JAK SIĘ MASZ, KOTECZKU (What's Up, Tiger Lilly) reż.: Woody Allen, Senkichi Taniguchi; scen.: Julie Bennett, Frank Buxton; zdj. Kazuo Yamada; USA/Japonia 1966 (80 min)

w.: Tatsuya Mihashi (Phil Moscowitz), Akiko Wakabayashi (Suki Yaki), Mie Hama (Teri Yaki ), John Sebastian (John Sebastian), Tadao Nakamaru (Shepherd Wong), Susumu Kurobe ( Wing Fat), Sachio Sakai (Hoodlum), Eisei Amamoto (Cobra Man), Tetsu Nakamura (Foreign Minister), Osman Yusuf (Gambler), Woody Allen (Woody Allen)

 

Pierwszy film Woody'ego Allena, w którym zachował kontrolę nad reżyserią, scenariuszem i częściowo produkcją dzieła. Pierwszy i ostatni zarazem, którego kanwą był nie tylko cudzy scenariusz, ale również w całości przytoczone sceny japońskiego thrillera szpiegowskiego.
Allen kupił prawa do filmu "International Secret Police: Key of Keys", pozamieniał kolejność scen, dodał własne i podłożył całkowicie nową ścieżkę dźwiękową. Oryginalna pogoń za tajnym mikrofilmem przerodziła się w poszukiwanie przepisu na sałatkę jajeczną, a sposób podłożenia dialogów wziął się z inspiracji kinem hollywoodzkim lat 60.

KONKURS reż.: Miloš Forman, scen.: Miloš Forman, Ivan Passer; zdj.: Miroslav Ondříček; muz.: Jiří Šlitr; Czechosłowacja 1963 (82 min)

w.: Jirí Suchý, Jiří Slitr, Marketa Krotka, Ladislav Jakim, Karel Mares, Vladimír Hrabánek, Jaroslava Razová

Reżyserski debiut Miloša Formana o tkwiącej w ludziach potrzebie rywalizacji. Przedstawia ludzi, którzy liczą na sukces, wierzą w swoją szansę. Konkurs śpiewu ujawnia, kto tak naprawdę ma talent, a kto tylko śpiewa, wydając z siebie różnorakie dźwięki. Talenty, marzyciele i nieudacznicy stoją obok siebie na scenie Liczą na to, że właśnie teraz nadeszło ich pięć minut.

MADADAYO reż.: Akira Kurosawa; scen.: Akira Kurosawa, Ishirô Honda ; zdj.: Takao Saitô, Masaharu Ueda ; muz.: Shinichirô Ikebe; Japonia 1993 (134 min)

w.: Tatsuo Matsumura (prof. Hyakken Uchida), Kyôko Kagawa (żona profesora), Hisashi Igawa (Takayama), Jôji Tokoro (Amaki), Masayuki Yui (Kiriyama), Akira Terao (Sawamura), Takeshi Kusaka (dr Kobayashi), Asei Kobayashi (wielebny Kameyama), Hidetaka Yoshioka (syn Takayama)

 

Awards of the Japanese Academy'1993 za zdjęcia, scenografię (Yoshirô Muraki) i drugoplanową rolę kobiecą (Kyôko Kagawa)

 

Film ten jest rodzajem hołdu, jaki chciał złożyć Akira Kurosawa swojemu ulubionemu profesorowi-mentorowi Uchidzie Hyakkenowi. W 1943 Uchida oświadcza swoim studentom, że rezygnuje z nauczania i od tej pory rozpoczyna karierę pisarza.

Każdego roku studenci odwiedzają go i urządzają urodzinowe przyjęcie, na którym dziękują za jego nauki i wiedzę, jaką im przekazał.