiszpańskich producentów muzycznych szuka talentów na Kubie. To może być dla nich wielka szansa na odmianę losu, dlatego postanawiają podbić serca Hiszpanów. Okazuje się jednak, że producenci z „wolnego świata” nie są bezinteresowni.

 

SZTUKA MASAŻU reż. Mariusz Gawryś, Polska 2006 (80’)
w.: Agnieszka Dygant, Wojciech Mecwaldowski, Mirosław Rygielski

Nagroda za debiut reżyserski na FPFF w Gdyni’2006

Komediodramat o samotności. 30-letnia masażystka Renia potrafi przez masaż dotrzeć jak nikt inny do zakamarków ludzkiej duszy. Klienci jej Salonu Piękności Ciała odznaczają się wyjątkową skłonnością do zwierzeń. Renia, niczym dobra wróżka, chce wszystkim pomóc. Zdobytą podczas tych sesji wiedzę wykorzystuje do miłosnych intryg.

 

 

 

ANTENA reż. Esteban Sapir, Argentyna 2007 (90’)

Film otwierający MFF Rotterdam 2007; BAFICI Buenos Aires 2007

Czarno-biała "Antena" jest surrealistyczną, nastrojową historią, umieszczoną poza czasem w totalitarnym świecie, w którym ludzie pozbawieni zostali głosu. Mogą porozumiewać się z najbliższymi czytając z ruchu warg lub za pomocą mowy ciała, inna komunikacja jest niemożliwa. Monopol na informację ma telewizja Tyrana, który zniewolił śpiewaczkę La Voz – kobietę, wciąż posiadającą głos – niebiański, jedyny na Ziemi. Esteban Sapir – pionier nurtu „nowego kina argentyńskiego” pracował nad swoim filmem przez osiem lat. Efekt jest imponujący. Wykorzystując estetykę ekspresjonizmu niemieckiego, stworzył fantastyczny świat zdolny zawładnąć wyobraźnią i emocjami widza.

 

 

PROCH I PYŁ  reż. Milcho Manchevski, Macedonia/Niemcy/Wielka Brytania/Włochy 2007’ (127')
scen. Milcho Manchevski, zdj. Barry Ackroyd,  muz.  Gavin Millar, Kiril Dzajkovski
w.: Adrian Lester, Nadja Brand, David Wenham, Gérard Rudolf, Anne Brochet, Carlton Jarvis, Nikolina Kujaca, Vera Farmiga, Eric Colvin, Kevan Van Thompson, Tom Strauss, Rosemary Murphy, Joseph Fiennes

Na początku XX wieku w Ameryce dwóch braci zakochuje się w tej samej kobiecie. Lilith wybiera młodszego z braci – Elijaha. Rozgoryczony Luke jedzie w samotną podróż do Europy. Demony prowadzą go do Macedonii, gdzie staje się bezwzględnym najemnikiem. Jednak jego spojrzenie na świat zmieni się, kiedy uratuje mu życie ciężarna kobieta, Neda. 100 lat później w Nowym Jorku zdesperowany rabuś Edge usiłuje pozbawić Angelę - starszą kobietę oszczędności jej życia. Ale Angela nie odda swojej kolekcji złotych monet, dopóki rabuś nie wysłucha jej historii o dwóch braciach, którzy dawno temu gdzieś na Dzikim Zachodzie zakochali się w tej samej kobiecie.

 

WHISKY reż.: Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll, Urugwaj 2004, (99’)

Nagroda FIPRESCI na MFF Cannes 2004; nagroda Goya 2005 dla najlepszego filmu hiszpańskojęzycznego; najlepszy film na MFF Hawana 2004; najlepszy film i Nagroda Publiczności na MFF Gramado 2004; Grand Prix na MFF Tokyo 2004 i wiele innych nagród...

Całe życie Jacobo obraca się wokół podupadającej fabryki skarpetek. Jego jedyny kontakt ze światem to gburowate rozkazy, które wydaje swojej wiernej asystentce Marcie. Pomimo, że kobieta od lat zajmuje się wszystkimi sprawami Jacobo, ich relacja ogranicza się do wspólnej pracy, w której tworzą perfekcyjnie zgraną parę. Monotonne życie Jacobo zakłóca pewnego dnia zapowiedź wizyty Hermana, jego brata od lat mieszkającego w Brazylii. Jacobo prosi Martę, by na czas wizyty Hermana zgodziła się udawać jego żonę. Troje bliskich sobie, a zarazem zupełnie nieznających się ludzi, podejmuje przedziwną grę pełną niezręcznych sytuacji i wymuszonych uśmiechów. Czy będą w stanie wyjść poza przybrane pozy i nawiązać głębsze relacje?