TALLIWOOD

CICHA WODA (Khamos Pani)

reż.: Sabiha Sumar    
scen.: Sabiha Sumar, Paromita Vohra                      
zdj.: Ralph Netzer                 
muz.: Madan Gopal Singh, Arshad Mahmood       
w.: Kiron Kher (Ayesha Khan), Aamir Ali Malik (Saleem Khan), Arshad Mahmood (Mehboob - Nai), Salman Shahid (Amin), Shilpa Shukla (Zubeida), Sarfaraz Ansari (Rashid), Quratul Ain (Shanno), Shazim Ashraf (Zubair), Ejaz Baig (Bhatti), Tasleem Bibi (Allabi)
prod.: Pakistan/Francja 2003 (99 min)

Nagroda za reżyserię, dla najlepszej aktorki (Kiron Kher) oraz nagroda jury ekumenicznego na MFF w Locarno’2003.

Akcja „Cichej wody” rozgrywa się w roku 1979 w spokojnej wiosce Karaczi w pakistańskim Pendżabie. Mieszka tu Ayesha (Kirron Kher), która po śmierci męża samotnie wychowuje syna, Saleema (Aamir Malik). Ayesha jest muzułmanką, której przyszło żyć w Pakistanie w czasach konfliktu indyjsko-pakistańskiego. Pozostali mieszkańcy wioski nie znają jej tajemnicy (w dzieciństwie była sikhijką), dzięki czemu może żyć w spokoju. Jej syn podkochuje się w dziewczynie z sąsiedztwa, pięknej i niezależnej Zubeidzie (Shilpa Shukla). Saleem jest bardzo związany z matką. Spędza z nią większość swojego wolnego czasu, również na modlitwach.


 

DZIEDZICTWO (Virsa)

reż.: Pankaj Batra                 
scen.: Pankaj Batra                           
zdj.: Ramanan Krishna                                                         
muz.: Jawad Ahmad             
w.: Arya Babbar (Jogindar 'Yuvi' Singh Grewal), Aman Dhaliwal (Aman Ali), Andrew Duvall (Sam), Gulshan Grover (Jogindar Singh Grewal), Nouman Ijaz (Nawaz Ali), Miranda O'Hare (Michelle), Mehreen Raheel (Mahi Sandhu), Aparna Sharma (Meet Grewal), Kanwaljit Singh (Ranvir Singh Grewal), Préity Üupala (Preeti)
prod.: Pakistan/Indie 2010 (133 min)

Film “Dziedzictwo” to historia dwóch rodzin: Nawaza Ali i Ranvira Singha Grewala. Nawaz Ali pochodzi z Lahore w Pakistanie, a rodzina Grewalów z Jakopur (Pendżab, Indie). Obie rodziny od niemal dwóch dekad mieszkają w stolicy Australii, gdzie wyemigrowały w poszukiwaniu pracy i lepszego życia. Nawaz Ali i Ranvir spotkali się na obczyźnie, gdzie wspólne pokonywane trudności stały się zalążkiem silnej przyjaźni.
Ranvir otworzył dobrze prosperującą restaurację. Pomogło mu w tym małżeństwo z Australijką – Jennifer. Ranvir doskonale czuje się w zachodnim kraju i korzysta z życia świadomy swojego nowego statusu i nie obciążony okowami islamu. Nawaz Ali jest bardziej zakorzeniony w kulturze, z której się wywodzi i nie rezygnuje z wyznawanych wartości. Nawet przez moment nie stracił z oczu, tego co jego rodacy uważają za moralne i etyczne.


 

JINNAH

reż.: Jamil Dehlavi                                       
scen.: Jamil Dehlavi, Akbar Ahmed                                                
zdj.: Nicholas D. Knowland                                                            
muz.: Nigel Clarke, Michael Csányi-Wills               
w.: Christopher Lee (Mohammed Ali Jinnah), James Fox (Mountbatten), Maria Aitken (Edwina), Shashi Kapoor (narrator), Richard Lintern (młody Jinnah), Shireen Shah (Fatima Jinnah), Robert Ashby (Nehru), Indira Varma (Ruttie Jinnah), Sam Dastor (Gandhi), Yousuf Kamal (Liaquat Ali Khan)
prod.: Pakistan/Wielka Brytania 1998 (110 min)

