CESKA-SPECIALITA

CZESKI REKORD (Největši z Čechů)

reż.: Robert Sedláček
scen.: Robert Sedláček
zdj.: Petr Koblovský
w.: Jaroslav Plesl (reżyser), Simona Babčáková, Johana Švarcová (producent), Jiři Vyorálek, Igor Bareš
prod.: Czechy 2010 (100 min)

Ekipa gotowa do zdjęć: reżyser, producent, operator i dźwiękowiec. Cienko przędzący artyści, którzy mają już na koncie zrealizowane filmy, jakie zdobywały nagrody i dobre recenzje, odnosiły sukcesy na festiwalach, ale były omijane przez widzów. Ich kolejny wspólny projekt, wymarzony przez reżysera film życia, stoi pod znakiem zapytania: projekt nie otrzymał finansowego wsparcia ze strony urzędu kinematografii. Zdesperowany reżyser nie zamierza rozwiązać ekipy. Wpada na pomysł, żeby nakręcić film bez pieniędzy o czeskich rekordzistach w najbardziej dziwacznych, wymyślnych dyscyplinach…

 

EPOKOWA PODRÓŻ PANA TŘISKI DO ROSJI (Epochálni výlet pana Třisky do Ruska)

reż.: Filip Remunda
scen.: Filip Remunda
zdj.: Jakub Halousek
prod.: Czechy 2011 (57 min)

W humorystycznym filmie drogi, emerytowany wiejski nauczyciel Jaroslav Třiska, w przebraniu astronauty, udaje się transsyberyjską magistralą do miejsc, gdzie w latach 1914-1920 walczył jego dziadek – czechosłowacki legionista. Chce przy okazji poznać współczesną Rosję i jej mieszkańców. Film powstał bez wcześniejszego scenariusza, a kolejne punkty tej historii wyznaczają przypadkowo napotkani ludzie: pijani wojacy, zmęczona przewodniczka, rozbawieni młodzieńcy, striptizerki w nocnym klubie, babcia z syberyjskiej wioski, dziennikarze i lokalni notable. W rozmowach pojawiają się pytania o KGB, Czeczenię i prawa człowieka w Putinowskiej Rosji. Przy końcu zdjęć dokonał się „dokumentalny cud”. Burmistrz Władywostoku zadeklarował umowę o partnerstwie z Očihovem, miejscowością liczącą 360 mieszkańców, gdzie mieszka pan Třiska. Na rosyjskim krążowniku floty oceanicznej, z ceremoniałem wojskowym, została wciągnięta flaga dla uczczenia pamięci dziadka ekscentrycznego podróżnika…

 

NIEBIAŃSKIE PIEKŁO (Nebe, peklo)

reż.: David Čálek
scen.: David Čálek
zdj.: David Čálek
prod.: Czech 2010 (82 min)

Film przedstawia czwórkę osób w różnym wieku, różnych postaw i profesji, którzy znajdują rozkosz w bólu, a swojej niezwykłej pasji bynajmniej nie tłumią, ani nie ukrywają. Tworzą zamkniętą społeczność, która określa się jako BDSM, a jej członkowie sprawiają sobie przyjemność wszelkimi formami bólu, od tatuażu i piercingu, przez branding, bondage, sado-maso, elektrostymulację oraz inne sposoby „swobodnego poglądu w kwestii nieograniczonej rozkoszy”. Bolesnym zabiegom oddają się całkowicie dobrowolnie, często za nie płacąc, przesuwając swoją percepcję poza granicę zwykłego życia. Wspólnota BDSM, którą tworzą bohaterowie filmu, funkcjonuje w Czechach już ładnych parę lat, a jej korzeni można doszukiwać się jeszcze w czasach komunizmu. Do dzisiaj pozostaje wszak utajnioną społecznością „spiskowców rozkoszy”, którzy w przestrzeni publicznej mają swój własny system komunikacyjny.

 

STARA MIŁOŚĆ NIE RDZEWIEJE (Vrásky z lásky)

reż.: Jiři Strach
scen.: Marek Epstein
zdj.: Martin Šec
w.: Radoslav Brzobohatý (Ota), Jiřina Bohdalová (Jana), Ivan Trojan (Jan), Jiřina Jirásková (Jizná), Simona Stašová, Lenká Vlasáková (Marta), Tatjana Medvecká (Maková), Viktor Preiss (doktor), Tatiana Vilhelmová (asystentka), Aňa Geislerová (Tánia)
prod.: Czechy 2012 (101 min)

Każdy człowiek potrzebuje stosownej motywacji, aby znaleźć sobie cel życia. Kiedy mowa o bardzo zaawansowanym wieku, staje się to zdecydowanie trudniejsze. Ota koncentruje się na pielęgnowaniu wspomnień o uwielbianej przezeń w młodości aktorce Janie. Wtedy nie wystarczyło mu na tyle odwagi, by się do niej zbliżyć. Dzisiaj Jana chętnie przyjmuje gesty sympatii od wiernego wielbiciela, gdyż ma świadomość jak wiele spraw w jej życiu zbliża się ku końcowi. Okazją do wzajemnego zbliżenia będzie dwudniowa wyprawa przed siebie. W jej trakcie uświadomią sobie, jakie błędy wcześniej popełnili.

