LEPSZE RZECZY DO ROBOTY (Better Things) reż. Duane Hopkins; scen.: Duane Hopkins; zdj.: Lol Crawley; muz.: Dan Berridge, Wielka Brytania 2008 (93 min)

w.: Tara Ballard (Sarah); Betty Bench (Pani Gladwin); Frank Bench (Pan Gladwin)

Czy jako dzieci chowaliście się pod łóżkiem udając, że świat wokół nie istnieje? Czy dorastając nie wylewaliście łez w poduszkę? Czy Wasze życie nie wydaje się Wam puste i beznadziejne? Czy miłość jest na to lekarstwem? Senne angielskie miasteczko Cotswolds jest tłem opowieści o problemach dorastającej w nim młodzieży, a także pokolenia ich rodziców. Gale cierpi na agorafobię, Nan niechętnie wstaje z łóżka, Tess przedawkowała narkotyki. Państwo Galdwin spędzili razem 60 lat, niewiele rozmawiając. Wszyscy czują się schwytani w pułapkę swoich lęków i niepowodzeń. A jednak to siła miłości jest centralnym tematem filmu. Jego bohaterowie poszukują także bezpieczeństwa, akceptacji i poczucia własnej wartości. Przełamują własne bariery, wychodzą naprzeciw swoim oczekiwaniom...

MÓJ BRAT JEST JEDYNAKIEM (Mio fratello - figlio unico) reż.: Daniele Luchetti; scen.: Daniele Luchetti, Sandro Petraglia; zdj.: Claudio Collepiccolo; muz.: Franco Piersanti; Włochy/Francja 2007 (108 min)

w.: Elio Germano (Accio Benassi); Riccardo Scamarcio (Manrico Benassi); Angela Finocchiaro (Pani Benassi); Massimo Popolizio (Pan Benassi); Luca Zingaretti (Mario Nastri); Anna Bonaiuto (Bella); Diane Fleri (Francesca); Vittorio Emanuele Propizio (Accio, nastolatek); Alba Rohrwacher (Violetta Benassi); Claudio Botosso (prof. Montagna); Elio De Falco (oficer karabinierów)

 

2007 - David di Donatello Awards - nagrody w kategoriach m.in.: najlepszy aktor (Elio Germano), montaż, scenariusz 

 

Dwaj bracia dorastają na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku, w małym miasteczku, na południe od Rzymu. Przystojny i nieco próżny Manrico podejmuje pracę w fabryce, zostaje przewodniczącym związków zawodowych i marzy o rewolucji. Jego młodszy brat Accio, czując powołanie, wstępuje do seminarium. Jego poglądy są skrajnie prawicowe. W życiu obu braci pojawia się Francesca, studentka pochodząca z arystokratycznej rodziny. Połączeni miłością i przyjaźnią, Manrico, Accio i Francesca, próbują stawić czoła wyzwaniom, jakie niosą ze sobą: rodzina, dorosłe życie i polityka...

TRZY MAŁPY (Üç maymun) reż.: Nuri Bilge Ceylan; scen.: Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan, Ercan Kesal; zdj.: Gökhan Tiryaki; muz.: Murat Senürkmez; Turcja/Francja/Włochy 2008 (109 min)

w.: Hatice Aslan (Hcen), Yavuz Bingöl (Eyüp), Ercan Kesal (Servet), Ahmet Rifat Sungar

Nagroda za reżyserię na MFF w Cannes'2008

Bohater "Trzech małp" jest kierowcą partyjnego bossa. Jego szef popełnia zbrodnię. Zmusza kierowcę do przyjęcia na siebie winy i odsiedzenia za niego wyroku w zamian za sowitą opłatę i zabezpieczenie rodziny. Wszystko przebiega zgodnie z planem. Po wielu miesiącach mąż wraca z więzienia do domu. Milcząco podejrzewa żonę o zdradę. Niemym świadkiem zdrady był syn. Był to rodzaj haraczu, jaki odebrał boss, uwodząc żonę podwładnego. Ten współczesny dramat mógłby się rozegrać w czasach sułtanatu: sługa musi kryć władcę, on z kolei traktuje rodzinę służącego jak swoją własność. Poniżony służący wejdzie w rolę bossa. Sytuacja powtórzy się jak na scenie tragedii. Moralną ofiarą pozostanie kobieta.

 


 
HAŃBA (Disgrace) reż.: Steve Jacobs; scen. (na podst. powieści J. M. Coetzeego): Anna Maria Monticelli; zdj.: Steve Arnolds; muz.: Anthony Partos, Graeme Koehne, Australia / RPA 2008 (120 min)

w.: John Malkovich (David Lurie), Lessica Haines (Lucy), Eriq Ebouanrey (Petrus), Fiona Press (Bev Shaw), Antoinette Engel (Melanie)

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) - wyróżnienie specjalne (Steve Jacobs) na MFF w Toronto' 2008

Profesor David Lurie (John Malkovich) jest wyrafinowanym człowiekiem i wykładowcą literatury na Uniwersytecie w Cape Town. Jest niepoprawnym - idącym obyczajowo pod prąd, lecz zgodnie ze swoimi pragnieniami - romantykiem. Poezja, dobre wino i muzyka klasyczna towarzyszą jego życiu częściej, niż napotkani ludzie. Po rozstaniu z żoną wiedzie samotne życie i jest zajęty wyłącznie zaspokajaniem swoich pragnień. 

Gdy pozwala sobie na romans ze swoją studentką, Melanie Isaacs (Antoinette Engels), staje przed uniwersyteckim sądem i w rezultacie zostaje usunięty z uczelni. Po niesławnym procesie, upokorzony David wyjeżdża w daleką podróż w głąb afrykańskiego interioru, by odnaleźć swoją córkę, która wiele lat wcześniej zaszyła się na odludnej farmie. Ich spotkanie i towarzyszące mu dramatyczne zdarzenia,  spowodują, że David będzie musiał przewartościować swoje życie...

WALC Z BASZIREM (Waltz with Bashir) reż.: Ari Folman; scen.: Ari Folman; projekty plast.: David Polonsky; muz.: Max Richter; Izrael/Francja/Niemcy 2008 (87 min)

Nagroda publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym '2008; Złoty Glob '2008 za najlepszy film zagraniczny; nominacja do Oscara '2008 za najlepszy film zagraniczny; Europejska Nagroda Filmowa '2008; nagrody Izraelskiej Akademii Filmowej '2008 za reżyserię, scenariusz, zdjęcia, montaż, dźwięk i kierownictwo artystyczne; Cezar'2009 za najlepszy film zagraniczny.

 

(...) Na kanwie dokumentalnej można opowiadać o wszelkich sferach życia. Rewelacyjny izraelski 'animowany dokument" - "Walc z Baszirem" Ariego Folmana - jest rodzajem filmu w filmie, aktem autoterapii byłych uczestników wojny w Libanie, którzy w komiksowych obrazach "grają" samych siebie, występując pod własnymi nazwiskami, odtwarzając autentyczne zdarzenia. Byli świadkami masakry Palestyńczyków w Sabrze i Shatili, ciąży to na ich sumieniu, choć sami tego nie dokonali. Po latach odnajdują się, dzielą wspomnieniami, które chcieli wyrzucić z pamięci, i opowiadają sobie wojenne sny, które były ich ucieczką. Ten film jest odtworzeniem spotkań, które naprawdę miały miejsce. (...)

Tadeusz Sobolewski - GAZETA WYBORCZA