Głównym bohaterem filmu jest Jinnah – założyciel Pakistanu (z dawnej części Indii Brytyjskich). W momencie kiedy przywódca nowego państwa umiera, rozpoczynają się jego problemy – tym razem w niebiańskim przedpokoju. Okazuje się bowiem, że jego akta złożone z dowodów prawości zaginęły (w komputerze niebiańskiej izby rozliczeniowej brakuje odpowiedniego pliku) i potrzebna jest weryfikacja z udziałem posłańca, który musi wypytać potencjalnego świętego o szczegóły z jego życia. Boży wysłaniec zaczyna od 1947 roku, w którym Indie wywalczyły niepodległość, a Jinnah wzywa muzułmanów do stworzenia odrębnego narodu. Jinnah jest nieugięty – nie ulega nawet namowom Mahatmy Gandhiego, który w ramach kompromisu proponuje mu funkcję premiera nowych Indii. Jinnah na swojej drodze spotyka wielu przeciwników, wśród nich jest brytyjski wicekról Louis Mountbatten, który nie uznaje nowego kraju.

 

MÓW (Bol)

reż.: Shoaib Mansoor
scen.: Shoaib Mansoor         
zdj.: Salman Razzaq              
muz.: Baqir Abbas, Sajjad Ali, Atif Aslam  
w.: Humaima Malik (Zainub Khan), Manzar Sehbai (Hakim Sayed Hasmutullah Khanab), Iman Ali (Meena Kumari), Shafqat Cheema (Saqa Kanjar), Atif Aslam (Mustafa), Mahira Khan Askari (Ayesha Khan), Varda Butt (Hifza), Amr Kashmiri (Saifi), Haris Sharif Mohammad (Ali Ahmed), Maleeha Naipaul (Asma Gillani)
prod.: Pakistan 2011 (165 min)

"Mów" opowiada o Hakimie, bogobojnym, ale biednym muzułmaninie z Lahore, który ma już pięć córek i marzy o synu. Gdy na świat przychodzi szóste jego dziecko, okazuje się, że jest hermafrodytą - osobą cierpiącą na zaburzenie różnicowania narządów płciowych. Wbrew coraz rzadziej, ale jednak wciąż spotykanej w tej części świata tradycji i pod silnym naciskiem swych nowocześnie myślących córek, Hakim postanawia zachować dziecko przy życiu i wychować je jako swego syna. Chłopiec dorasta i zapowiada się nawet na zdolnego muzyka.


 

PASJA (Josh)

reż.: Iram Parveen Bilal                    
scen.: Iram Parveen Bilal                             
zdj.: Nausheen Dadabhoy                                        
muz.: Shahi Hasan, Andrew T. Mackay      
w.: Aamina Sheikh (Fatima), Khalid Ahmed (Khawaja), Parveen Akber (Parveen), Faizan Haqquee (Zeeshan), Nyla Jafri (Nusrat Bi), Abdullah Khan (Shera), Salim Mairaj (Khalid), Khalid Malik (Adil), Mohib Mirza (Uzair), Kaiser Khan Nizamani (Khan), Haider Salim (Shan), Navin Waqar (Ayla), Saifullah Sohail (Shakeel)
prod.: Pakistan 2012 (95 min)

Film Iram Parveen Bilal opowiada historię młodej dziewczyny z Pakistanu, Fatimy (Aamina Sheikh), która wraz ze swoimi przyjaciółmi próbuje rozwikłać tajemnicę zniknięcia swojej opiekunki Nusrat (Nyla Jafri). Postanawia dopiąć swego mimo napotykanych trudności i sprzeciwu rodziny, która obawia się reakcji miescowych fundamentalistów na aktywność młodej dziewczyny.
 

