Teatroteka

WALENTYNA reż.: Wojciech Faruga, prod.: Polska 2015 (55 min)

w.: Julia Kijowska (Walentyna), Irena Wójcik (Tania), Barbara Szczecińska (Irina), Warszawski Żeński Chór „HARFA”

Platynowy Remi na WORLDFEST w Houston’2015; Nagroda za rolę kobiecą (J. Kijowska) na festiwalu DWA TEATRY Sopot 2015

Wojciech Faruga o spektaklu:

Walentyna to soczewka, skupia w sobie niezwykłą ilość opowieści. Radziecka bogini matka czy sowiecka Matka Bo­ska, która otrzymywała setki tysięcy listów z prośbami o stu­dia, o dobrą pracę, o daczę, o talon na samochód, o operację w klinice rządowej, o mieszkanie, o zagraniczne lekarstwa, o delegację do NRD, o zasiłki dla wielodzietnych rodzin, o garnitur ze spec przydziału i Muzeum Walentyny Wład­zimirówny.

 

WALIZKA autor sztuki: Małgorzata Sikorska- Miszczuk, prod.: Polska 2015 (67 min)

w.: Adam Ferency (Fransua Żako/ Pantofelnik), Krzysztof Globisz (Narrator), Halina Łabonarska (Przewodniczka), Marta Król (Automatyczna sekretarka/ Żaklin), Łukasz Lewandowski (Poeta)

Grand Prix oraz nagrody za dramat współczesny, zdjęcia i scenografię na festiwalu DWA TEATRY, Sopot 2015

Fransua Żako poszukuje prawdy. Prowadzony przez Nar­ratora i Automatyczną Sekretarkę, pokonuje drogę z domu do Muzeum Zagłady, aby tam, na jednej z walizek z Auschwitz, rozpoznać nazwisko swojego ojca. Nie jest to jednak zwykły spacer, ale droga ku odzyskaniu pamięci i tożsamości. Praw­da, której brakowało mu przez całe życie, nagle uderzy w nie­go z niebywałą siłą. Ten gwałtowny zwrot sprawi, że powrócą wspomnienia, sytuacje, pytania, które przez lata nie mogły do­czekać się odpowiedzi.

 

NAD reż.: Mariusz Bieliński, prod.: Polska 2015 (73 min)

w.: Eryk Lubos (Jakub), Henryk Talar (Stary), Sławomira Łozińska (mama), Krzysztof Stroiński (ojciec), Anna Terpiłowska (psycholog), Andrzej Blumenfeld (naczelnik więzienia), Krzysztof Plewako-Szczerbiński (mężczyzna)

„Gdziekolwiek jesteś

Jeśli jesteś

Spójrz na mnie”

W planie realistycznym śledzimy historię Jakuba. Ska­zany za zbrodnię, której nie popełnił, po dwudziestu latach wychodzi z więzienia. Ale czy może być wolny? „Wolność to brak tajemnicy”. Jakub poznaje tożsamość jedynego świad­ka, którego oskarżenia były podstawą skazania… Z rozmów i poetyckich monologów zbudowany zostaje zapis rodzinne­go i społecznego dramatu.

 

CUKIER STANIK reż.: Agata Puszcz, prod.: Polska 2015 (52 min)

w.: Krzysztof Stroiński (Dawid Cukier), Maria Maj (Mira), Agnieszka Pawełkiewicz (ślepa), Piotr Głowacki (uliczny), Agnieszka Podsiadlik (Baba Kapo), Ewa Bonecka (Miss), Filip Tłokiński (uchodźca), Hai Nam Bui Ngoc (chiński harmonista)

Tytułowy „Cukier Stanik” to nazwa rodzinnej pracowni gorseciarskiej. Do Dawida Cukiera po ręcznie robione staniki przez wiele lat w PRL przychodziły zarówno żony towarzyszy, jak i gwiazdy estrady. Ale dziś w warsztacie na Lesznie brak klientek, bo wszystkie wolą tanie, choć tandetne wyroby chiń­skie. Starzejący się mistrz krawiecki i jego siostra, właściciele pracowni gorseciarskiej „Cukier Stanik” dywersyjnymi meto­dami podejmują walkę z konkurencją chińskich biustonoszy. „Don Kiszoci młodego kapitalizmu” zetrą się z Supermarke­tem reprezentowanym przez szefową ochrony – Babę Kapo.