 

ŚMIEĆ, MIASTO, ŚMIERĆ (Odpad město smrt)

reż.: Jan Hřebejk
scen. (na podst. sztuki Rainera W. Fassbindera): Dušan D. Pařizek
zdj.: Martin Štrba, Lukáš Milota
w.: Gabriela Mičová (Romi), Stanislav Majer (Franz),   Martin Pechlát (pan Mȕller), Martin Finger , Jiři Černý (Oskar)
prod.: Czechy 2012 (70 min)

Sztukę „Der Mȕll, die Stadt und der Tod” Rainera W. Fassbindera, wystawił na czeskiej scenie Dušan D. Pařizek. Na podstawie tej inscenizacji powstał scenariusz filmu Hřebejka. Prostytutka Romi, jak na zajęcie, którym się para, jest nazbyt delikatna. Posyłana na ulicę przez swego „opiekuna”, coraz bardziej zbliża się do granicy załamania nerwowego. Pewnego dnia intratną propozycję składa jej spekulant nieruchomościami, który sam siebie nazywa „bogatym Żydem”. Nie oczekuje od niej świadczenia seksualnych usług. Wystarczy mu sama rozmowa, za co ją sowicie wynagrodzi. Tym niemniej nikt nie gratuluje jej fartownego klienta. Jej koleżanki po fachu i stali klienci, odwracają się od niej. Odsuwa się też jej „opiekun” Franz, w którym jest zakochana. Cała historia rozgrywa się w przestrzeni rozpadającego się miasta, gdzie politycy układają się ze spekulantami i lobbystami, pod czujnym okiem policji.

 

ŚWIĘTA CZWÓRCA (Svata čtveřice)

reż.: Jan Hřebejk
scen.: Michal Viewegh
zdj.: Martin Šacha
muz.: Ondrej Galuška, Ondrej Kopička
w.: Jiři Langmajer (Vitek), Marika Prochazková (Maria), Hynek Čermák (Ondra), Viktorie Čermáková (Dita), Valerie Sámalová (Anička)
prod.: Czechy 2012 (78 min)

Bohaterowie „Świętej czwórcy” - dwie rodziny od lat mieszkające w domach tuż obok siebie niczym specyficzna sąsiedzka komuna. Mężowie elektrycy pracują razem, żony na przemian przygotowują posiłki. Mają w sumie czworo dzieci. Jednak seks – „nudy, nudy, nudy” – zmienić się może, dopiero gdy dwie żony i dwóch mężów wspólnie i bez dzieci wyjedzie na Karaiby: oni do pracy, one na wakacje.

 

 

TANTRA

reż.: Benjamin Tuček
scen.: Benjamin Tuček
zdj.: Miloslav Holman
prod.: Czechy 2011 (90 min)

Dokumentalny film “Tantra” rejestruje jeden rok w życiu grupy ludzi praktykujących tantrę na różnych poziomach. Seks jest nieodłącznym elementem naszego życia. „Tantra” odsłania sposób wykorzystania potencjalnej seksualnej energii dla osobistego rozwoju. Do kultywowania seksu i spożytkowania jego energii dla wszelakich dziedzin życia. Tantra może okazać się odkryciem nowych możliwości indywidualnego rozwoju – nie tylko na polu erotyki. Film skupia swoją uwagę na zajęciach praktycznych, prowadzonych przez doświadczonego nauczyciela, poddającego uczniów praktycznym sprawdzianom w procesie przyciągającym chętnych otoczką „owocu zakazanego”.

 

W CIENIU (Ve stinu)

reż.: David Ondřiček
scen.: David Ondřiček, Marek Epstein, Misha Vortruba
zdj.: Adam Sikora
muz.: Jan P. Muchow, Michal Novinski
w.: Ivan Trojan (Hakl), Sebastian Koch (Zenke), Sonia Norisová (Jitka), Filip Antonio (Tom), Miroslav Krobot (Kirch), Siergiej Raiter (płk Morozow), Jiři Stepnička (Pánek), David Svěhlik (Beno), Marek Taclik (Bareš), Martin Mysička (Jilek)
prod.: Czechy/Słowacja/Polska 2012 (106 min)

Czeskie Lwy’2013 za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, zdjęcia, rolę męską (I. Trojan), scenografię, montaż, muzykę i dźwięk

Kapitan Hakl właściwie się nie uśmiecha. Patrząc na jego zmęczoną twarz można wysnuć wniosek, że już od dawna wie, w jakim świecie żyje. Dlatego rewelacje, które wychodzą na jaw podczas śledztwa w sprawie napadu rabunkowego na sklep jubilera, wydają się go nie dziwić. Hakl kontynuuje dochodzenie, choć oficjalnie został od sprawy szybko odsunięty. Akcja rozgrywa się w Pradze, w 1953 roku, zapewne już po procesie Slansky’ego, a jeszcze przed śmiercią Stalina. Komunistyczna władza zaprzecza, jakoby szykowała reformę walutową (która miała miejsce w maju, już po śmierci Stalina), ale podejrzenia obywateli okazują się słuszne. By odciągnąć uwagę od operacji, która zrujnuje wielu Czechów, trzeba zadziałać zgodnie z logiką systemu – stworzyć innego wroga i ku niemu skierować niechęć. Hakl, zajmujący się sprawami kryminalnymi, wpada na trop takiej intrygi – nie wierzy w winę Kircha, Żyda, dawnego włamywacza, choć w prasie zaczyna dominować otwarcie antysemicki ton. To początek kolejnej kampanii nienawiści.