RAMCHAND PAKISTANI

reż.: Mehreen Jabbar
scen.: Javed Jabbar Mohammad Ahmed
zdj.: Debajyoti Mishra          
muz.: Sofian Khan   
w.: Shaood Alvi (Asif Hussain), Adarsh Ayaz  (Moti), Atif Badar (Lalu), Karim Bux Baloch (Baloch), Nandita Das (Champa), Rashid Farooqi (Shankar), Syed Fazal Hussain (młody Ramchand), Nouman Ijaz (Abdullah), Navaid Jabbar (dorosły Ramchand), Salim Mairaj (Vishesh), Farooq Pareo (Suresh), Adnan Shah (Sharma), Zhalay Sharhadi (Laxmi)
prod.: Pakistan 2008 (103 min)

Nagroda FIPRESCI Festiwalu Kina Azjatyckiego i Arabskiego Cinefan’2008

W niewielkiej wiosce na skraju pustyni Thar, będącą naturalną granicą między dwoma państwami, mieszka pakistańska rodzina niedotykalnych. Champa (Nandita Das) i jej mąż Shankur (Rashid Farooqi) mają ośmioletniego syna Ramchanda (Syed Fazal Hussain), który pewnego dnia nieświadomie przekracza linię wyłożoną z kamieni, która okazuje się granicą. Na ratunek ruszył mu ojciec, jednak jego starania spełzły na niczym, gdyż zarówno on jak i syn zostali przechwyceni przez stacjonujących przy granicy żołnierzy.

 

RĘCE SPRAWIEDLIWOŚCI (Infinite Justice)

reż.: Jamil Dehlavi                                       
scen.: Jamil Dehlavi                                      
zdj.: Nicholas D. Knowland, Tony Miller                                                               
muz.: Deborah Mollison                   
w.: Kevin Collins (Arnold Silverman), Raza Jaffrey (Kamal Khan), Jennifer Calvert (Sarah), Constantine Gregory (Abe Kautsky), Irvine Iqbal (Waqar Islam), Jeff Mirza (inspektor Akhtar), William Roberts (Walensky), Liza Zapol (Gail), Mitchell Mullen (Kass), Graham Bohea (Rob)
prod.: Pakistan/Wielka Brytania 2006 (93 min)

Dziennikarz Arnold Silverman, Amerykanin, Żyd, brat ofiary ataku na WTC z 2001, pracuje nad materiałem filmowym, który da odpowiedź na pytanie: dlaczego doszło do ataków z 11 września? Uważa, że stojący za atakami mają inne, głębsze powody, niż wojna religijna czy antagonizmy polityczne i światopoglądowe. Zakłada, że zamachowcy to ludzie racjonalni. Chce poznać te racje i przedstawić je światu.


 

W IMIĘ BOGA (Khuda Kay Liye)

reż.: Shoaib Mansoor
scen.: Shoaib Mansoor
zdj.: David Le May, Neil Lisk, Ali Mohammad, Ken Seng
muz.: Javed Bashir, Shuja Haider    
w.: Shaan (Mansoor Hussain Khan), Fawad Khan (Sarmad Hussain Khan), Iman Ali (Mary Hussain Shah), Austin Marie Sayre (Janie), Rasheed Naz (Moulana Tahiri), Seemi Raheel (Hussain Khan), Alex Edwards (Dave), Hameed Sheikh (Sher Shah)
prod.: Pakistan 2007 (167 min)

Akcja filmu została osadzona na trzech kontynentach. Cała opowieść zaczyna się w 2000 roku. W Wielkiej Brytanii poznajemy Hussaina Khana, który mimo iż jest bardzo liberalnym muzułmaninem, gdy tylko dowiaduje się, że jego córka spotyka się z chrześcijaninem, postanawia wywieźć ją do Pakistanu i znaleźć jej męża będącego wyznawcą islamu. Hussain ma w Pakistanie brata, któremu również obcy jest fundamentalizm. Dwóch bratanków Hussaina jest muzykami (Mansoor i Sarmada), a przecież zajęcie to jest uważane przez ortodoksyjnych muzułmanów za przejaw bezbożności. Sarmada (Fawad Afzal Khan) ulega wpływom lokalnego kapłana i z czasem porzuca karierę muzyczną, ale Mansoor (Shaan), nie bacząc na nic, wyjeżdza do szkoły muzycznej w Stanach Zjednoczonych, gdzie nawiązuje znajomość z wiolonczelistką Janie (Austin Marie Sayre). Grubą kreską w życiu wszystkich bohaterów stają się wydarzenia z 11 września 2001 roku.