 

TRASH STORY reż.: Marta Miłoszewska, prod.: Polska 2015 (55 min)

w.: Aleksandra Justa (matka), Iza Kuna (wdowa), Eryk Kulm (syn), Piotr Ligienza (brat), Marta Subda (Ursulka), Kamila Worobiej (głos Ursulki) ze specjalnym udziałem Piotra Fronczewskiego (głos ojca)

Ekranizacja Trash Story to horror o nawiedzonym domu, w którym demony historii prześladują współczesnych miesz­kańców. W niewielkiej miejscowości na Ziemiach Odzyska­nych stoi stary poniemiecki dom. Spotkają się w nim Matka, Wdowa, Syn i… duch niemieckiej dziewczynki, która wraz z rodziną mieszkała w tym domu i w nim zginęła pod koniec wojny. Ich spotkanie to opowieść stworzona z pojedynczych losów, listów, świadectw. W odwiedziny do matki i szwa­gierki – wdowy przyjeżdża Syn, który odmawia służenia w wojsku. Jego starszy brat – zawodowy żołnierz, uczest­nik polskiej misji wojskowej w Afganistanie – zaginął przed kilkoma laty w niejasnych okolicznościach. Mimo tragedii rodzina co roku obchodzi jego urodziny. Nie jest to jednak zwykła uroczystość urodzinowa, to raczej obrzęd zmierzają­cy do sprowadzenia ducha zmarłego, którego okoliczności  śmierci pozostają nieznane. Do czasu. Na tragiczną histo­rię mieszkańców domu z czasów wojny nakłada się tragedia ludzi dzisiaj go zamieszkujących.

 

KORONACJA autor sztuki: Marek Modzelewski , prod.: Polska 2015 (61 min)

w.: Piotr Ligienza (Maciek), Marcin Bosak (król), Irena Sierakowska (kobieta), Agata Wątróbska (żona), Magdalena Kuta (matka), Tomasz Sapryk (ojciec), Aleksandra Bożek (Bogna), Anna Chodakowska (pacjentka), Sebastian Stankiewicz (kumpel)

„Koronacja” to tragikomiczna opowieść o trzydzie­stolatku, poddanym bolesnej próbie wyzwolenia się spod presji toksycznej rodziny oraz środowiska, w którym się wychował.

 

CHŁOPIEC MALOWANY reż.: Piotr Ratajczak, prod.: Polska 2015 (49 min)

autor tekstu: Piotr Rowicki

w.: Beata Zygarlicka (matka), Michał Kaleta (żołnierz 1), Michał Napiątek (żołnierz 2), Dobromir Dymecki (syn)

Dwóch żołnierzy puka do drzwi mieszkania matki, która czekając z nadzieją na powrót syna i wypierając najgorsze myśli, z miłością prasuje mu koszule. Wojskowi próbują za­komunikować jej tragiczną wiadomość o śmierci syna. To ich misja. Ostatnie zadanie i przysługa wobec zmarłego kolegi. To także ściśle określone procedury i rozkaz, który należy wykonać. W wojsku nic nie dzieje się przypadkowo. Przewi­dując, co mają do przekazania, matka nie chce ich wpuścić, ci jednak wchodzą siłą. Kobieta za wszelką cenę stara się prze­ciągnąć moment, w którym usłyszy to, czego nie chce, karmi żołnierzy rosołem i puszcza wiązankę pieśni wojskowych. W końcu, bojąc się konfrontacji z prawdą, strzela…  

 

MISS HIV reż.: Krzysztof Czeczot, prod.: Polska 2015 (64 min)

w.: Adam Woronowicz (Rafael), Dorota Kolak (Urszula), Katarzyna Warnke (Klara), Olga Bołądź (Irina), Anna Próchniak (Julia), Miłogost Reczek (głos)

 

Kandydatki do tytułu Miss HIV poznajemy bezpośrednio przed finałową rozgrywką konkursową, którą transmituje na żywo telewizja. Imprezę prowadzi aktor, konferansjer prze­bierający się w coraz to dziwniejsze, bezsensowne kostiumy. To on ma zrobić wszystko, żeby maksymalnie zwiększyć oglądalność. Nic więc dziwnego, że w swym występie posu­nie się do wszystkiego: prowokacji, manipulacji, obnażenia najbardziej skrytych tajemnic uczestniczek konkursu. Jednak i one zdają się rozumieć na czym ta gra polega. Na zdoby­ciu aplauzu i uznania wielomilionowej publiczności. Każda z kandydatek ma swoją historię i swoje oczekiwania związa­ne z ewentualnym zwycięstwem. Prawdziwe historie czterech kobiet – banalne, przerażające, zwyczajne, czy szokujące po­znajemy w pierwszej części sztuki. Część druga to konkur­sowy występ kandydatek, w którym uciekać się one będą do różnych sposobów osiągnięcia wymarzonego zwycięstwa.