Na kolejowym szlaku

 
GENERAŁ (The General) reż.: Buster Keaton, Clyde Bruckman; scen.: Buster Keaton, Clyde Bruckman (na pods.: dzienników Williama Pittengera;) zdj.: Devereaux Jennings; muz.: Rafał Rozmus; USA 1926 (77 min)

w.: Buster Keaton (Johnnie Gray), Charles Smith (pan Lee), Marion Mack (Annabelle Lee), Mike Donlin (generał), Joe Keaton (generał), Frederick Vroom (generał konfederatów), Jim Farley (generał Thatcher), Glen Cavender (kapitan Anderson), Frank Barnes (brat Annabelle), Tom Nawn (generał Unii)

Muzykę do filmu skomponował i wykona na żywo z Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – Rafał Rozmus

Rok 1863. Trwa wojna secesyjna. Johnnie Gray jest mieszkańcem Południa i maszynistą kolejowym. Prowadzi lokomotywę o nazwie "Generał". Chce wziąć udział w wojnie, ale nie zostaje przyjęty do wojska, gdyż jego zawód jest przydatny dla zaplecza. Niestety jego narzeczona Annabelle traktuje go jak tchórza, gdyż  nie walczy na froncie. Niespodziewanie pociąg Johnniego, w którym przypadkowo znajduje się dziewczyna, porywają dywersanci z Północy i bohater rzuca się w pogoń za swoją lokomotywą. Dywersanci przy pomocy różnych sposobów starają się zablokować tory, ale Johnnie zwycięsko pokonuje wszystkie przeszkody. Niepostrzeżenie dla siebie przekracza linię frontu i nagle znajduje się na tyłach wroga ...

 

POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM (Ostře sledované vlaky) reż. Jiří Menzel; scen. Jiří Menzel i Bohumil Hrabal; zdj. Jaromír Šofr; muz. Jiří Šust; Czechosłowacja 1966 (92 min)

w.: Václav Necká ř Milos Hrma), Jitka Bendová (Masza Nonemannova), Vladimír Valenta (zawiadowca Maxim), Libuše Havelková (żona zawiadowcy), Josef Srom (Ladislav Hubicka), Ferdinand Krůta (stryjek Maszy), Vlastimil Brodský (Zedni ček), Alois Vachek (Novak), Jitka Zelenohorská (Zdenka), Milada Jezková (matka Zdenki), Jiří Mende (dr Brabec)l, Pavel Landovský (złodziej), František Husák ( SS-man)

Oscar 1968 dla najlepszego filmu zagranicznego
Grand Prix  na MFF w Mannheim'1966

Wielkie kino według prozy Bohumila Hrabala, pełnometrażowy debiut Jiříego Menzla.
Lata 40. XX wieku, II wojna światowa zmierza powoli do końca. Milosz Hrma rozpoczyna swoją pierwszą pracę ? zostaje dyżurnym ruchu na małej stacyjce kolejowej, gdzie życie płynie spokojnym rytmem, nawet pomimo toczącej się wojny. Jej jedynym przejawem zdają się być przetaczające się przez stację tytułowe ?pociągi pod specjalnym nadzorem? z zaopatrzeniem dla niemieckiej armii na froncie wschodnim.
To, co najważniejsze i najbardziej interesujące, dzieje się poza wielką historią: kierownik stacji zajmuje się hodowlą gołębi, dyspozytor ? uwodzeniem kolejnych kobiet, zaś Milosz próbuje zdobyć śliczną Maszę?
 
 
 
 
ZWROTNICZY (Wisselwachter) reż.: Jos Stelling; scen.: George Brugmans, Hans de Wolf ; zdj.: Theo van de Sande; muz.: Michel Mulders; Holandia 1986 (95 min)

w.: Jim van der Woude (zwrotniczy), Ton van Dort (główny maszynista), Stéphane Excoffier (kobieta), John Kraaykamp (maszynista), Josse De Pauw (listonosz)

Zwrotniczy mieszka na opuszczonym terenie, przy torach kolejowych, które łączą Miasto z południem. Żyje sam i jest regularnie odwiedzany jedynie przez listonosza, starego maszynistę i jego asystenta. Z nadejściem zimy równowaga tego miejsca zostaje zachwiana przez przybycie, kobiety z Miasta, która wysiadła na niewłaściwej stacji. Okoliczności zmuszają ją do pozostania na miejscu przez cały rok. Kontakt ze zwrotniczym utrudnia fakt, iż kobieta mówi innym językiem.

 

NA KOŃCU ŚWIATA (Kraj) reż.: Aleksiej Uczitiel, prod.: Rosja 2010 (124 min)

w.: Siergiej Garmasz (major), Aleksiej Gorbunow (Koliwanow), Wiaczesław Krikunow (Stiepan), Aleksandr Baszirow (Zilkin), Władimir Maszkow (Ignat), Jewgienij Tkaczuk (Borka), Vladas Bagdonas (Butkus), Anna Ukołowa (Matylda), Wadim Jakowlew (felczer)

Nominacja do Złotego Globu ‘ 2010 za najlepszy film zagraniczny

Obraz ukazany na ekranie jest przygnębiający. Ludzie żyją w prymitywnych warunkach, głodzie, we wzajemnej nienawiści. Powinni ze sobą współdziałać, ale nie są do tego zdolni, podziały społeczne, polityczne a nade wszystko etniczne są zbyt silne. Reżyser Aleksiej Uczitiel dostrzega przyczyny zła: potępia dyktaturę, tyranię i kult jednostki, jest w swej pasji krytycznej nieustępliwy. Ale i bezradny, gdy trzeba sformułować jakąś optymistyczną prognozę na przyszłość. Jedyny ratunek dla zesłańców przynosi Ignat: spędził kilka lat na froncie, potrafił dochować wierności towarzyszom walki, jest z pozoru bardziej ludzki, bardziej skłonny do wybaczania niż jego poprzednicy. Ale przecież jego system edukacyjny opiera się w dalszym ciągu na przemocy.

 

JAK ZATRZYMAĆ ŚLUB reż.: Drazen Kuljanin, prod.: Szwecja 2014 (72 min)

w.: Christian Ehrnstén (Philip), Lina Sundén (Amanda)

Grand Prix (w sekcji: „1-2”) na Warszawskim Festiwalu Filmowym ’2014

On i ona są młodzi, ale już po uczuciowych przejściach. Komputer przydzielił im miejsca w tym samym przedziale, przed nimi dość długa droga, więc choć się nie znają, zaczynają rozmawiać, by w ten sposób szybciej upłynął im czas.