Klubowy karnet
Nagroda za reżyserię na MFF w San Sebastian'2008
Joe razem z córkami, Kelly i Mary postanawia rozpocząć nowe życie. Żona i matka zginęła w wypadku drogowym, w którym uczestniczyły także dziewczynki. Pół roku później mężczyzna dostał propozycję pracy na genueńskim uniwersytecie i opuścił Stany, by przełamać dręczącą całą trójkę traumę.
W labiryncie tajemniczych uliczek miasta chcą zgubić swoją przeszłość. Młoda i piękna Kelly przeżywa pierwsze zauroczenia i oddaje się przygodom w towarzystwie oczarowanych nią Włochów. Młodsza dziewczynka zostaje pozostawiona sama sobie - tęskniący za akademicką normalnością ojciec czyni to nieświadomie, siostra z premedytacją: to najmłodsza w rodzinie była bezpośrednią sprawczynią śmierci matki. Mała Mary radzi sobie jednak nieoczekiwanie dojrzale: coraz bardziej samodzielna, odkrywa w pobliżu siebie obecność matki...
W katolickiej szkole na nowojorskim Bronxie jej dyrektorka - surowa i apodyktyczna siostra Aloysius - dzieli władzę z ojcem Brendanem Flynnem, proboszczem miejscowej parafii. Tę koegzystencję zaburza jednak drobne wydarzenie i zakonnica zaczyna widzieć w uwielbianym przez młodzież księdzu oprawcę molestującego jednego z podopiecznych. Czy słusznie? W filmie nie jest to pytanie najważniejsze, istotniejsze, jak wątpliwość wpływa na postawy bohaterów.
w.: Nina Hoss (Anonima), Jewgienij Sidichin (mjr Andriej Rybikin), Irm Hermann (Witwe), Rudiger Vogler (Eckhart), Ulrike Krumbiegel (Ilse Hoch), Rolf Knies (Fredrich Hoch), Jordis Triebel (Barbel Malthaus), Roman Gribkow (Anatol), Juline Kohler (Elke), Aleksandra Kulikowa (Masza)
Nagroda za najlepszy film fabularny na MFF w Santa Barbara' 2009
Kwiecień 1945 roku. Armia Czerwona wkracza do upadającego Berlina. Niemcy przegrali wojnę, ich kobiety są wydane na łup radzieckich zwycięzców. Główna bohaterka filmu przeszła gehennę. Gdy po raz pierwszy została zgwałcona w piwnicy, najpierw przez jednego, a potem przez drugiego żołnierza, postanowiła sama sobie wybrać "opiekuna". I to zadziałało. Znalazła w sobie nawet uczucie do rosyjskiego oficera. Co więcej - zrozumienie dla gwałcicieli: mszczą się za to co widzieli na wojnie.
SPOTKANIE (The Visitor) reż.: Thomas McCarthy; scen.: Thomas McCarthy; zdj.: Oliver Bokelberg; muz.: Jan A.P Kaczmarek; USA 2007 (104 min)
w.: Richard Jenkins ( prof. Walter Vale), Hazz Sleiman (Tarek Khalil), Danaj Jekasai Gurira ( Zainab), Hiam Abbas (Mouna Khalil), Marian Seldes ( Barbara), Maggie Moore (Karen)
Nagroda specjalna Jury na MFF Deaunille' 2008, nagroda za najlepszą rolę męską (R. Jenkins) na MFF w Moskwie' 2008, nagroda za muzykę na MFF w St. Luise'2009
Walter Vale wyjeżdża na konferencję naukową do Nowego Jorku. Na miejscu, w swoim dawnym mieszkaniu, które Vale zostawił na pastwę losu po śmierci żony, zastaje dzikich lokatorów - młodego Syryjczyka Tareka i jego ukochaną z Senegalu, Zainab. Walter godzi się, aby pozostali jego gośćmi, dopóki nie znajdą nowego domu. Tak rozpoczyna się znajomość, która dla pogrążonego w rutynie profesora stanie się inspiracją do zmiany dotychczasowego życia. Dla pary imigrantów znajomość z Walterem będzie miała równie przełomowe skutki. Zrodzi się między nimi przyjaźń, która pozwoli aresztowanemu wkrótce przez urząd imigracyjny Tarekowi przetrwać najtrudniejsze chwile odosobnienia... Profesor poznaje matkę Tareka, z którą wspólnie spędzony czas okaże się cennym prezentem od losu...
w.: Padma Priya (prostytutka: Kunyu Pennu), Geetu Mohandas (dziewica: Kumari), Manju Pillai (gospodyni domowa: Chinnu), Nandita Das (stara panna: Kamakashi)
W każdym z epizodów, bohaterka podporządkowuje się obowiązującym normom społecznym, które musi respektować z racji na swą płeć. Chociaż Kerala to miejsce, gdzie od lat panuje matriarchat i gdzie jest silna pozycja kobiet, paradoksalnie, każda z tych norm oferuje kobietom niemal w równiej mierze wolność, jak i zniewolenie.